20. 1. 2012
Resident Evil: Revelations - demo
Vždy, když se Nintendo pokusí o libovolnou aktivitu, která je spojená s internetem a obecně s online službami, vybavím si onen nezaměnitelný tón Karla Infelda Práchenského, v podání Zdeňka Svěráka, jak hodnotí herecký výkon svého kolegy. "No... nemá talent!". Nintendo s velikou slávou poprvé v historii adaptovalo model demoverzí tak, jak jsme na něj zvyklí již desítky let. Sláva, hurá, šampaňské. Než ale bouchnete první lahev, tak vás musím pobavit milým detailem. Demoverze, tedy software určený k prezentaci blížícího se produktu co nejširšímu publiku, je spustitelná pouze třicetkrát na jednom zařízení. Většího nedovtípení snad Nintendo ani nemohlo dosáhnout!
Aniž bych to obhajoval, tak svým způsobem Nintendo chápu, jelikož jde o logické vyústění jejich dlouholetého postoje. A sice, že na jejich hardwaru bychom neměli trávit čas ničím jiným, než hraním (zaplacených) her. Proto to jejich odmítání multimédií, proto to okecávání levných či bezplatných her, proto tolik povyku pokaždé, když něco Nintendo vydá zdarma (což se v historii stalo jen dvakrát). Avšak omezit reklamu na produkt počtem spuštění - to je snad černý humor. Anebo důkaz, že Nintendo nemyslí jenom na peníze? No, já si prostě jenom myslím, že z hlediska online služeb je Nintendo nejen deset let za konkurencí, ale že pořád neví, co to vlastně online služby pořádně jsou. Jinak si tohle extempore prostě nesvedu vysvětlit. A ne, jejich filozofie mne v tomto ohledu nebere. Nintendo zkrátka nemá talent.
Když se na to podíváme kolem a kolem, tak oněch 30 spuštění je samozřejmě ve skutečnosti více, než potřeba a bude-li tento limit do budoucna standardem (doslechl jsem se něco o mnohem přísnějších limitech pro japonské hry), dá se říct, že tím Nintendo skutečně bojuje proti tomu, abychom neskladovali ve své konzoli jenom desítky demoverzí, se kterými se při čekání na autobus chvilku pobavíme - a "ještě ušetříme". Za sebe musím uznat, že například Playstation 3 mi vyjma Metal Gear Solid 4 sloužila svými demoverzemi poměrně dlouho. Že by mne ale SONY limitovalo - to se říct nedá. Je to prostě kravina a basta.
Zkusme se nad to povznést - však už jenom slovo "demoverze" a "Nintendo" v jedné větě ve mně vyvolává pocity melancholie!
Ale k věci. Demoverze na nový Resident Evil, údajně plnohodnotné pokračování série, umístěná mezi pátý a šestý díl, je skutečně dobrou demonstrací hry i možností konzole samotné. Telegraficky o technologii - grafika je velice povedená, nebál bych se říct, že vypadá o něco lépe, než graficky vyšperkovaný Syphon Filter: Logan's Shadow na PSP - avšak samozřejmě v trojrozměrné projekci. Celkově to potvrzuje, že 3DS má výkon někde na úrovni Wii, což není špatné. Dojem z grafiky obecně se pohybuje mezi Resident Evil 4 a 5. Samotný 3D efekt nemá krom lepší atmosféry valného smyslu a tak bude mít smysl hrát v 2D režimu - jenže zase jsem nenašel zaměřování pomocí gyroskopu a to je škoda, ne-li chyba (v Ocarina of Time 3D to fungovalo perfektně). Ale zase je to jenom demo.
Kdyby šlo ale jenom o grafiku, koupím si PSP Vita a hovoříme o něčem úplně jiném. Jak se hraje hra?
Největší šok je bezesporu možnost chodit během míření a automatický běh. Přidejte si k tomu podporu (dodatečného) pravého analogu a vyjde vám, že Revelations se budou dát hrát mnohem akčněji, než jsme byli doposud zvyklí. Umocňuje to i možnost míření z first person režimu (kde mi právě chybí míření pomocí gyroskopů), takže nakonec se zkušení konzoloví doomaři dočkají svého. Nevítám to zrovna s otevřenou náručí a to i proto, že chování ukázkových nepřátel se od předchozích dílů nijak neliší a tak budou mít majitelé pravého analogu výrazně nižší obtížnost.
Na standardní konzoli se ale hra ovládá skoro stejně, jako Resident Evil 4, což kvituji s povděkem. Atmosféra hraní jako takového je dokonale přenesena a i když to říkám nerad - tohle si koupím, i když se to od předchozích her prakticky neliší. Hra se bude zřejmě odehrávat převážně v interiérech a uzavřenějších prostorách, kooperace zdá se bude inspirována pátým dílem - nic nového pod sluncem. Asi jsem tak trochu fanda a tohoto žánru jsem se ještě nenabažil. Mám dokonce trošku tušení, že by se Capcom mohl právě proto pokusit o krok zpět k žánru survival horroru. Více stísněných chodeb bez možnosti útěku a bez možnosti manévrování v prostoru.
Zároveň to ale vypadá, že z hlediska gamedesignu nepůjde o žádnou novinku, spíše sázku na jistotu, což nevnímám kupodivu negativně. Příběh mne také extra neláká, partner známé a populární Jill Valentine se jmenuje Parker Luciani a jelikož se má hra chronologicky odehrávat mezi čtvrtým a pátým dílem, tak šokující odhalení bude leda to, jak se Albert Vesker zmocní Jill pod svou nadvládu. Jakože oukej, dá se to udělat hezky, ale v podstatě ta hra nemá čím překvapit.
Na co se ale těším je rozhodně multiplayer, bude-li zpracován podobně, jako v pátém díle. Aniž bych prahnul po online hraní, tak bych velice ocenil, kdyby systém náhodného příchodu jiného hráče do rozehrané partie, s možností kdykoliv přijít i odejít, zůstal zachován. Bohužel jsem nehrál Mercenaries 3D, sloužící údajně jako test platformy, zda-li tam byl tento systém multiplayeru nějak zapracován. Pokud bude multiplayer udělaný podobně dobře, jako v pětce a navíc rozšíří kooperaci (ideálně tak, aby některé pasáže oba hráči chodili skutečně odděleně), bude to velice zábavné.
A pak se těším na to klasické - trošku té adventury, zkoumání prostoru, plíživé zombie, třeskuté bossy, management zbraní a munice, hodně krve a dalších prvků béčkových filmů. Budu samozřejmě rád, když hra bude komorní a umožňovat si hru vychutnat během pěti minut i během hodiny. To ale musíme počkat na Capcom, co nám naservíruje v jaké podobě.
Na závěr detail - na dotykovém displayi se můžeme rozhlížet kolem sebe a prohlédnout si hrdinku celkem zblízka - je skutečně velice dobře vymodelovaná, až se člověku nechce věřit, že je tento hardware od Nintenda - největšího sázkaře na nízký výkon vůbec. Ale ten detail - při rozhovorech hrdinové nehýbou ústy. Divné.
P.S.: Druhé demo, Cooking Mama 4, je ptákovina. Hlavně kvůli tomu, že se hra nijak neliší od prvních tří dílů...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Míření si můžeš v options nastavit na gyro, akorát nejde současně ovládat i tlačítky; je to buď a nebo.
OdpovědětVymazatNo, to je právě ono - mně by se to líbilo, jako to bylo v Ocarina 3D.
OdpovědětVymazat