5. 3. 2012

Street Fighter X Tekken


O víkendu jsem měl tu možnost si na pár hodin zahrát nejnovější příspěvek do rodiny Capcom bojovek, podrodiny VERSUS série. Je to vůbec poprvé, co Capcom získal licenci z nekompatibilního herního světa. I když se dopředu vědělo, že styl hry bude čistokrevně capcomácký, byl jsem velice zvědavý, co tam vlastně z Tekkena zbylo. Pro zachování vyváženosti hry je totiž předem jasné, že "něco málo" se bude muset předělat. A to chvílemi až nezdravě moc.



Abychom si nalili čistého vína, tak hra se hraje, jako Street Fighter a s Tekkenem nemá z hlediska hratelnosti pranic společného. Základní set šesti útočných tlačítek musí zdánlivě bezproblému pojmout čtyři tlačítka z Tekkena, ale letmý pohled do seznamu tahů a vidíme, že hrajeme další "casual" mlátičku, ne nepodobnou Marvel vs Capcom 2 (nikoliv 3!). Capcom postavičky bez výjimky operují se šesti tlačítky tak, jak jsme zvyklí od dob (Super) Street Fighter 2 (Turbo) a některé Tekken postavičky mají v sobě jakýs takýs základ odlišných útoků na základě zvolené síly tlačítka. V praxi ale můžeme referovat, že z Tekkena je přítomný pouze vizuální dojem, animace charakterů a některé hlášky.


Abychom si nalili ještě čistšího vína, tak je nutno uznat, že hra prošla evolucí. Na rozdíl od Marvel vs Capcom 3, kde bych řekl že došlo ke kroku zpět, je toto posun VERSUS série dopředu. Jak jsem referoval ke "casuálnosti", tak to se projevuje tak, že z joystickového úhlu pohledu stačí zvládnout pouhý jeden čtvrtoblouček a ten potvrdit jedním, dvěma nebo třemi tlačítky. A tady je ten trik - veškeré zápasy jsou TAG, čili máme na své straně vždy dvě postavy. A to znamená, že kombinujeme dva druhy útoků, superkomb a podobně. V tom výsledku jsou kombinace kláves zajímavé - samozřejmě, že všechny se dozvíme v tutorialu. Ten jsem si prošel a toto je seznam základních i pokročilých ovládacích prvků.


LP - MP - HP
LK - MK - HK

- všechny postavy mají svoje vlastní komba, udělaná v nejlepší tradici Capcom - přes cancel styl.
- většina speciálních útoků je vyvolána čtvrtobloučkem a jedním útočným tlačítkem. Některé útoky lze nabíjet - typicky Hadouken - podržením tlačítka. Když máme dost času, je takto možné spustit jakési minisuperkombo - typicky Shinku Hadouken.
- je-li nabitý SUPER ukazatel, můžeme vyvolat také silnější EX variantu, tedy čtvrtoblouk + dvě útočná tlačíka (pěsti nebo kopy).
- je-li nabitý SUPER ukazatel naplno, můžeme vyvolat superkombo - čtvrtoblouk + tři útočná tlačítka (pěsti nebo kopy)
- pomocí kombinace dvou lehkých útoků děláme chytku.
- oba střední útoky přepínají aktivní postavu.
- oba těžké útoky udělají takzvaný launcher - vyhození protivníka do vzduchu, čímž je odkryta jeho obrana pro další útok nebo juggle (což jest nepopulární žonglování s tělem protivníka za pomoci série nevykrytelných úderů). Při launcheru dojde okamžitě a automaticky k přepnutí aktivní postavy.
- čtvrtoblouk dopředu a oba střední útoky při nabitém SUPER vyvolají dual superkombo, kdy se obě naše postavy rozjedou a zmasakrují protivníka jedna po druhé. Aktivní postava zůstane na scéně ta druhá v pořadí.
- čtvrtoblouk dozadu a oba střední útoky při nabití SUPER znamená, že se na scéně objeví druhá postava, avšak ovládá ji počítač. My pak se svou aktivní postavičkou provádíme normální útoky.
- každá postava může mít dvě CUSTOM komba, která si před hrou můžeme nadefinovat. Ta se vyvolávají pouhým stiskem LP+HK nebo LK+HP (což je odkaz na X - tedy "cross" na tlačítcích arcade panelu). Jde o předdefinované 3-4 HIT komba, může to končit launcherem a tedy přepnutím aktivní postavy.
- každá postava má CHAIN komba, což je rychlý stisk pěstí nebo kopů v pořadí L - M - H, přičemž je možné udělat i přechod L - H a M - H. Pokud se nám ale podaří plná trojkombinace, zakončí se kombo launcherem a přepnutím aktivní postavy. I když to tak nevypadá na první pohled, tak Chain komba jsou poměrně kompatibilní s Tekkenem, i když v rámci Street Fightera jde o nepříliš logickou nadstavbu nad tradiční komba. (Ona nelogičnost je čistě z hlediska ovládacího schématu, kdy ne každá kombinace tlačítek vyvolá kombo. Použití Chain je vlastně proti smyslu objevování unikátních kombinací, ale v této hře to nevadí).
- countery jsou tady taky, ale jsou na můj vkus velice těžké. Spočívají v tom, že nejprve se musíme krýt držením joysticku dozadu, a pak dát rychle dopředu + HP+HK.
- pokud má jedna z postav méně, než 25%, může se obětovat a předat svou sílu druhé postavě. Ta pak má omezený čas k tomu, aby zvítězila, protože bez ohledu na množství zdraví automaticky zemře. Jde tedy o ekvivalent powerplay v hokeji. Tah se vyvolá pomocí dolů - dolů - MP+MK.
- ve hře je implementovaný systém gemů, což jsou jednoduše řečeno speciální bonusy k dovednostem postav. Připomíná to zjednodušenou variantu tuningu postav v Soul Calibur 4. Je možné mít gem, který například způsobí, že naši postavu nebude možné chytit klasickou chytkou - vždy dojde k vykrytí. Avšak jen po omezený počet-krát. Nebo je možné mít silnější útoky, obranu bez ztráty zdraví, rychleji nabitý SUPER ukazatel a tak dále. Hře to dává trochu více strategický rozměr. Něco podobného jsme již ale viděli třeba v Garou: Mark of Wolves, kde jsme si mohli vybrat, při jakém množství zdraví bude postava disponovat silnějšími supertahy.

Toliko stručný souhrn herních mechanik, neboli kvedlání joystickem. Jak se to pak v praxi hraje?


Dobrou zprávou je, že každý byť jen trochu zkušený hráč, do systému rychle pronikne a začne používat většinu kombinací automaticky. Varianty útoků, speciální útoků a superkomb odhalí okamžitě, takže se stačí soustředit na launchery a na kombinaci MP+MK - a tím je ovládnuto celé jádro hry. Dobrou zprávou také je, že jugglování není tak horké, jak se z trailerů zdálo. Většinu jde totiž o superkombo, což těžko počítat mezi juggly. Za poněkud blbou zprávu bych požadoval systém, kdy stačí, aby zemřela jen jedna postava a je game over. V rámci VERSUS série je to novinka, ale třeba Tekken Tag Tournament funguje stejně.


Animace spolupracujících postav spolu nějak moc nesouvisí, nekooperují přímo. Možná, že jsem neměl dost času na vyzkoušení většího počtu kombinací charakterů, ale to jsem popravdě řečeno ani nečekal. Je teda v podstatě jedno, koho si vezmete do party. I když tady samozřejmě je základní diference rychlosti, síly a odolnosti postav, nedisponuje žádná z nich nějakým speciálním trikem, který by ji odlišoval. To je u VERSUS série celkem běžné (i takový Juggernaut v Marvel vs Capcom 2 je tajná postava, aby svou extra sílu odůvodnil). Vše to referuje k casual pojetí hry, což je její primární záměr a v tomto směru exceluje.


Připočtěme opravdu povedenou grafiku, odkazující na komixovost Marvel vs Capcom 3, ale hlavně enormní možství animací nejen postav. Za našimi bojovníky se děje opravdu hodně událostí, ne jen postávající čumilové. Líbí se mi, jak je děj hry vyprávěný pomocí těchto situačních pozadí. Nejprve se potloukáme po městech, ale skončíme na sněžném vznášedlu, zatím co nás honí mamut. Soundtrack je spíše průměrný, ale hlas postav je možné mít v japonštině a to oceňuji.


Náplň hry nad klasický příběhový režim disponuje také sérii různě obtížných výzev a samozřejmě online multiplayerem. Ten může mít dokonce kooperační podobu, kdy hrají tedy najednou až čtyři hráči. Stejně tak je možné v takto nastavené kooperaci hrát sérii online výzev. Nevím, jestli se dají odemykat nové oblečky, no i tak je obsah hry celkem slušně našlápnutý, ve srovnání s Marvel vs Capcom 3, Tekken 3DS a potažmo i Soul Calibur 5. Dodám ještě, že všechny postavy (a je jich celkem asi 40!) maji napsané unikátní hlášky a komentáře podle toho, s kým jste proti komu bojovali. Je to sice jen ve formě textu, ale i tak to hraní osvěžuje. Příběhový režim je společný pro všechny postavy, ale mají unikátní textové vyústění. To na mne působí zase dost lenostně.


Hodnotit bojovou hru po pár hodinách nejde, nezahrál jsem si pořádně ve dvou a tak zbývá jen věřit, že je herní mechanika "jako obvykle" precizně vyvážená. Ze současných týmových bojovek mne ale zaujala více, než Marvel vs Capcom 3, který mne z dlouhodobého hlediska přestal uspokojovat. Nevím, jak dlouho potrvá, než mne jednoduchost Street Fighter X Tekken nezačne nudit, ale narovinu říkám, že vážně uvažuji o koupi pro Playstation 3.

Žádné komentáře:

Okomentovat