10. 1. 2013

Nvidia Shield - názor


Mám rád, když se na trhu objeví konkurence. To ale automaticky neznamená, že každá konkurence je nutně přínosná. Třeba teď Nvidia. Uvede si Shield, novou přenosnou konzoli s nadupaným výkonem a všichni si kladou otázku, jestli to myslí vážně. Nvidia není úplně blbá - myslí to vážně, ale myslí to jinak, než si většina z nás myslí, že to Nvidia myslí. Teda alespoň já si to tak myslím.

Ať už si o Android (a potažmo i iOS) platformě myslím cokoliv, jedna věc je naprosto zřejmá. Hlavní důvod, proč se hry pro mobily staly trhákem, je jejich relativně nízká nákladovost na vývoj, který je v kontrastu z potenciálem zisků. Skutečně - na mobilech se prosadily natolik absurdní tituly, až zůstává rozum stát - ale takový je trh a svým způsobem to lze vnímat i pozitivně. Co Doodle Jump? Angry Birds? Temple Run? Masu nehráčů zkrátky tyto tituly zaujaly a daly tak vydělat takovým vývojařům, kteří v segment "běžných hráčů" neměli šanci se prosadit. Budiž jim to přáno.

Uvedení nové přenosné konzole, založené na Androidu a nejnovější verzi čipu Tegra od Nvidie s sebou přineslo řadu spekulací a názorů. Jedni zaujali postoj, že jde o první vlnu "mikro konzolí", tedy snadno vyrobitelných zařízení s nízkými licenčními náklady a s relativně vysokou variabilitou, otevřeností a výkonem. Prvním takovým strojem je bezesporu OUYA, který se ale od Shieldu liší zásadně svou filozofií - ale prakticky jde o téměř identické stroje.

Jiní se domnívají, že gigant na poli grafických čipů má prostředky na nalákání vývojařů a na vytvoření konkurence pro Nintendo (rád bych napsal i SONY, ale Vitě momentálně konkurují i kalkulačky) na poli přenosných herních zařízení. "Přirozená" konkurence ve formě mobilů a tabletů tady už je nějaký ten pátek, no na prodejích 3DS se to nijak zvlášť neprojevuje (pokud se shodneme, že prodat za necelé dva roky 27 milionů konzolí lze považovat za úspěch) - čili Shield nemůže být brán vážně v tom smyslu, že na super nadupané Tegře budeme provozovat Doodle Jump. Nvidia by musela na Shield dotlačit "takzvané AAA tituly" - ať už porty z konzolí či PC anebo zcela nové značky. Mnohým dává smysl, že Nvidia je v této pozici silná a že toto je možný směr vývoje.

A pak jsou tady tací - a počítám se mezi ně - kteří v Shieldu vidí především prezentaci. Nvidia není hloupá, aby investovala nemalé peníze nejen do vývoje takového stroje, ale také aby učinila riskantní investice do marketingu a do vývojařů, kteří by takový stroj využili naplno. Ziskovost takového projektu je silně diskutabilní. To znamená, že Nvidia neuvažuje o Shieldu, jako o "opravdové konzoli". Je to "jen" živoucí důkaz toho, že když se chce, tak to jde.

Pro Nvidii je Shield velice dobrým marketingovým tahem. Upevňuje tak svou pozici leadera na poli grafických čipů, ať už pro počítače nebo pro mobilní zařízení. Přestože je Shield téměř jistě ztrátovým projektem a s vysokou pravděpodobností skončí v propadlišti dějin, pro firmu je přínos tohoto kusu hardwaru zejména v rovině PR a marketingu. Vůbec není podstatné, zda-li na Shieldu spustíme Crysis 3. Je zcela jedno, zda tam poběží plynule a hratelně (to píšu kvůli ovládání) GTA3. V tom výsledku je také úplně jedno, kolik emulátorů tam poběží s vysokou rychlostí. Shield přesto všechno nebude znamenat pro tradiční hráče to, co pro ně představuje 3DS či PSP a pro casual hráče nebude znamenat to, co pro ně znamená iPad. Prostě o toto tu neběží.

Shield je gadget - nic víc, nic míň. Velice sexy gadget, nutno dodat. Určitě se najde celá řada fanoušků, kteří na Shield (nebo OUYu či Xi3) nedají dopustit a minimálně z hlediska emulátorů v tom vidím potenciál (co takhle Playstation 2 do kapsy?). Ale v době, kdy vedou primitivní hříčky u masového publika a kdy prodeje tradičních handheldů již nikdy nezopakují úspěch minulé generace? Kočkopes. Sexy kočkopes. Neberte ho vážně. Jeho kvalita a přínos vězí v něčem jiném, než ve hrách. Pro herní zařízení se to tak může jevit jako problém, ale ve skutečnosti to Nvidii netrápí.

Nvidia v podstatě jen ukázala SONY, jak s nízkým nákladem vybudovat přenosnou superkonzoli s plnohodnotným ovládáním a funkčním ekosystémem, aniž by to položilo jinak zajetou firmu. A za to dík.

3 komentáře:

  1. Je to celé o hrách. Herní zařízení má dlouhodobě jen takový úspěch, jaký úspěch mají hry, které se na něm hrají.
    Jestli to myslí jakýkoliv z výrobců plánovaných android zažízení vážně, musel by začít vážně podporovat vznik kvalitních a zajímavých her. Takhle mi to přijde, jako by si všichni mysleli "uděláme to a oni už přijdou". Myšleno herní vývojáři, a potažmo i hráči. Ale takhle to nefunguje. Zavedení výrobci po dlouhá léta vytvářeli životaschopnou platformu a "ekosystém", propagovali svůj hardware a hry na něm (viz. reklamy na Playstation, Nintendo, XBox, ...). Co z toho bude dělat Nvidia nebo Ouya? Budou ochotni jít s kůží na trh a podpořit vývoj desítce zajímavých her, které by k jejich hardware hráče přilákali? Budou mít finance, aby pro ně pracovalo několik herních studií, aby na jejich hardweru vzniklo aspoň několik pořádně masitých her?

    Nevěřím řečem o tom, že něco takového není zapotřebí. Že je tady nová éra, kdy už bude stačit, že zařízení existuje a že se na něm spustí stovky malých her původně z mobilů a lidi už přijdou. A argument, že to bude levné, že tam budou free hry nebo hry za dolar taky neberu. To není ekosystém, ve kterém se dá dlouhodobě reálně přežít. Na hrách za dolar sice mnozí zbohatli, ale je to jako když v devatenáctém století pár šťastlivců narazilo na zlatou žílu a dostatečně včas se napakovali. Stále čtu o tom, jak hardware mobilů dohání konzole a PC. No a? Kde tedy jsou ty mass effecty, skyrimy, assassin's creedy, god of wary, a desítky podobných her, když už na to ten hardware má? Nikde, protože o tom to není. Je to o ekonomické životschopnosti platformy, na které jsou lidé ochotní zaplatit rozumnou ceny za hru, která se vyvíjí tři roky stohlavým týmem lidí. A to stávající android (a iOS) není. A podle toho, co předvedla Ouya a nVidia, to nejsou ani ty nové hračky.


    OdpovědětVymazat
  2. Podle me kazdy posun se jakoliv postavit velky zly trojce (MS, Sony, Nintendo), aspon jim vzit produkci uzavreneho HW a donutit je delat to co snad umi to a to je SW je dobry. Osobne si myslim, ze Android jednou asi ovladne i PC.
    Tohle umi neco navic a to streamovani Steamovych her a Nvidia dokonce prodava i streamovaci server pro jakykoliv streamovani cehokoliv(PC).

    Tohle ma vyhodu v tom, ze HW tlacitka, jinak moc maly display a dalsi jsou emulatory, ale to nikdy nebude mainstream a hry na Android jsou hodne slaby, ale masam to staci a tem staci i ty HW tlacitka.

    Nevic bych se mal toho tvaru, tohle se bude nosit desne blbe narozdil od placky bych je tablet..

    OdpovědětVymazat
  3. Jeste ad hry, nvidia na to ma a uz do podpodory tegry cpe dost penez, ale zase ne tolik, jako do cpou velky firmy do AAAckovych titulu, protoze ty studia na to tady jednoduse nejsou a na Androidu se krade uplne stejne jako na PC, takze bylo by to hezke, ale budoucnost je ponekud slozita.

    OdpovědětVymazat