6. 6. 2011

Sejvy online

Když se SONY rozhodlo poskytovat veškeré online služby zdarma, vzbudilo to nadšení. Placení za "obyčejné online hraní" nebo za "dema a trailery", jak je tomu u XBOX 360, se zdá být přeci nesmyslné a absurdní. Tak tomu pořád je, ale celkem rychle se ukázalo, že v tomto oboru zkušenější Microsoft umí s platbami hráčů zacházet lépe a patřičně investici zužitkovat. Srovnávat XLive a PSN prakticky nemá smysl - a to rozhodně nemám na mysli výpadky po útoku hackerů - myslím to čistě kvalitou a kvantitou nabídky. No ale zadarmo - neberte to. SONY si brzy spočítala, že někde peníze vzít musí a tak zkusila spustit projekt Home, ale nakonec musela sáhnout k drastickému kroku. Projekt PSN Plus - roční poplatek za online nabídku, kterou se má odlišit normální a prémiový hráč. Slevy na hry, zdarma placené věci, dříve dostupná dema. Neznělo to špatně, sám jsem projekt okamžitě podpořil platbou na šest měsíců (pravda, druhou polovinu si SONY strhlo z mého účtu tak trochu bez mého vědomí, ale moje chyba - nečetl jsem pořádně ujednání, že ve výchozím nastavení se mi bude PSN+ prodlužovat a tedy platit automaticky). Pro notorické nakupovače má tato investice smysl, pro mne ale ne. To se ale změnilo.



Jedna z informací, která poněkud zapadla, je uvedení možnosti ukládání pozice na online servery SONY, čímž by se měla Playstation 3 přiblížit moderním cloudovým službám. V původním oznámení to bylo ovšem poněkud nečitelné - toto úložiště mělo podporovat pouze množina schválených her, vydávaných v budoucnosti. Nápad je to naprosto skvělý. Mít synchronizované pozice na serveru je dobré jak pro cestující hráče od konzole ke konzoli, jistotu, že bez ohledu na selhání hardwaru je mnou dosažená pozice stále dostupná. Dokonce si pamatuji, že jsme v rámci akademické debaty hovořili o komerčním využití pro hotely či zábavní centra. Cestovatel by se ubytoval v hotelu, na recepci si vyzvednul gamepad a na pokoji pokračoval v hraní pařby z minulé noci na online konzoli, která patří hotelu. Online by nebyl jenom profil s veškerými sejvy, ale i se zakoupenými hrami (které by se ale daly strkat do konzole v recepci, v závislosti na lokální nabídce - což je trochu problém, ale uvažujeme akademicky). Svým způsobem by to mohl být ziskový mezikrok mezi streamovanou službou typu OnLive a tradičním modelem her.

To jsme si ale trochu zafantazírovali, zpět do reality. Podpora online sejvů u vybraných her není systémové řešení a tak to není zrovna to, co má reálný význam, i když je to krůček vpřed.

Včera jsem si v rámci Welcome Back programu aktivoval měsíc PSN+ (avšak nyní pořádně zkontroluji, jestli si SONY lišácky / šmejdsky nenechalo ve výchozím stavu zapnuté automatické strhávání peněz za další období) a při zkoumání chudé nabídky jsme si všiml zajímavé položky v sekci uložených pozic. A sice - online úložiště o kapacitě 150 MB, tedy celkem dostatečné pro praktické využití. Zkusmo jsem si tam nasekal několik pozic a světe div se - funguje to! Dokonce i na hry s chráněnými sejvy (ale zde nevím, jestli jde o obecný úkaz, či jen náhoda v mém výběru, ale smysl by to mělo). Sice to není úplně to, co bych si pod online sejvy představoval, ale to ani nemá být. Důležitý je ona změna přístupu k cloudovým službám a hlavně - těch 150 MB je první významná funkce PSN+, za kterou má reálný smysl platit.

Zamyslel jsem se - co když SONY opravdu v budoucnosti plánuje přesun Playstation 3 do cloudové scény v takovém měřítku, že de facto nahradí Playstation 4? Co kdyby se během tří let stala konzole jenom terminálem, který přijímá HD grafiku ze serveru? Tím pádem by si hráč nekoupil nový hardware, ale jen platil měsíční paušál za hraní všech možných nových her, na které si Microsoft a Nintendo musí vydat XBOX 720 a Wii2? S určitým nadhledem by to mělo logiku. Právní kroky SONY, jakkoliv mi jsou nesympatické, naznačují až úzkostlivý postoj k vlastnictví dat a přechod ke streamu - "neukradnutelným hrám" by tak byl logický. Stejně tak by streamovaná služba zajistila stabilní příjem při teoreticky nižších nákladech na vývoj hardware (není třeba nic vyvíjet, jen koupit spoustu silných strojů). Solidní internet, vhodný pro streamování 1080p videa je nyní dostupný ve všech civilizovaných zemích, tedy všude, kde se vyskytují majitelé Playstation 3. Že by tento krok byl v plánu desetileté životnosti konzole?

Ruku na srdce - je to blbost. Deset let životnosti plácnul Kutaragi jenom z namyšlenosti z fantastického úspěchu Playstation 2 a zvýšená online aktivita je snadno vysvětlitelná současným humbukem kolem útoků hackerů. Mnohem pravděpodobnější, než výše popsaný scénář, je hack firemního účtu Kutaragiho, který dá padáka všem zaměstnancům SONY, včetně sobě samému a bude utrum, žádná Playstation 4, žádný cloud.

Ale zasněte se na chvíli - nebyl by takovýto postup vlastně logický a žádaný jak ze strany SONY, tak ze strany zákazníků? Nebo prostě - nebylo by to hezké? Konference SONY na E3 2011 začíná za pár hodin a evidentně nemají mnoho věcí k představení. Leda že by?

14 komentářů:

  1. Jdi uz doprdele s tim vecnym pomlouvanim Sony. Chapu ze pri tve zlodejske nature ti nevoni, tak si pouzivej XBox a nech PlayStation byt.

    OdpovědětVymazat
  2. Vic clanku o old games :) Apson tu nebudes mit tyhle hatersky komentare :) -Adf-

    OdpovědětVymazat
  3. Neboj, články o oldgames taky budou. Každopádně tento druh komentářů je pouze nepochopení psaného textu, vytržení z kontextu, případně má málo načteno z mého blogu.

    No a hele - ten komentář se objevil prakticky pár minut po dopsání - evidentně je to fanda, co mne pravidelně navštěvuje - větší profit z AdSense! ;)

    Momentálně mám rozepsanou sérii Ultima a pak jdu na Wizardry...

    OdpovědětVymazat
  4. Co na tom bylo haterského? Jako nehodlám začínat flame war, alep okud se někde objeví nějaký opravdu vulgární a retardovaný výkřik tak to bohužel nejčastěji je z řad sony fanboyů. Co to s tou komunitou je? Ještě že v ní je i něco normálních lidí. Nebo to byl výkřik k oprávněné kritice přístupu SONY fascist tm k zákazníkům?

    OdpovědětVymazat
  5. ad 1.Anonymni: Sony nemuze vonet nikomu, kdo ma alespon trochu rozumu ty hovado X prevteleny. Ale ty jsi pravdepodobne fanboy trpici syndromem po leta znasilnovane manzelky, ktery se navic neumi podepsat u zadneho ze svych komentaru.

    Jinak doufam, ze stramovane hrani nikdy nebude a to uz jen z toho duvodu, ze svine jako Sony jsou schopny prodavat hry na jejich psn store mnohem draz nez v obchode a to i presto, ze jde pouze o stazenou hru a nejsou potreba naklady jako baleni, distribuce a provize prodejci a jejich konverze dolar vs. koruna zrejme take pochazi z mimozemskych zdroju.
    Takze musim rict, ze o prechodu na novou gen. XBox hodne uvazuji.

    OdpovědětVymazat
  6. "Deset let životnosti plácnul Kutaragi jenom z namyšlenosti z fantastického úspěchu Playstation 2 a zvýšená online aktivita je snadno vysvětlitelná současným humbukem kolem útoků hackerů."

    stereotypny a detinsky "I hate SONY" zvast, PS2 je tu s nami uz 12 rok, prvykrat bola predstavena na jesennej TGS v japonsku v 1999, PS3 bez akychkolvek problemov bude aktivne podporovana minimalne 10 rokov.

    OdpovědětVymazat
  7. davesade=tlustej blbec, slapka co se dozaduje pozornosti

    OdpovědětVymazat
  8. Je milé, že mi tolik pozornosti věnujete, díky!

    OdpovědětVymazat
  9. 2Anonymní: Na Daveho mi nešahej kluku nebo si tě najdu!

    OdpovědětVymazat
  10. Řekl bych, že firmy to nedělají z důvodu zlepšování služeb. Ty "cestovatelské" profily využije podle mě naprosté minimum hráčů.

    Spíš bych v dohledné době očekával poplatky za save/load nebo prostor pro savy.

    OdpovědětVymazat
  11. Ivan - obávám se, že za tím nakonec bude také celkem pochopitelné zpoplatnění služeb. Navíc jsem asi konzerva, alepředstava jak se všechna uživatelská data přesunou kamsi a budu hrát jen když pojede net a daná služba mě moc nebere. Ve světle útoku na PSN obzvlášť. Na to jsem měl na PC moc trablů se všemi "službami" jako GfWL či Steam.

    OdpovědětVymazat
  12. Savy v cloudu maji jediny smysl - prenaseni mezi stolni konzoli a handheldem. A ani tam moc ne, lehce preneses kabelem. Je to jen o pohodli a max zaloha, kdyz by mela odejit konzole.

    OdpovědětVymazat
  13. Nezávislost dat na hardware je základní myšlenkou cloudu, na kterou přechází více a více lidí (mnozí nevědomky), čili začlenění herních konzolí je logický krok, přestože se zatím může zdát, že to smysl moc nemá. Já v tom vidím budoucnost a tohle jsou první kroky. Microsoft teď oznámil podobný krok, takže to logiku dává. GFWL je každopádně prasárna, Steam se ale hodně zlepšil nutno uznat.

    OdpovědětVymazat