16. 5. 2012

Captain America and the Avengers


Firmu Data East jsem si spojoval s hrami jako Dragon Ninja (neboli Bad Dudes), Robocop, Joe and Mac a hlavně Midnight Resistance. Respektive s domácími porty (jmenovitě na Amigu) automatových hitů. Na doporučení Minitrollovo (a také prostě proto, že jsem mu chtěl udělat radost), jsem se podíval na jejich beat'em'up Captain America and the Avengers. Už jsem jednou o této hře četl právě na blogu Kultury Kriplů, avšak nějak mne na první pohled nenahlodala dostatečně. Nyní jsem uchopil do ruky mocný joystick a podíval se hře na zoubek. Jako vždy - report podávám formou mikroshrnutí podstatných informací.

Grafika

Když jsem poprvé viděl obrázky ze hry, nepůsobily na mne přesvědčivě. Postavičky jsou malé, pozadí jakoby mdlé. V pohybu ale hra vypadá mnohem lépe. Autoři se skutečně snažili zachytit komiksovost předlohy tím, že hrdinové a nepřátelé jsou v sytých barvách a pozadí je zasněně pastelové. Chvíli jsem si na to zvykal a nakonec se mi hra začala i líbit. Velkým plus jsou také komiksové obrázky vyprávějící příběh - pomáhají chápat styl grafiky jako záměr. Prostředí jsou celkem bohatá, ve hře kombinujeme klasický beat'em'up pohled na věc a střílečku s raketkou ála R-Type nebo Project-X. Scrolling je plynulý, animace trochu chudší, ale na rok 1991 jde o dobrý výkon. Dobře zachycuje západní styl komiksů.


Zvuk

Překvapilo mne, že hra je poměrně komplexně namluvená, všechny animace i předmluvy u bossů během hry. Kvalita samplů je sice všelijaká, ale rozumět tomu celkem jde. Zvuky během hry nejsou nějak výrazné a hudba mi splývala - mám pocit, že celou dobu hrála jenom jedna odrhovačka, která mne nedonutila napsat pochvalnou ódu.

Hratelnost

Hra disponuje několika prvky, které odkazují k naprostým kořenům žánru a proto se hraje dobře. V prvé řadě - na celou hru stačí jen dvě tlačítka - mlácení a skákání, případně kombinace obou dělá speciální útok. Naši nepřátelé mají povětšinou stejnou škálu, nečeká nás nijaké překvapení ve formě plošných útoků (s výjimkou některých bossů) nebo nějaké podrazy. Hra tak umožňuje nahnat nepřátele do jednoho rohu a tam je nelítostně zmydlit. Střílecí pasáže jsou poměrně standardní, potěšila mne možnost se krýt proti čelním útokům. Hru je možné hrát až ve čtyřech hráčích. Nyní jsem ji testoval pouze sám.


Obtížnost

Koncept hry je soustředěný okolo vln nepřátel, kteří se na obrazovce objeví v co nejnepříjemnější kombinaci a naším úkolem je takticky oběhnout tyto vlny tak, aby nenatropily moc škody. Protože je ovládání správně citlivé a hra přehledná po celou dobu, dá se brzy najít grif na obíhání a tak mi hra přišla svou obtížností chvílemi až snadná. Výjimkou jsou samozřejmě bossové, kteří sice mají čitelné schémata pohybu a útoku, ale při prvním setkání je není možné ihned odhalit, což je správné. Střílecí pasáže mi přišly vysloveně snadné a musím ocenit, že hra bere v ohled rychlost drcení tlačítka (což umím pěkně rychle!). Postavy disponují zdravíčkem, takže vydrží celkem dost. Je velice milé, že si lze extra mincí koupit jedno zdravíčko navrch, jakoby léčení (v praxi to nahrazuje nutnost vhodit minci až v okamžiku smrti). Na dohrání hry jsem potřeboval 28 mincí, při druhém hraní dám krk na to, že to půjde pod polovinu.

Atmosféra

Mám rád komiksy a i když zrovna ty od Marvela mi moc neříkají, hra si díky grafice zachovává správnou atmosféru. Nezmínil jsem, že jednotlivé útoky jsou doprovázeny také grafickými citoslovci jako WHACK, BOOM a SWOOSH. Občas bych přísahal, že jsem zahlédl i WTF, když byl chumel bitých nepřátel větší. Trochu mne zklamalo, že drtivá většina nepřátel, včetně většiny bossů, je stejně velká, jako náš hrdina, takže trochu mizí pocit monumentálnosti. Například Juggernaut je v podání Marvel vs Capcom 2 zhruba třikrát větší, než Captain America - nikoliv v této hře. Každopádně se hře nedá odpárat ten správný komixový feel a to jsou cenné body navrch.


Závěr

Captain America and the Avengers jsou v retrospektivním pohledu výjimečná hra díky jadernému pojetí hratelnosti a souhře až čtyř hráčů. Avšak i dneska nemohu říci, že by mne hra nebavila. Docela se těším, až si ji zahraju s někým ve dvojici (ano, to je na Minitrolla ;). Hodnotím 786/M.

2 komentáře: