28. 1. 2013

Miiverse


Zdá se, že se nám Nintendo snaží opravdu dokázat, že mají už i v Japonsku internet a že pro svůj hardware mají i adekvátní online služby. Co si budeme namlouvat - staré dobré Wii sice samo o sobě mohlo na internet (a například Opera Browser nebo Virtual Console hry zde fungovaly dobře), ale v podstatě tam nic moc nešlo dělat. Dementní friend kódy, omezená možnost přímé komunikace, žádné ukládání pozic do cloudu, voice chat - prostě nic. Ono je sice pěkné, že Nintendo se soustředí na hry, ale bez patřičných služeb si to v jednadvacátém století musí hodně dobře rozmyslet, jestli to opravdu stačí. Jestli nejde náhodou online využít pro lepší herní zážite. No, máme nyní novou generaci WiiU a zbývá si položit otázku - co je to Miiverse?

Jsem velký skeptik, když dojde na kombinaci "Nintendo a online" a ještě větší skeptik jsem vůči sociálním sítím. Na druhou stranu s 3DS Nintendo ukazuje, že pomaloučku začíná tušit, co od něj moderní hráči očekávají. Demoverze, trailery, screenshoty, slevy na hry, miniaplikace - a to vše snadno dosažitelné. A tak jsem byl zvědavý, co si pro nás připravili s WiiU. Veškeré ty Iwata Ask videa jsem okázale ignoroval, protože praxe je nejlepší. Vrhnul jsem se tedy na to.

Myšlenka Miiverse je pomerně jednoduchá, ale dobře implementovaná. V praxi to funguje tak, že snad ke každé hře je vytvořena komunita, "diskuzní klub". Tam se štosují příspěvky dvou druhů - textové nebo ručně kreslené (ne nepodobné Letter Boxu). Na příspěvky je možné odpovídat a také je možné je "pluskovat", "lajkovat" čili "yeahovat".

Sranda je, že Miiverse běží v multitasku, čili během hraní jakékoliv hry se můžete kdykoli přes HOME tlačítiko přepnout online a rovnou se objevíte v patřičné komunitě podle toho, jakou hru hrajete. Rozsah příspěvků připomíná Twitter - obvykle jde o stovku znaků. Navíc můžete ale připojit i screenshot a to je přesně ten okamžik, kdy nastupuje na scénu můj zájem. Psát jen tak naprázdno k ničemu - to mne nebaví. Ale možnost pochlubit se nějakým prima obrázkem co mne zaujal nebo co ukazuje nějaký můj herní výkon? Tohle se mi líbí.

Hlavní ale je, že některé hry mají Miiverse implementovaný do sebe. Nemusíme ani mačkat HOME tlačítko - ikonka bubliny vyzývající k sepsání příspěvku se objeví prostě kdesi na obrazovce. Vtip je v tom, že například v New Super Mario Bros. U se tato ikonka objeví i s nějakou výzvou. Například pokud v jedné úrovni ztratím pět životů za sebou, hra se mne zeptá: "Jak bys popsal stávající úroveň pomocí dvou slov?". Anebo se mi podařilo úroveň proběhnout za méně než sto sekund: "Právě jste překonali rekord, chcete se o to podělit?". U příspěvku je pak napsáno nejen k jaké hře patří, ale také k jaké konkrétní situaci či k jaké konkrétní úrovni ve hře. Částečně se tak dá hovořit o jisté formě trofejí, ale podstatný je fakt, že implementace je nenásilná a že přímo vyzývá k využití.


Propojení sociálních prvků a her je tedy hlavní přínos WiiU v této oblasti. Když se momentálně po světě potuluje cca 2.5 milionů konzolí, dá se tušit, že na základě komunitní inteligence dojde k filtrování příspěvků. Ty se pak ukazují i v hlavním menu či přímo ve hře různou formou. Pohled na Miiverse obrazovku je pak atraktivní - vidíme spousty populárních hlášek a hlavně obrázků, na které stačí kliknout, reagovat a dále komunikovat, navázat přátelství a tak podobně.

Obrázky jsou kapitolou samou pro sebe. Technicky by nebyl problém udělat tento Paintbrush s podporou barev či nějakých lepších kreslících nástrojů. Nestalo se tak - Nintendo nám dalo jen opravdový základ. Podporuje stručnost, stejně jako Twitter. A když pak vidíte nějaký úžasný pixelart tak vám dojde, že autor s ním strávil doslova hodiny času. A tím spíše to chcete ohodnotit. Mrkněte na tento příklad - a takových lidí jsou tam desítky ne-li stovky. Na Miiverse je prostě radost pohledět.


Vliv na hratelnost je jasný. Hráči si mohou napovídat, podělit se o svoje zákysy formou screenshotu a očekávat nějaké rady, tipy a triky. Je to ale takové velice nenucené, nepovinné, což se mi zamlouvá.


Zatím se dá říci, že Miiverse má dobrý start. Pokud se i third party vývojaři tomuto přizpůsobí, mohla by to být skutečně hezká věc, přínosná pro hry jako takové. Časem se má Miiverse objevit i na 3DS a i na mobilech. Držím palce, aby se Nintendu tento experiment povedl dotáhnout do konce.

Zatím je totiž jedna věc, která Miiverse brzdí - a tou je rychlost. Bez ohledu na vaše internetové připojení je odezva systému dost pomalá - čekat dvacet vteřin na to, než proběhne loading? Někdy je to lepší, jindy horší, ale je to věc, se kterou se dá pracovat a která nesouvisí s konceptem. S dalším updatem by to mělo být lepší. Doufám.

Žádné komentáře:

Okomentovat