16.2.2005 ve 20:00 (plus mínus) byl spuštěn ostrý provoz serveru RPGhry.cz, který se na dlouhou dobu stal hlavním útočištěm (jedním z hlavních útočišť) mnoha RPG pozitivních hráčů, jakož i útočištěm pro mne osobně, potažmo páně Drokka. Po nesmělých krůčcích jsme se celkem slušně rozjeli, naše vize dostala hmatatelnou tvář a s vylepšováním designu či funkcionality jsme se stabilizovali na návštěvnosti cca 500 denně, což je na nevýdělečný a více méně nekontroverzní server docela dobré číslo, když to dělají dva lidi dohromady. Ne snad, že bych tím chtěl snižovat práci těch, kteří k nám za ta léta přispěli. Nebylo jich vůbec málo. Ale abychom byli upřímní, bylo jich méně, než jsme si původně přáli.
Tím nechci říct, že je něco špatně nebo že se stala chyba nebo tak něco. S provozem serveru jsem byl vždy spokojený, je to můj první „velký projekt“, který navíc považuji za úspěšný (a to říkám upřímně i přes to, že mnohé funkce nebyly dodnes dodělány). O to nejde. Ale bezmála 4 a půl roku je dlouhá doba, což v časovém vnímání internetu je skoro „věčnost“. A ta s sebou přináší stereotyp, stagnaci a zamrznutí vývoje. A to jsme nechtěli. Chtěli jsme dělat něco nového, něco dalšího. Vývoj kupředu.
Když jsem přibližně před rokem zakládal svůj blog, tak jeden z důvodů byl i ten, že moje grafomanství jsem si potřeboval někde vybíjet. Ale server RPGhry.cz je příliš úzce zaměřený a pro publikaci deníku ne zrovna ideálně navržený – navíc poslání serveru bylo jiné (ačkoliv tam „něcojakoblog“ máme). Takže jsem spustil blog a postupem času se na něj začali nabalovat lidé. Nemám vůbec představu, jakou návštěvnost má můj blog, ani mne to nezajímá (a popravdě řečeno ani nevím, jak to mám zjistit ;), ale rozhodně vidím, že lidé nějak reagují, komentují, že tady existuje reflexe. Nejde jenom o osobní potěšení z toho, že někoho moje psaní vůbec zajímá a že mu stojí za reakci. Jde také o to, že počítačové hry se přirozeným vývojem staly mou vášní, mou seberealizací a mým posláním, které bude po rodině a práci na pěkném třetím místě v mém životě. A to není málo. Dokonce bych to nejraději s prací prohodil ;).
Takže jsem se dostal do fáze, kdy moje práce nabrala jiný směr, který považuji za smysluplný. Uplynulo asi půl roku a Drokk mi povidá, že ten můj blog je super a že by to chtělo rozjet více. Nějakou videoshow, něco jako má AVGN nebo TGWG – prostě to pojmout více megalomansky ;). Nebyl jsem proti, ale nechali jsme myšlenku spát. Uplynuly tři měsíce a bum – přijde Jay Tee a Kvin, že bychom jako mohli fakt něco točit, dělat Pařádu. Takže jsme to rozjeli.
Do toho se rozjela moje přednášková činnost, v létě chystám výstavu konzolí na Sisyfos 2009, rýsuje se možná spolupráce v herních pořadech. Do toho všeho sním o své vlastní počítačové hře, poměrně aktivně píšu blog (což je forma relaxace a vybití nahromaděné energie), hraju hafo her týdně, chodím s kamarády na pivo (hned potom, co jim odsvědčím svatbu samozřejmě), pomalu sháním trvalé bydlení pro rodinu a i pracovně se mi to dobře daří. Chci tím naznačit, že mých aktivit, které mne naplňují, poslední dobou výrazně přibylo a že jsem musel chtě nechtě začít dělat škrty.
I když se mi to těžce přiznává, RPGhry.cz, ačkoliv jsou a vždy budou mým „dítětem“, byly první, které se musí „osamostatnit“. Sledování 50+ herních RSS kanálů (cca 1000 zpráv denně, byť jde mnohdy o duplicity) se pro mne stalo nudnou rutinou, protože ty zprávy jsou jedna jako druhá, informační hodnota skomírajícího žánru klesá a vůbec to začalo zavánět šedí. Ne snad, že by RPG žánr měl vyhynout, to ještě ne. Ale jak je na pomalém ústupu, je méně zábavné jej sledovat a psát o něm dokola to samé. Tím, že jsem si našel jiný směr na přibližně té samé cestě znamená, že server RPGhry.cz bude zakonzervován.
Neboli co to znamená prakticky – doménu platíme, to je pár kaček. Hosting máme také velice výhodný, takže na něm nebudeme nic řešit. RPGhry.cz pojedou dál, ale v nezměněné podobě. Nebudou přibývat novinky, nebudou přibývat hry, screenshoty – prostě nic. Ale diskuze, downloady, komentáře a VIP – to všechno jede dál beze změny. Nezapomeňme tak na bohatou sekci - Dungeony.cz.
Určitě není od věci otázka, proč by někdo jiný nemohl psát novinky a dávat nové hry do databáze. Možná se někdo takový najde, ale jelikož po čtyři a půl letech tomu nic nenaznačovalo, tak tuto nabídku neříkám nahlas.
To ale neznamená, že by někdo na RPGhry.cz měl zanevřít. To vůbec ne. Pořád budu aktivní v diskuzi, starat se o to denně, podle potřeby. Dokonce se možná někdy k psaní novinek vrátím, až se vyřádím jinde. A zcela určitě si neodpustím recenzi na nějakou super očekávanou RPG hru – na cestě máme Dragon's Age, Mass Effect 2, další hry z Fallout série..
Když dáme ruku na srdce, tak stav, ve kterém se RPGhry.cz nacházejí poslední měsíce, dostane nyní oficiální jméno a bude se v něm pokračovat. Ten název je „konzervace“. To není nic špatného, prostě delší dovolená na neurčito. Nikdo se tady nevzdává. Naopak – sledujte můj blog, sledujte vývoj pořadu Pařáda a uvidíte, že jsme s Drokkem pořád aktivní, jenom někde jinde. A tak to asi má být.
Díky za pozornost a přízeň, nevypínejte přijímač, jen přelaďte.
by Danny - Na Rpghry jsem chodil pomerne dlouho a napsal relativne hodne komentaru k hram, ale sam jsem tam necitil moc velky feedback. Osobne bych si predstavoval i trochu jiny koncept : stranku soustredenou na pc rpg s co nejkompletnejsi databazi starych her, vcetne propadaku. Trochu me i vadil tvuj takrikajic "Iceovsky" pristup k rychlymu odsuzovani her, ktery jsi evidentne moc nehral, jen abys k ni mel nejakej popisek, viz. Al - Quadim. Naopak jsem ocenil tvoje recenze na stary Ultimy, ktery byly hodne zajimavym priblizenim kvalit legendarnich her, ktery bych ale sam uz nikdy nehral. Kazdopadne bylo uz pres rok evidentni, ze ten web umira.
OdpovědětVymazatAhoj Dave, počítadlo lze kdyžtak umístit z www.toplist.cz (řádek kódu v html vložíš do textu třeba vpravo na liště). Mě by taky zajímalo, jakou máš návštěvnost. Odstranit to můžeš vždycky. Držím palce do dalšího vývoje tvého spřáteleného blogu.
OdpovědětVymazatNe snad, že bych se musel obhajovat, ale rád bych poznámku pro zajímavost utrousil. "Recenze" či "hodnocení" her vznikalo ve skutečnosti dost obskurně a vyplývá z toho často nekvalita textů (logická a nevyvratitelná).
OdpovědětVymazatNa úplném začátku byla vize Ultimate RPG Collection. Mělo jít o kompilaci her na CD, které jsem chtěl pro potěšení přátel udělat. Měl jsem to vymyšlené tak, že hru někde seženu / stáhnu, rozchodím ji (v době W98 rozchodit DOSovky nebylo vždy snadné, DOSbox v plenkách) a hotovo.
Takže jsem potřeboval nějaký seznam RPG, ze kterých bych to dal dohromady, jakýsi výtah "the best". V tom okamžiku jsem objevil Dungeony.cz (máme mirror), odkud jsem si zkopíroval seznam her a podle něj jsem postupoval.
Postupem času jsem si řekl, že bych hry mohl opatřit sérií obrázků, neřkuli popisem. A tak jsem si udělal HTML šablonu, do které jsem to začal sázet. Jenže jsem HTML moc neuměl, takže jsem si pomohl tím, že jsem převzal dva základní prvky Dungeony.cz, které jsem jen graficky upravil. Tyto "stránky" byly určeny ale výhradně pro offline browsení z CD.
Jak začaly vznikat popisy her, jel jsem podle abecedy. A jelikož jsem to chtěl mít rychle hotové, tak jsem jedné hře věnoval obvykle 20-40 minut, abych jenom pochopil základní herní mechanismy. Naštěstí jsem už měl v té době docela dost nahráno, což mi umožnilo známé hry (podstatná část) popsat opravdu "dobře", u těch neznámých her jsem na základě svých zkušeností poměrně rychle do hry proniknul. Na nějaké komplexní hodnocení nezbyl čas, většinou šlo o první dojmy spojené s informacemi z dostupných recenzí (převážně Score a Excalibur, které jsem tehdy fetoval).
V této fázi jsem se chtěl svým dílem pochlubit, takže jsem to vnucoval kamarádům, kteří ale neměli čas. Takže mne napadlo, že bych to hodil na nějaký freehosting, kam dám jenom HTML a obrázky - nikoliv samozřejmě hry (kterých bylo cca 500 MB v to době). Odkaz pak pošlu kamarádům, ať mi dělají feedback na vyvíjející se dílo.
Jenom napovím, že je to na Volny.cz ;) (mám tam i midi hudbu, frames a další píčovinky - ale docela to šlo myslím na amatéra), jelikož jsem ztratil heslo už dávno a nedaří se mi jej vybavit si ho, tak tam zůstanou asi navždy. Stejně, jako moje úúúúplně první stránky ve Frontpagi (kde odhaluji dost intimit na patnáctiletého ;).
A tady se stala "ta chyba". Začalo mi psát pár lidí, kde že jsou ty hry ke stažení. Blbě se mi vysvětlovalo, že v roce 1999 (cca) nemám při studiu prachy na profi hosting, takže hry nejsou. Nějakou dobu jsem dotáhl Ultimate RPG Collection (URC) do beta fáze, kdy jsem byl poměrně spokojený.
Takže můj offline / online projekt měl po asi pěti letech celkem 3000 návštěv. To je dost málo, nějaké šíření se nekoná.
Pak přišel Drokk a Schwaab, že bychom z toho mohli udělat opravdovej web. Takže se převzal komplet text z mých stránek a... to je dost chyba. Sám jsem už zapoměl, co jsem vlastně o které hře přesně psal. Většina textů stojí za starou belu. ALE když jsem kolekci dokončoval, věnoval jsem hraní her více a více času. Proto hry mají podle abecedy rozsáhlejší a obecně kvalitnější texty. Třeba série Ultima mi fakt dala zabrat, nemluvě o Zeldě ;).
Tak to jen tak pro zajímavost, jak šíleně šlo dělat web ;).