23. 11. 2017

Nostalgické zasnění o hodnocení starých her

Za scany všech možných časopisů ještě jednou děkuji panu Martinu (DJ) Schmidtovi
z Oldgames.sk.

Navštívil jsem svou oblíbenou stránku lemonamiga.com, abych udělal nějaký ten výzkum ohledně právě hraného Simona the Sorcerera 2, protože historie tohoto titulu pro platformu Amiga je značně pohnutá a zajímavá sama o sobě. Poslední dobou jsem objevil kouzlo Twitche, přesněji jsem okouzlen snadností použití služby - čili když je po ruce takový zajímavý produkt, proč rovnou moje čím dál sporadičtější hraní nahrávat a proč ne rovnou s publikem? A staré adventury jsou vhodné téma, navíc málo využívané. Během hraní Tajemství Oslího Ostrova jsem se zmínil o hodnotící tabulce hry a to mne nyní přivedlo k zajímavému poznatku, o který se chci podělit.



Hodnotící mechanismy starých her měly svůj smysl, ale retrospektivně působí spíše komicky. Jsou ty tam doby, kdy se pařani do krve hádali, jestli si zrovna Terminator: Future Shock zasloužil historicky prvních 10/10 ve Score. A co na to pak Albion? A Dungeon Master? Dneska už to jede, jak na běžícím páse, 10.000 palečků na Appstoru je hranice stáhnutelnosti / koupitelnosti produktu a jedem. Ale dříve to mělo své kouzlo se v překotně se rozvíjející technologii devadesátých let hádat o tom, jestli si tahle hra zaslouží 66%, když jiná, prokazatelně horší, dostala 67%.

Podíval jsem se tedy na seznam nejlépe hodnotících her a oko se mi zaskvělo nad těmi klasikami. Secret of Monkey Island, Cannon Fodder, Settlers, Turrican 2... to jsou opravdu naprosté legendy Amigy a stálice herního nebe. Ale pak mi pohled sklouznul na hodnocení titulů a nevěřím svým očím! Monkey Island je jediná hra, která má nad 9 bodů z deseti možných, jinak jsou v top 100 jenom samé osmičky. Dneska by si člověk mohl i pomyslet: ostuda!

Co mi přijde zajímavé je výběr publika, který tento výběr provedl svým vlastním hodnotícím mechanismem. Každá hra má nejvýše pár stovek hlasů, což reprezentuje prakticky celou aktivní Amiga komunitu. V seznamu je korelace, že lepší hra má více hlasů (v průměru kolem stovky) a na skví hry s podstatně velkým odstupem 400+ hlasů. Tihle lidé se už dávno shodli na tom, co je kult a co ne, takže v případě takové komunity jsou podstatné ty drobounké nuance za desetinnou čárkou hodnotící stupnice.

Pro jednoduchost jsem si představil, že hodnocení je na stobodové stupnici a před všechna hodnocení hodím devítku a zahodím tu hodnotu za desetinnou čárkou. Najednou měly všechny hry hodnocení 98% (a teda jenom Monkey Island 99%) a přišlo mi vtipné, že to dávalo svým způsobem smysl. Lemonamiga je jakýmsi jemným sítem konzumentů a člověk musí být hodně zapálený, aby to ocenil.

Pro zajímavost jsem se podíval na hodnocení mého jiného oblíbeného komunitního serveru Mobygames. Tam si lze i vybrat mezi All Time hodnocením od recenzentů a pak od uživatelů. Rozdíly jsou překvapivé. Zatím co hodnocení respektovaných recenzí nepřekvapivě kopíruje to, co vidíme na MetaCritic či GameRankings, uživatelské hodnocení je více osobité a o komunitě vypovídající. Na první místo se dostal R-Type, následovaný Disney's DuckTales 2, v top ten se ocitne i Metal Gear Solid 3, Doom a Red Dead Redemption. Všiml jsem si ale jiné distribuce hlasů, v prvním desítce jsou hry, které dostaly kolem 30 hlasů. Naopak se zdálo, že čím populárnější titul (Super Mario Bros. 3 se svými 298 hlasy na místě patnáctém, hodnocení 8.54 po přepočtu), tím ostřejší kritika ve srovnání (R-Type má jen 27 hlasů, nejméně z prvni dvacítky, hodnocení 8.98).

Metacritic a Gamerankings jsou vedle toho velmi nepřekvapivé svým výběrem her komunitou a recenzenty. Ale zajímavé mi přijdou hry, které se dostaly na seznam "hry, které se líbily v recenzích, ale u místní komunity propadly" a naopak "hry, které se líbí komunitě, ale u recenzentů se nedočkaly stejného přijetí". Najednou koukám na hru The Fight pro Playstation Move (User: 7.7, Critic: 4.5), Monster Hunter Freedom 2 pro PSP (User: 9.2, Critic: 7.2) a .Call of Duty: Modern Warfare 2 (User: 3.7, Critic: 8.6).

Není to zajímavý výběr?

Není zajímavé, že by někomu mohly přijít tyhle hry zajímavé čistě pro jejich výskyt v takovémto seznamu? Motivace prozkoumat tituly, které v nějaké konkrétní komunitě vzbuzují jistou vášeň a diskuzi?

No možná je to jenom ve mně :).

P.S.: Na Gamespot jsem neměl odvahu lézt.

Žádné komentáře:

Okomentovat