4. 9. 2010

Hardwar


Ještě jednu hru bych doporučil na nadcházející podzimní večery. Hardwar je zjednodušeně řečeno Frontier, ale v rámci jedné rušné planety. Dá se tak doporučit zejména začátečníkům a také lidem, kterým grafika (byť přes OpenGL) ve Frontierovi přijde dneska nepřekousnutelná. Sázka na jistotu, pokud rádi objevujete a zkoumáte svět a toužíte na tom všem vydělat.

V roce 1998 vyšla spousta her, o kterých se právem hovoří dodnes. Počítejte se mnou - Fallout, Carmageddon 2, Half Life, Grim Fandango, MDK, Lula Sexy Empire, Oddworld, Unreal, Tomb Raider 3... má smysl pokračovat? 3D akcelerace se na PC usadila s jasným vítězstvím a první Playstation bořil rekordy prodejnosti i softwarové podpory. Nedivím se, že hra Hardwar zapadla. Co se našich luhů a hájů týče, dávám vinu i magazínu Score, který této perle věnoval pouze jednostránkovou recenzi v zadní části časopisu (byť s hodnocením tuším 8/10).

Gremlin Graphic Software. Na této firmě mne fascinuje několik věcí. Považuji je za jakousi "jedinou konkurenci" studia Psygnosis, ale s mnoha odlišnostmi. Drtivou většinu her si vždy distribuovali sami. Drtivá většina her se zapsala buď do žánru nebo do mého srdce. A drtivá většina úvodních znělek pořadu Bad Influence obsahovala (z nějakého důvodu) dva dinosaury - Brada a Deenu - kteří pocházejí také od Gremlinů (nekecám, dokonce měla být s těmahle týpkama hra, ale naštěstí nikdy nevyšla). A zkrácený výčet her - kdo by mohl zapomenout na perly jako: Space Crusade, Lotus, Zool, Legacy of Sorasil, Normality, Motorhead, Actua Soccer, Litil Divil nebo Realms of Haunting? Ne snad, že by neměli své přešlapy, ale Hardwar mezi ně rozhodně nepatří!


Oproti Frontierovi obsahuje Hardwar nějaký ten příběh a připravené události. V blíže nespecifikovaném, ale hodně vzdáleném roce, se na zmrzlém měsíci Titanu rozmáhá těžba nerostných surovin s docela slušnou hodnotou. To pochopitelně časem přilákalo zločince, kteří okrádají těžaře; policii, která jim zatne tipec; a samozřejmě spousty obchodníků, kteří na tom všem chtějí vydělat. Náš hlavní hrdina se tak může podle situace přidat na kteroukoliv stranu, aby vydělal co nejvíce peněz na další obchody, nové letouny ale i na úplatky. Jednou za čas se mu ale může poštěstit a dostat se k nějaké práci, díky které se konečně dostane z téhle zmrzlé díry.


Jako hráči se tedy chopíme ovládání jednoduché lodi a vyrazíme do prašného a zmrzlého prostoru. Postupně se seznámíme se základním městem s prozaickým názvem Misplaced Optimism. Základní ovládání skutečně připomíná Frontier, ale jelikož se pohybujeme pouze na jedné planetě a to ještě létáme skrz kaňony a krátery, akce více připomíná spíše Descent nebo Terminal Velocity. Leč souboje nejsou zdaleka to jediné, co lze ve hře dělat. Brzy se totiž začneme soustředit na příchozí emaily a na základě slev či výhodných nákupů pronikneme do ekonomického modelu hry.


Díky relativně malému prostoru je mnohem snadnější si vychytat cestovní trasu a plánovaným obchodováním vyvolávat v ekonomice zvraty. Z počátku se zdá, že je nejjednodušší dělat supa - sledovat bitvy mezi policií a piráty, načež rozstřílené lodě naložit a prodat do starého železa. Ale vidina zisků není zrovna nejlepší. Musíme tak kombinovat práci poslíčka, kolaboranta s policií a sledovat nejvýhodnější nabídky obchodníků, abychom vydělali tučný balík. Podtitul hry je "Future is greedy" a s pořádně mastným kontem hra teprve začíná.


Jedna z nejlepších věcí na celé hře je možnost založit si vlastní obchod a to jak na nákup, tak na výkup. Po celé planetě se ocitá spousta nevyužitých hangárů, které si můžeme koupit a rozjet v nich byznys. Od určité částky je to nejrychlejší cesta k penězům. Lze tak narušit původně vyváženou ekonomiku světa, zbankrotovat sousední obchody. Chce to jen chytře sledovat trh a prodávat za lepší ceny. Zisk následně dobře investovat a koupit další hangáry.


K tomu ale vede dlouhá cesta. Než se dostaneme k těmto aktivitám, půjde většina peněz do naší lodi, přezdívané Můra. Naše loď krom nákladního prostoru disponuje i zbraněmi, navigačními systémy, štíty a v neposlední řadě také CPU, které můžeme softwarově upgradovat a tím si rozšířit informace na HUDu. Se základní lodí se ale málokdo spokojí, takže si můžeme kupovat lepší. Ale ty nejlepší lodě získáme za dlouhodobou spolupráci s nějakou frakcí, která nám pustí své soukromé zásoby.


Zajímavostí také je, že ve hře nelze zastavit nebo zrychlit čas. Všechno si musíme odpilotovat sami, musíme být ve správný čas na správném místě. Ani čtení emailů není dobrý nápad, pokud se okolo nás pohybuje přespříliš pirátů / policajtů. To ale ovšem také znamená, že můžeme krásně sledovat cvrkot mezi krátery a okoukat tak například cestovní trasy nějakého konkurenčního obchodníka. Krásnou možností je také pronájem taxi nebo jízda jednokolejkou - prohlížet si všechno z bezpečí je krása. Atmosféra hry je díky této realistické živosti na maximu. Akorát člověk nesmí zapomenout, kde parkuje ;).


Čím se ale Hardwar zásadně odlišuje od veškeré konkurence? Je to samozřejmě multiplayer. Zvláštní představa - hrát s kamarády na síti třeba deset dvacet hodin v kuse a stavět ekonomická impéria či svádět bitvy s policií, že? Je to jeden takový můj malý sen strávit někdy víkend s pár oddanými této myšlence. Navíc, podobně jako ve své době Doom, lze hru více hráčů kdykoliv uložit a k partii se vrátit později. Hardwar se ale také dočkal mnoha fandovských patchů, díky kterým je možné hrát multiplayer dokonce online a tím docílit MMO efektu u původně singleplayer hry.


Hardwar nedisponuje nějak velkou paletou činností, ale díky světu, zábavnému ovládání a viditelnosti našeho vlivu na dění je i menší množství činností dostatečné. Hardwar umí bavit, chytit a nepustit, podobně jako Frontier (kde lze toho dělat ještě méně, ale v jiném měřítku). Bohužel - vedle Frontiera bychom mohli jmenovat pouze hry Privateer, X-3 a případně Freelancer. To je od doby Elite zatraceně málo her, které by nám poskytly podobný zážitek. Hardwar rozhodně nehraje druhé housle, pokud vám podobná ekonomicko válečná simulace chybí a výše jmenovaných jste už trochu přesyceni (v rozpětí 26ti let bych se vůbec nedivil), určitě si hru zahrajte. Retrohodnocení je kolem 9/10, dneska bych dal leda kvůli grafice o nějaký ten bodík dolů.

Na závěr ještě upozorním na GNU projekt Hardwar, který krom nového enginu a grafiky uvádí také editor (který mimochodem funguje i online, takže více lidí si v reálném čase může stavět svůj kus planety), plnou podporu online hry a to vše pro Windows, Linux, OSX a pod GNU. Není život krásný? Je. Tak hrajte Hardwar.

P.S.: Intro ke hře začíná zapálením cigarety - drsná hra! ;)

1 komentář:

  1. Jen bych dodal, že grafika vypadá podstatně lépe pokud není nastaven direct3d/etc. ale softwarový ovladač, jinak se u budov rozmažou detaily do té míry, že skoro nejsou vidět.

    OdpovědětVymazat