13. 8. 2010

Mafia 2 - demo

Na plnou hubu řečeno - čekal jsem víc. A to i v rámci dema.

V roce 2002 jsme se dočkali vskutku revolučního počinu firmy Illusion Softworks. Hra Mafia se po Hidden and Dangerous stala druhou "velkou" českou hrou, která se proslavila i za velkou louží. A právem. Jedinou schopnou konkurencí v té době bylo pouze GTA3, které sice předběhlo svou dobu, ale v odlišném smyslu, než Mafie. Tam, kde GTA3 bavilo absurdní brutalitou, nevídaným sandboxem a komickou nadsázkou, Mafie bodovala filmovou atmosférou, smyslem pro detail a špičkovou grafikou. Přestože asi nemá smysl polemizovat o celkové popularitě obou titulů, faktem zůstává, že obě hry mají dodnes co říci ve společném žánru.

V roce 2007 bylo oznámené dlouho očekávané pokračování Mafie. O rok později vychází ale i GTA4 a ihned vyvstaly otázky na téma: Co na to Mafia 2? O odstavec výše jsem se pokusil shrnout, v čem excelovala Mafia ve své době. Jenže právě GTA4 dokázalo, že už studio Rockstar dospělo a že bezduché (a nebezpečně zábavné) pobíjení prostitutek již nebude to, co se vám při zkratce "GTA" vybaví na prvním místě. Neboli - to, co činili Mafii výjimečnou, se nyní rázem vyrovnalo.

Ale to není důvod ke smutku. Mezi Mafií a GTA4 uteklo šest let a do vydání dvojky bylo tehdy "daleko". Uměl jsem si představit, že "bude stačit jen okopírovat to nejlepší z GTA4" a dodat k tomu dávku nápadů, které opět odliší oba tituly pro fanoušky obou táborů (i když se mi zdá, že jde o jeden a týž tábor). Neviděl jsem v tom žádný problém a první trailery naznačovaly, že minimálně z hlediska filmařského hlediska se pořád máme na co těšit.

Vydávat demo na sandboxovou hru je vždy problematické, ale jako ukázka grafiky, ovládání a stylu hraní to jistě stačí i na omezené ploše v omezeném čase. Čili konkrétně příběh a jeho podávání, charaktery nebo možnosti rozvoje nyní nemůžu posoudit. Většinu ostatních herních prvků ale ano. Demo jsem zkoušel na PC (s vypnutým limitem na čas, abych prostudoval co nejvíce detailů) a na PS3. Ta se krom znatelně horší grafiky v zásadě ale neliší, takže se přidržím PC verze.

Ihned po spuštění na mne dýchla specifická atmosféra, ze které jsem poznal, že hraju Mafii. Za tohle si 2K Games Czech zaslouží bod. U série her s modifikovaným enginem, jako je například Renderware v případě GTA, je podobnost herní atmosféry pochopitelná. Ale po osmi letech udělat engine nový se zachováním "původní" atmosféry - to se mi líbí. Vůbec celá grafika působí velice dobře, na mé již zastarávající 8800GT jede na plné detaily (minus fyzika) v naprosté plynulosti při nativním rozlišení mého displaye 1280x1024. Destrukční model aut, chování aut na silnici, doprovodná hudba nebo prupovídky moderátorů rádia - to vše je zvládnuté velice dobře. Právě u studia těchto detailů mi začalo docházet, jak moc je zasazení do 50tých let atraktivní. Černoši neměli žádná práva, kouření tabáku bylo pořád zdravé a na prohibici se dalo dobře vydělat (UPDATE: Nedalo! Pavello správně upozornil, že prohibice skončila v roce 1933, takže si musíme vymyslet něco jiného. Třeba otrokářství). Až na průměrný dabing v anglické verzi se mi hra začala líbit.

Ukázková mise je ale na můj vkus špatně volená. Užijeme si trochu té toporné střelby, kde ovšem oceňuji automaticky se doplňující zdraví se snižujícím se maximem - to je dobrá metoda. Krycí systém je ale těžkopádný, nepřátelé se nesnaží o žádnou taktiku jenom hnijí na jednom místě, dokud je nerozstřelíme. Účinek zbraní je dle předpokladu celkem uvěřitelný, ale samotná střelba mi přišla nudná. Úlomky zdiva a dalších částí prostor sice navozuje dobrou atmosféru, ale nějak mne nebavilo čekat v krytu a ustřelovat hlavy chudákům, kterým někdo importoval skripty z Operation Wolf (a ještě jim svázal nohy). Bojím se, že v plné verzi hry tomu nebude příliš jinak.

Jízda po městě je díky fyzikálnímu modelu aut typicky "Mafiácký", na klávesnici je to samozřejmě slabší, než na gamepadu, ale po zapnutí realismu mne začaly dnes již veteránské káry bavit. Na druhou stranu jsem si nemohl nevšimnout, že z auta nelze za jízdy střílet, že umělá inteligence chodců je rušivě podivná, že samotní spoluautomobilisté postrádají pud sebezáchovy a také to, že policii jde setřást až moc snadno a velice rychle, takže nakonec se z oné jízdy stala po chvíli kulisa. A opět - bojím se, že v plné verzi hry tomu nebude příliš jinak.

Při zkoumání detailů se mi zalíbilo zavedení řady drobností (a už si bohužel nepamatuji, které z nich byly již v původní Mafii). Zvyšování maximální hodnoty zdravíčka ve fast foodech, popíjení piva, podplácení policie za menší přestupky, tankování paliva, opravování motoru pod kapotou, tuning auta, kupování oblečení a také extrémně agresivní domobrana (kdy každý civilista vytáhne v ohrožení bouchačku) - tyto drobnosti se mi líbí, vytváří tak živější svět. Některé tyto drobnosti bych zavedl do standardu žánru od dnešního data.

Nabízí se otázka, v čem je tedy problém. Většina mé kritiky by se dala shrnout do konstatování, že autoři použili veškerý svůj um na charaktery a příběh a nezbyl jim čas - či to prostě nebyl záměr - převzít standardní prvky žánru. Jenže takto postavená argumentace by znemožnila jakoukoliv konstruktivní kritiku a proto se na hru musím podívat zpříma.

Po bezmála pěti letech vývoje jsme se dočkali (zatím demoverze) hry, o které první recenze tvrdí, že s průměrným hodnocením 8/10 poskytne deset hodin zábavy. Je to hodně nebo málo? Podle mne je to prostě málo. Gameplay se prakticky nezmění a bude-li ho cca 7 hodin čistého času (odhaduji 3 hodiny animaček), tak není důvod k jásotu. (Dokonce se objevily narážky, zda nevyjde crack na plnou verzi hry, která odbourá časový limit 10ti hodin...). A pokud se autoři opravdu pochlapili a vymysleli skvělý přáběh, který těch sedm herně průměrných hodin vyzvedne nad mraky (což je přesně věc, kterou z dema usoudit nelze), takže si nakonec Mafia 2 odnese hodnocení 8/10 v průměru - znamená to, že méně není vždy více.

Nerad podléhám pesimismu, ale hratelná ukázka mne přesvědčila ke zrušení předobjednávky PS3 verze. Jednak je port graficky dost odfláklý, ale hlavně jsem ztratil chuť se na hru těšit. Až bude ve slevě, koupím si ji jistě. Ale to nebude samozřejmě s českým dabingem, který je jedním slovem tragikomický. Hrát v partě s Homerem Simpsonem, přičemž všichni hovoří špatně česky - na to opravdu nemám náladu. Claven celkem trefně poznamenal, že mnohem lepší by bylo přes originální anglickou stopu pouštět dabing jedním hlasem, ála VHS filmy z osmdesátých let. Přiznaná nadsázka by odvedla lepší práci, než tento výsměch.

Mafia 2 se v současném okamžiku v mých očích stává chudým příbuzným GTA4. Něco jako počátkem devadesátých let Tajemství Oslího Ostrova proti Monkey Islandu. Na první pohled vypadá vše skoro stejně dobře, ale po rozehrání zjistíme, že opravdová kvalita je jinde, byť snahu nelze upřít. Bohužel, devadesátá léta jsou nenávratně pryč a Mafii 2 nezachrání konstatování, že to dělali Češi. Nepochybuji ale, že skalní fanoušci na hru nedají dopustit. Není tajností, že hodně českých ne-hráčů na první Mafii s láskou vzpomínají a na dvojku se těší (už od roku 2002). A vnutit GTA4 jim nejde.

Uvidíme, jak to dopadne s plnou verzí, pokud se k ní dokopu. Z hlediska atmosféry samotné hry jí dávám pořád šanci.

2 komentáře:

  1. Mam z dema podobny pocit, ale tesit jsem se neprestal. Nejvic me ale zarazi to absolutne debilni ovladani na ps3, proc se strili R2? Ktery idiot to proboha vymyslel? Za cesky dabing bych tem "hercum" ukopnul prehazovacku.

    OdpovědětVymazat
  2. Střelba na dualshocku pomocí L2R2 je téma na delší diskuzi, ale ano, je to na pytel. U XBOXu je to OK...

    OdpovědětVymazat