9. 8. 2013

Hra měsíce: Pac Man


Zdá se mi to, anebo jsme skutečně ještě žádný měsíc neoslavovali klasiku jménem Pac Man? To už je skoro tak vážné, jako nemít v seznamu Asteroids, Space Invaders nebo třeba Tetris! A tak moudré hlavy rozhodly, že přes srpen budeme všichni vzhlížet k této hlavě požírajícím tablety.



Napsáno o této hře bylo opravdu mnoho. Dokonce mne překvapilo, jak moc informací je u této hry k dispozici. Všechno nás vede zpět do roku 1980, kdy Namco udělalo hru pro holky. Skutečně - Pac Man byl svou barevnou a veselou grafikou natolik odlišný od běžných her, že bylo téměř až nevhodné ji hrát, pokud se vám v nohavici houpal kikot. To autor Tohru Iwatani jistě nezamýšlel...

Faktem zůstává, že hra se stala naprostou legendou a Pac Man je řekl bych dobře známým charakterem i jinak herně nevzdělanému publiku. Je to dáno jednoznačně tím, že herně nabídl Pac Man něco, co v té době nebylo známo. Na první pohled bludišťovka, na pohled druhý již nervydrásající adrenalinová záležitost. Hra není jednoduchá v žádném případě. I když se vám musí dneska zdát, že utíkat duchům přece není žádný problém, zkuste si hru spustit v MAME (či alespoň online) a pokuste se splnit první úroveň bez ztráty života. Něco mi říká, že většina z vás pohoří. Také jsem pohořel.

V čem je Pac Man naprostým vzorem, tak je to motivace hráče. I když zoufale pohoříte v první úrovni, nabydete přesvědčení, že vás od vítězství dělil jen nepatrný kousíček. Že prostě víte, co udělat příště jinak, abyste zvítězili. Takže vhodíte minci a plni sebevědomí zase prohrajete kalhoty. A scéna se opakuje. Uvědomíte si svou chybu, načrtnete si v duchu novou strategii, vhodíte minci a zase prohrajete. Není to legrace!

Pac Man byl designovaný tak, aby každý duch měl maličko jiné chování (jak ví dnes každé malé dítě, tito duchové se jmenují Inky, Blinky, Pinky a Clyde). Mají různou rychlost akcelerace (v závislosti na konkrétní úrovni), logiku při zatáčení, ale také jiné únikové manévry. Je skoro až neuvěřitelné, do jakého detailu hra zašla. Věděli jste třeba, že dle pohybu očí duchů může hráč předvídat, kam se duch vydá na křižovatce? Nebo že třeba čas nesmrtelnosti po sebrání velké kuličky v rozích úrovně není odvozen od hodin, ale od počtu sežraných tabletek? Nebo že při zatáčení dochází ke zpomalení, které se liší pro každého ducha a aktuální fázi hry? No vidíte!

Není to náhoda, že Pac Man se stal jednou z těch her, u které se herní maniaci předhánějí dodnes. Existuje zde totiž matematicky odvozené maximální score hry a to z toho důvodu, že se Pac Man v úrovni 255 naférovku zasekne - slavný to killscreen. Z toho vyplývá, že je možné každou úroveň dokončit v nějakém čase, s maximálním ziskem z bonusového ovoce, nemluvě o nutnosti pokaždé sežrat všechny čtyři duchy, když seberete rohovou velkou kuličku. Takzvaná perfektní hra byla dosažena 4. ledna 2012. Přes tři a půl hodiny soustředění a hnedle máte score 3,333,360 bodů. A podle všeho už není možné toto score vylepšit. Paráda prostě!

Odkaz Pac Mana je obrovský a mohl bych psát blog jenom o něm. Z historických perliček bych jmenoval jen pár významnějších:

- takzvaný velký videoherní krach v roce 1983 byl způsobený hlavně tím, že Atari vyrobilo 12 milionů cartridgí s Pac Manem pro své Atari 2600. Port to byl naprosto zprasený, ale hlavně tou dobou bylo ve světě okolo deseti milionů konzolí. Ze sedmi milionů prodaných kusů se jich mnoho vrátilo, jako reklamace. Kalhoty prodělány skrz naskrz. Skládka starých her tedy není jen o slavném E.T., je tam také přes pět milionů Pac Manů.
- John Romero označil Pac Mana za nejvlivnější hru svého života. Krom toho, že ve Wolfenstein 3D je tajná úroveň s duchy, Romero tvrdí, že nápad artefaktu nesmrtelnosti do Dooma vznikl právě díky Pac Manovi.
- Pac Man jako první zavedl termín "power up".
- jde o jednu z mála her první generace, která dodnes generuje závratné zisky.
- a je to vůbec první hra měsíce na Deníku nespokojeného hráče, který má ručně animovaný banner.

Tak schválně, jaké je vaše hi-score na jednu minci?

2 komentáře:

  1. 47290 :)

    http://emux.esero.net/users/waf/2009-03-13x21-16-16[puckman](waf)---1---0.png

    OdpovědětVymazat
  2. Pařim čas od času PS3 mutaci a je to žůžo. Líbil se mi dobový i výrok CEO nintenda, kterej povídá, že videohry neovlvňujou děti, kdyby jo, tak bychom všichni běhali po temnejch chodbách, zobali pilulky a poslouchali repetitivní hudbu :-) A za pár let je tu extáze a house-dub-techno-rave buhvico scéna! A všecko PacMAn!

    OdpovědětVymazat