30. 12. 2015

Hearthstone: Heroes of Warcraft


Karetním hrám se zdaleka nevyhýbám, ale je fakt, že jejich náměty se zhusta opakují. Obvykle jde o klony Magic The Gathering, ve kterém jsem ve svých čtrnácti utopil mnoho kapesného a jsem toho tedy trochu přejeden. Zcela jistě existují unikátnější koncepty, ale z hlavy jich moc neznám. Takže vidina dalšího klonu mne nechala chladným, byť pod ním je podepsaný Blizzard, který na kvalitu dbá. No ale je to zadarmo ke hraní, takže proč si k tomu nesednout? Jenom na pár her...



Jako je to fakt dobrý. Vážně. Osekali principy z Magic The Gathering, takže už nevykládáme každé kolo kartičku s krajinkou, místo toho nám každé kolo přibude jeden diamantík opravňující k akci, takže to funkčně vzato funguje skoro stejně. Vykládané příšery mají jen několik málo variant - buď mají Taunt (nutno na ně útočit, jako na první), případně mají Battlecry (speciální bonus, který se aplikuje při vyložení karty), mohou mít Charge (smí útočit ve stejném kole, kdy jsou nasazeni) a pak ještě mohou mít Windfury (dva útoky za kolo), Blessed Shield (první útok se nepočítá) a tak dále, a tak podobně. Je to jednoduché, jako facka.

Takže je to jenom o štěstí, kdy vám jaká karta přijde pod ruku. S tímto štístkem se dá ale obstojně pracovat.


V prvé řadě se mi velice zamlouvá, jako strategický element, že každá karta může být v balíčku maximálně dvakrát. To samo o sobě znamená, že při náhodném setkání s cizím a lépe vybaveným hráčem máte pořád jistotu, že ta svinská karta, se kterou jste měli tolik práce se jí zbavit, se objeví maximálně ještě jednou.

V druhé řadě velice oceňuji, že se autorům hry povedlo ve hře ztělesnit různé styly jednotlivých povolání. Mág hraje jinak, než Válečník, Zloděj hraje jinak, než Šaman a Druid hraje jinak, než Paladin. Tohle mi přijde kritické, protože u klasických karetek jsou si hráči obvykle rovni v tom smyslu, že si mohou namíchat balíček ze všech karet. V Hearthstone hraje velkou roli volba povolání, protože mnohé karty jsou vyhrazené exkluzivně pro jedno povolání. Tím pádem Paladin přivolává do boje své poddané rytíře, Druid si přivolává divou zvěř, Šaman si umí vyčarovat totemy a na ně aplikovat různé boosty... Vedle toho Válečník může vzít do ruky sekeru a jít do boje napřímo. Vzhledem k tomu, že každá karta spadá do jedné z několika kategorií (zvěř, mechanická stvoření, přízrak...), dostávají hromadná kouzla své varianty a tím pádem pestřejší využití.

Krom přímého souboje mezi hrdiny a jejich svěřenci zde je celá řada kouzel - někdy určených pro přímou destrukci, jindy nám umožní líznout více karet z balíčku, přidají dočasně (ale někdy i trvale) jeden diamantík navíc, ondyno vyléčí našeho geroje či jeho poddané a jsou zde také tajné karty, které se aktivují až v okamžiku, kdy je nám vsazena smrtící rána a podobně. Společný jmenovatel je jednoduchost - všechno má přesně dané určení a zbývá jen vychytat okamžik, kdy karta nadělá největší paseku a kdy se dá odhadnout, že oponent nemá nějaké eso v rukávu.

Potud všechno v pořádku, hra odsejpá jak víno, výhra potěší, prohra nemrzí... ale pár poznámek stranou jsem nastřádal.

Za prvé - always online i v případě singleplayeru je celkem v pořádku ve verzi pro osobní počítače, no u hraní na mobilu jsem několikrát narazil. Nejde ani tak o data v zahraničí, aplikace žere nula nula prd. Ale hrát v metru či v letadle prostě nejde čistě z technického hlediska a to považuji za středně vážný nedostatek. Jde s tím žít, ale nelíbí se mi to. Samozřejmě chápu výhody centralizovaného serveru a kontroly průběhu hry - akorát u takového Diabla 3 to pochopím spíš, než u "blbé karetky".

Za druhé - cena. Základní hra je zdarma a po několika desítkách odehraných partií mohu potvrdit, že je to skutečně free to play - necítil jsem nutnost investovat reálnou měnu, abych se vyrovnal soupeřům. Přece jenom karty jdou do ruky náhodně (i když například postava Lovce má možnost nakouknout do tří karet předem a nechat si jen jednu - pěkný detail!), takže občas jsem porazil i očividně silnějšího soupeře, protože mi šly lépe karty. No ale podíval jsem se do eshopu na dodatečná dobrodružství, během kterých lze získat další karty (či hrdiny) a docela se mi protočily panenky. Chtít čtyři pět stovek za pár karet mi přijde prostě moc. Nějak jsem naivně očekával, že vstup do placené sekce bude startovat níže.

Tím nechci snižovat hodnotu hry jako takové, je to spíše jenom povzdechnutí, že mi chvílemi cukala kreditní karta, ale nejsem (zatím - přece jen je to bezmála dvacet let, co jsem naposledy cpal tisícovky do Magic The Gathering ;) připravený investovat tolik. Pořád platí, že na pár hodin zábavy je to velice dobrá záležitost i zdarma a to se myslím počítá. Pevně věřím tomu, že po nalití pár peněz se z Hearthstone stane podobně chytlavá záležitost, jako kdysi byl (a ve svých kruzích pořád je) Magic the Gathering. Já sám jsem dostal o to větší chuť sehnat si karetní Star Wars a za to děkuji!

Žádné komentáře:

Okomentovat