26. 1. 2010

Mass Effect 2 - první dojmy

Tak jsme se konečně dočkali! Včera jsem se věnoval hře pouhou hodinu, jelikož jsem byl velice unavený, ale i tak jsem si užil velice příjemný start pokračování ságy. A musím říct, že dle prvních dojmů jde o kulervoucí záležitost.

Mass Effect 2 přináší od prvních minut hraní několik změn, které brousí diamant k dokonalosti. Už první díl oplýval filmovou atmosférou, perfektními dialogy, poutavým příběhem i způsobem vyprávění. A tohle všechno se mi zdá, má druhý díl vylepšené.

Jsem samozřejmě ještě v příliš rané fázi hry, než abych mohl vynášet zasvěcenější soudy, ale start hry mne doslova dostal na kolena. Import postavičky z prvního dílu jsem vynechal a záměrně jsem byl zvědavý, jak si s tím hra poradí. Postavu jsem si vytvořil novou, avšak s téměř identickými vlastnostmi. Při odpovídání na otázky jsem hrál "tu svou postavu z jedničky" a hle - podle všeho s tím autoři vtipně počítali a vše nasvědčuje tomu, že budu pokračovat v dějové linii takové, jak jsem ji načrtl v díle prvém. Náhoda? Nebo dobře odvedená práce Bioware?

Miluju scifi a začátek hry je přesně tím, co od scifi očekávám. Způsob vyprávění, zabudování tutorialu do hry a efektní práce s kamerou - Mass Effect se mnohem více blíží interaktivnímu filmu, než kterákoliv hra předtím. Trochu cynicky se tak na jazyk dere otázka, nebude-li to na úkor RPG žánru, kam jej pasují samotní Bioware. Zatím nevím. Souboje jsou trochu akčnější, stylem se blíží third person akčním hrám typu Gears of War. Styl hry také více připomíná akční adventuru, než akční RPG. Což neznamená, že by statistika postavy neměla vliv na hru.

Ti, jenž si vybaví Quest for Glory asi tuší, kam tím mířím. Mass Effect 2 na mne nepůsobí tak čistokrevně, jako první díl (čímž nechci říct, že by první díl bylo čistokrevné RPG, ale snad si rozumíme). Zároveň to ale neznamená, že by to bylo negativní konstatování. To vůbec ne. Bioware zkrátka malounko změnili styl, ale ne kvalitu. Je to tak trochu i odpověď na "překonatele Dragon Age".

Musím říct, že hráčův vstup do hry je geniální, rychlý skok do vody a začnete se okamžitě orientovat. Atmosféra se dá Rákosníčkem krájet a pohled do vesmíru je čarovnější, než jsem čekal. I grafika hry se podstatně zlepšila. Je mnohem více realistická, co se obličejů postav týče, a zároveň fantastická, dechberoucí. Hra zabírá přibližně 15 GB a při sledování dialogů není divu. Taková míra detailu, množství obličejových animací, jemné textury, efekty, scenerie a vůbec všechno - úchvatné!

Moji kamarádi již ve hře postoupili vpřed a tak jsem připraven na určité neduhy nefatálního rázu a tak se moc těším domů, že zase jednou "prohraju noc". Jakobych neměl co hrát nebo co...

14 komentářů:

  1. Já osobně jsem ME2 trochu zklamaná. Hraji ho na Xboxu, ale po jedničce, která mě hodně chytla (až na otravné mise v Citadele) jsem čekala víc. Ale od začátku: Větší "Normandy" je sice fajn, co už ale obtěžuje je fakt, že členové týmu jsou roztroušení po třech patrech a než je všechny oběhnu abych zjistila jestli něco nepotřebují (většinou nikdo nic nechce), je to na 20 minut. A výsledek? Už na ně kašlu. S láskou vzpomínám na DA, kde všichni stáli u jednoho ohně. Další zklamání je ve výjoji postavy. Pár atributů, které mohu ovlivňovat a z toho polovina pro mě nezajímavá. Hackovat mohu vše bez bodů a to ostatní nestojí za řeč.
    Také mi vadí, že misi co misi, musím Šeprdové nastavovat, aby střílela ze samopalu ne z pistolek. V jedničce se to udělalo jednou a byl klid. Co dalšího mě neuspokojuje? Bojové mise! Jedna jako druhá. Přistát, běžet, krýt se, střílet, promluvit, najmout do týmu - a znovu, pak znovu... Mění se jen prostředí. prostě víc střílečka, než RPG. Není to špatná hra, ale po DA jsme čekala mnohem, mnohem víc.

    OdpovědětVymazat
  2. Slyšel jsem podobné hlasy, ale zatím nemám čas se na hru pořádně podívat. První dojmy mám dobré, jde mi o atmosféru a ta je v ME2 vynikající - úvodní scéna s KIA je decheberoucí a ani ve filmech si nepamatuju, že by tohle bylo takto hezky zobrazeno (blíží se pouze 5th Element). Takže hraju spíš Zeldu momentálně, na ME2 si potřebuju udělat souvislý blok času.

    OdpovědětVymazat
  3. Lucka: sorry ale pokud ti vadi takovy blbustky, jako chozeni za lidma po lodi (coz navic vubec nemusis delat), a nebo prepinani zbrani, tak to vlastne znamena ze je to supr hra :). hlavne je treba si uvedomit ze to neni cisty RPG (a predevsim URCITE NE JAKO DA). ME2 jde skrz vice zanru, pripada mi to skvely. mass effect nejde skatulkovat, jde si vlastni cestou. to je jako bys rikala ze zelda neni pravy rpg, protoze tam nejsou rozhovory jako v DA a milion statistik. ty nejlepsi game designovy veci nejdou vetsinou skatulkovat, spis si vytvarej vlastni skatulku, at uz je to mass effect, nebo vyse jmenovana zelda.

    srovnavat DA a ME mi prijde lehce usmevny. tuhle jsem hral mirrors edge a bylo to uplne jiny nez battlefield, a pritom je to taky od stejnyho studia a taky FPS.:)

    ME byla vzdycky hlavne strilecka, nechapu co si mohla cekat a uz vubec nechapu co si cekala "po DA".

    OdpovědětVymazat
  4. Dave, fakt jsem zvědavej co napíšeš až projdeš pár bojovýma misema, CoD Modern Warfare 2 hadr. Popoběhnout, schovat, vystřílet vše co se hýbe a zase pár metrů popoběhnout, schovat za překážku které jsou tam opravdu co 2 metry (v každé lokaci na každém místě, divná náhoda :)

    Ale jinak mě ta hra baví :)

    OdpovědětVymazat
  5. ja osobne jsem naprosto uvital redukci player stats, a hlavne odstraneni trochu silenyho inventare. v jednicce byla stejne spousta stats k naprostymu hovnu a zpusob upgradu zbrani za suroviny ve dvojce mi prijde mnohem lepsi nez zdlouhavy prochazeni brutalniho lootu.

    OdpovědětVymazat
  6. Joe: hral jsi treba uncharted, gears of war a spoustu dalsich? tam neni divny ze jsou tam covery na kazdych dvou metrech?

    OdpovědětVymazat
  7. ME2 je koridorová střílečka typu Gears of War s perfektním příběhem. S RPG už to nemá skoro nic společného (a pokud jo, pak i série GTA je RPG jak řemen). Začátek je fascinující a koridor mi nevadil. Ale pop rvním výsadku člověk zažije poněkud šok. Už ME1 byl docela koridor, ale tady je to už dovedeno do extrému.

    OdpovědětVymazat
  8. 2mbr: stejně jako v tom CoDu - jen jsem reagoval na Daveho nedávný článek právě o téhle hře :) ... Jinak když to bereš z globálního hlediska her, tak to divné není. Ale představ si v realitě (ano, sci-fi realitě), že jsi v krajině kde je rozmístěno každé 2 metry nějaká překážka a že vypadá pořád stejně, prostě divná "náhoda". A to ještě přidám plus k tomu CoDu kde se dali překážkou za kterou se dalo krýt považovat různé věci.

    Houba

    OdpovědětVymazat
  9. Joe: njn, je pravda ze ja si zas nemyslim ze MW2 je tak spatna jak pise dave :)

    OdpovědětVymazat
  10. Marcus: tak strileci pasaze jsou vetsinou koridor, ale zase ve mestech mas prostoru vice a spoustu nepovinnych lokaci. imho je sila je v rovnovaze luku :)

    OdpovědětVymazat
  11. 2Joe: Já když se kouknu okolo sebe právě teď, tak je tady překážek ke krytí hafo ;). Ale vážně - já mám cover systém docela rád a pokud leveldesign odpovídá akci, tak chápu, že to nebude realistické. Pokud je to hratelné, tak to beru.

    Jakože odklon od RPG mi je trochu líto. To srovnání s Dragon Age je pochopitelné jenom z jediného úhlu a sice že Ray Muzika nebo kdo se holedbal, že Mass Effect 2 je/bude lepší, než Dragon Age. Taky jsem to chápal tak, že to bude "lepší RPG".

    OdpovědětVymazat
  12. 2DdS: Já taky nenáražim na tuhle hru, sakra Mass Effect se mi fakt líbí, narážel jsem na tvoji recenzi CoD MW2. Nezkoušel jsem to, ale vsadil bych se že tohle se dá hrát taky jen myší, stejně jako jsi hrál MW2 :P Systém krytí mi taky nevadí, ale v některých lokacích ME2 to přímo bije do očí, uvidíš sám. Ale jinak nemám hře co vytknout, až na to že teď v práci nemyslim na nic jinýho než na to až přijdu domu a zapnu stroj :)

    OdpovědětVymazat
  13. Me se libila jednicka, libi se mi i dvojka. Zrovna se presouvam na DISK 2 a uz ted vim co mi loni chybelo za hru. Svet ME ma tolik detailu, ze se hrou vylozene kocham, bavi me i minihra s tezkou nerostu na ruznych a pekne popsanych planetach.

    Malokdy propadam euforii, ale tohle je moje krevni skupina, tohle je skvela hra a ze RPG dnes vypada jinak nez v polovine 90. let?
    No a co?
    Dulezite je aby se clovek bavil a to ME2 splnuje na 100%. Zbytek placek at se presune na jine hry ;)

    ps.
    Napoveda pro slecnu Lucku:
    Existuje takova vec, jmenuje se to Journal a tam mas napsane pokud po tobe clenove posadky neco chteji. Pokud po kazde misi litas 20 minut po lodi(urcite hrajes ME2? :) je to ciste tva vlastni disciplina. Nehlede na to, ze se na ne muzes klidne vykaslat, jak uz nahore nekdo psal.

    OdpovědětVymazat
  14. a hlavne kdyz neco clenove party potrebuji tak te o tom rekne ta slecna vedle hvezdne mapy...

    OdpovědětVymazat