23. 1. 2011

Full Throttle

The population is greatly decreased
And now the odds are greatly increased
That I may someday get a chance
To kiss your lips
I thank the Lo-o-ord each day
For the apocalypse

Vkládám kazetu do svéhu věrného dvojčete, přetáčím na otáčku 92, ruka zkušeně stiskne několik kláves a na televizi se objeví lakonická zpráva: LOAD "". Druhá ruka mezitím nezahálí a stiskne tlačítko Play. Očekávám, že se mi dle hustě popsaného papírku, vloženém v obalu kazety, podaří nahrát nějakou hru, že jsem se trefil do správného místa. Trefil. Po pár vteřinách familierního zvuku mi věrné ZX Spectrum hlásí: PROGRAM: FULL THROTTLE. Nevěřícně se podívám na kalendář. Píše se rok 1997 a já horečnatě přemýšlím, jestli jsem v nějakém Excaliburu četl o remaku slavné adventury od LucasArts pro osmibity. Nevybavil jsem si nic, ale začal jsem se těšit, že bych měl konečně k dispozici nějakou pořádnou hru! Samozřejmě, po pěti minutách došlo k očekávatelnému zklamání. Full Throttle byla naprostá krávovina, která neměla a ani nemohla mít nic společného s adventurní legendou. (Jak jsem nyní zjistil, šlo o hru 3D Deatchchase, která byla na kazetě pojmenována Full Throttle. Hra Full Throttle pro ZX je úplně jiná, ale používá 3D engine právě z Deathchase, takže možná to byla pochopitelná záměna, nevím. Úvodní obrazovky jsem tehdy přeskakoval nebo prostě neměl).


Jelikož mám teďko hodně času na hraní po večerech, procházím si seznamy her ve SCUMMVM a osvěžuji si paměť a úsměv na tváři hraním těchto starších perel. Full Throttle je v tomto seznamu jedna z perel nejzářivějších. Přitom paradoxně je hra velice lehká, velice krátká a obsahuje velice frustrující akční pasáže, za které by si zasloužili pověsit do průvanu jinak velice slušní lidé. Totiž - na projektu Full Throttle se podíleli samé hvězdy: Tim Schafer (Monkey Island, Grim Fandango, Psychonauts), Peter Chan (Sam & Max Hit the Road, Day of the Tentacle, The Dig), Larry Ahern (Day of the Tentacle) a Stephen Shaw (The Dig, Outlaws). Chtělo by se až říct, že Full Throttle byl zamýšlený jako vlajková hra nové generace. V jistém smyslu se to podařilo.


Když jsem včera večer hru dotáhl do vítězného konce, nemohl jsem se ubránit vnitřním záchvatům extrémní spokojenosti, radosti a štěstí. Tak krásně osvěžující hra s takovým množstvím poctivé práce po stránce grafické, hudební i programátorské - to se jen tak nevidí. Dneska je to už jedno, ale musíme-li si nalít čistého vína, tak implementace renderovaných sekvencí trochu snižuje onen úžas z "ruční" práce. Na druhou stranu - vyjma akčních sekvencí je ale implementace renderu velice decentní a vkusná. Full Throttle si zaslouží samé jedničky (tedy v případě, že dementní bitky na motorkách a v aréně přeskočíte cheatem).


Je to svět, postavy a vyprávění příběhu, který vystřeluje hru do výšin. Nejde o žádnou hlubokou filozofii, to ne, ale účel plní dokonale. Ocitáme se v blíže nespecifikované budoucnosti, která by se dala nazvat postapokalyptickou, ne nepodobnou filmům Mad Max. V tomto zdevastovaném světě je jen málo věcí, na které je spoleh. Pro jistou skupinu lidí je to motorka a silnice - neodlučitelný vztah, který vede k zakládání gangů, které se vymanily z formální nadvlády oficiálních vůdců společnosti a vyznávají jenom jediného muže - Malcolma Corleyho, posledního výrobce pořádných strojů. Ne snad, že by se gangy mezi sebou nějak zvlášť milovaly, ale prosté konstatování faktu, že motorka je jejich domov, je odlišuje od establishmentu.


Hlavní hrdina Ben je šéfem gangu Polecats, který se dost hloupě zaplete do vyšší hry, která vede k vraždě Malcolma Corleyho a obvinění samotného Bena. K našemu štěstí - vraždu vyfotila novinářka na volné noze a tak existují důkazy o tom, že vrahem je pobočník starého pána - Ritburger. Bohužel, Ben se tak ocitá sám se svou motorkou uprostřed dálnice, kde na jedné straně je policejní záteras a na straně druhé Ritburger. Nebude snadné se z toho vysekat. Naštěstí se Ben seznámí s Maureen, správkařkou motorek a věci dostanou nový spád.

Když nad tím tak zpětně přemýšlím, označovat Full Throttle za klasickou adventuru není úplně nejlepší žánrové zařazení. Mnohem více jde o interaktivní film, kde rozhoduje požitek z prožitku a nikoliv nutně hodinové bádání a analyzování problémů. Během celé hry sebereme snad jenom deset předmětů, prokecáme snad jenom pět postav a navštívíme tři hlavní lokace. Je to ale podáváno s filmovou výpravností, pokaždé se využije každé obrazovky do mrtě a přestože k ovládání hry stačí jen tři ikony (plus zkoumání), není se za co stydět. Full Throttle je totiž vysoce kvalitním a zábavným interaktivním filmem.

Jádro hry leží v samotném hrdinovi, Benovi. Ani já sám nedokážu dostatečně vynachválit práci, která byla do něj vložena. Drsný motorkář, který nejde pro ránu daleko, zarytý idealista odmítající cokoli, co má méně nebo více, než dvě kola, hrdý na svůj gang a na svou motorku. Vedle toho jde o postavu humornou, převážně nechtěně, ale disponuje skvělými hláškami, animacemi a komicko-drsným přístupem k řešení problémů. Nerad bych tady citoval jednotlivé věty. Pokud jste hru nehráli nebo si ji už zcela nepamatujete, není důvod se do hry okamžitě nepustit. Chápejte správně - vykreslit Bena, jako tvrdého a zároveň velice vtipného chlapíka nebyla legrace - autoři dokázali skloubit tyto dva hlavní profily tak, že výsledek není trapný. A za to moudře pokyvuji hlavou - dobrá práce.


Podobně se dá referovat i o ostatních postavách. Přestože disponují komixovou nadsázkou, žádná z nich nepůsobí trapně - teda vyjma těch, co mají působit trapně, samozřejmě. Postav zde není nějak enormní množství, ale každé si užijeme dosytosti a poznáme blíže. Velice se mi líbí, že i postavy vedlejší jsou vytvořeny s velkou péčí. Kupříkladu bývalý šéf gangu Polecats, kterému Ben říká "Father", se na obrazovce objeví na pár minut a přátelsky s Benem poklábosí. Celý dialog je napsaný tak, že se jako hráč nemám důvod ptát co proč a jak, prostě beru situaci, že tohle jsou dva staří blázni do motorek, znají se celý svůj život a i když je jeden z nich v důchodu, je naprosto v pořádku, jak se spolu baví. Father se pak ještě objeví na samotném konci hry a já si ho s láskou vybavím, jak jsme spolu jeli bok po boku na dálnici. Tak nějak to má být.

Mnohem více bych se mohl rozpovídat ještě o dalších hrdinech, zejména Maureen. Tato ženská kouzelnice s francouzským klíčem disponuje tajemstvím, které postupně během hry odhalíme a oproti 99% jiných her si vnitřně přeji, aby se mezi Maureen a Benem rozvinul nějaký románek. Charakter Maureen je ale stejně drsný, jako Benův a tak jsme svědky chytrých slovních přestřelek, které musí pobavit každého škarohlída. Celkově je humornost hry univerzální v celém průběhu. Popkulturní narážky ("Musíš mi pomoci, Bene, si moje jediná naděje"), narážky na jiné hry od LucasArts (závěrečná scéna s promítáním prezentace je podle mne obšlehnutá z Fate of Atlantis), ale také skryté vtipy - v samotném konci titulků máme sérii "biker haiku", která mne dostala ze židle.

Na "vině" je také naprosto excelentní dabing, který snad nemohl být vybraný lépe. Oproti jiným CD hrám své doby je totiž dabing nezvykle propracovaný a herecky naprosto zvládnutý. Jasně, nabízí se Mark Hamill v roli hlavního záporáka Ritburgera, ale je to samozřejmě především Roy Conrad jako Ben a Kath Soucie jako Maureen. Perfektní intonace, skvělé časování - to vše umocňuje atmosféru a i komičnost výsledného díla. Při skládání dílků celé hry zkrátka a dobře někdo přemýšlel a je to znát. Full Throttle je bezchybný mix všech prvků, které dělají počítačovou hru počítačovou hrou.

A ta grafika! Ať si kdo chce co chce říká, klasická VGA sluší hrám prostě nejvíc. Práce s paletou barev je jedním slovem geniální a vyjma několika renderovaných šmuh při akčních sekvencích není co vytknout. Počet animačních políček, kterými disponují hrdinové, je enormní. Cartoon kvalita a stylizace je velice dobře aplikovaná. Navíc - Ben samotný obsahuje i světelné varianty svého spritu. Vzpomínáte na Broken Sword? Tak tam to byl "podfuk" - pomocí filtru se "jenom" ztmavoval George. Ve Full Throttle má Ben přibližně deset variant nasvícení a v každé této variantě disponuje všemi základními pohyby. A i když je rozlišení z dnešního hlediska mizerné, vážím si této práce víc. V SVGA rozlišení bylo jednodušší renderovat, ale VGA je ruční práce. Víc ocením, že se Ben vítězoslavně usměje na Maureen, což jsou v reálu dva bílé pixely. To mi vyčaruje úsměv na tváři taky. Je to milý graficky styl, podle mne dodnes nepřekonaný.

Full Throttle je vůbec lahůdkou po celé technologické stránce. Starý dobrý SCUMM jede naplno. Zejména celoobrazovkové záběry na obličeje jsou úžasné, ale i některé kombinace renderovaných a ručně kreslených záběrů. Přidejme skvělou rockovou hudbu, dokonale vystihující situaci, spousty skvělých animací a vtípků (ty vyplavou na povrch zejména tehdy, když se Benovi nedaří - například jsem našel asi pět (naprosto zbytečných, ale zábavných) věcí, které lze dělat s palubním počítačem v závěru hry). A máme tady kandidáta na nejlepší hru od LucasArts. Nebo ne?


S politováním musím oznámit, že mi vadí zejména krátkost hry. Sice se stihne stát celkem hodně událostí, ale jako celek bych si přál hru rozšířit nejméně dvakrát. Ve srovnání s Monkey Island je Full Throttle prostě drobek. Může za to i velice nízká obtížnost / logičnost hry. Ale i tak - počet lokací či počet kliknutí nutných k dohrání hry je prostě nízký. A samozřejmě ty prokleté akční pasáže, které jsou za celou hru asi dvě a jsou ultrastupidní. To je takový vliv doby, kdy chtěli do SCUMM narvat kousek toho Rebel Assaultu. Nic horšího jsem nikdy neviděl a zaplať Lucas za klávesovou kombinaci CTRL-V. Pak je to docela sranda ;). Ale jinak je to spíš umělé natahování dost krátké hry.

Je nespravedlivé po patnácti letech kritizovat hru, která disponuje tak skvělou atmosférou a kterou si chcete zahrát hned druhý den znova. Ale berme i tuto kritiku s nadsázkou. Já si užil dva večery plné radosti a za to patří LucasArts obrovský dík a samozřejmě i nějaký ten peníz.

Nyní mne čeká ještě The Dig, Zak McCracken a Day of Tentacle. Ach ty nedohrané resty mládí, díky za ně. Jinak bych asi neměl opravdu co hrát ;).

P.S.: Uniklo mi, že k Full Throttle byly chystané dokonce dvě pokračování. To první měla být opět klasická adventura (Full Throttle 2: Payback) a to druhé nějaká akční chodička-mlátička pro konzole (Full Throttle: Hell on Wheels). V případě Paybacku je to veliká škoda a ono i docela "hrozí", že se k Benovi již LucasArts nikdy nevrátí. Do té doby - tady jsou nějaké informace a concept arty.

P.S.: Složíte se mi na Hárleje prosím? ;)

4 komentáře:

  1. Hezký článek. Hru jsem nehrál, ale z toho co píšeš z ní cítím, že jí vyprodukoval tým jako "majstrštyk" než hru, která by se snažila oslnit davy. Možná proto je i tak krátká a snadná na dohrání. Líbí se mi jak jsi upozornil na dvě protikladné tváře hlavního hrdiny dokonale skloubené v jednu.

    A taky mi to připomíná naší debatu V Kolkovně (snad je to ještě v pubcastu zaznamenáno)kde jsis posteskl nad absencí zápletek pro dospělé hráče. Hlavní motiv hry vysekat se z obvinění vraždy mi tvoje očekávání docela splňuje

    OdpovědětVymazat
  2. Jako Full Throttle je v mnoha ohledech vrcholem LucasArts z VGA éry (ještě musím dorazit The Dig, abych to porovnal), jenom to asi není vysloveně nejlepší adventura (rozjel jsem Day of Tentacle a nedá se to srovnat).

    Vysekat se z obvinění skutečně je dospělejší téma, ale v kontextu komixovosti hry jde trochu mimo - ale to nebyl ani záměr, takže to nevadí.

    OdpovědětVymazat
  3. Full Throttle je bajecna hra. Vdaka za clanok. Dokonca som sa dozvedel aj nieco nove...ehm tie akcne pasaze sa dali preskocit tak jednoducho, jednou kombinaciou!!!! Argh. Jedina vec co ma vzdy na tej hre strasne stvala, a ono to islo preskocit!

    Ad kratkost hry - otazka znie, ci by bolo dobre cely pribeh viac-menej umelo natiahnut kvoli hernemu casu. Pribeh bol vypovedany, praticky mu nic nechybalo. Full Throttle je skutocne velmi kratka a jednoducha hra, ale ten zazitok stoji za to.

    Hudba a dabing tiez vynikajuce. Zhodou okolnosti som nedavno zacal hrat Batman: Arkham Asylum, kde tiez Mark Hammil odvadza skvelu robotu a spomenul som si pri tom prave na Full Throttle.

    OdpovědětVymazat
  4. Máš pravdu v tom, že takto nastavený příběh se nedá natáhnout a naopak jeho natažení by bylo ku škodě. Na stranu druhou mi ve hře chyběl "střed". Měl jsem začátek a pak rovnou konec. Možná je to jen pocit, že bych si hru přál delší na "počet kliků", protože kdybychom započítali reálný čas s akčními sekvencemi, tak se dostaneme s celkovou sumou hodin klidně k patnácti ;).

    Spíš přímé pokračování ve stejné kvalitě bych si dal a pak vydal jako jednu hru ;).

    OdpovědětVymazat