25. 9. 2009

Forza Motorsport 3 - demo

Svou lásku ke Gran Turismu, jakožto ultimátnímu řešení automobilových závodů, jsem již vyznal. Neznamená to ale, že bych mohl nějak ignorovat konkurenci. Gran Turismo 5 Prologue mám projetý křížem krážem (no dobře, trochu kecám - v S-kové řadě mi chybí dva nejtužší závody a ještě jsem nenašetřil na formuli) a hru si opravdu užívám, zejména na volantu. Přesto si nemusíme nic namlouvat například o tom, že fyzikální engine se od minulého dílu prakticky nezměnil a to jak kolizní, tak třeba fyzika pneumatik. Ono na druhou stranu Gran Turismo 4 bylo ve své době hodně napřed, ale od vyšší verze hry člověk čeká víc, co si budeme namlouvat. Na stranu třetí jsou modely vozidel prakticky realistické a jakmile se do toho zakomponuje lepší grafika okolí tratě a nějaká ta uvěřitelná umělá inteligence protivníků a fyzika, včetně destrukčního režimu, není moc co řešit. Snad to Kazunori opravdu dokáže, ale rozhodně bych nespěchal. Březen 2010? Počkám si na hotový produkt, než na rozdělanou betu.


Konkurence ale nespí. Jde samozřejmě o Forzu Motorsport, která má ke Gran Turismu nejblíže. Věci typu Need for Speed Shit můžeme celkem s klidem odignorovat.

Forza mi nikdy k srdci příliš nepřirostla, klasický fanboy syndrom, ale u druhého dílu jsem ze "studijních důvodů" strávil nemálo hodin a nutno uznat, že jsem se opravdu bavil. Grafiky hra nedosahuje úrovně Gran Turismo 5 Prologue, ale úplně k zblití nevypadá a hlavně se to dobře hraje. Pilíře, na kterých založili Microsofti svoji Forzu jsou asi tři. Poměrně věrný fyzikální model, atraktivní kariéra a slušná umělá inteligence protivníků.

Všechny tyto aspekty mají svoje meze. Například chování automobilu mi přijde, když to vztáhnu ke svým relativně skromným řidičským zkušenostem, opravdu na výši. Při hraní člověk pozná, že najel jedním zadním kolem na trávník, rozhoupání auta do zatáčky má svoje následky a i jemné škobrtnutí o nárazník soupeře ve vyšší rychlosti je citelným vlivem na jízdu. Toliko palec nahoru.


Na druhou stranu tolik vychvalované mačkání plechů je podle mne hodně přeceňované. Nějaké drobné kolize a odřený lak hře opravdu přidávají na atmosféře a hratelnosti - vliv poškození na jízdní vlastnosti je dramatický. Jenže když se dvě auta setkají čelním nárazem, oba přibližně ve stokilometrové rychlosti, tak by z aut nemělo zůstat prakticky nic. Místo toho se ve Forze Motorsport 2 dočkáme kolize "dvou krabiček", které od sebe odskočí a i když pak auta prakticky nejsou schopny pohybu, opticky na nich nepoznáte, že došlo ke vzájemné kolizi ekvivalentní 200 km/h do zdi.

Jsou tady zkrátka a dobře rezervy. Můžeme se bavit, jestli měli autoři hry "strach", aby to nepřehnali, případně, jestli v tom neměly prsty automobilky. Ale když si nastavím hranici simulace na maximum, tak čekám prostě víc. Mimochodem kdy se do hry implementuje zranění samotného řidiče? Neznamená to ale, že by to ze hry udělalo automaticky škvár, to ne. Jenom vidím mnoho věcí, které by další díl měl dotáhnout. To samozřejmě platí i pro Gran Turismo, abych nebyl obviněn z jednostrannosti.


Podobně tak kariéra - ve Forze 2 byla na můj vkus motivace příliš přepálená, valili se na mne slevy ze všech stran, rychle jsem se v tom ztratil a všudypřítomné menu s doporučením "co dál" mi bralo radost z objevování nových prvků hry (na druhou stranu jsou standardní menu grafiky odporná, takže co). A ta umělá inteligence? Jo, při jízdě je to skvělé, že se mi protivníci vyhýbají a podobně, ale když "zaparkuju" auto napříč silnicí a ostatní to do mne ochotně napálí, bez známky pokusu o objetí? Chybička se vloudila? Tohle je dost elementární věc, na které se dá zapracovat.

Ale jak říkám - Forza 2 je velice hratelná a pro její účely je implementace fyziky i inteligence v podstatě dostatečná, však bourání nikdy nic nevyřešilo a hraje se to dobře. Dal bych klidně 8/10 a doporučení ke koupi pro všechny majitele XBOX 360.


Celkem nedávné oznámení Forzy Motorsport 3 způsobilo nemalé pozdvižení. První ukázky dokazovaly, že snaha dotáhnout Gran Turismo 5 přináší své ovoce. Znatelně se zlepšila grafika, přibyly kokpity aut a tak nějak všeobecně se hovoří o GT5 killeru. Jasně, GT5 ještě nevyšlo, leč první ukázky destrukčního modelu a ukázky fyziky aut z herních záběrů nepůsobí hotově, takže má Forza našlápnuto jasně napřed. Oznámení demoverze, která vyšla právě včera, mne tedy dostalo do stavu velkého očekávání.

A teď na chvilku odbočíme. Ten necelý půlrok, co Microsoft oznámil třetí Forzu, mi na ICQ téměř denně přistávaly zprávy (spíše spamy) od mého kamaráda, říkejme mu Gorila, ať jej neproflákneme veřejně. No a tento můj kamarád velice oblibuje Gran Turismo 4, má kvůli tomu i nějakej lepší volant ála G25 a i u Gran Turismo 5 Prologue strávil mraky času a nadšení. Jenže pak z finančních důvodu prodal Playstation 3, posléze pořídil XBOX 360 a začal hrát Forzu 2. Nadšení ze hry překonalo demoverzi GT5, skoro bych řekl pochopitelně. Jeho hype na Forzu 3 byl šílený. Pořád nějaké videa, screenshoty, debaty o tom, co je lepší a že jako Kazunori je sice bůh, ale Forza je Forza a tak dále. Došlo tedy k jediné možné situaci. Včera jsem se u něj zastavil se šampaňským, že teda jako jdeme na to demo Forzy 3, pokořiteli GT5.

...

Já opravdu nejsem rád oportunista, ale demo Forzy 3 mne nepřesvědčilo. Ba dokonce bych řekl, že mne zklamalo vzhledem k tomu hype, který jsme mohli sledovat. A co víc - zklamán byl i samotný chudák Gorila, který se začal stydět, za veškeré ty spamy. Dokonce rozrušeně uklízel modely aut 1:24, které na počest demoverze Forzy 3 vytáhl z výstavky. Omlouval se Kazunorimu a takové impertinence, které z něj na účet Microsoftu lezly, to jsem už dlouho neslyšel, až jsem se zapýřil. Odsoudil celou Forzu a konvertoval zpátky ke GT. No nebudu lhát, že mi to neudělalo radost ;).

Ale nalijme si čistého vína. Je Forza 3, dle dojmů z demoverze, propadák? To rozhodně ne!

Na hry se dá dívat z mnoha hledisek a jedno z nich praví, že hype hrám škodí, pokud není překonáno očekávání zákazníka respektive hráče. Tohle je asi ten problém - Forza 3 demo nedokázalo překonat moje očekávání.


Ale vykašleme se na hype a podívejme se na dostupné materiály a poznatky asi ze dvou hodin ježdění.

Grafika se opravdu podstatně zlepšila. Jediná trať v demu je opravdu graficky atraktivní, nájezdy kamer elegantní a byť nelze hovořit o fotorealismu, vypadá to prostě sympaticky a to se počítá. Modely aut, nabídka asi z osmi, prošly liftingem, vypadají mnohem uvěřitelněji, lež vedle Gran Turisma 5 vidím rozdíly - i když se kvalitativně blíží. Určitým ústupkem je nižší počet aut na trati - ve Forze 8, v Gran Turismu 16.

Modely kokpitů jsou v zásadě pěkné, ale že by to byl zázrak? To ne. Oblouky oken jsou jasně viditelně hranaté, to samé prvky na palubovce. Budíky jsou pěkné, ale mnoho prvků interiéru je nahrazeno pouhou texturou, místo toho, aby šlo o vymodelovaný objekt. Stejně tak pohled dozadu neodhalí dvanáctiválcový motor v případě Ferrari, ale je to holý pohled dozadu. Stínování sloupků je tvořeno viditelnými skoky v odstínech šedi - působí to nedodělaně, ale koukat se na to dá.

Pak jsme testovali destrukční model. K našemu překvapení jsme nezaznamenali oproti Forze 2 skoro žádný rozdíl! Dokonce v jistém smyslu jde o krok dozadu! Když se nám po velkém snažení konečně podařilo Mini Cooperu utrhnout přední masku, zjistili jsme, že v místě motoru je prostě černá dutina. Když se nám podařilo otočit Porsche na střechu, tak jsme ze spodní strany auta viděli jen výfuk a jinak černou placku. Opět - nevypadá to zle, jen je to nulový posun od Forzy 2. Takže ono je to v pořádku, ale že by to byl posun? To bohužel ne.


Inteligence soupeřů - to samé. Během jízdy se chovají skvěle, jako ve Forze 2, ale v tak banálním pokusu, jako vyhnutí se stojícímu autu na trati, selhali. Ale co, dá se to hrát?

A to zase ano. Forza 3 je totiž graficky vylepšenou Forzou 2. Ta sama o sobě je kvalitní hrou, takže grafický update je nejvíce žádanou součástí. Forza 3, z hlediska modelů aut, se přiblížila "svému vzoru", interiéry ale mají co dohánět. A taková drobnost - rozhlížení v interiéru pomocí pravého analogu je príma, ale nejde při něm prakticky řadit, což je v zatáčkách docela podstatné. To je malá perlička.

Celkově? Při pokusu o objektivitu bych ohodnotil identicky, jako minulý díl. Grafická nástavba je velké plus, ale téměř nulová inovace v ostatních oborech je velké mínus. Při subjektivním posouzení ale dávám palec dolů. Chtít patnáct stovek za grafický update, jakousi Forzu 2.5 - to fakt nemám zapotřebí. Držme se Forzy 2, stejně ji nemáme všichni dohranou, že ano.

Nevím přesně, jak Forzu 3 chápat. Napadá mne několik možností:

a) Demo nereprezentuje finální stav hry, jelikož je zřejmě staré půl roku, z prvních ukázek.
b) Demo bylo spíchnuté narychlo rychlokvašně a nepodařilo se vybrat reprezentativní prvky hry.
c) XBOX 360 začíná sahat na dno svého výkonu.
d) Někdo prostě rozhodl, že další update "dokonalé" hry není třeba, vyjma grafiky.

Domnívám se, že jde o kombinaci všech aspektů dohromady. Podle významnosti v opačném pořadí vyjmenování.

Na druhou stranu Gorila po třetí lahvi šampaňského smutně poznamenal, že si Forzu 3 stejně koupí. Ta totiž vyjde za měsíc, kdežto Gran Turismo 5 možná příští rok na jaře. Možná. Něco na tom je, z marketingového hlediska Forze 3 není moc co vytknout.

P.S.: Možnost vracet čas během hry a napravit tak svoje chyby pomocí jediného tlačítka je z hlediska učení tratí SKVĚLÁ!

19 komentářů:

  1. Já to celé přečetl, a vím, že jakýkoli link sem dáš, tak ušetřím čas když na něj ani nekliknu...
    Ten cucák, co tu PS3 reklamu napsal, tak by si měl uvědomit,
    že když porovnává GT a Forzu tak by neměl radši vůbec
    psát o kolizích, kterou mají snad všechny hry světa mimo GT...

    Tedy mu dávám palec dolů

    Psát, že když nechám auto stát na trati a ostatní to do něj narvou bez snahy se vyhnout je totální blud. Auta se snaží vyhnout, a když to nevypadá na vyhnutí, tak brzdí...
    To jsem párkrát zažil ve Forze 2 a v pokračování je to určitě stejné.
    Nezkoušel jsem to, protože doprostřed tratě se během závodu normálně postaví jen LAMA !!!

    Další palec dolů.....
    A ten svůj ať si vytáhne z huby...





    --------------- Sorry dal jsem link na jeden xbox web protoze jsem jaksi sdilel podobny nazor jako ty a mnel jsi to hezky napsane --jinou odpoved bych na xbox webu ani necekal

    OdpovědětVymazat
  2. Spatn jsem to sem hodil -- to jsem nepsal ja to je jeden z komentaru z webu na ktery sem hodil link na tento clanek

    OdpovědětVymazat
  3. 2the: No já myslím, že posun GT5 od GT5P bude hmatatelný - už teď je ;).

    OdpovědětVymazat
  4. 2Desh: Já to pochopil ;). Však ten dotaz byl mířenej na toho autora přímo ;).

    OdpovědětVymazat
  5. Odpovidal jsem nejakemu typkovi--- jeho prispevek zmizel

    OdpovědětVymazat
  6. Na žádost sem to smazal - a omylem k tomu přivzal nějaký další. Ale už OK.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak mě Forza 3 příjemně překvapila. Model poškození by neměl v takových hrách moc vidět, je to simulace a tam není běžné aby do sebe auta vrazili čelem vpřed. :) Jinak, co si pamatuju tak demo druhé Forzy nebylo taky nic moc ale plná byla jiná. (Možná je to pocit, ale poprvé jsem hrál plnou a až pak demo, a to mi přišlo horší, zvláště po grafice.)

    OdpovědětVymazat
  8. A počkejme si na plnou kde bude více všeho než hodnotit obyčejné demo s 5 auty a 1 tratí.

    OdpovědětVymazat
  9. Určitě máš pravdu, že plná verze bude jiné kafe. Si ale říkám, jestli nebylo příliš odvážné dávat toto demo ven, když se od předchozího dílu liší minimálně. Ta grafika to nezachrání na plné čáře. No nic, jdu hrát FM2 ;).

    OdpovědětVymazat
  10. Právě jsem objednal z kur*vsky drahýho xzone... Snad dostanu tu spešl edici... No nic, jdu sosnout demo.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak moje dojmy z dema: Megamoc hustý... Auta jsou super ale zdaj se mi absolutně nevylepšovaný, prostředí bomba, trať bomba. Kolize detailnější ale pořád to jsou jen plechy a zrcátka. Bouračky - výrazně lepší... jedna za všechny:

    hned první zatáčku doprava po startu jsem jel v protisměru a už nabourané porsche trošku neukočíroval, vyleťel jsem na trávník na vnějšku zatáčky, zporážel ty červené cedule se směrem a absolutně neúmyslně letěl přes cílovou čáru bokem napřed v zhruba 80mph. Vedoucí závodník jentatak stihl projet než jsem tam vlétl, druhý v plné rychlosti (opravdu začínal brzdit) naboural do boku auta, vznesl se, jednou přes bok ve vzduchu, podruhé na zemi a zaparkoval na vnitřní straně zákruty. V tu chvíli mé auto bokem pokračovalo už ve směru závodu ovšem dvě kola mělo stále ve vzduchu. Třetí a čtvrtý jezdec jeli nalepení na sebe a ten blíže vnitřní straně o mě lehce zavadil a přesto to v klidu ustál, jenže druhý ne - podél svodidel na vnějšku projel celou zatáčku. Když se už i viník havárie (ten co do mě nabořil) vracel na trať tak vrazil do zadku dalšího projíždějícího auta a to skočilo v hodinách...

    Musím vám říct, že žádná ani trochu podobná havárie se mi ve forze 2 nepovedla nikdy (zvlášť auto několikrát přes střechu). Pět aut najednou jsem ještě neměl, opravdu to vypadalo absolutně reálně (až na to poškození). A to byl první pokus o jízdu v protisměru.

    Jediné co se mi zdá trošku divné je volant uvnitř auta... plnej rejd a volant s rukama se pohne o 3cm? To mi neřikejte, že maj až takovejhle posilovač i v reálu...

    Jinak absolutní bomba - už aby ten měsíc čekání byl za mnou.

    OdpovědětVymazat
  12. Tam je taky vraceni casu primo okopceny z GRIDu nebo to maji zpracovany jinak?
    Tohle by mela mit kazda zavodni hra :)

    OdpovědětVymazat
  13. Klikneš na tlačítko back na ovladači a vrátí se ti čas zhruba o 4 sekundy, při dalším zmáčknutí o další 4... (možná to jde přerušit a naskočit mezi tím, ale nezkoušel jsem) a pak jen potvrdíš zelenym a jedeš... Je to absolutně neomezený a můžeš se takhle procouvat až na začátek závodu... Jinak rychlost plynutí času nejde ovlivnit při vracení zpět, takže si to jak v GRIDu neužiješ - až při replayi)

    OdpovědětVymazat
  14. Jo a ještě jedna věc mi vadí - obtížnost - střední bez absolutně všech asistencí je moc lehká (vždycky vyhraju a o hodně) a těžká je zase až moc těžká (zkončím poslední a o hodně) :D

    OdpovědětVymazat
  15. To vraceni casu se do takoveho simulatoru opravdu nehodi:( uvidime jak to bude vyresene v plne verzi.PS kdyz v demicku vratis cas tak se ti nezapocita nejlepsi kolo do zebricku

    OdpovědětVymazat
  16. Vsak kdyz nechces, tak ho pouzivat nemusis, nikdo te do toho nenuti. Tak co by se nehodilo.
    Presne takovou reakci sem od nekoho cekal :)

    OdpovědětVymazat
  17. Protoze je to naprosto prirozena reakce :)Ve Forze 2 si take muzes nechat vsechny zavody odjet Autopilotem to je jeste lepsi berlicka nez vraceni casu,problem byl ze se treba podle achievmentu nedalo poznat jak kdo jezdi a kazda lamka si muze udelat 1000/1000 aniz by temer hnula prstem proto mne zajima jak bude v hlavni hre ohodnocena hra bez a s vraceni casu

    OdpovědětVymazat
  18. Sice je to berlička ale pořád je tu ten syndrom že když vrátíš čas tak tě to do závodu hodí a další minimálně půlvteřinu nevíš co se děje na dráze... Sidce je to příjemnější než u gridů (žádnej loading, když chceš vrátit čas), ale pořád je tu ta jízda naslepo což nijak nikdo nikdy asi nijak nevyřeší...

    OdpovědětVymazat