28. 11. 2010

Windows 95 a Amiga podruhé

Rozjet Windows 95 na Amize pod emulátorem PC Task není zdánlivě problém, byť přínosnost je mizivá. Na AGA čipech lze rozchodit pouze režim 16ti barev, ale i kdyby šlo rozchodit více, provoz je pořád velice neuspokojivě pomalý. Dá se tak říct, že Windows 95 jsou opravdu jen demonstrací možností tohoto skvělého emulátoru. V praxi bude lepší se soustředit na samotný DOS a v něm zkoušet nějaké hry. Případně lze údajně celkem schopně použít starší Windows 3.11, ale reálný přínos v tom vážně nevidím.

Během hrátek jsem ale narazil na několik problémů, které jsem si chtěl zde rozepsat pro budoucí generace. Naprosto klíčovou věcí je vytvoření nové partition na disku. V žádném případě nelze koukat na filedisk, jako na alternativu, je extrémně pomalý a to i v DOSovém režimu - při práci se soubory. To, že jsem dobré dvě hodiny zálohoval kompletní systém a následně vytvářel nové diskové oddíly se velice rychle vrátí. A to i v případě, že nemáte zájem PC Task používat denně. Pro mne to bylo ještě zajímavější v tom, že používám již jeden oddíl pro Macintosh. Zde jsem narazil na první velký problém. Nabootoval jsem do DOSu z filedisku, ale program FDISK nedetekoval vyhrazený oddíl správně.

Problém byl "samozřejmě" v masce. V HDToolboxu je nutné nastavit Custom file system, Identifier 0x4D534800, Maska 0x7FFFFFFE a Maxtransfer 0x0001FE00. To je první dílčí krok, bez kterého se nelze hnout dál. Následně se mi podařilo oddíl naformátovat pod DOSem.

Druhý zásek se týkal samotných Windows 95, přesněji řečeno verze MS-DOSu. Moje situace naprosto vylučuje instalaci ve WinUAE (nepřenesu image DOSové diskety do formátu ADF - googlil jsem bez výsledku), neseženu jen tak diskety, abych si na ně image přenesl (krom toho nemám v PC disketovou mechaniku) a bootoval z nich / instaloval systém. nemluvě o tom, že PC diskety mají formát HD 1.44 MB, kdežto na Amize moje mechanika umí jenom DD diskety - 880 kB (v DOSu 720 kB). Takže bez modifikované mechaniky nemám šanci. Měl jsem k dispozici jenom dva filedisky - jeden s DOSem 6.22 a druhý s Windows 95. Chybou bylo, že jsem oddíly i základní instalaci systému (tedy příkazem FORMAT D: /S) dělal z DOSu 6.22. Díky tomu nešly Windows po zkopírování na diskový oddíl spustit. Navíc se můj vyhrazený oddíl nedal nastavit, jako aktivní, tedy bootovací. Byl jsem poněkud v koncích.

Řešení bylo překvapivě snadné, ale strávil jsem snad dva dny hledáním řešení (pomohly mi tyto dva články). Za prvé - vzal jsem nějakou volnou DD disketu a tu jsem v emulátoru naformátoval s parametrem S. Získal jsem tak holý DOS na disketě. K tomu jsem na disketu nakopíroval FDISK. Boot z diskety umožnil nastavení aktivního oddílu na žádaném disku. To byl první krok. Druhý krok byl spočíval v nabootování z filedisku do Windows 95 (pouze režim MS-DOS ovšem) a pak stačilo napsat jen SYS D: a hotovo. Získal jsem tak funkční Windows 95 na vyhrazené partition.

Faktem ale zůstává, že boot systému trvá přibližně pět minut (zatraceně velký rozdíl - při použití filedisku trvá boot 20-30 minut!) a systém je i na 060 nepoužitelně pomalý. Pro samotný DOS je to ale skvěle použitelné. Taková 486 s 8 MB RAM, co víc si přát?

V rámci těchto operací jsem pořídil mobilním telefonem dvě podobná videa. První ukazuje současný běh tří operačních systémů na Amize. Windows 95 v té době jely z filedisku, takže i když tam párkrát kliknu, nic se neděje. Druhé video ukazuje start Shapeshifteru a PC Tasku s pouhým DOSem. Jde tam čistě o ukázku délky loadingu. Kupodivu to pár lidí celkem zaujalo.

P.S.: Ještě jsem nepřišel na uspokojivý způsob, jak kopírovat hry z Amigy do PC Tasku. Snad přes nějakej CrossDos to prý jde, ještě jsem to ale nezkoušel. Zatím teda nemám vyjma OS žádný jiný software, který bych zkoušel.

1 komentář:

  1. pres crossdos si ocichej a nasledne pripoj tu dosovou partition pod amigou a muzes ji normalne pouzivat

    OdpovědětVymazat