15. 8. 2010

Tekken 2


Na Playstation Network se objevil Tekken 2 za celkem směšnou částku. Přestože hru již delší dobu vlastním minimálně v rámci arcade verzí starších Tekkenů na placce s Tekkenem 5 pro Playstation 2, rozhodl jsem se mít ve své konzoli co nejvíce bojovek na disku pro příležitostné turnaje. (A taky protože PS3 Slim neumí PS2 hry...).

Samozřejmě, že všichni víme, že Tekken 3 není možné překonat, ale právě dvojka byla mým úvodem do Tekken problematiky. Tou dobou jsem totiž znal akorát Mortal Kombat a na automatech jsem sporadicky hrál prvního Virtua Fightera. A oproti němu vypadal Tekken 2 mnohem sofistikovaněji. A tak jsem u něj strávil pár nocí na Jediho PSX, jedna z prvních v republice, kterou si koupil za peníze vydělané ručním vykládáním dvaceti tun zboží z lodních kontajnerů v Hamburku. True story.


První Tekken mi přijde s odstupem času příšerný a nehratelný, dokonce se divím, že vůbec vzniklo pokračování. Stejně tak se divím, že v roce 1996, kdy přišel Tekken 2 na Playstation, vyšla také hra Soul Edge s neporovantelně vyšší kvalitou technického zpracování; a že tedy vyšel Tekken 3. Když jsem si ale teď zahrál po mnohaletém odstupu svého prvního Tekkena 2, vybavil jsem si, čím je zajímavý, neřkuli výjimečný.


Oproti Virtua Figteru nebo právě Soul Edge jsem totiž odkojen Mortal Kombatem toužil po hře, kde bych měl pod kontrolou jednotlivé končetiny. Systém HP LP HK LK ze zmíněného Mortalu mnohé naznačoval, ale právě Tekken 2 mi vyrazil dech. Hele - mačkám tohle a přesně vědomě vím, že postava udělá tohle. A sled tlačítek do komba byl tak snáze naučitelný. Sice bylo pro mne v té době velice těžké pochopit časování jednotlivých stisků, ale i radost ze dvou tří zásahů ve vědomě provedeném kombu byla nezměrná. Nabyl jsem pocitu, že nic dokonalejšího být nemůže. (A tak trochu jsem měl pravdu, Tekken 5 například má už kombinací tolik, že člověk zase ztrácí ten pocit toho "vím, kterou končetinu používám").


I když jsem se v životě nahrál nejvíce Tekkena 3, dvojka položila základ mnoha prvkům, které jsou dnes standardní nejen v této sérii. Jde zejména o chytky, countery, běh, ale také rozmanitost postav, násobená dvěmi, jelikož ke každé postavě se váže jedna tajná (a někdy i více, základních postav je 10, celkem je postav 23!). Z nových dílů si nejspíš pamatujete také dvě identické postavy, ale s jinou vizáží (například Eddie a Christie) - i to má původ ve dvojce (Angel - Devil). Jde také snad o první hru, která v seznamu triků jednotlivých postav otevřeně operuje s hodnotou "počkejte 5 snímků". To je drsné.

Všimněte si osvětlení tváře Heihachiho z blesku - na svou dobu pěkné!

Hraní druhého Tekkena mi přineslo onu správnou nostalgickou slast. Ovládání je v podstatě totožné, rytmika většiny komb je zachována. Oproti trojce (a vyšším) je ale celá hra jakoby zpomalená, běží snad na poloviční snímkovací frekvenci. V té době to byl nejspíše záměr (Tekken 3 na tom samém hardwaru disponuje grafikou o řád lepší a i tak má velice rychlé loadingy), hra totiž získala taktičtější rozměr. Například se naprosto nevyplatí dělat z lehnutí implicitně kopačku. Protože je velice snadné ji vykrýt či jí uhnout a dáváme tak soupeři nebezpečně velké množství času k protiútoku. Při tvrdohlavém opakování "jednou ta kopačka vyjít musí" se tak snadno stane, že ze země ani nevstaneme.


Nižší rychlost hry také znamená, že se o něco snadněji vyvolávají komba, tlačítka lze mačka s větším předstihem. Stejně tak jsem si po chvíli všiml, že chytce se dá uhnout takřka na poslední chvíli pouhým skrčením - a než se naše neúspěšná postava po pokusu o chytku narovná, dostane do nosu. Rozhodování o tom, co a kdy něco udělat je pro hru kritické. Ne snad, že by na tom nezáleželo v ostatních dílech (nebo jiných bojovkách) stejně, leč ono těžkopádné tempo člověka donutí k opatrnějšímu chování více, než kterákoliv jiná bojovka, co jsem kdy hrál.

Ještě jedna věc mne zaujala. Vedle Mortal Kombatu jde pravděpodobně o jedinou mlátičku, kde se AI učí vaši taktiku a umí ji pak schopně blokovat. Na rozdíl od Mortal Kombatu je zde ale mnohonásobně více triků, takže pokud přestane fungovat jeden, stačí si z menu načíst nějaký jiný a rázem vítězíme i na vyšší obtížnosti. Ale Tekken nikdy nebyl a nikdy nebude o hře proti počítači.

Dvouhru si momentálně mohu jen vybavit z paměti, kdy mi moji synovci natrhávali šos. Dneska totiž asi těžko najdu někoho, kdo by si se mnou tuto klasiku alespoň z hecu zahrál. Navíc Tekken po vzoru Virtua Fightera otevřeně přiznává svou hranatost postaviček, což nepůsobí zrovna moc vábně. I jednotlivé arény jsou poměrně primitivní, nemluvě o renderovaných animacích, které mi v roce 1996 sice vykloubily čelist, ale nyní se na ně prakticky nedá dívat.

Závěr? Tekken 2 je výjimečná bojovka a velice důležitý vývojový krok v sérii, ale i v žánru. Trvalo mi tři hodiny, než jsem si odemkl všechny postavy a pokud nalákám někoho na dvouhru, bude to velice výhodný obchod. Trojka nadále zůstane králem i mimo hranice země nostalgie pro dokonalé zpracování a atraktivní postavy. Ale i tak dvojku doporučuji.

3 komentáře:

  1. No dáme tomu že si asi nehral na Ultra Harde tak by si všiml že chytáce triky CPU umý na teba dať
    ale ty ked dáš chytácí trik na Jun ktorá je ako 9 Stage ako Subboss tak ten nezabere lebo má počítač sa stoho dostane a ak dáš chytácí trik v momente
    ho spraví v tej sekunde kedy tý takže počítač ma oproti tenbe 100 % výhodu aj ked su ťahy ktoré
    ani on nevie napr za Baek ked dáš combo v 4 Stage tak nemusí výst na 100 % ale dvakrát šípka k nemu a daj trojuholník musí zabrať

    OdpovědětVymazat
  2. no ale ked hráš Pal hru Tekken 2 16 Rokov tak zistíš že CPU na Hard Dificulty je o neco rychlejší a že sa môže stať že ťa behom 2 kol
    môže protivník chytit 3 krát za sebou aked opakuješ jeho taktiku ako spravil on na teba tak zistíš jednu zásadnu vec takú že jehou taktikou nikdy nevýhráš proste maj svoju taktiku keby si hral ako CPU tak nikdy nevyhráš kolo len na great
    najlepšie je sa naučit vystihovať combo no ale v Tekken 6 a Tekken 5 ti to Combo je nanic lebo je viac variacíí ako to Combo vykryt + každé combo utoky sa dajú zrušit tak že dáš v momente kruh po pripade dole šípku a kopačku no.Ale keby si hral hru Soul Calibur 3 Na Extremely Dificulty v Soul OF Tales proti NightTerorovi tak sa stavím že Tekken 2 je oproti Soul CAlibur 3 Lahká Hra ktorá nemá Impossible Dificulty tak ako Boss NighTeror ten je najťahší zo všetkých tomu ver hlavne na Extremely obtiažnost a ešte musíš sa k nemu vvobec dostat lebo on je tajný supertažky boss Jinpachi s Tekken 5 je nič oproti NightTerorovi

    OdpovědětVymazat
  3. Score Survival
    Tekken 2 Record Kazuya 110 Wins
    Tekken 3 Record Heihachi 256 Wins
    Tekken Tag Turnament Record 473 Heihachi +Devil

    samozrejme data na karte nemám som vymazal Tekken 2 a Tekken 3 takže ale v Tekken tag stále ten zápis mám na karte no je zbytočný ajtak hrám hru pre zábavu než pre vlastné potešenie aj keby si ten Tekken hral Dokonale máš to za jedno lebo ajtak sa nájde niekdo lepší než ty ale ked hráš hru s tým zámerom že ta baví tak to je to najdôležitejšie na hre

    OdpovědětVymazat