6. 4. 2011

Konzole – brzda vývoje počítačové grafiky

Když se jistý rakouský malíř rozhlédl po německých luzích a hájích, zamyslel se, jak nejsnadněji získat popularitu a moc. Bylo nasnadě vybrat nejjednodušší cíl. Stačilo vybrat někoho, kdo byl dost na očích, dostatečně odlišný a koho mohly běžné davy lidí třeba i z něčeho podezírat. Zveličením a propagandou tak brzy dosáhl svého. Jak to tehdy dopadlo asi víme všichni, nechci to zlehčovat. Každopádně princip populismu a hledání nejsnadnějí nalezitelného viníka funguje. Herní konzole disponují omezeným výkonem, čímž brzdí vývoj PC grafiky na tolik žádanou fotorealistickou úroveň. Vždyť jak vypadaly špičkové hry na PC před pěti lety a jak dnes? A jaký je rozdíl mezi grafikou PC her v letech 1995 až 2000? Je tedy na první pohled logické obvinit konzole, hardwarově nemožné vyššího výkonu, že neposkytují programátorům prostor pro fotorealismus a tím pádem hry vypadají tak, jak vypadají už pět let. Je tento nejjednodušší pohled na věc správný?

Je to začarovaný kruh. Kdo za co může, kdo brzdí koho a kdo žene co dopředu. Společný jmenovatel je jediný – peníze. Zbývá se tedy s nadhledem zaměřit na ten kolotoč a podívat se, co se „doopravdy“ děje, bez bázně a hany.

Nejprve obecně – herní konzole mají svou popularitu založenou mimo jiné na tom, že hardware je unifikovaný, čili každý majitel má vždy záruku, že mu koupená hra poběží tak, jak je nejlépe možné. Jejich životní cyklus má obvykle délku 5-7 let a rozdělují tak časovou osu na takzvané generace (dneska máme osmou například). Skoky ve výkonu mezi generacemi reprezentují pokrok, který mezitím PC platforma udělala plynule. Obvykle tak konzole na krátkou dobu předstihnou běžná PC co do hlediska grafického a i když PC velice rychle srovná krok a předstihne pevně daný výkon konzolí, trvá to opět několik let, než vyjde nová generace. Tímto pravidlem se řídí celý trh.

Druhou věcí je závažnější problém – je vůbec možné udržet tempo vývoje PC grafiky? Od roku 1995 pozorujeme extrémní boom výkonu počítačů a prakticky každý rok vycházejí hry, které překračují hranice roku loňského. Lze ale celkem snadno pozorovat, že čím více se grafika zlepšovala, tím hůře byly znatelné rozdíly v kvalitativním pokroku. I když Quake 2 a Quake 3 opravdu představují jasně patrný skok, jak lze pak pohlížet na rozdíly mezi Quake 3 a dejme tomu Unreal Tournament 2003? Obě hry dělí tři roky, skoro stejně, jako tři roky od sebe dělí Quake 2 a 3. Nedívejme se na design, ale na efektivitu technologie. Vývoj se začal jakoby zpomalovat. Není to ale náhodou přirozený jev? Něco ve smyslu „čím rychleji se pohybujeme, tím více energie potřebujeme na to, abychom zvýšili svou rychlost“? Vnímat křivku vývoje počítačové grafiky jako strmou rovnou čáru je podle mne nesmysl.

Třetí věcí je opět obecná otázka – existují vlastně dneska nástroje, díky kterým bychom dokázali efektivně využít do poslední mrtě současných špičkových enginů a tedy i hardwaru? Při pohledu na reprezentativní demonstrace technologie jako například Cryengine3 se mi čelist odmítá zvednout z podlahy. Jak je ale možné, že žádná hra, ani „referenční“ od Cryteku zkrátka a dobře nevypadá ani zdaleka tak dobře, jako demonstrační video? Odpověď je myslím jasná – přestože engine a výkon stačí na opravdu perfektní scenerie, na vytvoření počítačové hry je potřeba vytvořit stonásobné množství grafiky, animací a efektů. Objem práce při zachování kvality začíná přesahovat přijatelné meze, projekt se nepřiměřeně prodražuje. Nemluvě o tom, že hry / enginy nejsou jenom o grafice, ale také o fyzice či umělé inteligenci. K tomu taky dobrá poznámka – čím je komplikovanější prostředí, tím více přepínáčů je potřeba implementovat do umělé inteligence a tím pádem sežere mnohem více výkonu, než třeba v Doomovi, ale přesto se chová vlastně „stejně hloupě“. V současné době neexistují nástroje, které by při zachování grafické komplexnosti dokázaly za přiměřenou cenu a čas vytvořit nějakou delší hru. V tom vidím poměrně velký problém.

Jsem fanda počítačové grafiky a sním o fotorealistické úrovni (už mnoho let), ale na druhou stranu mi je celkem fuk, jestli to přijde letos, příští rok nebo za deset let. Se současnou úrovní grafiky jsem naprosto spokojený a už mám za sebou období, kdy jsem masturboval u SVGA obrázků proto, že jsou SVGA. Rozumím ale tomu, že hráči spotřebitelé chtějí víc – já také! Jenom vidím problémy někde trochu jinde – přesněji řečeno v tom nevidím žádný problém.

Aniž bych musel nutně zaujímat nějaké stanovisko, je fakt, že mi je sympatické, když se z daného hardwaru ždíme maximum. Moc se mi líbí, co všechno se dá vymačkat ze starých konzolí nebo třeba z Amigy deset a více let po té, co je tento stroj hardwarově znemožněný. Zamlouvá se mi optimalizace až na dřeň. V tomto smyslu vidím u PC zásadní nevýhodu. Díky tomu, že každého půl roku nám firmy cpou nové procesory, grafické karty nebo rovnou nové verze API, je velice těžké se věnovat studiu materiálů a tedy i ždímání výkonu. Než by se programátor začal zabývat pořádnou optimalizací, uplyne půl roku a hle – je tady nový hardware nebo software. Konzole tak mají teoretickou výhodu, že jejich fixní výkon se programátoři teprve učí během let správně používat a mají tak motivaci se předhánět. Na PC se prostě vydá nový hardware a je vyřešeno. V obou případech se ale nedočkáme fotorealismu.

Při současných cenách vývoje her (desítky milionů dolarů plus marketing) si vydavatelé nedovolí riskovat a vydávat hry pro modré oči. Potřebují mít jasný plán, který nejen zaplatí samotný vývoj, ale také nasype patřičnou sumičku do kapes správných osob. Bohužel, platforma, která je schopná poskytnout z hlediska výkonu nejkvalitnější grafiku, je zároveň nejméně výdělečná. Nejde o to, že PC je nejméně výdělečná platforma, ale také jde o ten obrovský odstup od konzolí – všeobecně je poměr prodaných her PC vs konzole přibližně 1:10. Když si k tomu přičteme, že díky devkitům a právě unifikovanému hardwaru je vývoj na konzole levnější, máme jasno. Na PC je tak vyvíjen naprostý zlomek exkluzivních titulů a ani jeden z nich nereprezentuje „maximum“, čeho je hardware schopný. Na plnohodnotné využití není čas, peníze a vzhledem k rychlosti a plynulosti vývoje hardwaru je skoro nemožné vyrábět nástroje, které by dokázaly PC doopravdy využít.

Je na tom vůbec něco k podivení? Nejsem příznivec hraní konzolových portů na PC – taková hra patří na konzolí a hotovo. Nějaké vylepšení textur, vyšší rozlišení nebo plynulejší snímkování nedokáže zamaskovat fakt, že tato hra nebyla vytvořena s ohledem vymačkat z PC maximum. Byla vytvořena, aby vymačkala maximum z konzole. Ta má na rozdíl od PC nějaký strop. Kruhem se pak vracíme k jednoduché argumentační logice – vydavatel chce vydělávat a tak publikuje hry pro výdělečné konzole. Konzole jsou výdělečné, protože je má hodně lidí. Hodně lidí je má proto, že jsou relativně levné a vydrží 5-7 let. Během těch roků nemají lidi důvod upgradovat (či kupovat) herní PC. Kvůli tomu je trh s PC hrami malý a negeneruje vydavatelům zisk. A vydavatel chce vydělávat.

Co si doopravdy myslím? Před mnoha lety jsem vedl jednu z nekonečných horlivých diskuzí na téma „proč jsou konzole fuj a PC je super“. Vtipné na tom mimo jiné je, že jsem dříve býval zarytý PCčkář, který pohrdal vším, co nebylo na osobní počítače, primárně tedy PC. Každopádně jeden z argumentů pro PC byl přibližně ten, že PCčkář není idiot, umí si opravit hardware, odladit ovladače, upgradovat zvukovku a vůbec si se svým miláčkem pohrát tak, aby mohl hrát hry v nejvyšší kvalitě. To konzolista nemůže, takže je to automaticky idiot, kterému jen stačí mačkat dvě tlačítka do zblbnutí. Parádní argumentace, co?

Už někdy před deseti lety jsem v rámci podobné diskuze poznamenal, že cíle obou skupin jsou naprosto stejné. Chtějí prostě bezproblémů hrát hry. Jeden k tomu potřebuje jenom konzoli, druhý nadupadné PC, avšak zbavené chyb. V tomto smyslu je PCčkář vlastně také konzolista. Jenom je na sebe hrdý, že pro bezproblémové hraní musel nastudovat spousty materiálu a být dost šikovný, aby si sestavil PC, odladil Windows a pak se oddal hrátkám. Odladěné a bezchybné PC se tak v očích hráče mění v konzoli. Chybí jenom nějaký globální směr, kterým se bude platforma vyvíjet. Nad PC v té době nestál nikdo, takže se těžko hovořilo o herní platformě v pravém smyslu slova.

Jenže co dneska? Už není potřeba zasahovat do PC tak, jako v dřevních dobách 386, kdy jsme řešili dost volné XMS pro Wizardry 7. Seskládat si PC zvládne každé dítě, všechno je Plug’n’Play a Windows 7 dělají všechno za nás. Hry si kupujeme centrálně na Steamu, nemusíme hnout ani prstem s nějakou složitou konfigurací, jsme jen omezeni rychlostí našeho připojení k internetu. Pak už jen klikneme na ikonku a všechno jede samo. Tyto aspekty vedou k jedinému závěru – z PC se morálně vzato stala konzole. Nikdo si nekupuje PC na hraní proto, že může strávit hodiny a hodiny nastavováním a laděním, nikoliv hraním (zní to takto napsané divně, že? Před pár lety to bylo pro PC plus!). Je to více méně centralizovaná platforma, kde se dají instantně hrát hry bez nutnosti být naduživatel.

Jenže jelikož počet platících hráčů na PC je oproti konzolím zdaleka nejmenší, logicky se pro něj vydává nejméně exkluzivních her a vzhledem k charakteristice platformy a nákladům na vývoj se můžeme v současnosti rozloučit s vidinou lepší grafiky.

Ale přijde doba, kdy se nástroje na vývoj grafiky vylepší, zdokonalí a kdy klesne cena vývoje, takže se opět dočkáme opravdového skoku vpřed. Bude se tak dít pravidelně jednou za pět až sedm let, kdy další generace konzolí vydělá natolik, aby bylo možné přejít na další generaci s vyšším výkonem a lepší grafikou. Do konzolí nyní počítám i PC, které se de facto konzolí stalo.

Konzole samozřejmě žádný vývoj počítačové grafiky nebrzdí. Jenom ho jinak dávkují, ve svých pravidelných rytmech. PC, které je schopno vyšší kvality, se tomu musí chtě nechtě přizpůsobit. Vzhledem k nízkým prodejům je to naprosto pochopitelné. Musíme rozlišovat mezi potenciálem výkonu PC a pak realitou, kdy nikdo neinvestuje desítky či stovky milionů dolarů do projektu, který by z současných nadupaných PC opravdu vymačkal fotorealismus, skvělou umělou inteligenci a fyziku. Pokud tedy někdo tvrdí, že vývoj her pro konzole brzdí vývoj grafiky na PC, plete si zkrátka příčinu s důsledkem. PC historicky nikdy nebylo v hledáčku herních vydavatelů, když hovoříme o čistém zisku. A (pro Pcčkáře v tomto smyslu bohužel) pouze čistý zisk definuje standardy.

Nepropadejme panice, oznámení nové generace konzolí a tedy skok v kvalitě grafiky pro všechny platformy, není daleko.

P.S.: U té optimalizace - nejde čistě jenom o hledisko programového kódu, ale i o přístup k věci. Právě Rockstar ukazují, jak využitím nových postupů a nápadů lze do stávajícího enginu vložit takové grafické prvky, které jsme od této generace vůbec nečekali. Čili optimalizovat lze i selským rozumem. To si ale bohužel v dnešní uspěchané a na penězích závislé době může dovolit jen velice málo studií. Díky za ně.

21 komentářů:

  1. Mam pocit, ze si ve sve zaverecne casti "PC je vlastne konzole" nedostatecne zduraznil, ze pro vyvojare je mnohem slozitejci optimalizace na mnoho huznych kombinaci hardware&software, ktere jsou pri tvorbe her na PC nutne, kdezto pri tvorbe na konzole se optimalizuje "jen jednou"

    OdpovědětVymazat
  2. Pro mně je vývoj grafiky ve hrách (a tzv. fotorealismus) zklamáním. Většina her vypadá jako přes kopírák, a nové hry (na PS3) hraji jen jako oddychovky. Více vyhledávám styl a atmosféru. Je to asi o tom, jestli se vám líbí barevná fotografie nebo černobílá - umělecká (nebo malované plátno).

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Ještě jedna poznámka- to šílené tempo zastarávání hardwaru u PC mě vážně strašně sere. Proto pro mě konzole představují vítanou zastávku ve vývoji.
    Jinak - v čem je lepší W7 oproti XP?
    Podlě mně v ničem...

    OdpovědětVymazat
  5. Strider: pro běžného uživatele v ničem. Pro výrobce hw jsou lepší, protože sežerou giga paměti jen proto, aby se vůbec spustili. Jo a taky mají různé drm kontroly pro filmový průmysl XD

    OdpovědětVymazat
  6. Strider: napr. je tam napr. moc pekne a velmi rychle API pro hardwarove akcelerovane 2D zobrazeni, pouziva to napr. novy IE (proto taky bezi jen na Vista+). Nedavno jsem presel z XP na Win7 64 a uz bych se nevracel.

    OdpovědětVymazat
  7. Ač jinak optimista, v tomhle jsem pesimistický a myslím si, že až se té fotorealistické grafiky dočkáme, budou hry už jen fotorealistické interaktivní filmy s občasnou herní vložkou. Pokus o interaktivní filmy tu sice už jednou byl, ovšem tehdejší fmv bylo oproti vhs hodně slabé a taky většina PC hráčů byli geekové, kteří nesežrali každou kost, která se jim předhodí. Nejsem si ani trochu jistý, jestli to (až k tomu dojde) hráči odmítnou. Ano, pořád tady budou lidi jako my, kteří nevybírají podle obalu a pozlátka, bohužel už dávno nejsme cílová skupina herního průmyslu, ale jen pouhý zlomek všech zákazníků. V mírném optimismu mě udržují lidé jako Miyamoto a jemu podobní a spousta indie vývojářů. A pokud se to všechno posere, gog a emuparadise to jistí :)

    OdpovědětVymazat
  8. fotorealisticka grafika? Na co? :)

    OdpovědětVymazat
  9. 2Efreeti: "PC je konzole" je myšleno čistě v morální rovině - co PC hráči od svého stroje "doopravdy vyžadují". Bezproblémový běh. Už nemají čas ani náladu se v tom vrtat - platí za to, aby nemuseli dělat pokud možno nic. Samozřejmě, že z hlediska architektury je PC v zásadní nevýhodě, co se optimalizace týče - i když to není tak zlé, jako dříve.

    Konzole vydělávají více peněz a tím zaplatí technologie, které ve skocích posouvají grafiku dál. Předčasně ejakulované PC nyní disponuje takřka nevyužitelným potenciálem a logicky se tak zdá, že se vývoj téměř zastavil. Počkáme ale dva roky a bude.

    Sám jsem zvědavý, co nás po masáži s grafikou na X360 a PS3 čeká - jaký ingame obrázek mne dostane ze židle? ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Pod tento clanek bych se klidne podepsal. Jde o vecny pohled bez zaslepenosti, ktera je podobnym "uvaham" vlastni.

    OdpovědětVymazat
  11. Jeste bych rad zminil vlastni poznatek. Jako PC sem si naposledy opravdu uzil Jagged Alliance 2(cca rok po vydani), veskere ostatni hrani bylo jen letem svetem. Mozna i kvuli memu piratstvi a mnozstvi dostupnych her i zminenou optimalizaci. Z nechuti vzpominam na skvely ale zabugovany Vampire: The Masquerade - Bloodlines.
    Ted jako temer tricatnik a PS3 konzolista sem si dokazal uzit vic her nez driv na PC, prestoze mam mnohem mene casu. Konzolove hry jsou obvykle technicky vybrousene a hrani na nich mi nic nenarusuje (svetlou vyjimkou jsou neustale padajici Fallouty).

    OdpovědětVymazat
  12. Nezbyva mi, nez s Davem souhlasit. Dnesni pisickari nejsou v jadru nic jineho nez konzoliste. Mam dobreho znameho, ktery hraje vyhradne na PC predevsim proto, ze tam vychazeji jeho oblibene typy her (RPG a RPG onlinovky) ale prakticky se vubec nezajima o sve Windows (jen z pohledu ze 7 podporuji DX11).
    Staci mu, ze mu bezi HW a SW tak jak chce (a to 7 skutecne umi). Na nejake tuneni vykonu (CPU) a windows ala tipy z dob Win95 kasle.
    Uz je to dlouho co jsem hral nejakou hru (to jsem dopadl). Mam stary pocitac (Athlon 64 3000+, AGP X1950 GT) na dnesni pomery a tak vim ze nema ani smysl zkouset nove hry na PC. Nejhorsi na tom vsem je, ze za 12 tis si nekoupim buhvi CO, ale (alespon z toho co pisi na PCtunningu a Svet HW) slabsi sestavu na obcasne hrani. No neni to prima? A aby toho nebylo malo, tak za dva roky to bude tak pomale, ze to muzu rovnou dat do materske skolky.
    Na co mi bude Fotorealisticka grafika, kdyz si ji na vykonne PC masine nemuzu pustit na plne detaily?
    Zasrany vyvoj PC. Boze, kde je ta doba kdy jsem na STB Velocity 100 8MB hral u pritelkyne Need For Speed III a IV a to dokonce s uzasnymi efekty (mlha na mem ATI XpertWork 8MB na mem PC fakt nebyla mlha).
    Uprimne jsem z PC zhnusen. Na jednu stranu nekonecne moznosti, na druhou stranu, v dobe kdy jsem si koupil ATI 9800PRO 128MB jsem jen Jedenkrat za zivot mel High-End GPU za nekrestanskych 8tis+chladic. JO tenkrat jsem mely vykonnou masinu, nebo jsem si to alespon myslel a pak prisel Sok. Oblivion a HDR, od dob 3dfx jediny sok jaky jsem na PC zazil. A ja plakal jako male dite (obrazne), ze jsem dal svych tezce vydrenych 8 tis do GPU ktera neumela DX9 a ja u kamose ziral na HDR na X1600Pro.
    No a pak jednoho dne jsem si rekl dost a zacal hrat stare hry. :)
    A uprimne znovu stojim pred rozhodnutim dat 15-17 tis do herniho PC nebo si koupit PS3/XBOX360?
    Potrebuji k zivotu dokonalou foto-realistickou grafiku nebo me staci Cardhalie? (pro ty co nevi CZ free kresleny dungeon).
    A opet sok, jmenuje se TES Skyrim, Deus Ex a Battlefield 3. Pri pohledu na Skyrim me je smutno, smutno proto, ze vim ze bez 15-20tis investice na nej muzu rovnou zapomenout. Posouva grafika hru dopredu?

    Ano, Ano, Ano.

    Fotorealisticka grafika Skyrimu nebo Battlefildu 3 me vyrazila dech.

    Otazka zni: Za jakou cenu si tohle zahraji na full detailech a nakonec nebude lepsi si pockat az to vyjde na nove generaci konzoli (startovni cena cca 10tis) + led TV (10-15tis) a vedet ze mam na 5 let pokoj a zahraj cokoliv co vyjde nez si ted koupit za 15tis domaci herni masinu na obcasne hrani a pak sam sebe presvedcovat ze ta grafika se vlastne hybe skvele a ze tech 15fps je v podstate plynulych?

    Tak fak nevim jestli me to PC stoji znovu za hrich.
    A to nemluvim o tom ze na PC neni Metal Gear Solid a predevsim Grand Turismo 5.
    Coze, ze to jsou jedine hry na konzoli? Znamy me prave rika ze jsem vyjmenoval nabidku PS3. Mozna ano ale jedna lepsi nez druha.

    OdpovědětVymazat
  13. Jen drobná poznámka: Pokud nepoužíváš nějaké alternativní číslování, tak dle Wikipedie tu máme teprve sedmou generaci konzolí: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_%28seventh_generation%29

    OdpovědětVymazat
  14. 2Kejml: Přemýšlel jsem nad tím a usoudil jsem, že 3DS je osmá generace, tak jsem to tak pojal. Je teda fakt, že bude záležet na zařazení až po vyjití PS4/X720... tak to berme jako skrytou nadsázku ;).

    OdpovědětVymazat
  15. Mně se osvědčila kombinace netbook + PS3.
    Netbook na bezproblémové hraní dosových her a her z doby AMIGY (emulátor)- luxusní výkon, a provedení, tichý chod, minimální hmotnost, maximum oper. paměti, minimální investice. A na nové gamesy? PS3- klid a pohoda v pohodlném křesílku u telky.

    OdpovědětVymazat
  16. Za ty roky, co si občas chodím počíst na Tvůj blog, je to asi poprvé kdy s Tebou musím nesouhlasit ve většině výchozích předpokladů:

    "Při současných cenách vývoje her (desítky milionů dolarů plus marketing)..." - tentokrát soustavně pojem "počítačové hry" zužuješ na největší velkorozpočtové projekty největších studií - proč? Podle téhle definice Mineraft není hra, Couter Strike není hra, všechny projekty na Tvou milovanou Amigu (o kterých sem tak rád a dobře píšeš) nejsou hry... Také se tím vlastně ztotožňuješ se zásadamí korporačních vládců herního trhu (jako například SONY :-)) že co nevydělá deset miliónů je pod naše rozlišovací schopnosti a tudíž neexistuje... Z "vhodných" výchozích předpokladů se dá dokázat cokoliv.

    "V současné době neexistují nástroje, které by při zachování grafické komplexnosti dokázaly za přiměřenou cenu a čas vytvořit nějakou delší hru." - jediný potřebný a zároveň nepostradatelný nástroj pro vytvoření kvalitního uměleckého díla (a Ty přece považuješ hry za uměleckou formu, nebo už ne?) jsou tvůrčí schopnosti. Ty se nedají převést na hradware nebo engine, které jsou jenom nástroje. Jsou také velice vzácná (a tudíž drahá) komodita a jejich využití stojí hodně času. Vyrobit Porsche za přiměřenou cenu (tj.tak laciné, abych si je mohl dovolit já) prostě nejde. Ne jen v současné době; nikdy.

    "Nikdo si nekupuje PC na hraní proto, že může strávit hodiny a hodiny nastavováním a laděním, nikoliv hraním"..."jeden z argumentů pro PC byl přibližně ten, že PCčkář není idiot, umí si opravit hardware, odladit ovladače, upgradovat zvukovku a vůbec si se svým miláčkem pohrát tak, aby mohl hrát hry v nejvyšší kvalitě." - takhle napsané je to samozřejmě blábol, útržek typického flamu (ty obvykle nesojí za to vyvracet, ale nešť), a v zásadě jen snaha prokázat svojí nadřazenost písíčkaře nad konzolistou, ne jedné platformy nad druhou.
    Nutnost konfigurovat si počítač pro hraní určité hry byla vždycky pro někoho strhující hra sama o sobě (a proč ne, J.K.Jerome ve Třech mužích na toulkách píše, že na bicyklu můžete buď jezdit, nebo ho spravovat, obojí jsou vzrušující sporty; jenom si nemyslete, že můžete dělat obojí se stejnou mašinou, takovou zátěž žádný velociped nevydrží :-)), pro ostatní otravná nezbytnost, po tom se mi nestýská. Potenciální, a pro některé hráče zásadní přednost PC jako herní platformy je možnost (nikoliv nutnost!) upravovat si podobně samotnou hru.
    Vývojáři si to patrně uvědomují, a hry pro PC jsou čím dál více "mod-friendly". Je to ale rys, který nijak nesouvisí s grafikou.

    "...PCčkář vlastně také konzolista. Jenom je na sebe hrdý, že pro bezproblémové hraní musel nastudovat spousty materiálu a být dost šikovný, aby si sestavil PC, odladil Windows a pak se oddal hrátkám. Odladěné a bezchybné PC se tak v očích hráče mění v konzoli." - mezi námi, stejně (s prominutím) pitomý flame jako ty o odstavec výš, jenom z opačné strany.
    Univerzální tvrzení je vyvráceno alespoň jedním případem, ve kterém neplatí. Takže: alespoň jeden PCčkář (já) je PCčkář proto, že protože počítač by měl tak jako tak (na psaní, přístup k Internetu a "braní si práce domů") a ZÁROVEŇ rád hraje hry, přijde mu praktičtější než mít doma jeden počítač jen na hraní (konzoli) a druhý na všechno ostatní (PC), pořídí si raději o něco silnější PC, na kterém půjdou TAkÉ hrát hry. Nemá například ani televizi (další skříň se specializovaným počítačem), ale externí TV tuner do USB. Nechce prostě zmnožovat počet předmětů v domácnosti, zabírají místo. V obsluze počítače je dejme tomu slušně zběhlý uživatel, a není na to pyšný o nic víc než průměrný šofér na to, že si umí sám přezout gumy a vyměnit baterii. Konzolistou nebude pohrdat za to, co všechno neumí, nanejvýš ho litovat, co všechno nemůže.
    ...

    OdpovědětVymazat
  17. ...

    Konečně přesvědčení, že dokonalejší grafika automaticky zvyšuje kvalitu hry je dle mého skromného názoru vyslovený blud, který by si zasloužil samostatný článek, takže tady to nebudu rozvádět. (také to není něco, co bys tady výslovně tvrdil).

    Celou dobu ale vycházíš z nevysloveného předpokladu, že existuje nějaká "ideální" hra (v Platónském smyslu slova), se kterou můžeme srovnávat reálné, nedokonalé hry, a že cílem herního vývoje by mělo být přiblížení se ideálu. Já tvrdím, že požitek ze hry (ať už jako ze zábavy, nebo uměleckého díla) je subjektivní, a pokud hry na PC a konzole budou cílit na různé hráče a vyvíjet se různými směry, neznamená to, že jedny budou zaostávat za druhými, budou se prostě lišit.
    Podle mě není podstatné, že herní trh pro PC je jen zhruba desetinový proti konzolím. Pokud je dostatečně velký na to, aby uživil vlastní herní průmysl (a to zřejmě je), pak se nanejvýš herní svět znovu rozštěpí na dvě samostatné sféry (dost možná, že už se stalo), a hry pro PC se budou řídit zásadami nezávislými na konzolích (ovšem podle Tvého vymezení to vlastně nebudou hry).

    OdpovědětVymazat
  18. Myslím, že jsi četl asi něco zcela jiného, protože tvoje reakce s mým textem výše nijak nesouvisí.

    OdpovědětVymazat
  19. Tenhle článek je celkově zkreslený,tak aby vyhovoval právě konzolistům,je to prostě pohled jen z jedné strany a tvrzení Daveho že i on býval zaritý pc hráč na tom nic nezmění..

    OdpovědětVymazat
  20. Pravda, tenhle článek je důkazem Daveho postupné devoluce.. vyhořel nám chlapec. Tak to ale u horlivců, kteří nejdřív brání PC do krve bývá. Pevní v zásadách zůstanou jen ti PC hráči, co to nepřehánějí. Ti co kolem sebe nejdřív nejvíc koupou a křičí, že "konzole nikdy", ty je ve skutečnosti chtějí a nakonec dezertují. :)

    OdpovědětVymazat
  21. http://pctuning.tyden.cz/component/content/article/11712?start=3

    Celkem relevantní úvaha od Rybky o nevyužitelnosti výkonu současných PC.

    OdpovědětVymazat