16. 2. 2012

Tekken 3D Prime Edition


Nemám slov. Opravdu. Zřetelně si pamatuju, jak jsem při sledování živého přenosu loňské E3 vyskočil do vzduchu v okamžiku, kdy oznámili Tekkena pro 3DS. Vedle Dead or Alive a Super Street Fightera 4 jde o zásadní příspěvek do bojovkového žánru. Stačí přidat Virtua Fighter a Soul Calibur a máme tady ultimátní handheld pro milovníky mlátiček. A mezi ty se skromně počítám.



Tekken 3D je příšerná hra. A pokusím se stručně popsat proč, neboť s tímto odpadem se nemám chuť déle zabývat.

Hlavní menu:
Special Survival - série bitev po 5-40 soupeřích.
Versus Battle - nehratelné lagující souboje .
Quick Battle - nudná série bitev o 10 soupeřích.
Practice - trénink.
Tekken cards - sběratelská "ála Pokémon" minihra, naprosto k ničemu.
Profile / Options - a to je všechno.

Tekken 3D, kdybych to měl shrnout do jedné věty, je techdemo bez jakéhokoliv obsahu. Ze čtyř interaktivních možností v hlavním menu je hratelná jenom jedna. A to Practice.


A teď se trošičku rozepíšu. Ale fakt jenom trošičku.

Jak těžké asi bylo udělat Tekkena pro 3DS? Zcela nejjednodušší by bylo jistě vzít Tekken 6 z PSP a naportovat ho. Problém vyřešen. Arika (ano, ta samá Arika, co je odpovědná za Street Fighter EX sérii) to tak pod dohledem Namco Bandai zdánlivě udělala. Naportovala Tekkena 6. Akorát někomu přišel dobrý nápad osekat PSP verzi až na dřeň. Doslova.

Pamatuji si doby, kdy každý nový díl série přinášel více možností a obsahu, než ten předchozí. Současný trend (viz Mass Effect, ale i třeba Soul Calibur 5 ze stejného žánru) je nepochopitelně zcela opačný.


Tekken 3D neobsahuje ani story, ani arcade zápasy. Ano, Quick Battle je uzavřená desítka bitek, ale nemá pro jednotlivé postavy žádné intro, outro, story battle, rivaly - naprosto nic. Objeví se jen titulky a hotovo. Pitomej Street Fighter měl alespoň snahu o vyprávění příběhu, byť velice pitomého. Dead or Alive měl příběhovou linii docela propracovanou (z herního hlediska suplovala tutorial a měla i slušnou narativitu) a hra z toho těžila. Tekken 3D nemá NIC! Ani bosse! Ani TAG! Ani animačky! Ani Gon! Ani Dr. Boskonovitch! Ani replaye! Absolutně NIC!


Tekken 3D neobsahuje žádné odemykatelné položky. Žádné tajné postavy, žádné oblečky, žádné dokupování výbavy, žádné speciální herní režimy, žádný volejbal, žádný beat'em'up, absolutně NIC! Teoreticky by někdo mohl namítnout, že sbírání sedmi stovek kartiček je přece dostatečná motivace ke hraní. Není tomu tak. Kdyby se s kartičkama dalo něco dělat, třeba hrát nějakou light verzi Magic the Tekkering, tak bych o tom uvažoval. Navíc - kartičky jsou screenshoty z filmu - větší lenost svět neviděl! Sběr karet je ale absolutně k prdu a implementace Street Passu je tak naprosto žalostná.


Tekken, ostatně jako všechny bojové hry, jsou o hře dvou (či více) hráčů. Ne tak Tekken 3D. Online hra je neuvěřitelně pomalá a lagy prakticky znemožňují hru normálně hrát. Zbývá tedy možnost hrát offline s kamarádem na návštěvě. Jenže ani to nemá valného smyslu - je mnohem lepší hrát Tekken na stolní konzoli, když už jsem se jednou potkali ve fyzickém světě! Někdo by mohl namítnout, že servery se časem zrychlí - no jestli Nintendo / Namco není schopno v první dny poskytnout kvalitní online služby pro pár desítek tisíc chudáků, co si hru v dobré víře koupili, tak prohrávají oni, ne já. Perlička - při hře dvou hráčů se hra natvrdo přepne do 2D zobrazení, takže vlastně ani nehrajete Tekken "3D". Hra by se měla jmenovat "Tekken: V singlu kterej nic nenabízí 3D, v mulťáku kterej nejde hrát 2D".


Jediné, na co se dá zfetovanými smysly dívat, jako na "obsah hry" je Special Survival Battle. Jde o sérii 5-10-20-40 bitev za sebou, kdy každá desátá je "speciální". Volba našich soupeřů je náhodná a tak se dá nad tímto režimem strávit nějaká ta hodina čistého času. Jedna hodina. Naší odměnou jsou pouze kartičky (to je asi jako sbírat zátky od piva, aniž bychom mohli otevřené pivo vypít). Hra se nemění v závislosti na tom, s jakou postavou hrajeme, můžeme leda porovnávat dosažené score a čas strávený nad hrou. V tom důsledku zde neexistuje jediný důvod, proč hrát Survival podruhé. Je to smutné, že Survival režim, dříve schovaný, vedlejší obsah starších Tekkenů, je nyní jedinou a patrně hlavní náplní. To je negativní kritika, aby bylo jasno.

Krom toho všeho - v trénovacím režimu si opět nemůžeme zapnout viditelné kombo na obrazovce, abychom se ho mohli učit. Tahle hra už nešla více oholit!


Víte, co je na tom nejhorší? Že jinak hra vypadá dobře a dobře se hraje! Je to paradox? Ani ne. Tekken už zkrátka došel na konec své evoluce. A to už dávno, s vydáním Tekkena 5, nechávaje svůj vrchol ve formě třetího dílu za sebou. Ovládání se nemohlo změnit, postavy nemohly přibýt. Je to skutečně plnotučný Tekken 6, když se diváme na jádro. Herní mechanismy, časování a fantastická plynulost hry - to vše je zachováno 1:1 ke svým vzorům. Tekken 3D se tak stává technologickou demoverzí. Ukazuje, že 3DS v pohodičce utáhne náročnou bojovku ve velice dobré grafice (i když některé arény "bez hranic" mi evokovaly Tekken 2). Jako techdemo dobré. Umím si představit, že nějaký hladovec, dychtící po čemkoli s nálepkou "Tekken" bude se hrou spokojený, protože je prakticky stejná, jako Tekken 6 (který teda už skoro tři roky hraje na PSP). Já na Tekkenovi docela ujíždím, takže když už hraju, tak se bavím dobře. Když pak ale vidím hlavní menu, popadne mne vztek. Tekken 3D má u mne tak jedinou zásluhu. Dostal jsem důvod a chuť vrátit se k Tekkenovi na velké konzoli.

A ne, neberu argument, že pro přenosnou konzoli se musí upravit hratelnost na kratší dávkování i jednoduššího obsahu. To zkrátka není pravda. Tekken Dark Ressurection a i Tekken 6 pro PSP obsahovaly oproti Tekkenu 3D tuny obsahu (možná až moc, když mluvíme o doplňcích) a tak neexistuje důvod, aby Arika neimplementovala stejné množství do 3DS verze. I bych odpustil menší množství. Ale neodpustím čistou nulu! To prostě nejde! Posrali jste to!


Na závěr jsem si nechal perličku ve formě přiloženého filmu Blood Vengeance. Tento film je totiž teoretickou náhradou příběhové linie. S tím se pojí samozřejmě problémy. Za prvé - z úhlu pohledu hry samotné je implementace filmu porušením snad všech pravidel narativity (kdosi vtipně poznamenal, že v budoucnosti budeme k šestistěnné kostce přibalovat DVD film a budeme tomu říkat "hra"). Za druhé - z úhlu pohledu filmu jde o naprostý škvár, jen o málo lepší, než Tekken The Movie (jak ten z roku 1997, tak z roku 2010), což je pořád málo. Za třetí - z úhlu technického - avizovaná trojrozměrnost filmu je jen obtížně pozorovatelná. Za čtvrté - z úhlu praktického - na dolní obrazovce jsou nevypnutelné ovládací prvky, takže záře znemožňuje sledování děje na horní obrazovce. Nemluvě o tom, že si film nepamatuje, kam jsme ho dokoukali a tak musíme při každém spuštění komplikovaně přeskakovat kapitoly a hledat to správné místo.

Nejsem zrovna fanda takzvaných internetových humorů, memů a podobných lolcatů. Sem se ale báječně hodí známá hláška, kterou lze aplikovat jak na zmíněný film, tak na hru. THIS IS WRONG ON SO MANY LEVELS!


Hledáte Tekkena pro Nintendí handheld? Sáhněte po Tekken Advance. Bez legrace. Přestože je grafika převedená do spritů podobně, jako Virtua Fighter 2 pro Mega Drive, je Tekken Advance z herního hlediska mnohem lepší, než Tekken 3D. Tekken Advance je v zásadě přebastlený Tekken 3, takže výběr postav a jejich tahů je ideálním mixem. Herní mechanika a časování se samozřejmě hodně liší, hra je pomalejší, ale zkušenost ze série je plně přenositelná a tak budete za chvíli namačkávat komba, jako na Playstation. Hra obsahuje režimy příběhového arcade, VS pro dva hráče, survival, time attack, tag battle a VS tag battle (dokonce 3 na 3!). Zvolte tuto hru, to myslím smrtelně vážně!


Tekken 3D se stává největším zklamáním pro platformu 3DS k dnešnímu datu. Přesto, že jádro hry je velice dobře odvedená portační práce, všechno ostatní fatálně selhává. I proto jsem se rozhodl, že půjde o první hru, kterou budu kdy reklamovat a nárokovat své peníze zpět. Stal jsem se obětí klamavé reklamy a pevně doufám, že jako platící zákazník mám právo na kvalitní produkty i služby. Gamehouse se zatím mé žádosti vyhýbá s tím, že přece nenese zodpovědnost za obsah. To je samozřejmě pravda, ale moje prachy přijali s radostí. Nakonec snad najdu někoho, kdo je odpovědný a kdo bude ochoten vyjít vstříc. O průběhu případu budu informovat. Jsem velice zvědav, jak to dopadne. Tekken 3D si tak ode mne odnáší známku 3/10. Jádro hry je dobré, grafická stránka věci rovněž ucházející a k mému překvapení jsem nečekal, že hra bude mít tak kvalitní zvuk. Bohužel - absence naprosto všeho ostatního znamená, že musím dát palec dolů, přesněji řečeno palec hodně, ale opravdu hodně hluboko.


Nintendo a third party? TUDY NE, PŘÁTELÉ! Tohle jsem vážně nečekal.

P.S.: Jenom taková maličkost - že je hra odfláklá poznáte v okamžiku, kdy na úvodní obrazovce "Press Start" musíte opravdu stisknout START a nikoliv alternativně tlačítko A, na kterém máte jinak po celou dobu položený prst...

3 komentáře:

  1. Pokud jí Gamehouse nevezmě z5, možná bych to koupil: mamayer20@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  2. Ohľadom tej reklámacie : Nepríde ti trochu choré chcieť vrátiť peniaye kôli tomu že sa ti hra nepáči. Ved to ako keby si kúpiš napr. Wii a budeš nadávať nato že konzola nemá grafiku ako PS3.

    OdpovědětVymazat
  3. hry, filmy a hudbu nelze reklamovat. To by pak každej druhej digitální dílo zkopíroval a následně reklamoval.

    OdpovědětVymazat