10. 5. 2017

Sly Cooper



Pamatuji si to, jako by to bylo včera. Pro Playstation 3 vyšlo Gran Turismo 5. Já a Petju, nadšený automobilista v reálu i virtuálu, vytáhl šrajtofli a zaplatil neuvěřitelnou sumu za sběratelskou edici, velkou krabici plnou hračiček a doplňků k prohloubení zážitku ze hry. Při probírání se obsahem jsme se bavili o tom, jak jsme vařili Gran Turismo 5 Prologue a pak na Playstation 2, jak jsme vařili stovky hodin Gran Turismo 4. "A když jsme u té Playstation 2, pamatuješ si na tu skákačku s tím kočkopsem?", zeptal se zničehonic a tak nějak (právem) automaticky očekával, že budu hru dobře znát. Jenže já ji neznal. No zatím, co se Gran Turismo 5 instalovalo, vyprávěl mi o hře, jak byla skvělá a zábavná a velice se podivoval (právem), že o ní slyším poprvé v životě. Po pár dnech mi od něj přišla SMS, stálo v ní jen "Sly Cooper".



Skutečně se divím. Na jednu stranu je fakt, že Playstation 2 disponuje mnoha skvělými hrami, takže je pochopitelné, že mi nějaká unikne. Ale nepovažuji za přijatelné, abych o hře vydané v rané fázi života konzole totálně minul titul, který se časem dostal do Greatest Hits edice a dočkal se i HD remaku. To není o tom, že bych hru míjel pro dětský cartoon vzhled, prostě mne nějakým zázrakem totálně minula, neviděl jsem z ní ani screenshot, nečetl recenzi, prostě nic, totální duto. Ostuda! No už tehdy, v roce 2010, jsem se zavázal, že si hru zahraju.


Mezitím (koncem 2010) na Playstation 3 vyšel HD remake. A to bylo špatné načasování, byl jsem ponořen do úplně jiných, atraktivních her (jako třeba Gran Turismo 5), takže mne titul sice dráždil, ale opět minul. A tak plynuly roky a roky... až došlo ke zvratu. Narodily se mi dvě skvělé děti a co by jeden neřekl, her se jim zachtělo. Při procházení knihovnou narazili nedávno na hru Ratchet and Clank, ve které byla vložena i reklama na první díl série Sly Cooper. A mému synovi se hra na základě jednoduchého propagačního letáku natolik zalíbila, že jsem neodolal a pořídil mu jeho vlastní kopii pro Playstation 2. A tak jsme začali spolu hrát.

Jsem opravdu překvapen! Od té doby, co mi Petju hru barvitě popisoval a co jsem viděl pár screenshotů na netu, jsem si o hře udělal určitý obrázek. Third person hopsačka, něco mezi Super Mario 3D a Crash Bandicoot, jasně, chápu. Ale až teprve při hraní mi došlo, proč je Petju (a vůbec všichni) ze hry tak nadšení. Ono to totiž není jen hopsačka, ale spíš... taková stealth akce pro začátečníky. Napsal bych pro děti, ale mohlo by to vyznít pejorativně. I pro mne, jako starého mazáka, byla hra překvapením.


Herní mechaniky kombinují několik základních prvků. Jakoby z Metal Gear Solid je převzatá viditelnost vůči nepřátelům - obvykle mají dobře a jasně definované kužely s výhledem, který není nijak velký a není problém se jim vyhýbat. Jakoby z Crash Bandicoota je převzatá kamera a styl skákacích výzev mezi elektrickými plošinkami a podobnými překážkami. Jakoby z Jak and Daxter je přejaté hromadění sběratelských objektů, mincí, kousků map a podobně. Jakoby z Ratchet and Clank je převzatá vertikalita úrovní a střílecí prvky, nemluvě o ovládání - hra inteligentně ovládá kameru a jen zřídkakdy potřebujete nějak měnit úhel - k dispozici je ale first person pohled.

Klíč úspěchu hry vězí podle mne ve dvou hlavních pilířích. První je styl celkové hratelnosti. Je velmi variabiliní, každá úroveň má svoje téma nejen grafické, ale i herní - podle toho, jaké nové předměty a schopnosti se náš kočkopes mýval zrovna naučil, protěžujete je až samotnému bossovi úrovně. Běžný skok, dvojitý skok a dvojitý skok s otočkou jsou tím nejjednodušším příkladem, jak Sly Cooper zaměstná vaše ruce. Skoro v každé úrovni je ale osvěžení - tu jde o závod v autíčku, ondyno logický puzzle, jindy zase střílecí pasáž ve first person pohledu. A na konci je samozřejmě boss, který je obvykle kombinací něčeho z Crash Bandicoota a něčeho originálního ze hry samotné. Hra má svěží tempo a i když není nijak náročná, pobavila mne každou minutou hraní.


Druhým klíčem je podle mne stylizace tituly a příbehu celé hry. Cartoon celshaded grafika je profesionálně zpracovaná a animovaná. Story o tom, jak hlavní hrdina Sly Cooper sbírá informace o svých předcích, slavných zlodějích v různých časových érách je zábavný, i když nijak originální. Jeho hlavním sokem je pak sličná policajtka, která mu je doslova v patách a všechny bossy, které postupně sklízíme, zavírá po právu do vězení. A to ze Sly Coopera dělá "hodného zloděje", aniž by šlo o prostou kopírku Robina Hooda. Toho si na hře cením, že se snaží vykreslit charaktery milým způsobem, který sice využívá tradičních klišé, ale skládá je novým způsobem. Obdobně lze hovořit o celé partě kolem Sly Coopera, i o jeho nepřátelích.


Hra se mi dokonce natolik zalíbila, že jsem se rozhodl k dnešním šestým narozeninám svého syna zakoupil pro Playstation 3 čtrvrtý díl Sly Cooper Thieves in Time. Jde o hru, kterou již nedělali původní autoři Sucker Punch (později na Playstation 3 zkoušeli zazářit s Infamous, pamatujete?), nýbrž mně neznámí Sanzaru Games. Ti mají na kontě mimo jiné HD remake prvních tří dílů z Playstation 2. Podle prvních dojmů soudím, že se jim jejich zpracování téhož tématu podařilo na výbornou a tak ti Matýsku všechno nejlepší přeje Tvůj táta!

Žádné komentáře:

Okomentovat