Playstation Move se dostal na náš trh s minimálním zpožděním, ale až teprve o víkendu jsem měl možnost si s ním hodinku zablbnout a to patrně s výchozí hrou Sports Champions.
Hardware bych shrnul asi takto - "bambule" (jak ovladači majitel, který si nepřál být jmenován, přezdívá) se dobře drží a reaguje s přijatelným zpožděním na pohyb velice dobře. Těžko říci, do jaké míry je zpoždění dané danou hrou, ale nepozoroval jsem zásadní rozdíl od Motion+, na které jsem docela zvyklý. Přenášený pohyb je ale o něco přesnější, možná je to subjektivní pocit, ale jelikož Motion+ a Move od sebe odděluje přibližně rok, přijde mi technologická vyspělost celkem pochopitelná. V testovaných hrách jde ale o minimální rozdíl v prožitku.
Co bych zkritizoval, ale to je u použité technologie jasné, je samotný princip používání kamery. Když člověk "hraje podle pravidel", čili stojí většinu času na daném místě, není tomu co vytknout. Stačí ale, aby se pohnul trochu mimo záběr (což v zápalu hraní nemusí být problém) či se posadil do křesla a Move je ten tam. Závislost na kameře je zkrátka problematická, což ještě více vynikne při hře více hráčů - pro čtyři potřebujeme značný prostor, aby se mezi sebou nejen nepomlátili, ale zároveň byli všichni v záběru.
Umím si představit, že hry pro jednoho hráče, který sedí v křesle (vím jenom o hře Tumble, ale tu jsem nehrál), bude Move skvělý ovladač. Ovšem u aktivnějších her, což se Move snaží prosazovat, se bojím výpadků. Ne nutně kritických, ale rozhodně ne příjemných. Celkově se Move dá srovnat s Motion+ a v několika ohledech jej překonává. Hardware ale nestačí, co software?
Testovaná hra, tedy Sports Champions, přesně ukazuje, jak se kompilace miniher nemají dělat. Strohé menu s výběrem šesti sportů a... a to je všechno. Žádné radosti okolo, prostě naprostý minimalismus. Škoda. Postupně jsem vyzkoušel všechny sporty a opět krátké shrnutí. Stolní tenis je velice dobře udělaný, ukazuje přednosti Move ve smyslu přesnosti. Mám větší kontrolu nad mířením a to přispívá realistickému pojetí hry. Volejbal není moc zábavný, ale dobře udělaný, princip nahrávek a smečů může být na vyšší obtížnost prima, ale nezaujalo mne to. Gladiator Duel je prezentace bojového simulátoru šermování. Je relativně přesný a využitelný, soupeři mají zdravíčko a je možné dělat "něcojakofatality". V dané kompilaci her ale působí nepatřičně až komicky, princip není dotažený do konce, ale je to zajímavé použití. Disc golf je házení plastovým talířem na cíl. Tohle se mi asi líbilo nejvíc, člověk si vychytá míření. Bocca je předělaný petánque a nebavilo mne to. Lukostřelba je ujetá, na hranici zábavnosti.
Většina her je sprostě obšlehnutý Wii Sports Resort z Nintenda, což bych ještě bral jako "nemusíte si kupovat Wii, máte to samé doma s Move". Že ale neobšlehli i principy her nechápu. Zmíněná lukostřelba je v rámci Resortu jedna z mých nejoblíbenějších her dodnes, hned po stolním tenise a šermování. Sports Champions mne zaujali přesnějším tenisem a házením talíře. Ostatní hry jsou k zamyšlení.
Plně souhlasím s výrokem páně Drokka, že pohybové ovládání je už nějaký ten rok za zenitem. Wii vyžralo pozornost zákazníků v roce 2006 a 2007, načež atraktivita pohybem ovládaných her šla prudce dolů. Samotné Nintendo už dneska využívá ve svých hrách pohybu naprosto minimálně. Máme rok 2010 a SONY (potažmo Microsoft) se tváří, že "přišel jejich čas". Přiznejme si to - určitě existuje nějaká skupina hráčů, kteří zoufale touží po pohybem ovládaných hrách, ale z této skupiny to bude jenom zlomek, kteří nevlastní Wii. A kdo umí počítat, zjistí, že místo Move se vyplatí investovat nějakou tu kačku navíc do Wii vybaveného Motion+ a získá k tomu příjemný bonus ve formě her, které na Playstation (či XBOX) zkrátka nejsou a nikdy nebudou.
Stejně, jako Motion+, je Move (a Kinect) nepovinná periferie, což znamená okrajový zájem vývojařů, aby prodeje hardwaru podpořili adekvátním softwarem. Nějaké patche do Heavy Rain nebo Killzone 2 to nevytrhnou, oproti tomu Nintendo vydá příští rok Zeldu s vyžadovaným Motion+ a to je snad jediný okamžik, kdy má šanci Motion+ ke globálnímu prosazení. Kdyby Microsoft vydal Halo 4 / Gears of War 4 / Forzu 4 pouze s ovládáním přes Kinect, kdyby SONY vydalo Gran Turismo 5 / God of War 4 / Uncharted 3 pouze s ovládáním přes Move - bylo by to zajímavé zamíchání kartami. Ale všichni víme, že se to nestane. Proto Move hodnotím jako zbytečně vyhozené peníze.
Otevřeně přiznávám, že hovořím zaujatě z pozice majitele konzole Nintendo Wii, který má 99% toho, co může Move nabídnout, dávno za sebou. Otázkou je - kdo to za sebou nemá?
P.S.: Ovládání hlavního menu Playstation pomocí Move je pěkná featura.
Žádné komentáře:
Okomentovat