28. 9. 2011

Zrušené hry

Když se podíváme do historie, vidíme krom statisíců vydaných her také tučný seznam titulů, které se z různých důvodů nedočkaly uvedení na trh. Mohly za to finance, rozpad týmu, konec podpory platformy a mnoho dalších důvodů. Her je nakonec tolik, že by se jim jistě oplatilo věnovat celý blog. A také, že ano! Stránky Unseen64 se věnují této problematice poměrně do hloubky, zejména co se konzolí týče. Jistě nejde o seznam definitivní, ale hodně se z něj dá vyčíst. Jako další zdroj, tentokrát věnovaný čistě Amize, jsou stránky Games That Weren't. A jistě jsou i další. Tyto dvě zmíněné jsem ale prošel s otevřenou hubou. Unseen64, jak lze z názvu usoudit, se původně zaměřovaly na platformu Nintenda 64, ale později obsáhly zajímavou paletu konzolové nabídky. Ono věnovat se PC by bylo smrtící, tam je zrušených titulů mnohem více. Avšak níže najdete výběr her, o kterých jsem neměl ani tušení, že se o nějakém pokračování vážně uvažovalo. A nemnohdy je to škoda! Na druhou stranu - seznam her, které by si zasloužily pokračování (dobrý den, pane opravdový System Shock 3), ty ale shrnu jindy, v samostatném článku. Čili - o co jsme byli ochuzeni? Abyste nemuseli procházet všechny stránky, prošel jsem to za vás a vybral tituly, které mi přijdou zajímavé. Málo jich není.
P.S.: Vynechávám "slavné zrušené hry", jako Duke Nukem Forever, Shenmue pro Saturn, Thrill Kill, Into the Shadows, Warcraft Adventures nebo Starcraft Ghost. Spíš vybírám z obsáhlého seznamu perličky, co mne zaujaly.



Lobo (XBOX, PS2)

Beat'em'up s nejslavnějším zabijákem vesmíru? To bych bral! Hák, regenerace, sub-level v nebi - dobře udělané zpracování hry by mohlo využívat bohatou historii komixů, postavy i příběhy. Ovšem krom přebalu na hru od Simona Bisleyho nic konkrétního nevzniklo. Škoda.
P.S.: Pro N64 vzniklo techdemo, pro SNES a Mega Drive byla i demoverze mlátičky s tímto hrdinou. Ale vydáno nebylo nic.

Fighting Force 3 (XBOX, PS2)

Další beat'em'up. Pro mne byla Fighting Force na Playstation a později na Windows snad první trojrozměrná hra tohoto žánru a dle mého vkusu nadmíru povedená - hovořil bych o ekvivalentu Final Fight v trojrozměrné grafice. Bohužel, druhý díl se vydal trochu jinou cestou, ale přesto bylo pokračování právem očekávané pro novou generaci konzolí. I když mělo jít o návrat ke kořenům, bohužel byl titul zrušen.

Quest (GC, XBOX)

Na této hře je zajímavé jenom to, že mělo jít o MMO hru z dílen RARE. Původní plán počítal s GameCube, ale po odkoupení Microsoftem se přešlo na mašinu schopnější online. Vývoj ale trval dlouho - přes dva roky - a mezitím se na XBOXu objevilo tolik online her, že Microsoft vývoj zatrhl a zaměstnal RARE jinak.

Mechwarrior Prime (PC, XBOX)


Též přezdívaný Mechwarrior 5, měl být pravým nástupcem série. Dle dostupných screenshotů mělo jít o putování rozlehlou krajinou v několika motivech - podobnost s druhým dílem je zjevná. FASA ale hru nedodělala a později byla zrušena.

Forsaken 2 (XBOX, PS2)

Acclaim to bohužel zabalil a tak jsme se druhého dílu vskutku výjimečné "descentovky" nikdy nedočkali. Ve skutečnosti ale nevzniko víc, než jednolevelové demo s vozítkem, které údajně připomíná spíše závody (bohužel - video jsem na Youtube nenašel).

Last Ninja 4 (XBOX, PS2)


Je s podivem, že se legenda typu Last Ninja nedočkala pokračování na novějších strojích (na druhou stranu - při pohledu na zmršenou Amiga verzi Last Ninja 3 je určitá skepse na místě). V roce 1999 se nápad na vývoj čtvrtého dílu oživil a vznikla i prezentace s pár screenshoty. Z nich lze usoudit, že půjde o klon moderního Ninja Gaidenu, čili odklon od série v pravém smyslu slova. Projekt byl potichu ukončen.

Shadowrun: The Awakening (XBOX 360)


Již dříve jsem se pozastavil nad tím, jak je možné, že koncept Shadowrunu nikdy nespatřil světlo moderního herního světa. Krom tří her na 16bitové systémy (a ne vysloveně zlé) máme k dispozici jen multiplayerovou řežbu, kterou nepřijali ani skalní fandové stolní hry (pro zajímavost - tato hra byla původně plánovaná pro první XBOX, využívajíce Halo enginu). Přitom FASA měla v plánu vydat FPS RPG s podtitulem Awakening, což napovídá o dějovém využití samotného Probuzení v příběhu hry, což je skvělý potenciál. Po odchodu režiséra z neznámého důvodu byla hra zrušena a přepracována do hrůzy, kterou jsem měl bohužel tu smolnou možnost hrát.

Freelancer 2 (XBOX 360)


Jedna z mála her, které dokázala moderně a z herního hlediska perfektně převést Frontiera do moderního hávu, je Freelancer. Microsoft si díky zručnému Digital Anvil studiu připsal velký bod na své konto. Očekávání druhého dílu byla opravněná, leč Microsoft studio zavřel a z chystaného projektu zbyly jen obrázky. A tím pádem zase Bill Gates o bod přišel.

Elite (GameBoy, SNES, Mega Drive)


Na co chodit okolo horké kaše - vydání Elite pro GameBoy se díky krátkodobému dávkování hratelnosti v dlouhodobém měřítku hodí. Chystala se i verze pro SNES, využívaje podobného čipu v cartridgi, jako měl Star Fox. Rovněž byla v přípravě verze pro Sega Mega Drive. Nakonec se vyrobila jenom techdema, která si můžete vyzkoušet díky archívu Iana Bella. (Na Unseen64 jsou videoukázky).

Resident Evil (GameBoy Color)

What a mansion!

Už jenom ten nadpis a obrázky stačí k vyražení dechu. Capcom opravdu plánoval vydat tuto hru z Playstation v plné parádě i pro přenosný osmibitový systém. Bez zajímavosti není, že Resident Evil není jediná hra svého druhu. Například Alone in the Dark 4 nebo Resident Evil Gaiden se dočkaly vydání pro tento nepodsvícený display.

Diablo (GameBoy)


Opět úžas - tato klasika pro přenosný systém! Není zřejmé, nakolik bylo na vývoji interesován Blizzard, ale technická životaschopnost napovídá, že hra možná byla jednu dobu vyvíjena oficiálně, ale z neznámého důvodu zrušena.

Turok (GameBoy Advance)

Turok ve své době redefinoval vnímání grafiky nejen na konzolích, ale i na PC. Přestože samotná franchisa měla realtivní úspěch, Acclaim se rozhodl využít i možností přenostných konzolí s výkonem neumožňujícím grafické orgie, pro které se Turok proslavil. Dvě dvourozměrné chodičky (GB a GBA) jsou jen špičkou ledovce. Pro GameBoy Advance byla v přípravě také 3D fps. A nevypadala věru zle! Ono vůbec na GBA jsou zapomenuté FPS klenoty a tato nedokončená hra mohla být jedním z nich. (Viz video na odkazu výše).

Quake (GameBoy Advance)


Jde o techdemo, takže zde do výčtu tak docela nepatří. Přesto jde o zajímavou ukázku, jak se dalo s velice omezeným hardware GBA čarovat. Přitom portů Dooma, Wolfa a dalších FPS her byla celá řada. Quake byl ale velký oříšek, který se nemohl dočkat komerčního vydání. Přesto palec nahoru!

Marionette (GameCube)

Málokdo si to pamatuje, ale v roce 2001 byla oznámena společně s novou konzolí také trojice her pod taktovkou Shigeru Miyamota. Super Mario Sunshine, Mario 128 a právě Marionette. Typově se měla od ostatních her podstatně lišit tím, že jsme měli ovládat loutku - tedy celkem komplikovaně. Hra se z N64 posunula na GC a později v myšlenkové rovině na Wii. Bohužel - zajímavý koncept byl potichu zrušen v zárodku.

Too Human (Playstation, GameCube)


Tato hra nakonec vyšla pro XBOX 360 a naprosto propadla. Přitom její vývoj pod taktovkou Silicon Knights začal majestátně, jako 4 CD projekt pro Playstation, následně přesun pod křídla Nintenda (po úspěchu Eternal Darkness, což byl hra přesunutá z N64 pro GameCube) a nakonec se hry chopil Microsoft, osekal a vydal. To nasere.

Seiken Densetsu (NES)


Tento zrušený titul od Square je historicky velice důležitý. Hra byla určena pro Famicom Disk System, de facto jako launch titul, a měla mít pět disket. Hype okolo hry nabral obrátky, avšak vývoj se nikdy nedočkal konce. Předplatitelé ale byli naštvaní a tak Square "narychlo" spíchli svou poslední, finální hru, jako omluvu před jistým krachem. A tak vznikly Final Fantasy. Seiken Densetsu se později staly výchozím bodem pro Final Fantasy Adventure a sérii Secret of Mana.

Super Mario 64 2 (Nintendo 64)

Řada her, která byla zrušena pro diskové rozšíření DD64, je zastoupena opravdu schopnými tituly, jako je Master Quest a právě Super Mario 64 2. Vybral jsem tuto hru právě proto, že z koncepčního hlediska lze najít určitou inspirace v rozšířeném remaku Super Mario 64 DS a údajně také v Super Mario Galaxy. Bylo by zajímavé vidět původní hru.

Conker's Quest (Nintendo 64)


Věděli jste, že Conker měla být původně sluníčková hopsačka, která se kompletně zrušila, aby vznikla jedna zu nejlegendárnějších her pro Nintendo 64? Tak už to víte. Já to taky nevěděl...

Commanche (SNES)


Šálí mne zrak? Tato PC pecka, vyžadující 386 a 4 MB RAM na SNES? Podle všeho byla tato voxelová lahůdka pro SNES skutečně v plánu. Kde je jí konec je otázkou.

Timespliters 4 (Wii, PS3, XBOX 360)

Legendární střílečka se měla dočkat čtvrtého dílů pro současnou generaci konzolí. Free Radical Design však zbankrotovali a ze hry nic nezbylo, bohužel.

StarFox / GoldenEye 007 (VirtualBoy)


Tuto konzoli ve své době nemohlo zachránit nic, avšak opravdu slabá nabídka navíc pitomých her nemohla urychlit smrt zařízení více. Určité náznaky, že to Nintendo myslelo s konzolí doopravdy vážně lze vyčíst z oznámení her jako StarFox a GoldenEye 007 - obě mající vzor ve veleúspěšných předlohách pro SNES a Nintendo64. Nikdy nevyšly.

Creature Shock (Jaguar CD)


Pro tuto zoufalou konzoli bylo v plánu vydání relativně slavné on-rails střílečky, která sklízela úspěch ve své době na PC. Podle všeho by to chudák Jaguar zvládl po stránce hardwarové, ale nikoliv morální.

Soulstar X (Jaguar CD, 32X)


Na této hře je zajímavé, že po vydání pro Sega MegaCD se naplánovaly dvě konverze. Jedna byla v plánu pro Jaguar CD a druhá pro 32X - horší výběr snad být nemohl. I když jde v zásadě o obyčejnou prachsprostou střílečku, tak na hře pracoval tým Core a tak se dalo spekulovat o smysluplném využití CD nosiče / výkonu 32X pro grafické orgie.

D2 (3DO M2)


O hardwarovém upgradu M2 se hovořilo, jako o zachránci 3DO konzole. Pokud vím, tak nikdy nespatřil světlo světa a tak vedle mrtvé konzole tady máme nenarozeného bastarda. Z oznámených her byly zrušeny všechny, samozřejmě. Ale kdybych měl vybrat jednu, tak to bude pokračování interaktivního filmu D, který byl sice dost hrozný ve své době, ale pokračování dle obrázků vypadá slušně.

Alex Kidd in Shinobi World (Master System)


Velice zajímavá hra, která ukazuje snahu Segy udržet postavičku Alex Kidda živou a to díky parodiím na jiné slavné hry. Ohlášena byla parodie na Shinobi, v plánu byla údajně parodie na Sonica, Golden Axe a Phantasy Star.

Incredible Shrinking Character (Saturn, PSX, PC)


Na tuto hru si dobře pamatuju. Koncept, že bych se s každou hodinou stával menším a menším mi přijde geniální (vlastně by šlo o takové Katamari naruby do mikrosvěta). Hra se nedočkala vydání, bohužel, ale na PC je k dispozici hratelné demo. Stojí za prd. Dělat hru dneska, implementoval bych zvyšující se teplotu těla a nutnost spotřebovávat energii, než by postava uhořela...

Powerslave 2 (PSX, PC)


Přímé pokračování střílečky Powerslave / Exhumed (což je mimochodem jedna z her, kvůli které nutně potřebuji do sbírky Segu Saturn, jelikož jde o údajně nejlepší verzi - wink wink) mělo nabídnout ještě otevřenější a nelineárnější svět a podstatně vylepšenou grafiku (přechod ze spritů Build enginu do komplet polygonové soustavy). Z neznámého důvodu se životaschopná hra nedočkala dokončení a vydání.

Omikron 2 (Dreamcast, Playstation 2)


Pokračování Nomad Soul s podtitulem Exodus bylo v přípravě. To je dobrá zpráva, neboť takováto hra by si zasloužila doladit. Bohužel průtahy ve vývoji a přesun na novou generaci konzolí (PS3, X360) a přejmenování na Omikron 2 Karma jsou poslední informace, které máme.


Moscow Rhapsody (Playstation 3, XBOX 360)

Chystaná FPS střílečka z dílen Illusion Softworks byla zrušená pravděpodobně z důvodu přesměrování sil do Mafie 2. Ta dopadla nakonec spíše špatně a tak můžeme litovat, že řežba na stejném enginu v relativně atraktivním prostředí nespatří světlo světa. Příšli jsme o duchovního následovníka Hidden and Dangerous.

Turrican 3D / Jazz Jackrabbit 3D (PC)


V jistém období jsme byli doslova zavaleni remaky starých her do 3D. A většina z nich stála za starého Nemeshegyie. Naštěstí jsme byli ušetřeni těchto dvou her, klasických a nepřekonatelných 2D hitovek. Díky za to.

Seaman (PC)


Kdyby Monty Python vyvíjeli počítačové hry, Seaman by byla jejich vlajková loď. Hra byla původně vydaná pro Dreamcast a snad jako jediná využívala mikrofon pro komunikaci hráče se hrou. Rozeznání hlasu a podivná umělá inteligence schopná mnohdy sarkastického dialogu vyzdvihla hru do výšin ne-her, za mezí uměleckých děl. PC verze téhož měla být dokonce integrovaná na Plochu Windows a Seaman nás měl otravovat či bavit zcela novým způsobem.

Tak - a tímto končí můj výběr z webu Unseen64. Zajímavých zrušených titulů je zcela jistě MNOHEM více, ale tyto mi padly do oka a jenom kroutím hlavou, že to nevyšlo... (seznam her, u kterých kroutím hlavou, protože vyšly, by byl mnohem delší).

3 komentáře:

  1. Zaujimave veci. Ale naozaj patri obrovska chvala velkemu Baphometovi za to, ze nikdy neuzrel svetlo sveta Turrican 3D. No na druhej strane odkvapla slza za Mechwarrior prime, ale nejaky Mechwarrior 5 sa podla vsetkeho oficialne vyrabal a mal ficat na unrealovom engine, niekde som videl teaser video. No okrem toho som o tom nic viac nikde nevidel takze kto vie ci este existuje sanca ze bude uspesne vydany. Apropo sancu na SKUTOCNY System Shock 3 nevidim ani trosku realne, ci uz v blizkej alebo dalekej buducnosti, tato hra pravdepodobne predstavuje absolutny vrchol ktory uz nebude prekonany a vsetky hry uz budu vyjadrene limitou funkcie kde x ide k System Shocku.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak demo Soulstaru na Jaguara je venku a mozna se casem dockame i plne gamesy. Necham se prekvapit.

    A treba se i dockam jako v pripade Robinson's Requiem, ktery pred nedavnem na Jaga vysel.

    OdpovědětVymazat
  3. Moscow Rhapsody se zrusilo predevsim proto, ze se delalo pro vydavatele D3. S odkupem Illusion Softworks cele studio preslo do majetku vydavatele Take2 (jako 2k Czech). Vznikla by tak paradoxni situace, kdy jeden vydavatel by vyvijel hru pro jineho (konkurencniho!) vydavatele :-)
    Moscow Rhapsody rozhodne nebyl "spiritual successor" hry Hidden & Dangerous. Mela to byt first-person strilecka s modernimi zbranemi v realistickem prostredi (Rusko, armada, mafie, politika, spiknuti :-)). CoD: Modern Warfare vysel ve stejny rok (podzim) kdy se projekt odkupem Take2 zrusil a neco takoveho na trhu celkem chybelo. Tezko rict jestli by hra uspela, ale delal na ni zkuseny tym (z her H&D2 a Vietcong) a vedelo se velmi dobre, ceho se ma dosahnout. Existovalo nekolik hratelnych levelu, verze pro PC a XBOX360, ale samozrejme to vyzadovalo jeste tak minimalne 12 az 18 mesicu prace.
    Ani zruseny projekt Enemy in Sight nemel s H&D nic spolecneho -- delal na ni zcela jiny (a zcela izolovany) tym ze Zlina. Tematicky slo spise o takovou Operation Flashpoint v mnohem lepsim grafickem kabatku.
    H&D (stejne jako jine znacky) jsou nyni majetkem Take2. Osobne pochybuju, ze by kdy vzniklo nejake pokracovani. Zas takovy velky uspech to nebyl. H&D2 se nepodarilo na jednicku navazat. Doba uz byla jinde a nyni je vkus publika jinde jeste vic :-D

    OdpovědětVymazat