Kdo by neznal Abuse. Ve své době revoluční hra, která ve skutečnosti žádnou moc revoluci bohužel nezpůsobila. Hry, kde se separátně ovládal pohyb postavičky a zároveň směr střelby nebylo zas tak mnoho, nemluvě o kombinaci klávesnice + myš. V té době, kolem roku 1996, jsme přecházeli na toto ovládání u doomovek, ale u 2D her? Revoluce se tedy nedostavila a až teprve v současné době vidíme celou řadu 2D her (zejména na konzolích, s analogovými joysticky), které jakoby Abuse z oka vypadly. Čímž netvrdím, že Abuse bylo první, stačí si vzpomenout na Walkera na Amize. Ale taková ta frenetická atmosféra, na Abuse se dá hezky vzpomínat.
Andrewova recenze ze Score 26 patří mezi jeho nejlepší literární díla (společně s Raymanem v témže čísle), která dokázala perfektně naladit. Povedlo se, po Abuse (společně s Raymanem) jsem toužil převelice. K shareware verzi jsem se dostal celkem brzy a běsnění dostalo správný rozměr. Na hře bylo hezké, že dokázala překvapit. Každý level, aniž by leveldesign dával smysl v realistickém hledisku, má svoje zajímavosti, které musíme využívat. Hrátky s přepínači, pasti, tajné místnosti, roztodivné zbraně a hlavně haldy vetřelců nejrůznějšícho vzhledu. Poměrně nepokrytě vycházející z designu Gigerova Aliena, však zachytili atmosféru početní převahy, navíc disponující lepšími pohybovými možnostmi. Zoufalý panický ústup, zuřivé skákání a střílení po všem, co se hýbe - to perfektně Abuse zachytilo.
Bez cheatu jsem hru nikdy nedohrál, finální pasáže byly absurdně obtížné. Dostřílet se na normální obtížnost někam do poloviny hry - to bylo maximum, co jsem ze sebe vymačkal. No jelikož dneska vyhlašuji měsíc s Abuse (a potažmo s Raymanem), máme tady zadání. Za prvé - rozjet Abuse na Amize. Za druhé - spustit Abuse v nějakém vyšším rozlišení, udeálně 1600x1200 (na PC samozřejmě). Za třetí - pokusit se dostat co nejdál poctivou hrou.
Happy gunning.
P.S.: Za banner děkuji ZiPERovi.
Abuseeee povodne pecka, nema chybu. Uz skusal kadejake remaky/updaty a zatial ma nijaky nechytil. Ak najdete nieco funkcné hodte sem link. Podobna je teraz Capsized - demo je na steame a celkom srandicka. A amigacky Walker to bola "kosenica". rohstola
OdpovědětVymazatO Abuse jsme se ucili dokonce na skole, je totiz naprogramovan v Lispu. To bylo onen predmet o studiu velmi prehistorickych jazyku jako Prolog, Lisp, Ada, .. Fortran, Cobol.
OdpovědětVymazatNo, docela respekt to v tomhle nakodit.
http://lispgames.ath.cx/index.php/Abuse
S dohranim se nijak problem nemel. Nejvic jsem zatuhaval ve ctvrtem kole.
PS: Zkratky jako level1 -> level3 nejsou cheaty, spravne? (pri pruskoku znicenym stropem). Ale hraju s mysi, jen na klavesnici to imho ani nejde. Chce to taky s rozmyslem vybirat zbrane.
Capsized je preci jen trochu neco jineho. Ale vypada to moc pekne. Stejne me mrzi, ze sice dnes dokazi udelat krasne vypadajici 2D strilecky, ale jsou prajednoduhy, nic co by se blizilo Another Worldu, Flashbacku, nebo alespon Heart of Darkness.
OdpovědětVymazatDoufam, ze se alespon pochlapej ex Bungie Mooonshot games.
Jinak k Abuse - ve sve dobe to byla naprosto bozska hra u ktere jsem stravil mnoho veceru, dokonce jsme ji hrali s kamosem po zivote na stridacku. Nikdy jsem ji nedohral, ale dulezita byla ta zabava. Jinak obcas tam tech vetrelcu bylo opravdu moc a hrace doslova zasypali.
Skoda, ze nejaky dustojny nastupce ve spickovem zpracovani neni. Frenetickych rezeb jako tahle je malo.