11. 9. 2013

Portal DS - Aperture Science


Po velice dlouhé době došlo konečně k uvolnění první hratelné verze slavné hry Portal, určené pro námi všemi milovaný handheld - Nintendo DS. Stručný souhrn je dechberoucí - kompletní funkcionalita hry, nacpaná na maličký display, navíc s editorem - to vše běžící ve slušné rychlosti - klobouk dolů. Jenom se ukazuje, že homebrew scéna má mnohdy koule na něco, co by si komerční vývojaři v žádném případě nedovolili. Aperture Science je pro mne zářný příklad správné koncentrace nadšení nezávislé scény. Je sice šlechetné, že se současní lídři trhu snaží otevřít indie scéně, ale kdyby na konzolích byl homebrew oficiálně podporovaný... no, nechme snění. Co hra?



Za tu hodinku a půl jsem prošel asi polovinu puzzlů a nutno říci, že mají překvapivě vysokou úroveň. Na hře není skoro vůbec poznat, že je složena z bloků, protože jsou extrudované ve všech směrech a prostředí tak vypadá velice organicky. Není divu, že na omezeném hardwaru nebylo možné zreplikovat "zrcadlový" efekt, kdy člověk hodí jeden portál před sebe a druhý za sebe. Jeden portál není skrz druhý portál prostě vidět. Celkově se mi zdá, že hra drží v paměti každou úroveň dvakrát a hráč mezi nimi prostě prochází, přičemž veškerá interakce je zduplikovaná. To je ale jen můj dojem, možná, že je použitý nějaký elegantnější a více sofistikovaný mechanismus.


Sem tam se mi hra sekla do klasické červené guru meditation obrazovky a to obvykle v případě, kdy jsem se snažil přenášet companion cube mezi portály a nějak jsem vstoupil nakřivo... těžko říci, ale nebylo to příliš časté.


Dobrá otázka je, jak se autor popasoval s ovládáním. Ne snad, že by toho Portal vyžadoval tolik. Pohyb se děje na směrovém křížku, případně pro leváky na ABXY. Rozhlížení se děje klasicky na dotykové obrazovce a nemohu si pomoci - citlivost je divně zvolená. Chybí mi zde akcelerace pohybu, otočka o 180° - a že se občas hodí nejen kvůli spěchu - je zde ukrutně pomalá. To ale není nic, co by se nedalo časem jednoduše předělat. Velice nevhodně je ale implementované přepínání portálů - v horní části dotykové obrazovky. Zní to jako banalita, ale při rozhlížení jsem velice často "zavadil" o tlačítko, které reaguje i na pouhé přejetí, nikoliv na dotek. Opět ale - detail, který de napravit.


Hned v druhé úrovni jsem ale díky tomuto nepříliš šťastnému ovládání ale narazil v zdánlivě banálním puzzlu. Udělat velký skok díky portálům není problém, ale zároveň jsem po vylétnutí z podlahy neměl dost času na zorientování se (právě díky pomalému rozhlížení) a navíc jsem dost často při seskoku přepnul nechtěně barvu portálu. Takže jsem tuto banální pasáž opakoval asi desetkrát, než jsem se s trpělivostí sobě vlastní dostal na konec. Chci tím říci, že právě tyto mušky znemožňují hrát hru stejně plynule a akčně, jako na PC / Playstation 3 - ale zároveň je to jen otázka implementace, která bude snadná.


Editor jsem také podrobil zkoumání a funguje výtečně. Ovládání je velice intuitivní - dotykem vybereme blok, který pak můžeme vytahovat do šesti směrů. Tlačítkem SELECT přepneme na výběr objektů (střílny, energetické kuličky, dveře...) a opět dotykem umístíme. Pomocí směrového kříže, ABXY a L-R tlačítkům se po levelu pohybujeme ve 3D velice ladně, takže lze kousek po kousku svět rozšiřovat a zvětšovat. Nebudu ale zastírat, že tvorba originálních úrovní je velice náročná na přemýšlení a rozvržení prvků - každopádně bych neřekl, že editor bude případné autory brzdit.

Jednotlivé mapy lze ukládat na SD kartu a dále se s nimi pochlubit online komunitě - ale to musíte udělat samozřejmě ručně ;).

Zcela jistě se jedná o jednu z nejvíce zajímavých homebrew her pro tuto platformu, díky!

Žádné komentáře:

Okomentovat