11. 5. 2009

Playstation 3 + Ubuntu = PC?

Po zakoupení nového, 500 GB velkého disku do Playstation 3 došlo k logické situaci, kdy jsem si položil otázku, jestli nainstalovat Linux nebo ne. Ta otázka je logická hlavně proto, že 10 GB partition umí konzole vytvořit pouze při formátování disku, k čemuž je nyní ideální příležitost. (Mimochodem proces zálohování a obnovení zálohy dat proběhl bez problémů, i když to celkem trvalo).

Takže došlo k otázce druhé - jaký Linux tam nacpat. Nejvíce a oficiálně podporovaný je Yellowdog distribuce, speciálně pro PPC (původně pro Macky) a od verze 5.0 i pro Cell. Ovšem doslechl jsem se, že moje oblíbená distribuce Ubuntu je k dispozici rovněž, takže i když není přímo ideální, rozhodl jsem se pro ni.

Instalace je strašně zdlouhavá, i když téměř bezobslužná. Bezproblémů jsem nastavil češtinu, akorát DHCP mi to nechtělo detekovat, takže jsem síť nastavil ručně - od toho bodu dále se vše postaralo o sebe sama. Celý proces byl asi na hodinu, v závislosti na rychlosti připojení k netu. Pak stačí vyjmout CD a restartovat konzoli.


Co mne hned zkraje překvapilo je systém zavádění operačního systému. Totiž nejprve musíte z hlavního menu PS3 nastavit nový výchozí OS. Od toho okamžiku se bude bootovat Linux a nic než Linux. Do XMB se dostaneme zpátky tím, že při startu Linuxu napíšeme na dotaz zavaděče "game" a tím se na výchozí OS nastaví zase XMB. Tohle je trochu divně vyřešené. Navíc jsem někde četl, že takhle to řeší Ubuntu, jiné distribuce se musí vypnout přes příkazovou řádku se speciálním parametrem. Nu což, dá se s tím žít.

Hlavní problém Linuxu je nasnadě. Nepříliš vysoká rychlost a hlavně nedostatek paměti. 256 MB RAM je poměrně málo, i když se zdá, že Linux umí alokovat i VRAM (nezkomal jsem to více), takže teoreticky hovoříme o 512 MB RAM, což je prostě ... pořád málo. PPC na 3,2 GHz je sice prima, ale rychlost reakcí Ubuntu bych označil za velice línou. Jakmile se však ale něco spustilo, běželo to krásně rychle. Určitě se s tím dá pracovat, jako s kancelářským strojem, to jest internet, psaní, maily, sem tam nějaké to videjko nebo prohlížení fotek a to v plném komfortu stolního systému. I když ta rychlost ten komfort značně snižuje.

Druhý hlavní problém je patrně ještě horší. Ubuntu totiž nefunguje správně! Po čisté instalaci jsem byl vyzván k doinstalování jazykové mutace. Ovšem panel s nastavením po kliknutí na ikonku se prostě neukázal. Zkoušel jsem procházet kde co a dobrých 75% věcí funguje. Co ale nefunguje je instalace programů (neustále se dokola chce refreshovat, nic nestáhne), což je docela zásadní. Bez toho se Linux nedá používat ani omylem (pokud přeskočíme možnost instalovat z USB flashky, což je tak trochu proti filozofii Ubuntu). Možná, že by to šlo nějak z příkazové řádky (apt get umím), ale neměl jsem chuť se v tom vrtat, čekal jsem "prostě Ubuntu" a ono hovno hovno, slavný soude.


Že nejde nastavit ručně síť a že mi OS hlásí v seznamu hardwaru nulu, to bych přežil, protože síť evidentně funguje. Dostanu se na net, Firefox jede - není problém. I když rychlost není závratná, je to v pohodě použitelné. Ale můj notebook D420 podává vyšší výkon, takže použití Ubuntu na PS3 postrádá smysl.

Celkově jsem docela zklamán, byť pocit scifi je uspokojen ;). Zkusím ještě toho Yellowdoga, ten vypadá více nadějně (a rychleji).

5 komentářů:

  1. vyuzit VRAM umi jen ten yellowdog, a to pouze od posledni verze. 512 na ubuntu by imho stacilo, urcite by pomohlo dat tam misto gnome treba fluxbox.

    kdyztak check: http://psubuntu.com/

    souhlasim s tebou ze je to bohuzel ne moc pouzitelny :( i celkem stary notebooky tohle zvladaj lip. ja se na to vysral celkem rychle.

    OdpovědětVymazat
  2. Gnome jsem nechal, jako default, nechtělo se mi patlat s dalšíma variantama. Ale díky za tip, Yellodog se sosá. Ještě se na to nevyseru, emulátory starších strojů by se šikly - Dualshock mi to rozeznalo (i když jsem netestoval).

    OdpovědětVymazat
  3. Diky za clanek...aspon me utvrdil v tom, ze sem udelal dobre, ze sem se na linux vysral.
    Za prve s nim mam 0 zkusenosti.
    Za druhe mam na internet laptopu (potazmo i na prohlizeci v xmb).
    Za treti by me dost prudilo spoustet xmb pres linux.

    Na nejake emulatory taky prdim. Jedine hry co mi chybi jsou ty pro PS2 (protoze mam novejsi verzi PS3, ktera nema ten cip). Vyuzitelnost mala, ale snaha se ceni. Kdyby bylo vsechno na playstation dotazeno a pouzitelne, tak je to opravdu univerzalni ultimatni multimedialni stroj...takle umi lecos, ale vse jen polovicate...divx bez titulku, mkv vubec, linux pomalu atd...porad verim tomu, ze jeho potencial je obrovsky (narozdil od toho-jehoz-jmeno-se-nerika), zvlaste po signalech posledni doby, ze zivotnost soucasne generace konzole se bude prodluzovat. Jen by to chtelo, aby na to sedli machri programatori sprovoznili podporu vicejader nejen v PS3 hrach, softwarovou podporu PS2 her a par dalsich veci... to bych si pak chrochtal...

    OdpovědětVymazat
  4. Efreti: Ten Yellowdog bude asi použitelnější. S Linuxem dneska nemusíš mít naštěstí moc zkušeností, stačí nějaký FAQ pro začátečníky a chytneš se, to bych se nebál.
    Chtěl bych, aby PS3 mohla sloužit, i jako stanice v okamžiku, kdy je PC v kelu. Na pohodlné browsení integrovaný prohlížeč moc není a laptom má malou obrazovku, takže se tomu budu chtít věnovat čistě ze zájmu.

    Ovšem dokonalé to není, to rozhodně ne - jak to u univerzálních zařízení (více méně) chodí.

    Na druhou stranu - titulky PS3 nejspíš podporovat bude (já pouštím 99% filmů přes Media Server, tak to neřeším) a PS2 podpora podle mne časem bude v čistě SW emulaci. Takže ano, do budoucna to vypadá nadějně, ale už teď jsem rámcově spokojený, že se někdo takto multimediální stanicí vůbec zabejvá.

    OdpovědětVymazat
  5. Přístup k VRAM umi YDL 6.1, Ubutnu 9.04, OpenSUSE 11.1, dal nevim... nicemne ve vsech pripadech se musi prepsat nejake ty osklive systemove soubory aby to vubec neco rozumneho delalo (jedine rozumne vyuziti o kterem vim je swapdisk s vyssi prioritou) a ze by to neslo nejaky viditelny zlepseni se rict neda.

    Za větší problém než ramku bych považoval odstavení grafickýho jádra - i naprosto základní grafický srandy počítá CPU a to v praxi horko těžko stačí na přehrávání SD videa. A taky ppc/linux oficiální flash plugin neseženeš, takže YouTube zevlování je docela problém, i když dá se to ochcat přes greasemonkey, nebo v Ubuntu Jaunty funguje celkem slušně Gnash.

    No a chráněná WiFi je celkem problém, ale v Jaunty se už dá bez větších potíží prý aji to WPA. Jen musim vždycky zakázat a povolit rozhraní.

    No a co se týče vracení se do XMB, tak osobně jsem zahodil kboot a plácnul místo něj pdaXrom-ng bootlader, kde je na boot do XMB blbuvzdorná ikonka :)

    Co se týče použitelnosti, řek bych že jsou na tom YDL 6.1 a Ubuntu Jaunty co do výkonu dost vyrovnaně, v Jautny funguje víc věci out of the box a cekově je přítulnější, YDL má zas schpnější komunitu, takže i linuxová lama jako já zvládne dost věcí zprovoznit.

    Každopádně jako "kancelářský" stroj se to dá použít v pohodě a problémy se (sic) doinstalováním češtiny a updatama jsem teda nezaznamenal... i když je možné že jsem ve zdrojích ve správě balíků něco někde přepnul na "hlavní server", nebo tak něco.

    Dál odkážu na můj osobní textík k tématu.

    OdpovědětVymazat