25. 1. 2012

Proces učení SF3rd


Tento text není určený ke čtení běžnému čtenáři. Rád bych ale sem a tam zaznamenal vybrané online zápasy a ty analyzoval, což by mi mělo pomoci k procesu chápání hry, kde dělám chyby a co zlepšit. Z hlediska popisu vztahu mezi herním mechanismem a hráčovou dovedností mi ale přijde zajímavé si tyto postřehy zapsat. V zásadě jde o pokračování předchozího článku, psaného u příležitosti vydání této hry. Street Fighter 3 Third Strike je samozřejmě hra, kde se nedá opisně shrnout, jakým tempem mačkat tlačítka. Ale právě při zápasech se sparringovým partnerem jsem si uvědomil, že ta hra je s každou odehranou minutou krásnější a krásnější.



Výchozí stav - já na straně jedné, lama, která sice umí jakž takž vyvolat nějaké pokročilejší tahy, ale neumím je prolinkovat. Kdybyste se mi podívali do seznamu challenges a trials, tak mám splněno obvykle první nebo druhou část úkolů z pěti - což je málo. V praxi neumím používat "standardní kombinace základních tahů", parry dělám spíš náhodou a maximálně jenom jedno. Vyvolání základních tahů mi nečiní potíže, stejně jako superkomba, ty obvykle trefuju velice rychle. Avšak pro jednoduchost hraní po většinu času používám pouze střední sílu základních úkolů, sem tam slabé, sem tam silné. No není to zrovna moc reprezentativní, ale na základní balet to stačí.

Na straně druhé je můj protivník, kterému jsem před nějakým časem vysvětlil hrubé základy. Jelikož má docela talent, naučil se rychle speciální tahy a sem tam se mu povede superkombo. To je ale asi tak všechno - 80% času je náhodné mačkání tlačítek a skákání jo-jo stylem. Není na tom nic špatného, každý musel nějak začínat. Můj protivník ale v životě nehrál žádné bojovky, nevěnoval hře více, než pár hodin a nikdy se nevěnoval Practice módu, ani Command Listu. Takže objektivně lze uznat, že hraje na tyto poměry vysoce nadprůměrně.

Zápas první - Sean VS Makoto


Tento zápas je jednoznačně nejpovedenější a to i proto, že se mi podařilo za Seana zakončit obě kola superkombem - dokonce jsem poprvé v životě získal lepší hodnocení - tedy B+ - a to je super!

Stručný rozbor:

0:20 - pokus o slide po zemi. Ve skutečnosti jde o tah naslepo, ani jsem nevěděl, co to pořádně dělá.
0:42 - je vidět, jak se při zemi pokouším o superkombo. Naštěsí je Makoto ve vzduchu a tak mám dost času - na třetí pokus. To není špatné.
0:56 - dobře navázené kombo země-vzduch. Dolní kop odkryl obranu, následuje půloblouk joystickem dozadu a další série kopů.
1:03 - tady se mi konečně podařilo udělat slide - podobně jako u Ibuki - když to člověku vyjde, to je radosti!
1:20 - superkombo, tentokrát vyvolané mnohem rychleji, než poprvé.

Zápas druhý - Dudley VS Hugo


U tohoto zápasu je zajímavé, že jsem si polovinu hry myslel, že hraju za Dudleyho ;). Takže v roli Huga neudělám nic kloudného, jenom dostanu celkem slušně na zadek. Avšak je tady pár zmínkyhodných míst.

Stručný rozbor:

0:25 - Dudley vyvolá superkombo, to je ale nevhodně zvolené a tak vychází naprázdno. Vyvolání je ale čisté.
1:10 - čistě vyvolané superkombo a úspěšný zásah.
1:14 - nádherný načínák a superkombo.
1:19 - pro moje zjištění zlomový okamžik. Hugo ve výskoku sice kope, ale Dudley zaujal obrannou pozici (slintající pes) - což funguje jako counter. O tomto tahu jsem neměl tušení!
1:30 - Hugo spustí superkombo - ale jelikož dané kombo neznám, tak jsem fatálně minul. Dudley z bloku přešel plynule do chůze.
1:35 - několikrát vidíme, jak Dudley dělá slintajícího psa. Zřejmě náhodně.
1:42 - pěkný úder, následovaný superkombem.
1:47 - další superkombo, tentokrát ale Dudley minul.
1:56 - opět vpadnutí do slintajícího psa, tentokrát je to krásně vidět. Counter a Hugo je na zemi.
2:01 - další counter, tentokrát se Hugo pokusil o kopačku ze vzduchu.

Zápas třetí - Necro VS Q


V roli Q se necítím příliš silný v kramflecích, jelikož jde o postavu pomalou a s nepříliš rozvinutými tahy. Avšak tento zápas se mi moc líbí, jelikož jsem chtěl vyzkoušet nová superkomba a to se mi povedlo. A to přesto, že má Q pouze 2 HIT!

Stručný rozbor:

0:45 - Q spouští svoje superkombo. Všimněte si, že Necro má relativně hodně zdraví (cca 40%). Silnější superkombo jsem snad neviděl.
1:20 - Necro udělal svou vyhazovací chytku.
1:37 - Q a jeho mocné superkombo - nejspíš by Necra i zabilo, jenže jsem promáchnul naprázdno. Postřeh - ve Street Fighter 4 postavy skoro vždy provedou celé super/ultra kombo i v případě, že máchají do vzduchu, což nám nepřiměřeně otvírá obranu. V této hře se postava logicky zastaví sama.
1:52 - Necro spouští superkombo, no zcela náhodou se mi podařilo uhnout.
2:25 - po dost zmateném úvodu a button mashingu došlo k důležitému okamžiku. Q nemá ani jeden pixel zdraví, kdežto Necro má lehce přes polovinu. To si říká o comeback.
2:32 - několik dobře mířených úderů, přechod Q na levou stranu, načínací úder a bezchybně vyvolané superkombo posílá Necra do říše poražených. Musím přiznat, že z pravé strany se mi komba vyvolávají velice špatně, během těchto ukázek to neprovedu ani jednou.

Zápas čtvrtý - Ibuki VS Remy


Výběr Remyho byl motivovaný jenom zkouškou nové postavy, neumím s ním vůbec nic. Naopak můj partner s Ibuki již má zkušenosti, takže jsem tušil, že prohraju. No, nakonec se nestalo a to díky superkombu, které slouží jako counter.

Stručný rozbor:

0:28 - přestože Ibuki skáče jako jo-jo a používá převážně rychlé a slabé útoky, podařilo se jí dostat Remyho do stavu omráčenosti.
0:32 - o pár sekund později spouštím superkombo, které je counterovací. Kdyby mi Ibuki nedala zásah, nic by se nestalo a plakal bych. Konec Ibuki byl nevyhnutelný, i když se mi nepodařilo dokončit souboj s kombem.
1:14 - po poměrně dlouhé a průměrné (či "průměrně zmatené") výměně více méně lehkých úderů jsem se odhodlal k superkombu. Ibuki sice má asi 35% zdraví, ale i tak se z toho stává finisher.

Tak, to je pro tentokrát všechno. Už se těším na další trénink!

2 komentáře:

  1. Momentálně gamepad. Arcade stick ale brzy! To zase bude práce se to naučit ;).

    OdpovědětVymazat