Ti, co sledovali vývoj českých a potažmo československých her od doby Světáka Boba, si jistě vzpomenou na plejády chystaných her, které nakonec nikdy nespatřily světlo světa. V polovině devadesátých let bylo mnoho lidí doslova nadšeno úspěchem hry Tajemství Oslího Ostrova či 7 dní a 7 nocí, takže bylo celkem jasné, že vidina tvorby her fascinovala více a více lidí. Ovšem s rozvojem trhu i her samotných se zvyšovala komplexnost her, docházely peníze a obecně nebylo snadné se prosadit. Takže článek z října 1998 "České a slovenské hry" ve Score 58, napsaný Jindřichem Rohlíkem, nám dává pohled na smutnou statistiku. Mnoho her prostě nevyšlo.
Dvoustranu jsem naskenoval a vytípal z ní obrázky her, které nikdy nevyšly. Tady je máme:
Legendy Temnot - údajně šlo o hru, kde zdrojákem byl jeden céčkovský soubor o velikosti 100 kB. Více o českých a slovenských RPG jsem se rozepisoval již dříve - Legendy Temnot vypadaly hodně nadějně na svou dobu.
Brány Skeldalu, jak víme, nakonec vyšly. Ale jak to souvisí s tímto screenshotem? Pamatuje si jej někdo ze hry? Leda z druhého dílu? Co se nadpisu obrázku - nemám obavy o omyl, článek psal přímo Napoleon a to by se asi nespletl.
Cross Fire měla být 2,5 D střílečka ve stylu Take No Prisoners. Bez zajímavosti není formát screenshotu - záměr?
Twilight Emperors navzdory screenshotu měli být konkurencí pro hru Commanche. Možná pod vodou, jako hra SubWar 2050?
Od pohledu realtime strategie Time Inc. se stylizovala do tématu druhé světové války, možná trochu jako pozdější Commandos.
Hry jako Flora, Hyper Core nebo Dimensional Hertros nebyly nikdy v časopise rozebírány, takže máme jen tyto screenshoty.
Na závěr ještě připomenu hru Ritual, které měly ve Score kdysi otištěný jediný screenshot - pohled do temné chodby s letícím fireballem, který nádherně osvětloval okolí. Zlí jazykové tvrdí, že hra neměla nikdy více, než onen screenshot - ale pravdou zůstává, že do seznamu nevydaných a slibně vypadajících her patří také.
Hyper Core vyšlo... http://www.zima-software.cz/vydane/hypercore.htm
OdpovědětVymazatA co Papíkovic Tears? Té hry mi bylo líto že nikdy nevyšla - i když, prý se někde válí raná beta/demo verze.
OdpovědětVymazatTak teď mi spadla čelist. Ttto na druhým obrázku jsou Brány Skeldali? Když jsem tadytohle viděl kdysi na Invexu, tak to byla jakási adventura a mělo to ještě postavičku, který chyběly animace pohybu. :)
OdpovědětVymazatAle jinak, super námět na článek. Já si zavzdych na blogu nad Tears a na ty jsi nevím proč zapomněl a přitom to byla svého času hra s revolučním nápadem = lidé ve hře si žijí vlastním životem a nestojí jako panáci někde, jen aby si pokecali s hlavním hrdinou. Fungující živý svět, v jaké hře to dnes najdeme, krom masivního RPGčka?
A trochu mě zklamalo, že jsem nenašel zmínku o Nodus Domini. To byl přece velkej tahák jednoho Invexu.
Ještě mi tu chybí jedno RPG s hnusnou, taky zelenou, grafikou, kde hráč chodil v pohledu z očí a bylo tam hodně kopců a hráč byl asi zombie, nebo upír, to už nevím. Nekoupil bych si to. Ale zaujalo mě to. :)
Aha, tak už vím, až teď jsem si ten tvůj článek přečetl. :) No a ten Ritual, není to náhodou ono, jak ho ukazovali na Invexu (kopcovitá krajina, hlavní hráč "nemrtvej" nebo cosi)
OdpovědětVymazat2Solomon: Teď jsem se zaměřil na hry z toho článku. Když se ale koukneš na odkaz ze začátku (u Legendy Temnot), tak jsem se o Tears rozepisoval už dříve, tak jsem necítil potřebu se o tom zmiňovat podruhé. Najdeš tam i techdemo ke stažení mimochodem.
OdpovědětVymazat2Zeal: No tak nic proti Tears, těšil jsem se na ně, ale taková Ultima 7 z roku 1992 z tohoto hlediska strčí do kapsy i větší kousky, než jsou Tears :).
Každopádně o Nodus Domini čtu poprvé.
Ritual si už nepamatuju krom toho screenshotu s fireballem.
A ani jsem nevěděl, že vyšel ten Hyper Core...
Docela by mě zajímalo kolik her asi zařízli v Illusion.
OdpovědětVymazatAltar dělal v půlce dekády na RPG Vision. Google velice najde např.rozhovor s Vláďou Chvátilem v IGN tušim. Opět jsem to nedávno četl a fakt mě mrzelo, že to nevyšlo, resp.úplně se na to zapomnělo. I kdyby splnili jen půlku toho, co slíbili, pořád to mělo potenciál vyrovnat se jakýmkoliv Ačkovým RPGčkám i dneska... škoda:(.
OdpovědětVymazatVí o tom někdo něco? Na Invexu bylo snad vidět video, bohužel kromě 3 artworků jsem nikdy nic neviděl...
Dave de Sade: Tak na Ultimu by to zcela určitě nemělo, to je jasná. :)
OdpovědětVymazatNodus Domini bylo něco jako Myst smíchané s Robinson's Requiem a ještě s čímsi, s podobnými venkonvními filmečky, co měla Inca a hráč měl v opatrovnictví nějakou družinu, co ztroskotala na nějaké planetě, jestli si pamatuju dobře. Byly z toho vidět jen renderovaná videa a fakt dobré to bylo. Nevěřil jsem, že to někdy vyjde. :)
Ondrej: To nejspíš bude ono, Vision. Já měl zato, že na Invexu byla hratelná verze?
A ještě jsem si vzpomněl, že ten screenshot mylně podškráblý jako obrázek z Bran Skeldalu jsem kdysi ve Score viděl a byl jsem si jistej, že je to z jiné hry. Každopádně na Invexu byla polo hratelná verze, jednalo se o adventuru a postavičce chyběla animace.
OdpovědětVymazatzeal: Přesně, asi taky slyšel, že něco takovýho bylo, ale bohužel neviděl na vlastní oči. Viděl to tu někdo? Na netu jsem nic prezentabilního nenašel...:-/
OdpovědětVymazatOndrej: No já jsem to, pokud to bylo opravdu ono, na Invexu viděl v hratelné verzi. Mělo to grafiku do zelena? Pamatuju se, že ten kdo to hrál, tam chodil po kopcovité krajině, lesem a kohosi, nějakého lumpa, zneškodnil na dálku, asi? Grafika mi u toho nepřišla moc dobrá, ale ty možnosti, co ta hra slibovala, vypadaly nadmíru zajímavě. Po technologické stránce to taky nevypadalo marně.
OdpovědětVymazatVzal jsem si tam prospekt, kterej už pravděpodobně nenajdu. Že to nevyšlo, škoda to je bezpochyby. Těmhle českejm projektům jsem strašně fandil. Legendy Temnot jsem taky viděl v hratelné verzi a moc se mi to líbilo.
2Dave: ano, jsem idiot :D ten text mezi dvema screenshoty jsem nejak preskocil, omluva ;)
OdpovědětVymazatTen obrazok ku Skeldalu si fakt nepamatam, co si pamatam, tak su obrazky, ktore vyzerali asi nejako takto: http://megaupload.cz/images/skeldal.jpg (myslim, ze to pochadza niekedy z obdobia okolo roku 1995+/-)
OdpovědětVymazatTy jo, tenhle interface si z nějakých screenshotů pamatuju! Měl to bejt vážně Skeldal?
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatTen obrázek je z oficiálního Score preview, takže ano, takhle vypadal v první verzi Skeldal. A stejně si myslím, že to vypadá lépe, než ta finální podoba. :) Minimálně to prostředí je lepší už proto, že prostředí kreslený profi malířem se do dungeonu vůbec nehodí.
OdpovědětVymazatViacero obrazkov z tejto prvotnej fazy Skeldalu bolo publikovanych pri Interview s Napoleonom v SCORE 22 (1995).
OdpovědětVymazathttp://www.oldgames.sk/casopisobr.php?image=16962
Pravda, už jsem si to vybavil, díky. A taky se mi ta VGA líbí hodně, skoro víc, než ten SVGA divnej studenej styl. Ale užil jsem si tu hru, asi nejlepší CZ dungeon.
OdpovědětVymazatJeště by mne zajímalo, jak dopadl ten projekt "Vision", protože podle obrázků to nevypadalo zle.
http://www.rpghry.cz/game.php?id=294§ion=screenshots
DJ - jo, mas pravdu. Nedalo mi to a vyhrabal som CD (uz ho ledva mechanika cita, holt skrabance) k tomu cislu a aj na nom su dalsie screeny
OdpovědětVymazatA bola tu este jedna hra, ktora mala (povedal by som) az Daggerfallovske ambicie. Dokonca sa v nej malo dat prist o oko, a potom by sa to prejavilo na hracovom vyhlade (ak si dobre spominam), ale ani za nic si neviem spomenut ako sa ta hra volala. Tiez ceska, pokial mi pamat sluzi :)
Aj, tak Vision to není, co jsem na Invexu viděl v hratelné podobě. Spíš to byl ten Ritual.
OdpovědětVymazatŠkoda... Jen mě prostě zajímá, jak to vypadalo:).
OdpovědětVymazat