10. 10. 2014

Assassin's Creed 4: Black Flag


Slevy pomáhají. Koupit si tento vychvalovaný díl za deset EUR, po té, co jsem strhal nepříliš vydařený třetí díl? Když jsem se o Black Flag poprvé dozvěděl, bral jsem to jako záchranný kruh série, spinoff směrem k tomu málu, čím se třetí díl odrazil od naprostého dna kvality. Námořní bitvy. Pirátské téma mi je asi stejně blízké, jako western, tedy nijak. Přesto na Red Dead Redemption jsem si smlsnul a když jsem pak sledoval nadšené hýkání hráčů, kteří se z Black Flag mnohdy osypali nadšením, řekl jsem si, že v nějaké slevičce tomu dám šanci. A to se stalo asi tak před měsícem. Od té doby jsem se pohodovým hraním před spaním dostal asi do poloviny hry a...





Na co chodit okolo horké kaše. Hlavní otázka je jen jedna a zní: povedlo se přenést zkušenost z Assassin's Creed série do světa protřelých námořních vlků a pirátů? Odpověď zní: ano.

Faktem je, že Black Flag jako celek zas tak moc nepřipomíná Assassin's Creed. Autoři z populární série sice vybrali její jádro, ale namixovali ho s Wind Wakerem a přidali trademarkované námořní bitvy. Příběh o soupeření assassínů a templářů je trošku upozaděn (i když o to v zásadě pořád jde), což věci spíše pomáhá. Zcela nejvíce jsem ocenil příběh v reálné rovině. Náš hlavní hrdina pracuje pro společnost Abstergo, která vyvíjí počítačové hry. Tím pádem je logické, že se ze své paměti snažíme vydolovat co nejatraktivnější záběry z historie.


Jak to chápu, tak hlavní dějová linie je vlastně neměnná - když bychom ji měli něčím narušit, tak se prostě časová linie zasekne - neboli loading a nic se nestalo. Avšak pokud během úspěšné mise pobijete všechny nebo nikoho - to je vlastně jedno - hra tím implikuje, že na historii nemá nějaké mávnutí motýlím křídlem jakýkoliv vliv. Ale když se vám podaří splnit bonusové úkoly, vytvoříte atraktivnější obsah budoucí hry, na které pracujete - a tím pádem dostanete tučnější výplatu. Tento element je umocněný tím, že jednotlivé mise můžete z hlediska spotřebitele hodnotit v pětihvězdičkové škále. A vsadím se, že v Ubisoftu jsou podle toho odměňování jednotliví designéři ;).


Stranou od hlavní dějové linie - vedlejších úkolů jsou mraky a i když se jedná mnohdy o repasy téhož, dá se na nich zaseknout hodně dlouho. Na hře oceňuji, že neustále přidává obsah, rozšiřuje ovládací schéma na moři a přitom člověk nemá pocit, že z počátku hraje nějaký nedodělek. Každá námořní bitva působí s novou výbavou jinak, každá nová zbraň ovlivňuje taktiku. Díky automatickým misím flotily (ne nepodobné "dispatch misím" ve Final Fantasy Tactics například), díky obchodování s různými materiály, díky nabírání posádky, díky opravdu dobrým šavlovačkám na palubě - se nikdy nenudíte. Je toho hodně a je to elegantně spojené v jeden celek. Nemusíte dělat všechno, ale brzy se přistihnete, že skoro všechno stejně děláte.


Hlavní hrdina si hned od začátku hry projde pádem, vzestupem, dalším pádem a definitivním vzestupem, je dostatečně zajímavý na to, aby mne bavilo sledovat jeho interakci s ostatními piráty. Dokonce i politická korektnost ve formě černošského pobočníka nevyznívá hloupě, bavily mne jejich dialogy a vzájemná soudržnost. Ať už je to dáno tématikou nebo se v Ubisoftu někdo snažil, výsledkem je hra, které toho není moc co vytknout.


Ovládání, zpěv námořníků, adekvátní obtížnost, motivace k plnení vedlejších úkolů, rozmanitost misí a různorodost herní náplně jako takové - Black Flag se prostě povedl. Čistě z hlediska gamedesignu posouvá to nejlepší z druhého dílu ještě o kousek dál.


Na druhou stranu vyvstává otázka, zdali vůbec má smysl dojit sérii ještě více. Nedávno ohlášená hra Unity se jen veze na vlně "všechny hry pro nextgen jsou pro čtyři hráče". Druhý díl měl spinoffů až hanba. Třetí díl pošramotil dosavadní dobrou pověst. A díl čtvrtý je přece jenom okoukaná hratelnost v atraktivním prostředí, které ale nemá s původní atmosférou mnoho společného.


Umím si představit, že zasazení do feudálního Japonska, případně současného Londýna, by mohlo hru pozvednout výše, ale to by vyžadovalo dramatickou změnu ovládání a soubojových mechanik, abychom zase viděli "nového assassina", nikoliv jen reskinovaný první díl. V tomto smyslu mám výhradu spíše k celé sérii, nikoliv pouze ke čtvrtému dílu.


Celkem se bavím, ale zároveň musím jedním dechem dodat, že mi už této pochutiny stačilo a dal bych si raději něco skutečně nového. Ale za těch deset babek, neberte to.







Žádné komentáře:

Okomentovat