16. 7. 2013

GT Academy 2013: Gran Turismo 6 - demo


Gran Turismo 5 nebylo revolucí, kterou Kazunori Yamauchi sliboval. I když na papíře bylo všechno v pořádku, člověk musel tak nějak být fanda (ať už do aut nebo do Gran Turisma), aby dokázal hru vstřebat v celé její kráse. Vedle faktických nedostatků se zdá, že není co obhajovat, když ale člověk hru hraje delší dobu, nemusí se ani s davy trollů a haterů zabývat. Faktem je, že teprve patch 2.0 vydaný skoro rok po vydání hry, doladil hru do plně hratelné podoby. I tak se ale všichni fandové shodují v tom, že teprve sudé díly série jsou tím pravým, ořechovým. Otázka je prostá - lze z demoverze vyčíst nějaký pokrok?

Poslední dobou mám pocit, že v automobilových hrách již přestávám být naprostým laikem. Do experta mám samozřejmě hodně daleko, ale už mne neděsí termíny jako ABS, RPM nebo volant. Troufnu si říci, že již dokážu cíleně sáhnout do nastavení auta, abych docílil lepšícho (nikoliv nutně nejlepšího) výsledku během jízdy. Počáteční logika hraní Gran Turisma je prostá - okamžitě vypnout veškeré asistenty jízdy a pak se s autem řádně poprat. Teprve když mám toto jakž takž zmáknuté, mohu si začít hrát s ostatním nastavením vozu.

Díky tomu, že jsem s Gran Turismem a podobnými hrami strávil docela dost času, dokážu po chvíli poznat, v čem bych potřeboval vůz upravit. Tím chci říci, že svedu do jisté míry posoudit rozdíly v kvalitě zpracování simulace mezi Forzou a Gran Turismem, tím spíše mezi Gran Turismem 5 a demoverzí šestky.

GT Academy pro letošní rok slibuje to samé, co dříve - nejlepší hráči mohou být postoupeni do užšího kola a časem se stát závodníky v reálu. Na tento aspekt soutěže mohu s klidem zapomenout, i tak bylo ale honění tisícin vteřiny uspokojivým procesem. A vděčit za to mohu právě přepracovanému modelu simulace.

Nemá smysl tady okopírovat tiskové prohlášení. Rád bych se spíš v několika bodech soustředil na praktický dopad na hru.

1) Při příliš brzkém podřazení se auto snaží chytit stopu. Gumy kvílejí, auto se třese, trošku se zhoupne a když konečně zabere, vozidlo s sebou škubne. V předchozí hře to spíše připomínalo jízdu na ledu.

2) Při vjezdu do zatáčky mám ve zvyku líznout červenobílý pruh. Tlumiče (ve výchozím nastavení, jelikož v demoverzi není možnost tuningu) mi vyhodí kolo do vzduchu a chviličku to trvá, než se zase kolo dotkne silnice. Ten kratičký okamžik znamená, že se mi sníží přilnavost. V předchozí hře se mi lehce naklonilo celé auto, ale nepocítil jsem na kolech onu ztrátu držení se na vozovce.

3) Při výjezdu ze zatáčky je více patrná linie záběru kol. Auto se patřičně zhoupne v horizontální ose a zadním kolům chvíli trvá, než chytí stopu. V tom výsledku je průjezd pocitově mnohem dramatičtější, než v předchozí hře - tam jsem měl pocit, že buď projedu ladně anebo se vysekám - nic mezi tím (s trochou nadsázky řečeno).

4) Auto se úplně jinak a lépe chová mimo silnici. To není úplně důležité, protože mimo silnici tráví čas jen zoufalci bez nároku na vítězství, ale i tak mne to potěšilo. Demoverze nemá žádný model poškození vozu, ale stejně jako v předchozí hře - bourání je pro děcka a není ho v zásadě vůbec potřeba, takže bez komentáře.

Vedle toho musím pochválit také předělané nasvícení scény, zejména stíny a antialiasing kouře - vše vypadá mnohem lépe na první i druhý pohled. Konkrétně se světlem jsem problém neměl ani v Gran Turismu 5 - hra vypadá prostě ještě fantastičtěji. Vedle toho stíny a atmosférické efekty vypadaly dříve skoro ostudně - nyní se na to dá koukat.

Nemohl jsem si nevšimnout, že došlo ke snížení kvality filtrování textur. Můj pocit pak potvrdila podrobnější analýza Eurogameru. Zároveň s tím ale přibyly nové filtry celého obrazu, takže nedochází k aliasingu vzdálenějších objektů. Obraz je tak mnohem ladnější na pohled, ale také méně detailní (povrch silnice, tráva podél trati). V odkazu se také podívejte pátý screenshot druhého srovnání GT5 vs GT6 (červený Nissan Fairlady Z ve stínu) - v předchozí hře se dokonce stín neprojevil na povrchu auta, v demoverzi Gran Tursima 6 již ano (i když poněkud zubatě).

Framerate bohužel není rock-solid 60 fps, jak přikazoval generál zeměkoule Joe, v praxi jsem si chvilkami všiml (zejména při pohledu zvenčí, s více auty ve scéně) poklesu pod přijatelnou úroveň. Naštěstí je to opravdu jen výjimečné, čili technologicky se hra nemá moc za co stydět. Naopak - loadingy jsou citelně rychlejší a výše pochválené filtrování různých efektů / antialiasing znamená, že detaily kol, světel a karoserie vyniknou prostě lépe.

Demoverze očividně nepoužívá finální verzi enginu, kupříkladu umělá inteligence je pořád v plenkách a hra to zoufale potřebuje. Mám ale skutečně radost, že se Kazunori snaží dostát svému předsevzetí. Doba sice nenahrává revoluci, ale budu opravdu rád, když bude šestý díl skutečným vrcholem jeho tvorby, aby naplnila ideu, kterou Kazunori tak krásně zastupuje. Láska k automobilu musí zvítězit nad standardními modely aut a Need for Speed!

2 komentáře: