16. 8. 2011

Infinitum - beta


Nejsem vysloveně fanda onlinovek, ale některé webové hry mne celkem lákaly a oslovily. Asi nejdéle jsem hrál Ve Sténu Draků, mutaci Red Dragona, což je sice primitivní hra, ale celkem mne bavila. Pak jsem mi hodně líbila hra Dune Online, ale byla časově dost náročná. Chvíli jsem také hrál Dark Elfa, ale ten byl hodně složitý a tolik času jsem neměl. Takže když jsem poprvé uviděl někde na Twitteru odkaz na Infinitum, byl jsem zcela chladný. Až do okamžiku, než jsem se dozvěděl, že se hra odehrává na reálné mapě České Republiky. Sám posedlý myšlenkou her ve známém prostředí jsem se takřka okamžitě zaregistroval do bety a začal jsem hrát.



Hned z kraje bych rád zodpověděl otázku, zda-li se faktor reálné mapy nějak na hře propisuje. Musím uznat, že ano. Atmosféra hry, přestože z hlediska příbehu jde o utopii, je díky zasazení do známých končin prostě poutavá. Okamžitě jsem založil město ve Vraném nad Vltavou a po pár dnech rozkoukávání jsem zaútočil na odvěky znepřátelenou Zvoli. Nezávisle na tom jsem se snažil zabrat Měchenice, jelikož tam dřív bývala super diskotéka a pařby ve skleníku. Inu, vyprášili mi kožich, což ale nyní nevadí. Hlavně, že jsem tam najel s těžkými tanky a artilerií.


Na druhou stranu si ale autoři hry maličko udělali kříž tím, že mapové podklady nejsou využity zrovna realisticky. Zatímco hrubá mapa republiky jako takové je velice povedená, pohledy do jednotlivých měst jsou díky izometrickému přepracování trochu diskutabilní a to právě proto, že dané okolí znám více než dobře. Nepochybuji o tom, že pro engine pro tento typ hry nebylo jiné možnosti. Jenom jsem si trochu naivně myslel, že prostředí bude "více fotografické". To by ale asi znamenalo zpracovat mapové podklady v ptačím pohledu, čímž by grafika hry ztratila atraktivitu. Takže nekritizuji, pro webovou hru je to naprosto super.

Kde se ale musím na chviličku zastavit, je samotný pojem "webová hra". Ukázky na screenshotech totiž vypadaly příliš dobře, ale uměl jsem si představit nějakou HTML(5) aplikaci. Ve skutečnosti jde o Flash, což je maličko zklamání. Jasně, funkčně je to asi putna, ale trochu jsem čekal, že by hra byla hratelná i v nějakém mobilu. Je to zkrátka daň za grafické zpracování a intuitivitu ovládání. Samotný Flash pak komunikuje se serverem, takže po nastavení výroby a úkolů můžeme okno browseru zavřít. Samozřejmě, že ve vypjatých situacích to není dobrý nápad ;).


Jádro hry se zásadně neliší od nejrůznějších Travianů a dalších her. Líbí se mi, že člověk si může docela dlouho hrabat na svém písečku, zušlechťovat svoje impérium a pustit se na vlastní pěst do okolních měst a vesnic, které disponují jakous takous vlastní armádou. Zároveň je ale možné se sdružovat do aliancí, půjčovat si armády a snad i zdroje. Nemyslím si, že by tento systém udělal díru do světa, ale také si nemyslím, že by měl zklamat. Pro mne, jako webovými hrami příliš nepolíbeného, je systém uspokojivý.

Proces starání se o město vychází z tradičních českých hodnot. Když je co jíst a pít, tak je obyvatelstvo spokoojené. První stavby tak reprezentují pole, vepříny, mlýny, pekárny, řezníky, chmelnice, vinice, hospody a vinné sklípky, přičemž se absolutně neobejdeme bez dřevorubců a pily. Postupem hry musíme stavět i cementárny, betonárny, automobilky a zbrojovky, to vše obehnané paneláky, hydroponickými farmami a dalšími hospodami. Plocha k zastavění je relativně omezená a tak musíme zvyšovat úroveň existujících staveb, abychom produktivitu pořádně zvedli.


K tomu všemu nám pomájí přehledné grafy produkce našich občanů a téměř všudypřítomná nápověda a tooltipy. Je mi jasné, že rozhraní není finální, zejména při pohybu armád jsem docela dlouho dumal, co se kde čím dělá (a pořád to nechápu zcela dokonale). To všechno jsou ale minoritní bugy.

Každá hra musí nějak vydělávat a Infinity se tomu nevyhýbá. Za takzvané iMince si můžeme koupit rozšířenou verzi, kde můžeme lépe plánovat stavby (v delším časovém měřítku) a také zoomovat do detailní grafiky. V rámci bety jsme všichni testeři obdrželi zdarma právě toto rozšíření a nutno uznat, že komfort hraní je značně vyšší. Nestudoval jsem konkrétní cenovou nabídku, ale viděl jsem možnost si hru nejen zpříjemnit, ale i značně ulehčit - lze si zaplatit rychlejší práci, silnější města a podobně. Gamedesign to reflektuje, ale je otázka, zda bude hra natolik hraná, že se všichni hromadně vrhnou na nákup výhod, aby udrželi krok s konkurencí.


Z mého prvního dojmu by se dalo usoudit, že mne hra nenadchla. Není to tak docela pravda, mně se hra líbí, hlavně kvůli tomu, že je zasazena do Čech. A sekundárně kvůli tomu, že se mi docela dobře hraje a dává to smysl. Na druhou stranu je mi ale jasné, že takových her je na internetu tisíce a vyjma různé kvality grafiky se moc neliší. Infinitum je tak sázka na jistotu - grafika je pěkná, atmosféra skvělá, hratelnost dobrá. Vzhledem k tomu, že provoz ostré verze má jet na clusteru (a tedy výrazně rychleji, než nyní), jsou peníze na provoz nutností, nemluvě o touze vydělat nějakou tu zlatku (po vzoru Blizzardu je rovněž potřeba být online!). Takže po po pár dnech hraní a šťourání v betě říkám ano - je to hezké. Ale díra do země z toho asi nebude.

Jenže to asi ani není možné, takže vám hru doporučuji alespoň na test.

Žádné komentáře:

Okomentovat