15. 11. 2010

Star Wars - Force Unleashed 2

Force Unleashed 2 jsou typickou ukázkou dvou nepříjemných věcí. Za prvé - takto nemají vypadat pokračování hry. Za druhé - takto nemají vypadat Hvězdné Války.

Od prvního dílu se to ho moc nezměnilo. Na PC a "velkých" platformách byla vylepšena grafika, ale zůstal naprosto pitomý systém, kdy náš hlavní hrdina umí házet předměty, které má před sebou, přestože je jako hráči ani nevidíme díky jinak natočené kameře. Tahle fatální chyba dost ubírá jakoukoliv chuť se snažit využívat Starkillerovu Sílu efektivně. Naštěstí tady máme dvě šavle naráz, což jistě zlepší herní zážitek, není tomu tak?

Bohužel ne, ani omylem.

Můžeme se na Force Unleashed dívat, jako na dobrý pokus o klon God of War žánru, ale selhávat v tak jednoduchých věcech, jako je přehlednost, ovladatelnost a uspokojení z řežby? To je neodpustitelné. Force Unleashed velice dobře vystihuje atmosféru novodobé Star Wars trilogie. Je to prostě jen na efekt. Nejde o příběh, nejde o atmosféru, nejde o něco, co by zabrnkalo na citlivou strunku hráčů. Jde prostě jenom efekt, všechno lítá i co peří nemá a to je tak všechno. Pche.

Návaznost na kritiku v počátečním odstavci je zřejmá. Těžko je mezi hráči Force Unleashed někdo, kdo by neměl povědomí o fenoménu Star Wars, pokud zrovna zároveň není velkým fanouškem. Ale i kdyby náhodou zmíněný hráč o Star Wars nevěděl vůbec nic, jistě by si položil otázku, proč celou hru nejde dohrát za tři sekundy pomocí oné Síly, kterou hlavní hrdina disponuje. Již několikrát jsme viděli, jak Starkiller například sejmul imperiální křižník, jak proráží v dějových animacích celé zdi, jak i během hry zachytává Tie Fightery v plné rychlosti letu. Proč by tedy nebylo možné sešrotovat toho pána v černém s maskou na hlavě, jenom prostě tak, lusknutím prstu? Proč by nemělo být tedy možné pomocí Síly rovnou ničit celé planety a dohrát tak celou hru velice snadno, když je hlavní hrdina tak absurdně mocný? No nebylo by to super?

Nejsem asi znalcem expanded universe Hvězdných Válek, ale přidržím-li se atmosféry původní a zakládající trilogie filmů, jsem zděšený. Force Unleashed narušuje původní kánon všech Star Wars snad ze všech stran. Hned na začátek - proč se Darth Vader na konci epizody 4 vůbec obtěžoval lézt do stíhačky a šel sestřelit Luka Skywalkera osobně? Nestačilo by, aby pohybem malíčku rozdrtil celou letku X-Wingů? Určitě ano - ve Force Unleashed jsou podobné situace běžné. Tohle je zkrátka problém. Už první díl nadužíval "magickou" Sílu ve velkém měřítku. Místo toho, aby se v druhém díle autoři trochu soustředili na uhlazení celé akce, naopak více ji zabsurdnili. Je to jako dívat se na nějaké porno s nechutně rozcapenou chlupaticí a říct si: Dal bych si něco více elegantního, hezčího. A na obrazovce se objeví Žaneta Rosenbergová.

A ještě jedna tématická poznámka. Symbol celých Star Wars a popravdě řečeno symbol celého mého dětství pod vlivem fenoménu - světelná šavle - je zde přeměněna ve svítící klacek, kterým musíme každého mlátit hlava nehlava, aby konečně chcípnul. To je zásadní chyba kánonu Star Wars, který pozná každý, kdo kdy viděl libovolný film. Tato zbraň je stvořena k tomu, aby vyřadila všechny základní nepřátele na jediný zásah a má projít prakticky libovolným materiálem, jako horký nůž máslem. Počítal jsem to. Nechal jsem si jednoho stormtroopera a jednotlivými zásahy (tj. bez komba) jsem zkoušel, kolik vydrží. Dostal jsem se k číslovce deset. Pochopil bych třeba kdyby vydržel dva až tři zásahy, v tom kombu se to ztratí, ale deset? Argumentovat můžeme tím, že Starkiller si vylepšuje komba i sílu šavle. Jenže Force Unleashed nejsou RPG jako Knights of the Old Republic, kde si tento systém můžeme dovolit. Je to akční hra, která by měla od základu jako minimum splňovat to, co jsme zvyklí vídat ve filmech. A to se nestalo.

Je to prostě jenom pozlátko. Přeskinovaný God of War a to bez jakéhokoliv pokusu o zachycení atmosféry Star Wars. Ano, možnost dělat "mind trick" je milá, počet herních kombinací se tak zvedá ze tří na čtyři, ale je to málo na svět, který tak milujeme.

Vyzkoušel jsem ještě verzi hry pro Wii, která se zásadně liší nejen grafickým zpracováním, ale i náplní. K mému překvapení hra nejen nepodporuje Motion Plus, ale navíc zcela vyřadili ovládání šavle pomocí pohybu Wiimotem. Neříkám, že by to v prvním díle bylo nějak extrémně super, ale čekal jsem vylepšení systému, nikoliv vypuštění. Na druhou stranu věci jako tlaková vlna, škrcení nebo blesky jsou pořád z hlediska ovládání dobře udělané. Wii verze také využívá ukazovátka na vrhání předmětů, což stručně řečeno znamená, že je celkově hratelnější. Splakal nad výdělkem. Na poměry Wii je to sice v tom celku solidně odvedená práce, ale není o co stát. O DS verzi nemluvě.

Force Unleashed 2 jsou trapnou sekanou v tunelu. Textury ála Star Wars sice vytvářejí pěkné prostředí, ale vše je k uzoufání neoriginální a nudné. Ať už jde o samotné řežbení svítícím klackem, nesmyslně naddimenzovaným použitím Síly anebo chabým příběhem. Hráč, který od hraní očekává víc, než 5 hodin pornografie, by si hru neměl koupit. Za sebe bych známkoval 3/10.

Další Jedi Knight, X-Wing nebo KOTOR by byl zásadně vhodnější.

1 komentář: