11. 1. 2010

Modern Warfare 2

Mám rád kung-fu filmy ze sedmdesátých let. Mám i rád takové filmy, které jsou natolik přehnané, že je nejde brát vážně - a autoři filmu si toho jsou vědomi a naopak z toho těží. Líbí se mi překroucené přehnanosti, které nemají smysl ani omylem, ale jsou tak úžasně nerealistické, že se tomu člověk musí smát. Společný jmenovatel pro tyto filmy je pak slovíčko "zábava". Baví mne se dívat na nesmyslné příběhy, neherecké výkony, náhodné výkřiky - no zkrátka dokážu ocenit něco, co je natolik blbé, až je to dobré.

Být Modern Warfare 2 nízkorozpočtovým kung-fu filmem ze sedmdesátých let, dám deset z deseti. Bohužel, Modern Warfare 2 je vysokorozpočtovou rádoby válečnou hrou z jednadvacátého století. A to je problém.

Nalijme si čistého vína. Nejde o realismus. Infinity Ward se nikdy nemuseli tvářit, že dělají vojenský simulátor. Mohou se zaklínat tím, že jim jde pouze o prožitek války "jenom jako". Proč ne. Samozřejmě se rozpoutá debata o tom, kde je ta hranice mezi simulátorem a arkádou. Zde může být mnoho názorů. Já osobně si myslím, že praktická nesmrtelnost hlavního hrdiny, nulová AI, přesila 1000:1 ve prospěch jednotlivce a opravdu nízká možnost ve volbě cesty jsou nejhorší vlastnosti jakékoliv hry. A když je něco pod záštitou války ze současnosti, jsou tyto prvky obzvláště komické - a to nemusím být expert na současnou vojenskou techniku. Přímý zásah RPG je smrtelný prakticky pro jakoukoliv živou bytost na této planetě, že?

Abych vůči hře nebyl nespravedlivý, narazil jsem na několik věcí, které mne příjemně překvapily a lze je považovat za zlepšení, oproti svému předchůdci (myšleno Call of Duty 4 Modern Warfare). Tak například se mi líbí, že v mnoha místech dostává hráč alespoň chimérický pocit svobody. Některé levely mají více možností průchodů a vypadají tedy mnohem více přirozeně, než klasický tunel design. Není pravdou, že by tento výstřelek nějak úžasně hru modifikoval, ale ten pocit je to veskrze příjemný. Stejně tak se mi líbilo, že se autoři trochu odvázali a dali nám k dispozici více zajímavých prostředí, kde se hra odehrává. Mise, která začíná pod vodou ála intro Metal Gear Solid mne atmosférou potěšila. Sice se tento zajímavý koncept po třiceti vteřinách vytratí, ale i tak - docela dobré.

Ovšem to ostatní? Darmo mluvit.

Nejpodobnější hra k Modern Warfare 2 je totiž Operation Wolf. Drtivá většina misí je navržena přibližně takto. Doběhnete na místo, kde je připravená nějaká překážka ála kryt. Zde stojíte a vystřílíte všechno, co se jen hýbe. Vaši protivníci se generují na těch nejzřejmějších místech - každá okenice se "překvapivě" rozrazí a v ní číhá nepřítel. Každičké dveře generují absurdní houfy lidí na odstřel. Zpoza každého rohu vybíhají ozbrojenci, kteří jeden po druhém padají. Prostě Operation Wolf v lepší grafice.

Ano, Modern Warfare 2 se dá hrát jednou rukou - myší. Navolte si to takto - levé tlačítko střelba, pravé tlačítko zoom, klik kolečkem chůze vpřed, kolečko nahoru nabíjení, kolečko dolů pokleknutí / postavení. Následně stačí dojít na připravené místo s krytem a začít masturbovat volnou rukou. Opravdu, nedělám si legraci - zkoušel jsem to v každé misi a funguje to.

Že je Modern Warfare 2 ryzí pornografií v herním průmyslu je podtrženo i faktem osnovy misí. Už na základní škole jsme se učili ve slohu jakousi základní poučku, že dílo by mělo obsahovat úvod, stať a závěr. Modern Warfare 2 se úspěšně daří eliminovat tu první i třetí část. Jsme doslova vrženi doprostřed dění bez jakéhokoliv úvodu a vysvětlení. Naprosto chybí gradace a nějaká uspokojivá dohra.

A nedělám si legraci - zábava podle Infinity Ward znamená, že se na vás střílí ze všech stran i v případě, že na scéně nikdo není. Máte neustále rudou obrazovku od krve od neustálých zásahů do obličeje. Nekonečné zástupy vojáků se na vás chrlí ze všech stran a z repráků se neline nic jiného, než střelba, výkřiky a výbuchy granátů.

ANEBO:

A nedělám si legraci - zábava podle Infinity Ward znamená, že se na vás stříká sperma ze všech stran i v případě, že na scéně nikdo není. Máte neustále bílou obrazovky od semene od neustálých zásahů do obličeje. Nekonečné zástupy pornoherců na vás chrlí ze všech stran a z repráků se neline nic jiného než hekání, výkřiky a výbuchy rozkoše.

Celkově mi to nejvíce připomíná špatné americké komedie z padesátých let, kde je vrchol komiky hlasitý křik s trochou toho absurdního násilí. Teda - říznuté hodně špatným gaypornem.

Nerealismus hry je úzce spjat s americkým patriotismem. Že dneska máme nesmrtelné, automaticky se regenerující vojáčky - budiž, je to jistý trend poplatný casual hráčům, se kterým moc nehneme (na druhou stranu si začínám všímat, že mnohé hry se vracejí k omezenému zdravíčku, což vítám). Proč to ale dotahovat k absurditě? Absurdní je, když po celou hru přežijete tisíce zásahů olověnými projektily, střepinami granátů a konec konců i řezné rány nožem - aby vás na konci v rámci animačky skolila jediná kulka. A ještě absurdnější je, když v podobném duchu náš hrdina "chcípne" po zaražení nože do hrudní kosti v oblasti srdce, přičemž má dostatek vědomí na to, aby tento nůž sám ze své hrudi vytáhl a mrštil jím po hlavním záporákovi. A samozřejmě - bez ohledu na to, že náš hrdina krvácí přímo ze srdce - hru evidentně přežije. Na druhou stranu je legrační i to, že i hlavní záporák disponuje podobně železným zdravím. Přežít pád v hořící helikoptéře ze sta metrů - to chce celého chlapa. (Před tímto odstavcem mělo být varování před spoilery, ale koho to zajímá, stejně to hrát nebudete).

Neuvěřitelně trapně vyznívají pak ostatní poklony americkému patriotismu. Dramatické dobývání fast-foodu je jedna věc, ovšem slzička ukápne zejména v jádře Washingtonu, kde si vojáci povídají o hrůzách druhé světové války, které symbolizuje tento pomník. Ano, po dohrání hry jsem si zahajloval a pobrukujíce si americkou hymnu, poslal jsem přihlášku do Rangers. Nepochopte mne zle - já jsem rozhodně proamericky smýšlející člověk. Ale debila - debila ze mne nebude dělat nikdo, tím méně Infinity Ward. Nemají kousek soudnosti?

Celkově? Celkově musím uznat, že některá místa (dohromady jde asi o 60 sekund z celkové hrací doby) jsou zpracovaná skutečně atmosféricky a stejně tak musím uznat, že grafika hry vypadá po většinu času opravdu úžasně. Z technologického hlediska hře není moc co vytknout, když teda bereme v potaz nedokonalost samotného enginu z roku raz dva, který si pomáhá 2D sprity v místech, kde bych to dneska nečekal (nemluvě o neprůstřelnosti nafukovací panny). Některé materiály ve hře jsou údajně totiž průstřelné, což jsem si upřímně nevšiml a že jsem to nejednou zkoušel. Nemile mne ovšem překvapilo, že po vtrhnutí do místnosti s rukojmími (což je udělané podobně, jako v Call of Juarez 2) mne hra nijak nepenalizovala nejen za střelbu do rukojmích, ale ani za střelbu do červených výbušných sudů olepených plastickou trhavinou (ano, střílel jsem tam zcela záměrně a NIC). Hru totálně kazí její pornografičnost. Je to nevkusně zpracovaná knoflíková válka, která uráží všechny smysly včetně hmatu, čichu i chuti.

Mám rád tak blbé věci, až jsou dobré. Modern Warfare 2 je bohužel, po vzoru svého předchůdce, jenom blbou věcí. I předchůdce měl alespoň tu Pripyat. Tady se na mnoha místech snažili o podobný efekt, ale naprosto bez výsledku. Tak příšernou hru jsem nečekal. Je to vlastně extrémní opak Operation Flashpoint 2 - zde je odklon od realismu ke hře zase příliš absurdní na to, aby to bylo zábavné. A jelikož se držím své hodnotící stupnice, dávám této pětihodinové záležitosti 0/10. Jde o současný ekvivalent hry Zebyr. Popřemýšlím, jestli kvůli této hře neudělám rozsah -10 až 10/10, abych to mohl lépe ilustrovat.

P.S.: Opravdu mne nezajímají vyšší obtížnosti, hraju vše na normal pro získání zamýšleného dojmu. Stejně se těžší hra liší od té normální jen nižší výdrží hlavního panáčka.
P.S.2: A ty závěrečné titulky? To jsem vystříkl i nosem!
P.S.3: Multiplayer je super, já vím!

10 komentářů:

  1. Výstižné, nie je čo dodať. Zebyr krížený s Operation Wolf.

    OdpovědětVymazat
  2. Súhlas, ale mne sa 1 páčila viac hlavne kvôli výbuchu A- B, AC gunshipu a misii v Pripajti. Z dvojky si nejako neviem spomenúť na nijakú :-)
    Ináč metacritic:
    XBOX - recenzie 94, user 6
    PS - recenzie 94, user 5,4
    PC - recenzie 86, user 2,4.
    Z toho vidno ako sú buď novinári drbnutý alebo podplatený (inzerciou)

    OdpovědětVymazat
  3. novinári - bez urážky, ale nič ma nenapadá :-))

    OdpovědětVymazat
  4. O Crysis mi nemluvte ;+). I když to skutečně je o něco lepší, než CoD ;).

    OdpovědětVymazat
  5. Crysis je to samé jako tohle, při hraní obou her naprosto vypínám a masturbuji, pravda. Ale jinak se mi obě líbí tim nejperverznějšim způsobem. Nemůžu si pomoct, ale 0/10 mě urazila, fakt jsem si to zahrál s chutí asi jako před X lety Quaka. Neberu to jako vojenský simulátor, ale prostě jen jako řežbu. A přirovnání k Operation Wolf beru jako velké plus, ta hra mě opravdu bavila, a ruku na srdce koho ne :D ... Houba

    OdpovědětVymazat
  6. No jmenovat se to "Commando" a být tam Schwarzenegger, dal bych víc, to je fakt ;).

    OdpovědětVymazat
  7. Taky pravda :D Každopádně jsem chtěl říct, že žádnou hru neberu tak jak mi ji předkládá tvůrce, ale takovou jaká ta hra ve skutečnosti je. Pokud to někdo uvádí jako vysokorozpočtový válečný simulátor, a mě to přijde jako oddechová střílečka alá Operation Wolf, nebo ještě lepší Virtual Cop (který se k tomu dle tvého popisu hodí asi víc), tak to prostě beru jen jako oddechovou střílečku/řežbu. Ovšem je pravda s některýma detailama které nebyli moc propracované, ale zase na druhou stranu mě překvapily "nové" herní principy - lezení po hoře s cepínama a konečná pasáž kde se plazíš po zemi, ačkoliv primitivní ovládání, tak celkem zajímavé :)

    OdpovědětVymazat
  8. "Jaká ve skutečnosti je" - to je hodně emo básnické totok ;).

    Podívej se - dostal jsem produkt, který na mne nějak působí. A to jsem popsal výše. Nic víc, nic míň.

    Nikdo tady neříká, že MW2 má být vojenský simulátor. Neříkají to Infinity Ward, neříkám to já. Faktem ale zůstává, že jde o hru z prostředí moderních / současných válek. A je zde široké pole, jak lze toto téma zpracovat. Já jenom říkám to, že toto konkrétní zpracování mi přijde velice hloupé a příliš arkádovié přesto, že nikdo se nezaklíná vojenským simulátorem. Nechci od MW2 realistický zážitek, chci od MW2 uspokojivou a uvěřitelnou akci - tedy to, jak na mne hra na pohled působí.

    Když místo toho dostanu primitivní mutaci Operation Wolf s reklamou na McDonalds a "USA vojáci jsou nejlepčejší na světě, protože buy more and join the army", tak prostě nejsem spokojenej.

    Ještě jiné by to bylo, kdyby hra používala účelovou nadsázku - hlavní hrdina je neohrožený Duke Nukem, svalovec s doutníkem a tmavými brýlemi... ale tak tomu není. MW2 předkládá realistické situace, realistickou válku, realistické zbraně - ale jenom na pohled. Pod pokličkou se ale odehrává něco až urážlivě primitivního. Opakuji - nejde o realismus, ale jde o uvěřitelnost. A tu MW2 neobsahuje. Já chci, aby to byla řežba, ale aby mne neurážela. To je celé.

    A ano, některé prvky ve hře se mi opravdu líbily, ale byly příliš krátké na to, abych si je užil. A jak píšeš - pár "nových" prvků tam je taky - inteligentní integrace quick time event do FPS se mi celkem zamlouvá. Ale zase - je toho příliš málo za nějakých 1000 Kč / 5 hodin hry.

    Čili ano, MW2 je hra, jejíž hodnota je v multiplayeru a o něm neřeknu křivého slova. Hodnotím, jako vždy, pouze single player.

    To s tím "beru hry, jak předkládá tvůrce" se váže jenom k obtížnosti - hraju na normal, abych získal "general impression". Věřím tomu, že na vyšší obtížnost je hra těžší; ale rovnou to odmítám testovat, neboť je skoro jisté, že tato vyšší obtížnost se liší pouze výdrží hlavní postavičky - nikoliv AI nepřátel, množstvím úkolů nebo komplikovaností řešení. A na to je můj čas příliš drahý (viz Goldeneye 007 či Perfect Dark pro N64 a další hry).

    OdpovědětVymazat
  9. Pokud je to tak jak píšeš, že hodnotíš pouze single player a hodnotu příběhu jestli jsem to pochopil dobře, tak souhlasim že to bylo o ničem. Každopádně já arkádovité hry a proto mě hra s hodnotou 0 Kč/5hodin hry uspokojila :D

    Každopádně někdy bychom si mohli dát multiplayer, co ty na to? ;)

    OdpovědětVymazat