19. 6. 2012
GT Academy 2012
Za pár dní skončí vlhký sen fanoušků motorového sportu na počítačích. GT Academy je program vytvořený ve spolupráci mezi Nissanem a Playstation, jehož cílem je nabídnou hráčům Gran Turisma možnost stát se opravdovými závodníky v reálných vozech na reálných tratích a soutěžích. Abyste se mohli stát vítězem LeMans 24 hodin, musíte nejprve prokázat své schopnosti v simulátoru, tedy ve speciální "lite" verzi Gran Turisma. Pakliže se dostanete do finále, můžete být vybráni mezi pár šťastlivců, kteří si projdou speciální autoškolou a následně můžete aspirovat na závodění. Na to vše je časový limit - soutěž končí koncem června 2012. Ale i na těch pár dnů bych rád (se zbytečným zpožděním (já sám hru "objevil" před týdnem!)) tuto "demoverzi" doporučil vyzkoušet.
O GT Academy mi kamarád říkal už asi před měsícem. Ne snad, že bych neměl rád Gran Turismo, ne snad, že bych si na to neudělal čas. Ale co čert nechtěl, nemohl jsem na PSN tuto hru ke stažení vůbec najít! Použil jsem vyhledávátko, řadil jsem hry dle abecedy i dle kategorií - no bohužel jsem asi slepý, ale prostě jsem nic nenašel. Takže jsem to vzdal. Minulý týden jsem náhodou zašel do sekce nejstahovanějších her a tam mi oko padlo na GT Academy. Okamžitě jsem ho dal stahovat a posléze jsem začal hrát. O co tedy jde?
Hra obsahuje osm úrovní po pěti testech. Jeden test je obvykle jedna zatáčka, někdy komplikovanější série zatáček, vyseknuté z populárních tratí typu Suzuka, Nordschleife nebo Monza či Circuit de la Sarthe. Myšlenka je asi taková že postupným zvyšováním obtížnosti testů a postupně se měnícími automobily, se učíme nejen ideální stopu, ale také rychlost, jakou si můžeme dovolit test splnit. Vtip je ale v tom, že hrajete-li GT Academy od prvního dne spuštění, odemykají se testy postupně během reálného měsíce. To znamená, že první týden jsme měli k dispozici jen první úroveň, čili jsme měli čas vylepšit svůj výkon na první pětici testů. Motivací je (krom hlavní ceny samozřejmě) čas našich kamarádů i přeborníků ze světa. Mít zlatou medajli je jedna věc, ale když ji má někdo s předstihem pěti sekund, jistě se zamyslíte, jak to dokázal.
Pro každou trať se uchovávají replaye 250 nejrychlejších závodníků, které si můžeme stáhnout a podrobit studiu. Tím pádem se naplno ukáže výhoda majitelů lepších volantů, kteří za pomocí volnoběhu a spojky dokážou jemné nuance zatáček vystihnout mnohem lépe, než hráči na gamepadu. Pohotovost joysticku je jedna věc. Ale v Gran Turismu (jakož i v reálných závodech) je rozdíl v vítězství o délku auta roven několika tisícinám až setinám sekundy. A když pak tento jeden úsek jezdí milion hráčů, je celkem pravděpodobné, že se na tyto tisíciny bude muset brát ohled.
Já sám samozřejmě zdaleka neaspiruji na stupně vítězů, moje výkony jsou zoufale průměrné. Navíc jsem díky notně opožděnému nástupu do hry ztratil tu kouzelnou možnost věnovat se jednomu testu třeba celý týden, než se odemkne další úroveň. Takže jsem si narychlo projel všechny závody "baj voko" a posléze jsem si začal brousit zuby na zlaté medajle. A tehdy mi hra připomenula, co je na Gran Turismu tak krásné.
Když hrajete hru poprvé, s vyplazeným jazykem zajedete sice zlatou medajli, ale jste na naprostém chvostu časové osy. Velice brzy vám dojde, že tohle není ani tak o rukách, jako o autě a tak začnete experimentovat s nastavením. Žádný tuning nečekejte, aby byly podmínky rovné, je základní nastavení auta pro všechny hráče stejné. Můžete si ale vypnout kontrolu stability, trakci a ABS - a samozřejmě si budete řadit sami. S tím souvisí přenastavení ovládání. L2 a R2 je slavné duo brzda-plyn, čtverec a trojúhelník řadí dolů-nahoru. A zpátky na trať. Po chvilce zjistíte, že ovládáte naprosto jiné auto, ten rozdíl je dramatický až to bolí. A hle - najednou uděláte čas o celou vteřinu lepší. To jest výkon hodný platinový medajle! A tak s vervou pokračujete dál.
Toto samotné sdělení není žádná novinka, prakticky jakákoliv závodní hra odpovídá tomuto popisu. Vtip GT Academy je především v tom, že výběrem tratí a jednotlivých zatáček tento rozdíl ještě více vynikne. Při závodu na celé kolo se jezdci předhánějí o desetiny sekundy, možná i setiny - ale při výsecích z trati, na kterou potřebujete 40 vteřin, jde doslova o každý prd, který při jízdě můžete zkazit. Svým způsobem se GT Academy nejvíce podobá "řidičákům" z plné verze hry, ale mnohem pečlivěji vymyšleným. Plus teda ten element odemykání úrovní v čase.
Pár slov k technologii - z počátku se mi zdálo, že GT Academy mají krapínek vylepšenou grafiku, což jsem přičítal faktu, že na trati je méně aut (většinou jenom my sami) - subjektivně se mi zdálo, že stíny a kouřové efekty nejsou tak příšerně zubaté a bez antialiasingu. Bude to ale nejspíš dané konkrétními modely aut, se kterými jezdíme, jelikož jakmile jsem dostal do ruky Nissan GTR, zubatost se vrátila. Také jsem nepochopil, proč si nejde dělat screenshoty nebo exportovat replaye ideálně na Youtube. Možná, že to půjde časem přes plnou verzi GT5, nevím.
GT Academy 2012 je moc pěkná demoverze Gran Turisma, ale jednu věc bych přece jenom vytknul. Takto udělané testy by totiž měly být součástí GT5. Já vím, že Kazunori nám každý týden servíruje nové závody. Ale takto vyseknout jednu dvě zatáčky a nutit nás je projíždět s nějakým specifickým autem za specifické denní doby a počasí - má to svoje výukové výhody a jako hráč jsem si odnesl cennou zkušenost - mnohem cennější, než když jezdím trénink na celé kolo. Jinak ale palec nahoru.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat