14. 1. 2010

Flight of the Amazon Queen

Klasických 2D adventure her dříve vznikalo mraky. Tento druh her kombinuje všechny přednosti, jaké žánr počítačových her nabízí. Poctivá, ručně kreslená grafika a animace. Hudební doporvod na míru. Větvené dialogy vyžadující pozornost. Logické hádanky na úrovni, jakož i řešení celé hry je motivující odměnou. Originální příběhy a jejich podávání. Jakmile polevíte v jediném aspektu, už to není zkrátka ono.

Amazonky si umí užívat (PC).

Jaké jsou vaše nejoblíbenější adventury? Žebříčky hovoří jasně. Z devadesátých let zůstaly na špici stálice typu Monkey Island, Leisure Suit Larry, Day of the Tentacle, Space Quest, Simon the Sorcerer, Teen Agent, z českých nezapomenutelné Tajemství Oslího Ostrova a 7 dní a 7 nocí. A to jsem trestuhodně nejmenoval mraky dalších, odpusťte - o některých jsem se již rozepisoval dříve (například Gabriel Knight). Doménou těchto her byly zejména platformy PC a Amigy, které na přelomu let osmdesátých a devadesátých získaly tolik potřebný výkon a grafické možnosti, aby bylo možné realizovat do té doby šílené vize mnoha skvělých designérů.


Víte, co mají výše zmíněné hry společného? Zcela záměrně jsem vybral právě tyto hry, abych demonstroval další podstatnou součást adventure her ve své době. A tou je samozřejmě humor. Není to zvláštní? Většina adventur, na které s láskou vzpomínám či hraju nejčastěji, jsou obvykle velice humorné. Originálně humorné. Tím si vydobyly svoje místo na slunci dodnes - však remake jaké hry si LucasArts vybrali? A že mají na výběr desítky úspěšných adventur - musí to být Monkey Island. Humor nestárne a stačí dát hře maličko aktualizovaný kabátek a o zábavu je postaráno. Však mladší generace hráčů si většinu adventur ani nemůže pamatovat.


Samozřejmě - ten výběr her je tendenční záměrně, určitě mne utlučete desítkami stejně kvalitních, leč ne vysloveně humorných adventur. Co ale okecat nejde, že v polovině devadesátých let se začíná situace pomalu ale jistě měnit k horšímu. Alespoň pro žánr adventur. Hráči pomalu dospívají a přestávají je zajímat třesknuté komedie ve VGA grafice. Navíc i firmy si uvědomují, že není snadné překonat klasiky jejich vlastními zbraněmi. Nástup 3D stříleček je masivní a zásadně ovlivňuje vývoj všech her obecně. A do toho všeho Bill Gates se svými Windows 95, nástup SVGA standardu ve hrách, neodvratitelný kolaps Amigy a tak dále.

Pro srovnání - PC verze.

Ne snad, že by v roce 1995 nevyšly žádné adventury nebo že by to byl nějak zásadní rok pro tento žánr obecně. Stačí se mrknout, co všechno za skvosty vyšlo: Shannara, Dark Seed 2, Beneath a Steel Sky, Lost Eden, Azrael's Tear, The 11th Hour, Prisoner of Ice, I Have No Mouth and I Must Scream, Aliens a třeba ještě Mission Critical. To byla sklizeň! V takové sklizni lze velice snadno přehlédnout nějaké humorné adventury. Jaké že to byly? Teen Agent se u nás prosadil díky skvělému překladu Andreje Anastasova - přitom ta hra v angličtině není zas tak dobrá. Touché je vynikající hra, ale zapadla, bohužel (navíc je to snad jediná hra Clipper Software). A pamatuje si někdo Big Red Adventure? Já také ne.

To samé v na Amize.

Flight of the Amazon Queen tedy logicky zapadá v obou smyslech slova. Jde o hru, která je naprosto odevzdaně poplatná stylu klasických Lucasovských adventur. Styl VGA grafiky, ovládání, animace, humor a všudypřítomná nadsázka, to vše v roce 1995 ke spuštění na našich Amigách a 386kách (dnes je navíc možné hru koupit i pro iPhone).

PC verze - všimněte si oprýskané karoserie náklaďáku v popředí.

Hned z kraje si provedeme srovnání obou verzí. Amigácká varianta se distribuovala na 11ti disketách a byla designovaná pro OCS/ECS čipy, čili je možné ji spustit i na Amize 500 s 1 MB RAM. Samozřejmě - harddisk je obrovskou výhodou. Nerozumím tomu, proč v roce 1995 nebyla hra vydaná pro AGA čipset. Na PC je těch 256 barev mnohem lépe vypadajících. Kdyby šlo jenom o počet barev, neřekl bych ani slovo, ale když máte hru dohranou na obou platformách, uvědomíte si, že jde o jeden z příkladů, kdy menší počet barev vede k nižší hladině detailů, které jsou pak patrné. Například v PC verzi je Sparkyho náklaďák (je to scéna skoro na začátku hry) oprýskaný a rezavý, kdežto v Amiga verzi je bez kazů - nezbyly barvy. Podobných rozdílů bychom našli celou řadu prakticky v každé lokaci.

Amiga verze - pěkně naleštěné, což?

To ale neznamená, že to má nějak fatální dopad na hru či její vzhled. To vůbec ne. Celá hra vypadá opravdu fantasticky na obou platformách. Styl grafiky sice není úplně originální, ale je vymazlený do detailu a je radost na hru pohledět. Navíc hra nešetří celoobrazovkovými animacemi, které skvěle doplňují děj a atmosféru. Graficky hře není co vytknout, jen v případě Amiga verze je otazník, proč to neudělali raději AGA. Na rok 1995 je to svým způsobem krok zpět, ale když dneska hodíme adventury na jednu hromadu, Flight of the Amazon Queen nezapadne. Takže palec nahoru.

Zbylé screenshoty jsou pouze z Amiga verze. Špatně to rozhodně nevypadá, to nemohu říci!

Jak jsem napsal výše - Flight of the Amazon Queen je především humorná adventura. Zdráhal bych se nyní porovnávat kvalitu humoru s nějakou výše zmíněných her. Důležité je, že autoři vsadili na klasické schéma sympatického smolaře, namyšlené paničky, pohledného pilota konkurenční společnosti a kuriózních situací. Nejde o nějaký třeskutý šílený humor, vypadlý z crazy komedie. Ale určitě jde o neurážlivou nadsázku, kdy máte po většinu hry koutky úst nahoru a sem tam se rozesmějete na celé kolo. Už úvodní scéna s útěkem v ženských šatech je plná gagů a legračních hlášek. Piraní v řece se zbavíme klasicky pomocí párků. Dvorního mechanika Sparkyho mnohem více zajímá dobré jídlo a Playboy, než potápějící se letadlo (!). A vůbec - sledovat vývoj vztahu mezi Joem (což je hlavní hrdina, jak jsem ještě nepoznamenal) a Faye (což je ona trochu namyšlená panička) je srandovní. Jak říkám - nic originálního, ale sázka na jistotu, která prostě vyšla.


Joe King je tedy pilot letadla jménem "Amazon Queen", což je trochu divné jméno pro letadlo, ale budiž. Celá hra se odehrává ve čtyřicátých letech, čili podobnost s Indiana Jonesem není náhodná. Po úvodní scéně, kdy se seznámíme se všemi hlavními hrdiny, sledujeme, jak Joe šikovně naboří letadlo doprostřed džungle. Tady se hra začíná rozjíždět. Krom domorodců narazíme totiž také na speciální dinosauří lidi, kteří ovšem ne vždy byli dinosauří lidi. Joe se nechtěně zaplétá do nepříjemné situace okolo pološíleného a pologeniálního vědátora, který chce - uhodli jste to - ovládnout svět. Nikdo nesliboval originalitu nebo snad ano?


Herní náplň je složena z desítek úkolů, rozhovorů a logických hádanek, které se rozprostírají na úctyhodné stovce obrazovek. Dodnes nechápu, jak se to mohlo vejít na pouhých 11 disket (na Amize - DD diskety s kapacitou 880 kB) včetně bohatého množství animací. PC verze vyšla rovnou na CD a obsahuje navíc dabing. Každopádně - úkoly nejsou úplně tradiční a jejich řešení je vždy v duchu hry - nestarejte se moc o přísnou logiku, jde o princip. Dinosauří myši se zbavíte pomocí dinosauřího sýra. Chybějící kamínek v zapalovači získáte krumpáčem po krátké návštěvě v krápníkové jeskyni. A jetpack místo paliva v pohodě snese alkohol. Tak to chodí.


Přednost hry, tedy naprostá "klasičnost" či "poplatnost žánru" se stala i její přítěží ve své době. Ne snad, že by byly recenze nějak nepříznivé, ale nikdo nedokázal na plnou hubu říct, že Flight of the Amazon Queen je především poctivá práce ve všech ohledech - jen jí chybí taková ta ryzí originalita. Je to spíše poklona Lucasovským adventurám, která vznikla téměř na fandovské bázi. Autoři - tedy Interactive Binary Illusions - mají na svém kontě už jen jedinou další hru - Alien Carnage, jinak zvaný Halloween Harry.


Na hře se podílelo přes dvacet lidí (polovina však spadá do dabingu CD verze hry) a jejich péče je znát. Při pokusu o spravedlivé hodnocení se dostaneme... a to je právě ono. Spravedlivé hodnocení tuto hru zabilo. Nechci opakovat tuto chybu - ano, Flight of the Amazon Queen mix několika Lucasovských adventur dohromady. Ano, není nějak extra bombastická. Ano, grafika není objevná. Ano, humor není vysloveně geniální. To všechno je pravda. Důležité ale je toto: Flight of the Amazon Queen je zapomenutá součást klasických 2D adventur. Měli byste si ji zahrát už jenom proto, abyste zjistili, že není vůbec špatná. Naopak - je výborná a zejména dneska, kdy o dobrou 2D adventuru člověk nezavadí, je to perfektní potrava hráčů. Kašlete na nějaké pokusy o objektivní hodnocení - máte-li trochu rádi adventury; vzpomínáte-li na staré dobré adventury; hrajete-li dokola ty samé staré adventury - pak je vysoká pravděpodobnost, že Flight of the Amazon Queen potěší vaše srdce poctivou hrou a příjemnou zábavou. Možná budete překvapeni, jak vám tato hra mohla utéci.

Na závěr ještě dodám, že hru lze hrát skrz SCUMMVM a to i na Amize, čímž padá argument o nízkém počtu barev (zatím jsem hru nezkoušel rozjet, ale na Nintendu DS jede perfektně). Procesor 060 výhodou. Příjemné zážitky z Amazonie přeje Dave de Sade.

7 komentářů:

  1. A este k tomu bola pred par rokmi uvolnena ako freeware :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já si Big Red Adventure pamataju. Teda ne že bych to hrál, ale pamatuju si, že byla recenze ve Score ;) A máš na to špatnej odkaz na moby . vede na Mission Critical.

    OdpovědětVymazat
  3. Moje oblibena adventka, kterou jsem parival v dobach pro adventury zaslibenych. Thumbs up za clanek.

    OdpovědětVymazat
  4. díky kámo, žes ji připoměl, moje oblíbená, mám ji tu památečně ve svém muzeu :-) včera jsem ji uhád na nyxu, je to velká nostalgie, ale bojím se, že to dnes už nikoho (mimo nás) nebere

    OdpovědětVymazat
  5. Však taky jsem ji na Nyxu zadal po přečtení tohodle článku :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tuhle adventurku jsem pro sebe objevil (a nadšeně dohrál) někdy před pár lety. Opravdu je to skvělá práce - nejsem moc adventurní typ, u většiny adventur vyměknu a kouknu do návrodu, načež mě hra přestane bavit a ani jí nedohraju, ale FOTAQ mě naprosto nadchla. Vedle (vpravdě geniálního) Quest for Glory 3 a Broken Swordu je tohle v mém osobním žebříčku mezi advenutrami číslo 3 :-)

    OdpovědětVymazat