8. 4. 2010

Sega Mega Drive

Dneškem rozšiřuji svou sbírku o další zásadní konzoli historie - SEGA Mega Drive, v USA též známá pod názvem Genesis. Tuto konzoli jsem v minulosti nikdy nevlastnil, ale měl jsem ji několik týdnů půjčenou od spolužáka Svobody, kterému nikdo neřekl jinak, než Baku (dle hry Baku Baku Animal) a následně jsem na ní náhodně hrával u jiných kamarádů. Po konzoli jsem jako odrostlejší dítě toužil, jelikož mi přišla lepší, než Amiga hlavně díky grafice. Ale čím více jsem stárnul, tím více mi docházelo nejen to, proč Amiga a SEGA zkrachovala, ale také to, čím se udrželo Nintendo. V případě Mega Drive jsem se mu věnoval tedy takřka výhradně v emulátorech.

Ta Nokie fotí děsně, to bych blil. No ale - VÍTEJ DOMA!

Čísla hovoří jasně - Mega Drive se objevil na trhu v roce 1989, jako konkurence Turbogafx16. V této době trhu jasně dominovalo Nintendo se svou prvotinou NES. Ať se konkurence snažila sebevíc, Nintendo vydrželo s NESem ještě tři roky, než vydali oficiálního nástupce SNES. Představte si to dneska: Microsoft vydá XBOX 720 a SONY bude v klídku čekat tři roky na případnou konkurenci - to se zkrátka už nikdy nemůže stát (i když v případě prakticky ročního odstupu X360 a PS3 se to "tak trochu" stalo - vždyť také Playstation 2 pořád vládla). Mega Drive mezitím získal rozšíření MegaCD v roce 1991 a posléze 32X upgrade. Mezi námi - i když některé hry pro tyto periferie byly skutečně zajímavé, jako celek začala mi SEGA prostě smrdět. Patálie s Neptunem to jenom rozšířilo a bohužel - po relativně neúspěšném Saturnu a relativně úspěšném Dreamcastu SEGA následovala za Atari do věčných lovišť. Přitom se Mega Drive držel až do roku 1997 - jedna z posledních velkých her je například (ošklivě portovaný) Duke Nukem 3D. Leč podobně, jako dneska vidíme Dreamcast, se hry na fandovské bázi vydávají dodnes - a to na cartridgích, jako třeba Pier Solar. Takže něco na Mega Drivu je.

Nelze ani odhlédnout od nabídky her. Co do absolutního počtu je počet MUST HAVE titulů asi nižší, než u konkurence, ale zase se nedá říct, že bych se v emulátoru na GameCube nudil. Naopak - Megadrive obsahuje mnoho remaků automatových her, občas ve vyšší kvalitě, než na SNES (viz Final Fight). Je ale fakt, že z původních titulů toho zase tolik Mega Drive nemá. Sonic je super, Shinobi 3 také, ale když pošilhávám po SNESu, nezdá se mi, že by tahoun Segy mohl nabídnout něco proti Chrono Cross, Final Fantasy 6, Donkey Kong Country, StarFox, Legend of Zelda, Super Metroid... No možná si díky vlastnictví konzole rozšířím obzory, ale upřímně řečeno tomu moc nevěřím. Pohled do žebříčku na Mobygames mezi nejlepší hry na Mega Drive není přesvědčivý.

Ale to přece vůbec nevadí. Retrohraní musí být a vlastnit Mega Drive považuji za občanskou povinnost, bez které by člověk neměl mít hlasovací právo. Ta konzole je pořád skvělá a historicky důležitá, nemluvě o vlivu na hry či kultury jako takové.

Zatím mám ke konzoli jedinou hru a není to překvapivě Sonic. Jde o hru Shadow Dancer The Secret of Shinobi. Na hře jsou zajímavé hned dvě věci - za prvé - o rok později vychází hra Shadow Dancer pro většinu osmibitů, Amigu i Atari ST, je skoro stejná co do stylu a přitom se liší hlavně levely. Zmatení? Za druhé - koncepčně vychází z klasické hry Shinobi, kterou jsem hrál naposledy na Turbografx16 u Jay Teeho. A to je známka dobré hry. Obtížnost však není zdaleka tak vysoká a moc se mi líbí začlenění psa do hry, čili mám dost motivace na hraní, byť zatím přes anténní vstup na televizi (kvalita obrazu skutečně hardcoreoldschoolnevalná).

Na závěr mám otázku - proč AVGN dosta často referuje k takzvanému "Channel 3", který se ladí na televizi? Byl tento kanál "vyhrazen" pro vysílací frekvenci herních konzolí té doby? Protože na všech televizích je "channel" se mi zdá jen jakýmsi skokovým posunem frekvence. Smysl by to mělo, což o to, ale já jsem Megadrive naladil na kanále 80+. Může mi někdo tohle vysvětlit?

P.S.: Z důvodů přehlednosti a zkratkovitosti budu ve štítkách u článků používat GENS místo MD, přijde mi to výraznější.

23 komentářů:

  1. Pozdě, ale přece, have fun! Kdybys chtěl zapůjčit nějakou tu hru, rád posloužím ze své skromné sbírky ;)

    OdpovědětVymazat
  2. toto je trochu off topic moderna, no ja som povodne uvazoval o tejto consolke SEGA compatibile
    http://www.play-asia.com/paOS-13-71-8y-49-en-15-gopher-70-3ijj.html Z SD karty sosa hry.. rohstola

    OdpovědětVymazat
  3. 2sledge: Raději ne, já mám s tím vracením problémy, jak sis všiml a už tě nechci obtěžovat. Spíš mi ale doporuč zásadní tituly, třeba tak pět her. To, co běžně nacházím v žebříčcích, mi přijde dost slabota.

    2rohstola: Tak emulátor v PSP mám...

    OdpovědětVymazat
  4. Já bych doporučil Contra Hardcorps a Comix Zone.

    OdpovědětVymazat
  5. mne je jasne, ze zbieras origo masinky, ale tento gopher ma zaujal. Je to emulator, ale hardwarovy :-))) Okrem vlastneho krpateho displeja ma aj vystup na telku a to sa mi celkom pozdava. Ako minus vidim, ze sa k tomu neda pripnut druhy ovladac. Existuje aj podobna konzola s dvomi ovladacmi, ale nizsou kompatibilitou. Su to tie rozne firecore a podobne veci. Alebo GP2X Wiz Game System, ktory bezi na linuxe .-))) Ale to len tak na okraj. RS

    OdpovědětVymazat
  6. @rohstola: Prima mašinka, ale to už bych patrně spíš investoval do GP2X Wiz. Jasně, je to 3x tak drahý, ale těch možností! :) Ale kdybys to koupil, pochlub se, jestli to opravdu žere SD karty, nějak se mi to nezdá.

    @dave: Vrátils? Vrátil, tak o co jde :) K těm hrám: pokud budu mluvit za sebe, tak rozhodně Streets of Rage, Road Rush, Earthworm Jim, Lotus, Micro Machines (multiplayer). Ale uvědomuju si, že většina z toho je i na jinejch platformách... Co jinde neni, je Dune 2, resp. Dune: The Battle for Arrakis. Tu rozhodně doporučuju, už jen kvůli srovnání s "obvyklou" verzí.

    OdpovědětVymazat
  7. Jo, a teď vidim, že rohstola o tý gp2x wiz psal taky, to mám z toho, že jsem nepozorný! :)

    OdpovědětVymazat
  8. výborně dejve, vítám tě v klubu, já už mám doma 2 :)

    OdpovědětVymazat
  9. 2sledge: Já se zatím chytil TOP TEN na Screwattack a zaujaly mne tyto tituly: Rocketknight (po té hře toužím už od Score č. 2), dále Gunstar Heroes, Streets of Rage 2 - a k tomu zmíněné Sonicy, Shinobi 3.

    Mám moc rád Comix Zone (na PC několikrát dohráno), Micro Machines, Earthworm Jima, Lotus... ale toho jsem se nahrál už dost. Ta Duna by mne asi zajímala na zkoušku. Zatím hodím na eBay tyhle věcičky a pak uvidíme. Ještě ani neznám ceny. A je čas obrazit bazary! ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Zkus si na MD někdy zahrát RPGčka Story of Thor, Landstalker, Light Crusader a hlavně Shining Force II (SRPG).

    OdpovědětVymazat
  11. Congratulations. Do Megadrive jsem kdysi chtel jit, ale pak me nastesti kamos zlomil do Amigy. Kde bych na hry bral tenkrat prachy, to vazne nevim :)

    Za me doporucuju : Streets fo Rage 2, Shining Force(odpoved na Zeldu), Captain America and the Avengers, Chakan( velmi dobra 2d plosisnovka, 2 mece + slo i zlehka kouzlit) a pak nejakou mlaticku neco jako Mortal Combat, ale s Godzillama, mohly se i hazet kusy baraku atd. Zaboha si uz nevzpomenu na jmeno, ale byla to ve dvou skvela zabava.

    Kazdopadne MEGADRIVE ROCKS!

    OdpovědětVymazat
  12. Chakan! Jasně, to jsem dával v emu a líbilo moc.

    Jinak na JRPG peču. Respektuju je, mnohé jsem hrál v emulaci, ale už na ně nemám sílu, hledám vysloveně instantní zábavu ála automaty.

    OdpovědětVymazat
  13. Vectorman byl výborný, doporučuji.

    OdpovědětVymazat
  14. Golden Axe jsem přehranej, PC port je víc podařenej, než se dá věřit (jeden z mááááála případů). A navíc - na Amize je DOMAN a ten je lepší.

    Vectorman - nelíbí se mi ten grafickej styl moc, ale jinak to chválej. Když to najdu levně, koupím.

    OdpovědětVymazat
  15. A jeste dodam...ciste srdcove jsem mel Megadrive vzdy radeji nez SNES.

    OdpovědětVymazat
  16. jo Chakan jsem ti chtěl doporučit ten je super, ještě pak serii Desert, Jungle a Urban Strike, mě osobně chybí Jungle Strike, pak ještě Ecco the Dolphine 1,2 a samozřejmě Gods Sonicy, na megadrive je spousta kvalitních titulů

    OdpovědětVymazat
  17. 2minitroll: Mně se Genesis líbí víc designem, ale ať se na to koukám, jak se na to koukám, více srdcových her jsem našel na Nintendu (NES + SNES). Ale chtěl jsem mít Genesis, to jo.

    2lasice: Sonic je na cestě, Chakan taky, mrknu na toho Ecca. Ale Gods mám na Amize raději a Striků mám taky plný zuby ;).

    OdpovědětVymazat
  18. Jeste by nemusel byt spatny B.O.B, ktereho celkem nahypoval ve starem Score Anastazov, jakozto litou rezbu.Nema save, ale kody, ktere byly v te dobe u lepsich titulu dost oblibene.

    Pricemz samozrejme nekolikrat chipne hrac tesne pred kodem, jak se slusi a patri :)

    OdpovědětVymazat
  19. No že by to byl hype zase, to bych neřekl ;). Ale ano, o této hře se zmiňovali i na Screwattack.

    OdpovědětVymazat
  20. Me to tenkrat nadchlo dost, a po hre jsem touzil. A nutil Mloka, aby si to poridil..

    OdpovědětVymazat
  21. jo, bob je skvelej, na snesu, stejne jako strike serie (md verze vedle toho fakt pusobi jako chudy bratr na osmibitu)

    OdpovědětVymazat
  22. Můžu doporučit Mickey-maniu a Escape from Mars s Tazmánským čertem... obě hry jsou hardcore těžký a občas jsem si při hraní vylámal všecky zuby... ale pochybuju, že se dají dneska mimo emulátor někdy sehnat orig. kazetky :)

    Další perfektní hry jsou třeba Bio-hazard battle, Caslevania Bloodlines(jediný díl Caslevanii, co vyšel pro Mega Drive), Contra Hard Cops (ale je to trochu divná hra).

    Pak samozřejmě Ristar a Sparkster - dobrý plošinovky ;)

    OdpovědětVymazat