4. 3. 2011

Hillsea Lido


Hry od Vulcan Software musíte buď nenávidět anebo mít tak nějak trochu rádi. Nic mezi. Objektivně jim lze přiznat snahu udržet Amigu nad vodou, co se týče her. Za to jim patří obrovský dík a v těžkých časech dokázali pro naše milenky produkovat slušné množství softwaru. Když ale došlo na lámání chleba, tak jejich produkty patřily spíše do kategorie „obyčejných“ her. Nebyly nikdy moc extra. Zpětně mi přijde obdivuhodné, že v letech 1994-1998 dokázali vydat pro skomírající až mrtvou platformu celkem 10 her, kde většinu (tedy 6 z nich) z nich si vyrobili sami. Podle Mobygames vydali ještě později několik her pro Windows – pokračování adventurní série Valhalla. Ale o těch asi až jindy.



Vulcan Software se stali pověstní pro svůj nezaměnitelný grafický styl. A také pro určitou inovaci na naší milované Amize. Hned z kraje – adventura Valhalla and Lord of Infinity se pyšnila tím, že šlo o první plně namluvenou adventuru (na šesti DD disketách!) na Amize. Tato hra se dočkala i dvou pokračování ve stejném stylu. Logická hra Timekeepers patří mezi originální mix Lemmings s RTS, na dvou disketách 60 levelů. A konečně Hillsea Lido. K tomu za chviličku.

Vulcan se rovněž chopili práce vydavatelské a pod jejich hlavičkou tak najdeme hry jako Genetic Species (asi nejbarevnější Doomovka pro Amigu vůbec), Strangers (slovenská mutace Renegade) a Jet Pilot (poslední letecký simulátor na Amize). Jak vidíte, šíře záběru jejich zájmu v Amigistech mohla vzbuzovat zdání, že to s Amigou nevypadá tak špatně. Bohužel – vedle Vulcanů jsme měli už jen firmu Clickboom, se kterou to bylo všelijaké (naportovali na Amigu prvního Quake, Myst, Nightlong a pak čistě Amiga hry jako nehratelný Capital Punishment, Napalm a T-Zero). Čili suma sumárum – Amiga neměla nic pořádného. Tuhle pohádku ale známe.


Hillsea Lido je hra od Vulcanů, která by se dala nejstručněji popsat jako manažerská simulace provozovatele pláže. Cílem hry je vybudovat pláž, na kterou bude chodit spousta lidí, kteří utratí hodně peněz za zmrzlinu, pivo a nejrůznější atrakce. Asi nejbližší příměr je ke hře Theme Park od Bullforgu, ale je tady obrovský rozdíl v ovládání a atmosféře hry, stejně jako v vnitřních mechanismech, založených na denní periodě. Jelikož má hra mnohem detailnější grafiku, jde zde vidět přínos v hladině detailů, na kterou je radost pohledět.


Na začátku máme k dispozici kousek pláže a přilehlou promenádu, kde si smíme stávět stánky, lehátka a nejrůznější výzdobu. Lehátka jsou z počátku hry základ, lidé se na nich rozvalují, sem tam se skočí smočit do vln a náš výběrčí tu a tam zkasíruje zákazníky. Je moudré postavit na promenádě stánek s občerstvením a na pláži nějakou atrakci nebo půjčovnu nafukovacích člunů. S přibývajícím počtem lidí si najmete metaře, aby se určitá hygiena dodržovala, stánky se zmrzlinou a profit postupně roste. Až se vám pak jednou stane, že vám výběrčího přepadnou a ukradnou celodenní tržbu, začnete více investovat do bezpečnosti. A také samozřejmě do reklamy!

Totiž jedna z perliček je pořádání divadelních her, koncertů nebo prostě show pro diváky, kteří neděli co neděli očekávají nějaký vzrušující program. Při výběru se dočkáme i různých falzifikátorů typu Jaichel Mackson a další zábavné mutace. Hezké ale je, že pak představení skutečně shlédneme a inkasujeme zisk na základě návštěvnosti. Vůbec máme plnou kontrolu nad žádostmi zákazníků a tak je větší radost jim vycházet vstříc. Postupem času si budou moci pronajmout i rogalo tažené motorovým člunem nebo kupovat šperky. Jenom pozor na zásoby, musíme pravidelně objednávat nové zboží. Postupně si vyděláme dost peněz na rozšíření pláže i promenády, takže na konci hry máme prostor doslova desetinásobný.

Podobnost herního stylu s Theme Park je očividná, ale Hillsea Lido je přeci jenom jiný. Hra je to menší, mnohem jednodušší na zvládnutí, přístupnější. Výsledky našeho snažení můžeme pozorovat v rámci několika minut, oproti tomu v Theme Park je všechno na dlouhé lokte a trvá to hodiny, či spíše herní roky. Dlouhodobý horizont hraní tedy patří Theme Parku, ale pokud se chce člověk pobavit jen na chvíli, na hodinku nebo se ke hře vrátit po půl roce? Není problém – Hillsea Lido je otevřený pro všechny.


Také se mi líbí, že hra je mnohem více osobní. Pohled na promenádu i pláž je plný spokojených turistů (nebo hliňáků, jak jim dle unikátního Vulcan designu říkám), dělají nejrůznějšší činnosti, opalují se, klábosí, popíjejí, plavou – a to vše je celkem detailně vykresleno a rozanimováno, že se lze opravdu jenom těšit pohledem pěkně zblízka – oproti Theme Parku myšleno. Sumarizace je asi taková, že je-li Hilsea Lido jakýmsi Theme Park Lite, tak je to myšleno, jako pochvala.


Technická poznámka – na holé Amize 1200 je provoz takový nemastný neslaný, rychlost scrollování vzhledem k množství objektů na hranici snesitelnosti. Myslím, že s libovolnou turbokartou nebo jenom FAST RAM bude hra naprosto v pohodě. Jinak programátorsky není moc co vytknout – hra má pouhé dvě diskety, lze ji instalovat (přesněji řečeno zkopírovat na disk), loading je rychlý a ukládání pozic stabilní. Běží i na Amize 500 s 1 MB RAM, dobrá práce.


Hilsea Lido je krásná, dobře hratelná hra, která vás možná neposadí na zadek, ale dá se u ní velice snadno strávit mnoho zábavných hodin. Amigu tato hra nespasila, ani neměla. Ve své době získala jen lehce nadprůměrná hodnocení a upřímně - komu na tom dneska záleží. Pro mne bude Hilsea Lido vždy hrou, na kterou si s úsměvem vzpomenu – hej, to se mi líbilo, to byl dobře strávený čas. Vulcany mám tak nějak rád.

P.S.: Mimochodem – dlouho jsem si myslel, že když jsem byl kdysi na dovolené v Benátkách a navštívili jsme „ostrov Lido“ (Lido di Venezia), tak že jsem navštívil místo, které inspirovalo Vulcany k této hře. Byl jsem velice překvapený, že to tam vypadalo úplně jinak. Teprve později jsem zjistil, že „lido“ je italský pojem pro pláž či pobřeží.

4 komentáře:

  1. jee moje oblibena hra! a pak ze tohle hrajou jen uchylaci :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Dave, ako dlhorocnemu citatelovi tvojho denniku mi neda nevyjadrit sa k novemu designu.

    Takze - je neskutocne ohyzdny. Vyzera ako cinska warezova obdoba Steamu. Neda sa na to pozerat a clovek ma hned mensiu chut citat clanky samotne. Navratom k staremu designu by si spravil radost mne aj dalsim mojim znamym.

    Inak aj nadalej zostavas mojim zdaleka najoblubenejsim hernym publicistom, takze gratulujem k skvele odvedenej praci a prajem vela stastia vo virtualnom aj osobnom zivote!

    ~B

    OdpovědětVymazat
  3. Mě se ten nový design naopak líbí. Nemám s ním žádné problémy, které jsem měl s tím předchozím. Sice bych radši znovu viděl tmavý text na světlém podkladě, ale součaný opak mi nevadí...

    OdpovědětVymazat
  4. 2anonym: S designem je problém. Jednak nějakému webdesignu / blogdesignu pranic tkanic nerozumím a za druhé - moje možnosti v rámci služby blogger jsou omezené. Můžu si hrát s rozmístěním prvků a s barvami, to ano. Ale tím to asi i končí.

    Na jednu stranu - změna designu jako taková mi přijde přínosná, protože už jsem si ten modrobílý styl okoukal a bolely mne z něj oči. Na stranu druhou - pochybuji, že se mi podaří udělat takový design, který se zalíbí všem.

    Nevím, jak vypadají stránky Steamu a čím je tento design "warezově čínštější", ale rozhodně nejsem s hrátkami hotov. Já se jen potřebuji pár dní na šablonu dívat a zjistit, co se mi na ní vlastně líbí a co nelíbí.

    Takže poprosím všechny ještě o trpělivost, snad tak za týden něco vymyslím, co mi vydrží pár let ;).

    OdpovědětVymazat