2. 3. 2011

Hra měsíce

Staré magazíny, jmenovitě Score a Excalibur (nikdy jsem nebyl fanda Levelu, ale pár prvních čísel jsem také vlastnil - no vyjma recenze na hru "Život", pokusu o aprílový žert, si příliš nevybavuji) měly skvělou atmosféru. Hry byly něco mystického, alespoň pro mne, neznámého. Naivita hráčů na osobních počítačů, kteří jakoby míjeli konzolovou scénu, pevně věřili, že oni jsou ti vyvolení, kteří mají ty nejlepší hry, které vzbuzují úctu. Často právem a často i po letech. Pamatujeme si úryvky z recenzí, jednotlivé verdikty a komentáře ke screenshotům. A jelikož jsme neměli internet a jediným zdrojem warezových her byla škola (a to ještě špatně zásobená!) plná pařansky naladěných kamarádů, nezbývalo často, než jenom snít o popisovaných hrách a doufat, že se k nim "jednou" dostaneme. Mnohé z těchto snů jsem si splnil až po mnoha letech. Vyplatilo se ale počkat.

V dnešní době jsou nám hry cpány ze všech stran, že si jich mnohdy ani nemůžeme vážit. Je vlastně těžké se cíleně nějaké hře vyhnout - všude se o nich píše, jsou propagovány a jelikož nás hry tak nějak pořád baví, hrajeme pomocí mnoha služeb. Za sebe bych ale řekl, že se atmosféra přistupu ke hrám za celou dobu radikálně změnila. Všichni stárneme, vzpomínáme, máme jiné problémy. Bezelstná doba, kdy jsme se rozčilovali nad nefunkční disketou s ARJ souborem je nenávratně pryč. Ale to je v pořádku. Hry hrajeme pořád, více méně se u nich bavíme, povídáme si o nich a dokonce i sníme. Jinak, než před dvaceti lety, ale pořád to v nás trochu je.

Pojem "Hra měsíce" ve mně vždy budil respekt. Šlo o hru, kterou daný měsíc redakce uznala, že reprezentuje to nejlepší, co se urodilo. Vzpomínám si na mnoho potyček "proč nebyla hra měsíce ta a ta", případně porovnání, že "jak mohl mít Excalibur hru měsíce A, když ve Score to byla hra B" a tak dále. Hra měsíce také velice často definovala obálku čísla magazínu a mnohdy i celý interní design (jelikož motiv z obálky se používal ve Score jako záhlaví stránky - například). Snadno se tak lze pouhým pohledem na rozházený štos časopisů vžít do doby, kdy vyšel System Shock (Score 11/94 - titulní strana je převzata z krabice hry Retribution - a DLOUHO jsem si myslel, že jde o System Shock a mám nějak tyto dvě hry spojené jenom kvůli této obálce), Full Throttle, případně Z. (Obálky Excaliburu jsou poněkud výjimkou, ale například Level a Riki tento princip následovaly).

Dneska o hru měsíce nezavadíte. Masovost média, dostupnost informací i her - "hra měsíce" ztratila hodnotu. Už nežijeme v bublině, kdy měsíčně pro naše PC vycházely desítky her maximálně (a zahrajeme si jich ještě méně). Je skoro nemožné vybrat hru, kterou bych za tento měsíc vyzdvihl, protože jich za ten měsíc hraju docela dost a nemám na to se s tím párat. A prakticky nikdo to tak nedělá, není k tomu důvod.

Naštěstí tady máme pořád ony krásné vzpomínky a tak můžeme volit hru měsíce z let minulých. Na nyksu se v polovině roku 2006 ujal hezký zvyk, volit vzpomínkové hry v rámci klubu o starých dobrých hrách. K mému překvapení se tento zvyk uchytil. Součástí této lapálie je i banner v záhlaví klubu, který s trochou onoho grafického umu symbolizuje jednotlivé měsíce. Dívám se na pěknou řádku bannerů a říkám si, že takto vlastně uctíváme staré tituly přesně tak, jak to dělávali ve Score a Excaliburu.

Přestože se nechci na svém blogu profilovat, jako vyhraněný hráč starých her (tuto funkci milerád přenechávám Sledge "Starcraft" Hewerovi), ale na druhou stranu se starým hrám chci věnovat, i vzpomínat, hrát. A jelikož je tento blog zároveň splněním snu "být šéfredaktorem herního časopisu", došlo mi, že mi zde Hra Měsíce skutečně chybí. Co s tím?

Inu, nejjednodušší bude převzít z nyksu existující bannery a dále pokračovat v tradici - jenom to budu házet i na blog. A jelikož se po výběru (či spíše před výběrem) hry vede odborná a vzpomínková diskuze, dovolím si zde nejlepší komentáře uveřejnit (samozřejmě se svolením autorů). Myslím, že to bude vhodný doplněk tohoto blogu.

Níže se nacházejí všechny bannery z historického provozu klubu. Prozatím se budete muset obejít bez komentářů, ty už zpětně nevyhrabu. Dodám ještě, že z počátku jsem bannery dělal sám, ale nakonec se ostatní přidali a většina patří tedy různým autorům. Všimněte si prosím hlavně hejbacích bannerů. Například Transport Tycoon nebo Dune. Ty jsem dělal zrovna já a vznikalo to v DOSboxu pomocí frenetického mačkání CTRL+F5 a následného skládání v GIF animatoru. Nepříjemná práce ;). Na druhou stranu - bannery jako u Battle Isle jsou docela ošklivé (moje práce opět). A také jeden banner chybí - nějak nebyla síla jej dodělat. Jde o měsíc srpen roku 2008, kdy za hru měsíce byl vybrán Master of Orion 2.

Každopádně dneska platí, že kdo přijde s hotovým bannerem, vybral hru měsíce ;).

MĚSÍCE S LEGENDAMI...



08/2006



09/2006



10/2006



11/2006



12/2006



01/2007



02/2007



03/2007



04/2007



05/2007



06/2007



07/2007



08/2007



09/2007



10/2007



11/2007



12/2007



01/2008



02/2008



03/2008



04/2008



05/2008



06/2008



07/2008



08/2008



09/2008



10/2008



11/2008



12/2008



01/2009



02/2009



03/2009



04/2009



05/2009



06/2009



07/2009



08/2009



09/2009



10/2009



11/2009



12/2009



01/2010



02/2010



03/2010



04/2010



05/2010



06/2010



07/2010



08/2010



09/2010



10/2010



11/2010



12/2010



01/2011



02/2011

6 komentářů:

  1. Jezisi ten k Tie Fighterovi ma dostal :D

    OdpovědětVymazat
  2. No, moc mi to nejde, navyse mam v praci len rozculujuci GIMP, ale pokial nikto nic neposle, tak:
    http://i1195.photobucket.com/albums/aa385/Tarbos/Banner.jpg?t=1299085829

    OdpovědětVymazat
  3. Design je ok. Recenze na Zivot byla taky ve Score, takze si z Plevelu nevybavujes nic, cemuz se ani nedivim.;0)

    OdpovědětVymazat
  4. 2Wolfus: Díky za tip, to se neztratí - leč do dubna daleko ;).

    2anonym: Nene, to jsou dvě různé věci. Ano, recenze na Život byla ve Score, ale to v tom Levelu se možná jmenovalo jinak - hra byla prezentovaná, že ji naprogramoval český řezník v mrazáku, byl tam i rozhovor. Hra byla dokonalou simulací obchodního zástupce masny nebo mlékárny, už si to nepamatuju přesně. Hra neměla soundtrack, ale bylo možné si tam koupit walkman a poslouchat pak cokoli. Byl to jeden z mála textů, co si vybavuju a byl to určitě Plevel. Zkusím to dohledat, ale nevím kde začít.

    OdpovědětVymazat
  5. Ta hra sa volala "A" a bolo to niekedy v 1995, mam to doma - pohladam.

    OdpovědětVymazat
  6. Autor hry byl tusim Bartolomej Zlucinka, znamenim vul:) ve hre A byly screenshoty vsech klasik. Mystifikujici recenze byla celkem povedena

    OdpovědětVymazat