18. 11. 2013

Shinobi 3D


Jedna z launchových her pro Nintendo 3DS sklidila celkem slušné hodnocení, ale zároveň se o ní více nemluvilo. Údajně proto, že je to "prostě jen další Shinobi", bez jakýchkoliv ambic na něco většího. Jenže zároveň s tím jsou hry ze série Shinobi doslova legendární a pakliže i tento díl nedělá svým předchůdcům ostudu, mělo by jít o hru pořád výjimečně dobrou. A když jsem se k ní nyní se zpožděním dostal, vrhnul jsem na ni s chutí.




Ano, je to klasická arkádovka. Hra má pár úrovní, které prakticky nejde projít na první pokus. Vše je podřízeno systému trial and error, kdy se s každou svou smrtí naučíte o něco maličko více, posunete se o pár pixelů dále v úrovni, ale abyste ji dokončili, musíte ji projít pěkně od začátku do konce bez smrti (dle obtížnosti pak těch smrtí může být více, na easy režim dokonce nejsme omezeni, ale to je už ultranuda). Na konci úrovně je boss, který nás zabije tak na dvě rány, takže zase jdeme od začátku úrovně, pokaždé lépe a čistěji. V zásadě se dá říci, že hra vás naučí bezchybnému projití a jedině tak hru úspěšně dorazíte do konce.

Ve skutečnosti není tak těžké hru projít. Díky magii je možné se na chvíli udělat nesmrtelným, většinu komplikovaných pasáží je možné prostě přeskákat a je to. Sice hra obsahuje mnoho míst, kam lze nenávratně zahučet v díře a přijít tak o život i s plným zdravíčkem, ale obecně jsou úrovně celkem lineární a trochu zručnější hráč po deseti pokusech dorazí celou hru. Hra má tu správnou frustrační atmosféru, kdy vás prostě smrt nutí zkusit to znova a zmáčknout to prokleté tlačítko konečně v ten správný okamžik.


Celý systém stojí na tom, že nepřátele jsou precizně předvídatelní. Mají v zásadě dva stavy - buď jste blízko nebo daleko. Na základě toho se pak naučíte, že zelený protivník nejprve hodí tři kudly a pak vyskočí do vzduchu, kde hodí další kudlu. Žlutý protivník nejprve vyskočí a hodí ve vzduchu tři kudly. Modrý dělá to a fialový zase ono... není toho mnoho, ale jak se na scéně objevují kombinace, nutí vás to ke kreativitě. Navíc - po libovolném zásahu jsme chviličku nesmrtelní, ale vážně jenom chviličku, takže není vzácné zemřít, jste-li v obklíčení. Z některých situací, když do nich blbě vpadnete, už není zkrátka cesta ven.

Shinobi naštěstí umí parádně blokovat drtivou většinu útoků (a to olověné kulky z pistolí a samopalů), takže si vypracujete oční tik, kdy automaticky stisknete blok, jakmile se nepřítel objeví na scéně. Ovládání je extrémně precizní a neodpouští vůbec nic. Když začnete mačkat útok jako blázen, jste mrtví. Když budete mačkat blok jako blázen, jste mrtví. Když neděláte nic, jste také mrtví. Trpělivost, pečlivost a rozvaha - to jsou znaky správného ninjy. A Shinobi v tomto ohledu exceluje.


Na hře mi vadí grafika - je taková jakoby ze starého DS, bez marginálního vylepšení. Jasně, launchovka, ale pořád by hra mohla vypadat lépe. Podobně tak zvuky, jsou fádní a oposlouchají se velice rychle. Některé pasáže jsou díky grafice vysloveně nepřehledné, líbily se mi sem tam triky s 3D kamerou, ale to je tak všechno. Nezapomeňte, že si kameru můžete částečně uzpůsobit během hry pomocí D-padu nebo analogu (podle toho, co máte jako primární ovládání), což vřele doporučuji.

Pointa hry je ale ve score. Je to prostě automatovka a tak celá hra stojí nejen na průchodu bez ztráty kytičky, ale také v maximalizaci bodového zisku. Shinobi při správném blokování a protiútočení zvyšuje combo-rate a tak každý bodík násobí náš úspěch. Je zde krásně vidět rozdíl v přistupu ke hře. Pokud ji chcete jen projít, tak se první polovinu hry vyplatí používat dýky. Zabijí každého na jeden až dva zásahy, ale taky je za to jenom 500 bodů. Když ale sáhnete po meči, dostanete třeba 3000 bodů. No a když nejprve vykryjete nepřátelský útok a pak ho teprve propíchnete, můžete z jednoho ubožáka dostat i 10.000 bodů. Ten rozptyl je natolik velký, že se prostě vyplatí hru vytěžit do maxima - tj. blokovat každý možný útok a teprve pak jít do protiútoku. Jedině tak je možné zvednout násobič bodů na vyšší úroveň a zakončit level s opravdu tučným kontem.


Je to dost? Asi záleží na tom, co od hry chcete. Je to klasická a dobrá arkádovka, která si zaslouží něco kolem 7/10 bez problémů, ale nezaujme každého. Vydávat takový titul v dnešní době je vysloveně služba fanouškům - považte - poslední 2D Shinobi vyšel v roce 2003 pro Game Boy Advance, ale poslední klasický díl je de facto Shinobi 3 pro Mega Drive z roku 1993. Tohle není ani omylem ždímání peněz, tohle je prostě jen závan z minulosti. Ale moc příjemný závan...

2 komentáře:

  1. Hrávaš na pôvodnom 3DSku alebo majitel XLka?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám klasické 3DS, nejsem fanda nekapesních přenosných zařízení.

      Vymazat