21. 12. 2009

Gran Turismo 5 time trial demo

Je tomu přibližně 14 dnů, kdy došlo k oficiálnímu oznámení demoverze Gran Turisma 5. Posléze vyplavalo na povrch, že půjde jenom o časovku - jedno auto (ve dvou variantách) a jedna trať. Žádné počasí, žádní AI protivníci, žádné modifikace tratí. A jak se provalilo v zápětí - žádná destrukce modelu auta. Jinak řečeno - čím se vlastně toto demo liší dejme tomu od Prologue?


Když jsem se tuhle pozastavoval nad demoverzí Forzy Motorsport 3, naznačil jsem body rivality obou titulů, kdy každý k věci přistupuje trochu jinak. První věc je grafika včetně destrukčního modelu. Druhá fyzika. Třetí umělá inteligence. Tyto věci od sebe drasticky odlišují GT4/GT5P a FM2/FM3. A to v tom smyslu, že Forza stihla v neuvěřitelně krátkém čase implementovat věci, které GT prostě nemá. Nechme na diskuzi, jestli ta implementace je dokonalá, ale řekněme si to na rovinu - vyjma grafiky není důvod se věnovat GT5Prologue - je lepší sáhnout rovnou po Forze - produktu novějším a dotaženějším.


Takže jestli bych něco čekal od demoverze GT5 - bude to právě precizní ukázka nové grafiky včetně destrukce, umělé inteligence a samozřejmě fyziky. Z nějakého důvodu jsme se dočkali jenom toho posledního.


Jsem rozpačitý. Hra má oficiálně vyjít za tři měsíce - mnohem pravděpodobněji ale až za půl roku (střízlivý odhad). Znamená to, že hra musí být prakticky hotová - a tedy mělo by být možné prezentovat veřejnosti právě tyto pilíře hry. V tomto smyslu se děsím toho, čeho se vlastně dočkáme, neboť v jistém smyslu se GT5 začíná podobat Duke Nukem Forever.

Na druhou stranu - přidržme se oficiálního prohlášení. Time Trial Demo má v první řadě poskytnout ochutnávku jízdního modelu, kdy spolu hráči závodí v online žebříčku nejlepších časů. U časovky je běžné, že se jezdí desítky kol a hráč se snaží o co nejlepší výsledek. Kdybych se vysekal a musel restartovat, časovka by byla méně zábavná (nemluvě o opotřebení pneumatik a podobně - narušení časového toku je příliš velké - je nutné odjet dvě kola, než se zase začne čas počítat). Z podobného důvodu není ve hře možnost řazení se spojkou, když na to máte volant - aby hráči měli rovné šance. Mezi námi, působí to dost, jako výmluva, smrdí to. Ale pojďme se podívat, co nám to Kazunori přichystal.


V první řadě je nutné si uvědomit, že porovnávat nelze jablka s hruškami, takže na všechno z GT5Prologue zapomeňte. Mnohem lépe vyzní porovnání s Forza Motorsport 3 - když se teda přidržíme toho, co demo nabízí.

Grafika je pořád fantastická. Prostředí tratě je vylepšeno a i když stromy vypadají pořád dost podezřele, tak tribuny, asfalt, trávník, auta, lidi - vše je na opravdu vysoké úrovni, hraničící místy až s fotorealismem. Textury povrchů mají při bližším zkoumání onen žádaný plastický dojem. Opět práce se světlem a stínem je fantastická. Paradoxně - na úvodní obrazovce je vidět chyba v samplování stínů u zadní poznávací značky vozu. Ve hře to není prakticky patrné. Co se grafiky týče, tohle je v tomto okamžiku opravdu jediná věc, kterou může Forza Motorsport 3 závidět. Čas ukáže, jak dopadnou ostatní tratě - ona i tato je graficky poměrně fádní, ale technologie je jasně patrná. A to píšu přesto, že chybí stopy po pneumatikách na asfaltu, trávě i písku. Trochu škoda.

Fyzika chování vozu je na velice ... dobré úrovni. Takhle - já jsem v podstatě laik, nemám naježděno tisíce hodin v závodních vozech na tratích, abych dokázal ocenit detaily. Ovšem z hlediska virtuálního ježdění si myslím, že mám přehled o tom, jak se auta mají chovat. V kombinaci s mými skromnými řidičskými zkušenostmi z reálu tak posoudím leda to, že chování auta v GT5 a FM3 je na srovnatelné úrovni. To je myslím docela velká pochvala. Hrál jsem si s tím. Zkoušel jsem najet jedním kolem na trávní - je to poznat. Škobrtnutí o obrubník - je to poznat. Přenášení těžiště vozu ve všech směrech - je to poznat. A navíc to jde všechno krásně ovládnout a využít ve svůj prospěch. Ten pocit, když projedete dvojitou šikanu bez brždění jenom proto, že jste auto správně "rozhoupali", je k nezaplacení. A navíc tady máme velice pěkné otřásaní vozu (včetně interiéru) při nerovnostech vozovky - zejména cílová rovinka je pěkně "opotřebovaná". Zkrátka a dobře - na silnici se auto chová naprosto bezvadně, řekl bych srovnatelně s Forzou. A to je výborná zpráva.

Výše napsaný slovní obrat "na silnici se auto chová naprosto bezvadně" je potřeba brát doslova. Totiž - rozhodnutí, že v demu nebude implementovaná destrukce vozu se negativně projevuje při kolizích s mantinely. Auto, místo toho, aby se zmačkalo do kulaté krychle, se prostě odrazí, jako hopík. Je to více patrné, než třeba v GT5Prologue, kde došlo k jistému zpomalení. Je vidět, že engine počítá s implementací fyziky - ale ta když není přítomna, vypadá výsledek divně. Podobně tak rotace vozu na trávníku po kolizi připomíná "Gran Turismo on ice show". Evidentně se počítá s tím, že se poškodí osy kol - ale k tomu nedojde a auto se klouže dál. Takže abych tu fyziku shrnul - na silnici se to chová božsky, mimo silnici divně. Je hezké, že se pneumatiky realisticky boří do písku, ale ta destrukce tomu chybí víc, než jsem si myslel.


Celkově bych fyziku shrnul asi takto: Několikrát se mi stalo, že jsem vybíral nějakou zatáčku "na ostří nože". Úplně jsem cítil, že mi jedno zadní kolo najelo na obrubník a okamžitě jsem byl vystřelen mimo trať poměrně nekompromisním způsobem, který mne překvapil. Nic podobného se mi v žádném GT předtím ještě nestalo. Sledoval jsem replay a opravdu to vypadá, jako nějaké karamboly z F1, když budete hledat na Youtube. Vypadá to prakticky stejně, jako podobné zážitky ve Forze 3. Takže to asi bude dost realistické. Toliko laický souhrn.

Ve hře není možné závodit s protivníky, takže AI nemáme s čím porovnat. Editor tratí, možnost screenshotů, videí, upload Youtube - nic z toho není, takže není co komentovat. Nebo přeci?


Jedna z věcí, kterou bych na Forze pochválil obecně, je prezentace. Ano, z GT5 vidíme (už několik let) opravdu bombastické obrázky z interiérů vozů, záběry na pilota nebo alukola... ale jak to uvidíme ve hře? V replayi? Nenechme se vysmát - vyjma toho, že si občas můžeme zazoomovat je to tak všechno. Možnost si replay zastavit a hrát si s kamerami, vracet čas a tak dále - to v GT5 zoufale chybí. Opravdu bych si chtěl prohlédnout ty interiéry s řidičem. Na jednu stranu si říkám - do dema Time Trial to dávat nebudou - jasně. Ale na druhou stranu - úroveň replayů je horší, než v GT4 ba dokonce má méně možností, než GT2 a to je co říct (tato výtka platí i pro GT5Prologue). Mám obavu z toho, že se tomu nikdo nebude věnovat a to by byla škoda. Podobně se dá hovořit o ovládání - proč je ve Forze možné se plynule (neříkám, že je to udělané dokonale) rozhlížet po kabině z gamepadu - a v GT5 to nejde ani na volantu? S volantem máme jen možnost skokově měnit několik přednastavených úhlech. Nemluvě o pohodlnosti tohoto ovládání. Jistě, jde to hrát i bez toho - a navíc se Kazunori vyjádřil, že do hry zabuduje headtracking - všechna čest. Ale nulový posun v tomto demu mne trošičku straší.

Ale nechme skepse a věčného rejpalství. Zaseknul jsem se na této demoverzi skutečně slušně, což vypovídá o jedné převelice důležité věci. Prezentované úpravy ve fyzice prospívají hratelnosti GT5 a za to dávám palec nahoru. Už aby to tady bylo.

P.S.: Mimochodem - moje časy jsou v současném okamžiku přibližně tyto - tuned car 1.43, normal car 1.55. Světový rekord je v současné době přibližně 1.35 (tuned car). Hra krásně ilustruje to, že stačí malinkaté změny a dokážete nahnat náskok mnoha vteřin. Ale pak je to to tvrdé práci, abyste dohanli ty desetiny až tisíciny sekundy. Mimochodem - Kazunori normal car - 1:50. A určitě by mne i dohnal ;). Nové dobré Gran Turismo, díky.

3 komentáře:

  1. Ideální bylo GT1. Auto, které jsem si vytunila mi mohlo sloužit v mnoha a mnoha závodech. A pak, s pokračováním série, přišla ta otravná omezení, která pak v mých očích naprosto degradovala čtyřku. Auto jsem ladila, abych s ním pak mohla odjet třeba jen jediný závod a místo toho jsem byla nucela používat vozy, které se mi nelíbí. Teď pařím Forzu 3 a i když není dokonalá, nemá otravné licence, nabušeným autem mohu zpět na snadné závody a podobně.

    OdpovědětVymazat
  2. Hele Licence se mi v GT moc líbí a nejlepší je myslím GT2. To s tím laděním auta - máš trochu pravdu, ale od toho je kariéra. Současné hry mají zase online - což při implementaci bodového systému hodnocení vozů znamená, že tunění dostává nový rozměr. Každopádně GT4 se mi moc líbí a užil jsem si ho. Ale dvojka je dvojka...

    OdpovědětVymazat
  3. S GT bohuzel nemam velke zkusenosti, ale pokud muzu porovnavat "technologicke demo" GT HD a ten aktualni Time Trial, tak neshledavam ABSOLUTNE zadny pokrok. Navic jizdi model GT samotny mi osobne vubec nesedi, chybi mi dynamika jizdy, pruznost motoru a pocit rychlosti. Kdyz mi nekdo bude rikat neco o realisticnosti, tak k tomu mam akorat toto: v realu pri 130 na rovne dalnici mam daleko vetsi pocit rychlosti nez pri radoby 160 na okruhu v GT. A uz vubec nechapu, proc musim napriklad Nissanem v demu zpomalit a podradit na 2 !!! abych projel zcela trivialni zatacku, v opacnem pripade letim z trati rovnou za nosem ...co to ma spolecneho z realitou? GT asi necham napokoji a budu se dal venovat hram typu Burnout, ktere z realitou taky nemaji nic spolecneho, ale aspon si ta ni nehraji a proste a jednoduse bavi.

    OdpovědětVymazat