Přestože jsem investoval nemalou částku do několika projektů na Kickstarteru, je celkem na místě otázka, jestli má tento způsob financování budoucnost. Jsem překvapivě skeptický, co se dlouhodobého fungování týče. Fantastický úspěch Double Fine Adventures, navázaný neméně úspěšným Wasteland 2, spustil doslova tsunami zájmu o financování her přímo hráči. Jakkoliv mi je tento přístup sympatický, nejsem niterně přesvědčený, že tudy vede cesta.
Hned první otázka je, kolik peněz si mohou autoři dovolit nárokovat. Double Fine Adventures začali relativně skromně - $300.000 na hru a sto tisíc na doprovodný film. Celkem dobře to koreluje s mým skromným odhadem - avšak nejde nutně o univerzální výpočet. Hodně záleží na tom, kolik a jakých lidí je v týmu a jak dlouho je plánovaný vývoj. Když pak Brian Fargo vytasil sumu třikrát vyšší na vývoj hry, tedy $900.000, říkal jsem si, jestli to není až skoro drzost. Ať už se na hru začali skládat milovníci prvního Wastelandu nebo Falloutu (a po Fallout 3 či New Vegas by bylo celkem pochopitelné, že by si lidi přáli návrat do klasického kabátu), ukázalo se, že i necelý milion není částka, nad kterou by se kdokoli pozastavil. Tyto dva projekty se tak staly vzorem financování "ála Kickstarter".
Jenže co bude dál? Máme tady obnovení fenoménu Larry, dále se o slovo hlásí Jane Jensen, stejně tak dost lidí zaujal Shadowrun Returns. Najednou se zdá, že se vyrojilo spousty starých značek, které by u obřích vydavatelů nepochopily ani omylem. Ukazuje to jednu krásu Kickstarteru. Stačí relativně malé množství hráčů a dobře nastavené částky pro financování, aby byl projekt realizovatelný. Hra, která má na "velkém" trhu prodejnost okolo 50.000 kusů se dá právem označit za naprostý propadák. Z hlediska Kickstarteru vidím, že takto malá skupina lidí dokáže dát dohromady miliony dolarů.
Nechme stranou přefinancování projektů. Částka okolo půl milionu dolarů se dá vybrat zdá se kdykoli, když za projektem stojí dostatečně "vhodná" osoba. Ale i bez této osobnosti v pozadí se dají vybrat dostatečné peníze - řekněme desítky tisíc dolarů - na to, aby vaše hra vznikla Je to výhoda masové komunikační éry, ve které žijeme. "Prodat" hru dříve, než je vůbec hotová, znamená mít zajištěný odbyt a zákazníky (a to nehovořím o tom, že hra půjde ještě do normálního prodeje). Přitom tady jsou nejméně dvě výhrady, které mohou znamenat naopak katastrofu pro tuto vlnu podpory.
První poznámka je zřejmá. Projekt svým způsobem "žije na dluh". Hráči do poslední chvíle nevědí, co za své peníze dostanou a vzdali se možnosti nárokovat své peníze zpět. Jde o klasickou formu mecenášství, která jistě může fungovat. Když se podíváme do jiné oblasti lidské činnosti, tak lze pozorovat určitý poměr (či spíše nepoměr) toho, kdy mecenášovy peníze skutečně posloužily k danému účelu v nejlepším možném smyslu. Čím více neúspěšných projektů, tém větší opatrnost mecenáše do budoucích investic. Problém Kickstaru je, že v současném okamžiku jsme ve fázi bezbřehého nadšení. Nemyslím si, že by zmíněný Wasteland 2 nebo Double Fine Adventure měly být propadáky, které přimějí komunitu k nějakému zamyšlení nad bezhlavým rozhazováním peněz.
Jistě, výhodou Kickstarteru naopak je, že se na projekt skládá mnohem více lidí, takže si mohou regulovat vývoj v rámci jakési masové inteligence. Stejně tak lze říci, že nevybere-li se dost peněz, tak se vývojář k realizaci vůbec nedostane. Lze ale očekávat, že na jeden úspěšně zafinancovaný a zrealizovaný projekt připadne X projektů, které budou zafinancované, ale buď se realizace ve finále nedočkají anebo dočkají, ale v nepřijatelné formě. Zatím je příliš brzy malovat čerta na zeď, ale asi se nevyhneme jakési vlně rozčarování, která by mohla v konečném důsledku znamenat rezignaci nad tímto způsobem financování. Řekněme si to na rovinu - z velké části jde o revoltu vůči velkým vydavatelům. A žít na dluh se globálně a dlouhodobě prostě nedá.
Druhá poznámka plynule navazuje na tu první - hráči neví, jak bude jimi zaplacená hra vypadat a fungovat. Částka tří milionů dolarů zřejmě nebude v budoucnu výrazně překonána (a s přibývajícími projekty dojde i k rozmělnění investic). Ale přesto - kolik stojí doopravdy například grafická část hry, případně licence na 3D engine? Co když třeba Wasteland 2 nebude vypadat tak skvostně, jak by se na hru z roku 2012 slušelo a patřilo? Nikdo asi nečeká nextgen, ale zároveň si těžko umíme představit hrát Wasteland 2 na VGA updatu původního enginu (teda já si to představit umím, ale kvůli tomu jsem tam prachy prostě necpal, co si budeme nalhávat). Vyvstává tedy celkem logická otázka: nebude v budoucnu potřeba zvýšit sumu na vývoj hry? Překročit hranici jednoho či dvou milionů dolarů, které budou autoři požadovat pro Wasteland 3? Přece jenom budou chtít nabídnout řádově lepší produkt, než poslední díl.
Umím si představit, že tento trend nakonec Kickstarter semele. Že z nezávislé scény se stane scéna komerční - tedy že bude přesně následovat vývoj herního průmyslu, který započal před třiceti lety. Samozřejmě, že díky raketové rychlosti vývoje to nebude trvat třicet, ani dvacet let. Možná deset, možná pět, možná méně. Ale zcela jistě dojde k situaci, pokud se současný trend nějak nestabilizuje (na což je nyní přece jenom brzy), kdy náklady na vývoj další hry překroči zatím nedefinovatelnou sumu, na kterou se hráči při nejlepší vůli nesloží (při zachování technologické úrovně).
Kickstarter způsob financování v současném stavu není spása, ani zhouba - to se nyní neví. Jakmile začnou vycházet první hry - a teď mám na mysli zejména méně známé projekty, než zprofanovaný Wasteland 2 a Double Fine Adventure - tak se ukáže, jakým směrem se bude budoucnoust ubírat. Moje predikce je v lepším případě vlažná. Pár věcí, jistě nezapomenutelných, vznikne. Ale půjde o underground, který nevytvoří stávajícímu systému vážnější konkurenci. My, jako zákazníci či hráči, na tom ale spíše vyděláme. A dokud bude Kickstarter reprezentovat underground, bude to svým způsobem skvělé. Na pozadí, ale skvělé.
Přesto si na závěr neodpustím uštěpačnou poznámku. Ono nejsme daleko od okamžiku, kdy se domeček z karet megavydavatelů zhroutí. Cítím určitou kulminaci a i když se velcí hráči zuby nehty snaží přizpůsobit (a to ať už modernizací svých služeb, optimalizací vývoje, novou vlnou IOS laciných her, případně tragickými pokusy typu ACTA či SOPA). Vzhledem k tomu, kolik her je zdarma a financují je pouze mikrotransakce, dá se očekávat, že evoluce trhu půjde vpřed. A právě Kickstarter bude jedna z důležitých zkušeností, kterou si musíme zkrátka projít. A tomu jsem zase rád.
Ať už je budoucnost jakákoliv, tak nyní se na mnou podpořené projekty těším, jako malej Jarda.
Zatím jsem podpoříl jen Wasteland 2 a Shadowrun, takže doufám, že se obě hry povedou. V obou případech jsem to bral jako šanci dostat něco, co už bych taky nikdy dostat nemusel, a proto jsem chtěl být u toho. Ale i když dostanu dvě super skvělý hry, tak je promě nepředstavitelný, že by zase někdy přišel Fargo a já mu dával na třetí díl.
OdpovědětVymazatDost velkou roli hráli i slavná jména. To bylo něco, co postradala Banner Saga (sice lidi z Bioware, ale stejně meh) a tak odemě nic nedostali. A když se podívám do budoucnosti, tak si nedovedu představit, že bych poslal něco na třeba zajímavý indie projekt, ale u kterého bych měl jen měsíc na seznámení se s ním. Proto už u mě uspěje asi jen Obsidian a připravovaný Dead State kickstarter, sice taky indie, ale vývoj sleduju už pár let na jejich forech, takže to nebude takový risk.
A jak už to tak chodí, jediný kdo na tom skutečně vydělá a "vyhraje", bude Kickstarter :-D
OdpovědětVymazatKickstarter si bere tuším 5% - no ale za kvalitní koncept si evidentně rádi nechají zaplatit.
OdpovědětVymazat5% Kickastarter, 5% Amazon u Double Fine pak ještě cca 15% padlo na odměny (trička a tak), hádám že u ostatních to bude podobné.
OdpovědětVymazat