Digitální distribuce her je funkční již mnoho let. Když přesočíme pionýrské pokusy s NES a SNES konzolemi, máme tady veleúspěšný Steam, ale také velcí konzoloví hráči mají svou vlastní variantu téhož. Když si ale vybavíte dřevní doby internetu, kdy se o tomto stylu dodávání her hráčům začalo hovořit konkrétněji, tak jeden z argumentů byla i cena her jako takových. Když hráči nedostanou krabice a fyzická média, když se hry nemusí vozit kamionem po Evropě, tak logicky lze očekávat nižší cenu. Neřekl bych, že půjde o slevu natolik zásadní. Serverová farma také něco stojí, ale určitý posun v ceně by měl být patrný. Doposud jsme ale viděli prakticky pravý opak, což je alarmující. SONY ale nyní hrdě uvádí systém "PSN Day 1 Digital", který zřejmě poprvé v historii hodlá naplnit naše očekávání a nabízí plné hry ve stejný den na síti, tak v krabici. A na síti dokonce se slevou 10%. Chvályhodné. Je tady ale i druhá strana mince.
Obecně lze hovořit o revoluci. Sice přišla poněkud později, než bych si přál, ale i tak je velice chvályhodné, že někdo konečně přišel s nápadem, jak lidi motivovat ke koupi digitální kopie hry. Podívejte se na většinu produktů na PSN. Jsou takřka bez výjimky dražší, než ty samé hry na krámě! A to mluvím povětšinou o starších hrách, které SONY lichvářsky nabízí za mnohdy vyšší cenu, než byla při uvedení na trh u nás. Navíc člověk automaticky přijde o možnost hru prodat až ji dohraje a nemá se jak pokochat krabičkou, případně vloženým plakátem nebo další přidanou hodnotou (i když ta už také není co bývala). Vstřícný krok SONY je tedy na potlesk.
Jenže to není tak jednoduché, jak se zdá. Přechod na čistě digitální distribuci znamená, že SONY má plnou kontrolu nad cenou produktu. A když se podíváme na příklady z minulosti, kdy i půl roku stará hra má cenovku 1.600 Kč (zatímco v bazarech tu samou hru nikdo nechce ani za pětistovku), vzniká právem obava, že SONY bude této pozice zneužívat. Podívejme se na Steam. Ten sice neváhá napálit vysokou cenu nových produktů, ale jejich takřka geniální systém slev znamená, že hráči s radostí cpou prachy Newelovi do chřtánu. Bude i SONY následovat tohoto příkladu?
Zatím je samozřejmě příliš brzy na jakékoliv soudy, ale určité náznaky tady jsou. SONY se zavedením online-passů zcela otevřeně říká, že nehodlá podporovat bazarový prodej her. Krok k digitální distribuci je tedy mnohem spíše inspirovaný touhou pojistit si zisky, než nějakým procitnutím z letargie a náhlým záchvatem entuziasmu.
Nedávno si SONY zaregistrovalo patent na biometrické ověřování hráče. Zní to možná jako nesmysl, možná jako sci-fi, ale přestože se (doufejme!) tento patent nedočká realizace, je v tom jasně patrný směr jejich úvah. Cílem je, aby jeden hráč mohl hrát jednu kopii hry. Představte si, že uspořádáte párty s Tekkenem, ale zahrají si jenom ti, co mají koupenou kopii. Ostatní se mohou jenom dívat (a možná ani to ne). To je věc, kterou nechci podporovat.
Když se vrátíme k nové službě PSN 1 Day Digital, najdeme tam další prima oxymoron. Hry se slevou máte jen tehdy, když si zaplatíte službu PSN+. Nabízí se Šimko-Grossmanovské zvolání "Nechci slevu zadarmo". Můžete namítnout, že ta služba je tak levná a nabízí tolik obsahu "zdarma", že přece nikdo nemůže argumentovat proti. Já to vidím právě naopak.
Jaký je rozdíl mezi předplatným na rok a placením na denní bázi po dobu jednoho roku? Pro zákazníka téměř v ničem. Pro SONY je to ale zásadní rozdíl. Jednorázově jim vpíchneme do žil finanční injekci, kterou tato firma topící se v červených číslech zoufale potřebuje. Dejme to do kontrastu se Steamem. Tam je celá služba zdarma, novinky mají plnou cenu, starší hry slevu a čas od času (poměrně zhustakrát do roka) máme nejrůznější akce na balíky her. Vím, za co platím. U PSN+ to vlastně moc nevím. Na jedné straně je dlouhý seznam starých titulů zdarma nebo se slevou, ale v dohledu jednoho roku nemám jistotu, že budu mít o všechny ty báječné tituly zdarma (nebo se slevou) opravdový zájem.
Nejsem člověk, který si kupuje věci proto, že jsou levné. Kupuji si věci proto, že je chci nebo potřebuji.
Nejsem dokonce ani fanda těch slavných Steam Summer Sales. Miliony hráčů utratí miliony dolarů za to, aby měli ve své knihovně desítky, ne-li stovky nových her, které do konce života nejen že nedohrají, ale mnohdy ani nespustí. Geniální taktika! Podobně se dívám na PSN+ a celou její nabídku. Je neuvěřitelně výhodná! Za nějakých třináct stovek na rok získáte přístup (pouze na ten rok samozřejmě!) k desítkám her. Určitě si nějaké zahrajete. Některé se vám budou líbit, některé zřejmě nebudou - ale co na tom, když jsou "zadarmo", že? Ne, opravdu, tento konzum já nepodpořím z principu.
Koupím si jen ty hry, které chci hrát. Nebudu hrát hry jenom proto, že jsem si je koupil (resp. "dostal").
Pro SONY je tento předplatitelský model spásou. Jednak dostanou nárazově více peněz, jelikož tituly "zdarma" v PSN+ nabídce už v normálních prodejích negenerují prakticky žádný zisk. Jistě si dokázali spočítat, kolik průměrný hráč ročně za hry utratí. Dokážou si díky statistikám spočítat, kolik her hráči rozehrají a dohrají. Vědí, kolik času hraním trávíme. A tak došli k tomu, že ve smyslu "Kč / hodina" je výhodnější dát roční předplatné než doufat, že bude o v budoucnu vydané hry vůbec dostatečný zájem. Tohle není samozřejmě žádný vědecký průlom večera, to je zcela normální kapitalistické smýšlení. Proti tomu nemám výhrad, jako zákazník mám pořád volbu.
Páteřní příjem ale tvoří (krom reklamy) ale pořád krabicové hry. A zde nyní dostává smysl jejich postupný přerod na čistě digitální distribuci. Majitel Playstation 3 ztratí možnost koupit si hru na krámě, či z bazaru. Bude jediná možnost - PSN. A to je už bod, který kritizuji. Když zákazník ztratí možnost volby, stává se obětí monopolu a z toho v principu nekouká nic dobrého. Když přičteme vizi agresivního DRM ve formě biometrické kontroly, máme tady príma Velkého Bratra.
Možná, že jsem přiliš zahořklý, ale prostě SONY nevěřím. Valve je vedle nich jako hodný kamarád a přestože si zaslouží také kritiku za "zneužívání konzumního smýšlení zákazníků", je to pořád pacička pro štěstí proti budoucnosti, jakou nám maluje SONY. Jsem naprosto přesvědčen o tom, že cenu produktu by měli stanovovat zákazníci, respektive trh. Jakmile tento princip přestane fungovat, budeme žít na paušál tak, jak se jim zlíbí, aniž by se nás kdokoli na cokoli ptal.
Anebo prostě přestanu podporovat SONY. Vzhledem k tomu, že Last Guardian zřejmě nikdy nevyjde, je nejvyšší čas. Doufám, že svůj ďábelský plán SONY nikdy nedotáhne do konce a dřív zkrachuje. Zároveň se ale bojím, že "tabulkově" půjde o systém vysoce funkční a naopak ho přeberou i ostatní lídři trhu.
P.S.: Na pranýři je SONY jenom kvůli tomu, že se o tom mluví. Velice podobně bych mohl zkritizovat Microsoft i Nintendo. Například vydání New Super Mario Bros. 2 pro 3DS eshop za vyšší cenu, než na krámě a bez vidiny slevy v budoucnosti je donebevolající zhůvěřilost. Laskavý čtenář si jistě domyslí, že kritizuji celý vývoj trhu a nikoliv jen SONY - ti jsou jen jako aktuální příklad. Aplikovat to lze i na filmy, hudbu a tak dále.
Opet se korim pred vasi moudrosti pane a mate neskonalou pravdu... jako zastance krabicoveho pokladu v knihovnicce nemam rad digitalni distribuci(tot muj osobni nazor) ale co opravdu nesnasim je pujcovani her za penize at uz pres PSN+ nebo jeste vetsi zlo Online apod pripadne zneuzivani slev a lakadel pro prodej braku ktery pak zastinuje kvalitni herni stravu
OdpovědětVymazatJenom takova mala ukazka toho co by nas cekalo
Dragon age Awakening jako novinka na PC 750kc(obsahuje krabicku,manual,cestinu atd
Xbox verze 899kc (krabice,manual bez cestiny)
Xbox digital 1000kc beze vseho a jako tresnicka na dortu jedina mozna verze na ps3 z PSN 1399kc za datadisk :)
Nezbyva nez souhlasit, predrazeny digital only nechci. Koexistence s krabicovkami mi ovsem nevadi, spis to vitam.
OdpovědětVymazatPrave zcela dementni cenova politika Sony zabila jinak pekny kus HW PSP Go. PSP s vestavenou 16GB flash byl teroreticky skvely napad. Ctyri roky stare hry byly ale v digitalu 2x drazsi nez nova krabicovka v predrazene CR, o UK radeji nemluve. Neni divu, ze se jim az na par geeku na to vsichni vykaslali a zarizeni je dokonce zapsano v Guinessovce za nejrychlejsi zarez.
Sony, s aroganci sobe vlastni samozrejme vydalo zpravu, ze hraci nebyli na digital pripraveni. Hraci spise nebyli pripraveni na tak moc hloupou cenou politiku, ktera navic byly korunovana tim, ze Sony puvodne slibovany software na legalni prevod zakoupenych UMD disku na digital stopla. Neni nad to si legalne koupene hry zakoupit znovu, videno zrejme prizmatem manazera se statisicovym platem.
Co se tyce PSN+ pro bezneho hrace, ktery hry pouze konzumuje nebo newbies je to skvela sluzba(mluvim o soucasne a par mesicu zpatky nabidce, jinak to byla tragedie). A pro rodice, kteri nechteji platit rocne majlat svym ratolestem za hry. Takhle zaplati 1300 a maji na rok pokoj, coz naprosto chapu.
Problem (nejen)tehle firmy je, ze clovek nikdy nevi, jake chucpe casem v souvislosti s digitalem vymysli.
Kdyby digitální distribuce byla výhodnější, než krabicovky, tak ji vítám s otevřenou náručí. Jaké jsou její výhody dneska? V podstatě jenom to, že nemusím chodit do krámu a vkládat médium do mechaniky. Jinak je všechno proti. Myslím si, že by digitální hry měly být "o něco" levnější (u elektronických knih vím, že cena tisku a ostatní fyzické realizace představuje 20% ceny knihy - čili u her bych čekal "podobnou slevu"), měla by zde být možnost hry prodávat v rámci sítě kamarádům (případně vracet vydavateli za protiúčet) a například bych uvítal možnost si za pár dolarů objednat navrch například plakát, soundtrack nebo nějaké jiné goodies (ano, dnes máme běžně všelijaké možnosti stahování JPG, ale mluvím o tisku na pěkný papír). Jakože umím si představit spoustu detailů, jak digitální distribuci "zrovnoprávnit" krabicovkám (nemluvě o tom, že za posledních deset let se krabicím jako takovým nedá říkat krabice...).
OdpovědětVymazatSorry za offtopic, ale našel jsem návod na Daveovu oblíbenou modlu SoTC. Autor fakt vtipně popisuje průchod hrou i animované sekvence. Hru mám rád, ale...občas jsem vyprsknul smíchy. K návodu jsem se dostal v zoufalství ohledně mostu před posledním kolosem. Jako, že mrknu jen na tu jedinou věc, jenže to bylo psáno, tak něak nestandardně, tak jsem zabrousil zpět, a když autor řeší, proč má kolos č. 15 chlupatou dlaň (dle autora je to celkem pochopitelné, páč kolik jste doposud skolili dámských kolosů, že? Takže mu nezbývá než si hrát se svým mini kolosem). No, pro znalce hry doporučuju, vtipnější návod neznám. http://faqs.ign.com/articles/119/1197609p1.html
OdpovědětVymazats Digitalem mam nekolik problemu ktere uz si vicemene popsal.. Cena,pokud se hra bude prodavat v ramci jedne sluzby nikdy nebudem mit moznost nakoupit levneji u konkurence a dalsi vec je trvanlivost sluzeb a moznost presouvani prav na jine konzole apod.Kdo me zaruci ze hry ktere potrebuji internetove pripojeni na ONLIVE nebo se jenom aktivuji pres psn + pobezi i za deset let ??? poskodi se mi HDD a hry ktere byly v nabidce tam uz nejsou.. u Fyzickeho media muzes sice aurgumenovat starim atd ale kdyz kouknu na ebay tak krome nekolika skutecne vzacnych her nemam problem nakoupit hry z ze zacatku herni sceny
OdpovědětVymazatTo je další poznámka. Fandím streamovaným hrám, ale mám tady jedno ALE, které chci požadovat (a mělo by to platit i pro "klasickou" digitální distribuci. A sice že hra kterou si koupím bude po X letech (dle situace) uvolněna free ke stažení (tedy v okamžiku, když už negeneruje žádný zisk) a tím pádem přejde zodpovědnost za zachování hry z poskytovatele služby na zákazníka. Totéž by mělo platit pro multiplayery. V okamžiku, kdy hra dlouhodobě negenruje zisk, měly by se uvolnit dedicated servery for free. Takto jedině lze zajistit, že si budu moci zahrát za deset let i "staré" hry z roku 2012.
OdpovědětVymazatAsi bych měl sepsat nějakej manifest, už jsem o tom totiž přemýšlel.
velmi dobře a moudře řečeno!
OdpovědětVymazatsnad vyhrajou offline hráči typu Dragona na Bali, kteří prostě tu krabici budou potřebovat :) snad krabicovka nebude jednou tak drahá, jako online...