24. 5. 2010

Výměna mečů


Nová konzole se zabydlela v mém domově celkem rychle. Nutno uznat, že přestože velikostně nejde o zásadní rozdíl, takzvaná "slim" konzole má mnohem nižší produkci hluku a tepla, alespoň ve srovnání s původním 60 GB modelem. Snad i proto mám pocit, že vydží déle...

Druhou věcí je, že už konzole nepřipomíná rakev pro Darth Vadera, ale pořád mi přijde docela ošklivá. Koho to SONY zaměstnává, že si myslí, že se bude lidem líbit kus plastu připomínající čínskou produkci NES klonů? No nic, přejděme to taktním mlčením.

Kde ale odmítám mlčet? Nemohu odpustit kritiku společnosti SONY za jejich neomluvitelný přístup k uživateli. SONY je natolik posedlá šifrováním všeho, že se to nakonec obrací důrazně proti platícím lidem, jako jsem zrovna já. Všechno začíná a končí konstatováním, že harddisk v Playstation 3 nelze přenést do jiné konzole. Data jsou tedy pevně vázaná na hardware. Co ale v případě, že uživatel mění konzoli? Nintendo s jejich Wii vůbec nepochopilo smysl uživatelských účtů a jejich konzole umožňuje jenom kopírovat sejvy a hry na SD kartu, což v kontextu neexistence harddisku dává trochu smysl. Ale Playstation je přece konzole pro velké lidi, takže lidé v SONY dalo hlavy dohromady a vymyslelo systém na takzvaný „transfer“ čili přenos z konzole do konzole. Pojďme se podívat na sled událostí, které se odehrály v mém domově včera odpoledne (začal jsem asi v jedenáct před obědem), s patřičným komentářem.

1) Pro přenos dat jsou samozřejmě potřeba dvě konzole a obě funkční. Pokud vám tedy konzole chcípne, můžete se s veškerými daty rozloučit. Ani po třech letech hackování se nepodařilo pokročit natolik, abychom si mohli svá data samovolně kopírovat třeba do PC.
2) Jelikož vlastním PlayTV, zakoupil jsem sobě většího disku o kapacitě 500 GB. V době pádu konzole jsem měl přítomno asi 300 GB dat, převážně filmů a herních instalací.
3) V prvé řadě jsem potřeboval z opravené konzole dostat právě filmy. Připojil jsem tedy USB disk a hned jsem narazil na problém. Slavná PS3 podporuje systém souborů FAT32, což znamená, že na USB disku nemůže být partition větší, než 32 GB (dle oficiálního popisu Mrkvosoftu) a velikost jediného souboru do 4 GB. A „samozřejmě“ není možné vytvořit si na 100 GB disku tři samostatné partition, PS3 vidí jen jednu. (Tato operace trvala skoro dvě hodiny).
4) Náhodou jsem zjistil, že PS3 na externím disku rozeznává vždy poslední partiton. Takže jsem si vykopíroval 32 GB filmů, pak USB disk přepojil do notebooku, vytvořil další partition a opět spustil kopírování z konzole. Krok jsem zopakoval ještě jednou a měl jsem tak v podstatě všechny filmy, na kterých mi záleželo.
5) Zálohování sejvů je také zlo. Samozřejmě nelze hromadně označit všechny sejvy a kopírovat je na USB disk. Můžeme jenom jeden po druhém ručně kopírovat. Ale samozřejmě zapomeňme na zálohování sejvů her, které podporují stažitelný obsah z Playstation Network – jde o chráněné sejvy, které dostaneme ven jen transferem. Největší radost člověk má u her jako Metal Gear Solid 4, kde mám asi 40 pozic. Nutno podotknout, že tento krok jsem dělal jen z vlastní paranoie.
6) Virtuální memory karty, kam se ukládají sejvy PS1 a PS2 her se mi nepodařilo vůbec zkopírovat ručně. Půjde to tedy jenom transferem. Druhou možností je samozřejmě oficiální adaptér, který kopíruje sejvy z konzole i do ní na ofiko memory kartu ke starším konzolím. I když transfer vezme v potaz tyto virtuální sejvy i v nové konzoli, která již nepodporuje PS2 hry, je za normálních okolností nemožné sejvy z konzole dostat „jen tak“.
7) Když už jsem zazálohoval ručně, co se dalo, nastal čas na smazání všeho nepotřebného, přesněji řečeno všeho, co se nedá znova stáhnout nebo jinak obnovit (důvod je prostý – zkrácení času při transferu a následného backupu – kde jsem navíc omezen velikostí partition na USB disku – 32 GB – viz dále bod 10). Hudba šla do kopru komplet (což nevadí, tu mám v PC), filmy také tak. Herní instalace je nutné mazat po jednom, což je také opruz. Nakonec šly ven i fotky. Konzole mi nyní hlásila 400 z 465 GB volných. Co má těch 65 GB? Nezazálohovatelné sejvy? Ale tak co, nová konzole má disk o velikosti 120 GB, takže se to tam vejde.
8) Obě konzole jsem propojil LAN kabelem a spustil funkci transfer. Předtím jsem ještě musel deaktivovat uživatelské účty. Nová konzole si sama naformátovala disk a přetahala data. To už byly tři odpoledne, tento krok trval asi hodinu.
9) Nyní je potřeba přenést 500 GB disk ze staré konzole do nové. Znamená to udělat backup. Backup má tu vlastnost, že je možné ho obnovit jen na té samé konzoli a to včetně chráněných dat.
10) Připojil jsem USB disk – opět – jedna partition má maximálně 32 GB. Tak jsem byl zvědavý, jak se to tam vejde, když jsem si pamatoval, že na disku by mělo být okolo 60 GB dat. Kupodivu tento backup byl velice rychlý – data se osekala o systémové položky a hnedle z toho byly pouhé 3 GB. To je na sejvy pořád moc, ale lepší, než drátem do oka.
11) Nyní došlo na fyzickou výměnu disků. Pětistovka se usadila do nového slimáka a došlo ke startu. Počítal jsem s tím, že mne konzole ihned vyzve k formátování disku. Ne tak úplně. Po docela dlouhé době mne obrazovka vyzvala ke vložení USB média s nejnovějším firmware 3.30. Takže jsem těch 170 MB stáhnul, nahrál na USB flanku, vložil do konzole – a hle, nyní se teprve harddisk zformátoval. Proč?
12) Obnovení backupu bylo velice rychlé. Blížila se čtvrtá hodina odpolední a já konečně začal obnovovat zálohu filmů a dalších věcí.
13) Po zkopírování první partition s filmy jsem musel USB disk připojit k notebooku, smazat zkopírovanou partition a proces dvakrát opakovat, než se tam dostalo všechno zpátky.
14) Do staré konzole jsem vložil původní 60 GB disk a zvolil „Systém Restore“. Původní 120 GB disk z nové konzole jsem si schoval do zálohy.
15) Po přihlášení do Playstation Network jsem dal stahovat zakoupené tituly. Omezení fronty je tuším na 30 stahování najednou, takže se mi tam zdaleka nevejde vše, co jsem si kdy koupil. Nemluvě o tom, že nyní budu muset instalovat všechny hry znova.
16) Okolo páté hodiny odpolední jsem prohlásil operaci za hotovou.
Suma – zabilo mi to skoro 6 hodin a i kdybych vynechal kroky, které jsem dělal mimo Playstationy, trvala „pouhá výměna konzole“ nejméně 3 hodiny.

A to všechno jenom proto, že není možné vzít disk z jedné konzole a vrazit ho do jiné, jak je tomu například u XBOX 360. Proč? Proč SONY? Co jsme vám udělali? Cpeme vám prachy jak diví a takhle nás budete buzerovat? Rozumím tomu, že jsou data na harddisku zašifrovaná, aby to nešlo tak snadno prolomit, beru to. Ale tohle – tohle je prostě přehánění. Vazba softwaru na hardware v jednadvacátém století, zvláště, když máte funkční systém uživatelských účtů – to je zločin. Místo toho, abychom si ukládali sejvy na vaše servery, se musíme ojebávat s dementně vymyšleným systémem, který je navíc zoufale pomalý a uživatelsky vrcholne nepřívětivý. Tak velký černý puntík ještě nevymysleli, abych vám ho udělil. Vulgarismům se horko těžko bráním, ale padlo jich za to odpoledne MNOHO!

IT ONLY DOES
EVERYTHING.

EXCEPT FOR:
LINUX
PS2 GAMES
USER FRIENDLY
1080P GAMES
MULTIUSER PLAYING
ONLINE VOICE CHAT
NTFS SUPPORT

P.S: Moje stará konzole je již prodána.

18 komentářů:

  1. Pěkná opičárna. Nicméně peníze jsi Sony dal a to dokonce dvakrát ...

    OdpovědětVymazat
  2. Rakev Darth Vadera je prece stylovka ! :)

    Ale ta Slimka je osklivejsi, je fakt ze zrovna krasavce nevyrabej :(.

    OdpovědětVymazat
  3. Nějak nechápu, proč tak složity postup!? Stačilo přece absolvovat POUZE BOD 8, kde se na druhou konzoli přenese přesná kopie původní konzole naprosto se vším.

    Samozřejmě FAT32 lze naformátovat bez problémů i na více než 32GB.

    OdpovědětVymazat
  4. Jiz par let pouzivam externi disk 160GB foramtovany na fat32, PS3 ho vidi vpohode.

    OdpovědětVymazat
  5. 2anonym: No to právě nestačí. Chci přece zachovat 500 GB disk ze staré konzole do nové. Takže se nevyhneš backupu, což při cca 300 GB je problém kvůli FAT32 - a jak jsem psal výše, _oficiálně_ je limitovaná na 32 GB a když chce mít člověk jistotu, tak to splním. Když už se s tím člověk sere, že jo.

    Jediný krok, který jsem udělal "navíc" bylo ruční kopírování sejvů, u kterých to šlo (5), vše ostatní jsem byl donucen udělat kvůli tomu, že SONY nedává majiteli konzole kontrolu nad jeho daty. A to je to, co kritizuji.

    OdpovědětVymazat
  6. Nechapu to hnidopistvi anonymu. Pravda je prosta: " Je to voser!"
    A nic s tim nenadelate.

    Jinak Dave good luck s druhou konzoli konecne muzes se vrhnout na RDR ;) Jsem zvedav co ty na to.

    OdpovědětVymazat
  7. Je aspon u tej novej nejaka sanca, ze sa nezopakuje YLOD prihoda?

    OdpovědětVymazat
  8. Doporucuju zapnout, aby se konzole po stazeni vsech aktivnich downloadu sama vypla. Soucasne totiz vsechny stazeny veci i nainstaluje pred vypnutim, takze to pak vsechno nemusis instalovat rucne.

    OdpovědětVymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. Njn, je to tak, nemuze prenest pres srdce, ze je narozil od joa respektovany a umi psat.

    Poor chrobacik joe by nemal zabudnut ten prasok, ako mu stara mama povedala.

    OdpovědětVymazat
  11. Děkuji za popis procesu. Nevím, zda moje PS 60GB dostane novou mechaniku nebo ji vyměním rovnou za nový Slim (čekám na ten s ještě menším RSX). PS2 hry na ní prakticky nehraju. Na druhou stranu se mi FAT desing velice líbí a SLim vypada hnusně levně. FAT si rád vystavím, Slim abych někde schoval.

    OdpovědětVymazat
  12. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  13. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  14. Add FAT32 - je mi jasné, jak lze s velikostí clusterů hejbat a že to lze udělat víc, v tomhle ohledu jsem vzdělán. Slyšel jsem ale zkazky, že PS3 vyžaduje ofiko formát, jinak "mohou nastat problémy" a tak jsem nechtěl riskovat.

    Nebudu chvíli banovat toho neo_joeho, počkáme, čím nás ještě pobaví.

    OdpovědětVymazat
  15. Omylem jsem smazal šptný komentář. Chtěl jsem smazat tu s mým mailem. Takže zde je ten omylem smazaný:

    Co te FAT32 týče, tak ten podporuje až 8TiB. Ale díky chybám fdisk/scandisk ve Win 95/98 byl problém používat větší partition než 64GiB, pokud se nestáhly doplňkové aktualizace s opravenými verzemi, které dovolily vytvořit až 512GiB "partyšny". Win 2000/XP mají limit 32GiB, aby donutily lidi přejít na NTFS. Pomocí extérních utilit pořád lze disk naformátovat na větší velikost (mám odzkoušený 120GB 2,5" disk s FAT32 na mé PS3).

    Dodatek - ten 120GB je ofiko naformátovaný ve Windows ME a funguje zcela v pohodě.

    OdpovědětVymazat