Overwatch, známý to Nintendo hater, console hater, všechno hater a tak dále hater, nám sepsal celkem dobře nadsazenou, rýpavou kritiku nového projektu od Nintenda, novou generaci konzolí. Já, jako SONY hater, Microsoft hater a Nintendo lover, jsem to pochopitelně nemohl nechat bez reakce. Takže jsem se rozhodl to všechno grafomansky uvést na pravou míru, protože kdo si dovolí otevřít hubu proti Nintendu, se zlou se potáže!
Moje poznámky budou vepsány kurzívou.
Když se rekne A, melo by se ríct i B. Tedy - šest vybraných důvodu výše/níže je v zásadě reálných, ale podle mne neúplných. Nechci psát opak - "Šest duvodu, proc bude nová konzole od Nintenda Win", ale spíš doplnení k zamyšlení.
Project Cafe, který Nintendo odhalí na letošní E3, má zaděláno na neúspěch. Vysvětlím proč. Nintendo se totiž po hlavě pustilo do něčeho, co nemá ty nejlepší předpoklady. (Jasně, taková ta firma, co vzkřísila herní průmysl a je v současné době má nejprodávanější produkty). Zde si můžete přečíst šest jednoduchých důvodů, proč by mohla být nová konzole od Nintenda skutečně fail:
1. Nevhodné načasování: launchovat novou konzoli "uprostřed" právě běžícího konzolového cyklu je hloupost, protože nejpozději v roce 2014 bude nový Xbox a PlayStation. Nintendo tak bude s Project Cafe uzavřeno v podivné bublině, která bude pouze na půl cesty mezi stávající a budoucí generací konzolí. Project Cafe tím pádem bude středem pozornosti maximálně dva roky. Pak přijde skutečně další generace.
Pokud přijmeme, že herní životnost konzolí je 5-7 let a že pro Wii již nejsou v přípravě žádné nové hry (snad vyjma Skyward Sword), tak je načasování na rok 2012 v rámci výše uvedeného "přesné" - tedy akorát ke konci celého cyklu generace. Otázkou zustává, jestli konkurence bude trvat na ždímání sedmé generace nebo ne. V tomto úhlu pohledu považuji načasování maximálně za riskantní. Podobně, jako Microsoft s X360, dá se z náskoku hodně vytěžit. Zpětně se tak bude dát naopak říct, že načasování je naopak vhodné. (Neodpustím si rýpnutí - ohlašovat nové generace podle vydávání konzolí od SONY a MS není úplně moudrý argument - nová generace přichází tehdy, když Nintendo řekne přece, firmy na operační systémy a rádia tomu nemohou z principu rozumět a nemají do toho co kecat).
2. Slabý výkon: Nová konzole od Nintenda má být prý jen o něco výkonnější, než Xbox 360 či PlayStation 3. I kdyby byla výkonnější třeba o 50%, nebude to stačit. Nintendo se tím dostane na pomyslnou technologickou špičku pouze na rok - v roce 2013 se totiž očekává oznámení minimálně jedné z konzol nové generace. A další generace bude jistě mnohem hardwarově pokročilejší, než Project Cafe.
To je legrační, o Wii se říkalo to samé a má pod palcem téměř polovinu všech prodaných konzolí. Takže to není problém. Podstatnejší věc v tomto argumentu vidím jinde. Jaké vývojářské nástroje dokážou opravdu vysoký výkon využít? Náklady na vývoj her jsou vysoké a pokud by měly být textury ješte detailnejší, modely ještě dokonalejší a scenerie ješte větší, tak se hra prostě nezaplatí (respektive půjde o ješte rizikovejší investici, než je tomu dnes). V tomto smyslu nevidím i jen "malý" nárust výkonu proti stávajícím konzolím za problematický. Ono ani nevíme, kam se budou vyvíjet nové konzole od SONY a MS.
3. Slabá podpory 3rd party vývojářů: To už je taková tradice domácích konzol od Nintenda. V případě Project Cafe nemyslím, že by byl nedostatek 3rd party titulů, obzvláště když se nyní budou moci portovat hry z Xboxu 360 a PlayStation 3. Mám na mysli přidané benefity - k čemu bude ten výkon navíc, když odečteme těch několik 1st party her? V nejlepším případě to dopadne jako PC porty - lepší textury, větší dohled, vyšší rozlišení, ale celkově žádný skutečně zásadní rozdíl. I PlayStation 3 by měl být papírově výkonnější, než Xbox 360 a 3rd party hry vypadají na obou systémech naprosto identicky.
S 3DS se Nintendo snaží third party vývojaře nalákat a poměrně otevřeně se hovoří například o GTA5 pro nové Nintendo. Faktem ale zůstává, že nepodpora third party se u Wii šeredně projevila a Nintendo má tak co dohánět. Třetí bod kritiky považuji za naprosto oprávnený. Jako jediný.
4. Absence exkluzivit: Je celkem jasné, že Nintendo opět vytěží všechny své vlastní značky. To dělá ostatně každý. Ale co tam bude kromě toho? Nintendo sice má peníze na zaplacení 3rd party exkluzivit, ale než se k tomu 3rd party firmy rozhoupou a než to bude mít dostatečně velkou uživatelskou základnu, přijde nová generace konzolí.
Pominu-li to, že na Wii je zdaleka nejvyšší počet exkluzivních titulů (no kde jinde si zahrajete "My Little Horsefucking Motion Pony"?), podívejme se na to realisticky. Podobně jako bod výše - něco na tom je. Rozporoval bych ale "přijde nová generace konzolí". Z nepotvrzených zpráv se zdá, že architektura nové konzole by se mela podobat XBOX 360 (PPC+ATI) a tak přechod vývojařu / portace bude snadnejší. Podobně tak se dá předpokládat, že i Microsoft v následující generaci bude pokračovat v úspešném modelu (i kvůli zachování kompatibility). "Zapadnutí" Nintenda by tak nemuselo být na pořadu dne. Mohlo by to dopadnout i zcela naopak - z nové Nintendí konzole se stane primární vývojařská platforma a z ní se bude portovat na (klidně silnejší) konzole MS a SONY - ale hry budou vypadat takřka stejně.
5. Cena konkurence: Pokud ne letos, tak nejpozději v roce 2012 dojde po dlouhé době k většímu propadu cen u Xboxu 360 i PlayStation 3. Proč si pak kupovat Project Café za minimálně stejnou, ale pravděpodobně vyšší částku? Množství kvalitních her bude v prvním roce konzole naprosto tragické (tak jako tomu bývá vždy, když jde libovolná konzole na trh) a za levnější peníz bude k dostání Xbox 360 nebo PlayStation 3 s desítkami špičkových a stovkami dobrých her.
Podle této logiky jsme měli zůstat s příchodem nové generace konzolí u Playstation 2 (nebo ještě lépe Playstation 1). Tohle je dost vágní. Když si budu chtít v roce 2012 kupovat novou konzoli, težko sáhnu pro zastaralém X360 a PS3; podobně tak, jako v roce 2007 nesáhnu po XBOX a PS2. Cena systému je samozřejmě podstatný regulátor zájmu, za pravdepodobnejší ale považuji situaci, že si lidi koupí konzoli od Nintenda. Přece jenom - nemajitelů XBOX 360 a PS3 je méně, než nemajitelů nové konzole od Nintenda - těch je přibližně potenciálních 80 milionů zájemců.
6. Online prvky: Online je samozřejmě doposud velkou neznámou, ale když se člověk podívá na tragický přístup Nintenda k online prvkům u Wii a DS v poslední době... A když ani PSN není schopno konkurovat propracovanému Xbox LIVE... Tak nějak se mi nechce věřit, že by najednou z ničeho nic udělalo Nintendo online službu, která by se ve všech aspektech minimálně vyrovnala Xbox LIVE. A pouhé vyrovnání se Xbox LIVE by stejně nestačilo, protože Project Cafe bude chtě nechtě po dvou letech své existence postaven proti nové generaci online služeb.
Nintendo s 3DS ukazuje, že začíná brát online vážne. Jsem rovnež toho názoru, že XLive se nepodaří "jen tak" překonat, ale podívejme se stranou na Appstore nebo Steam - spojením nebo přizpůsobením se těmto molochům by Nintendo mohlo vytvořit životaschopnou alternativu. To je ovšem ve hvezdách, o online se nic neví a není se tak ceho chytit.
Pro Nintendo samotné ovšem nebude Project Cafe fail. Opět můžeme celkem s jistotou předpokládat, že Project Cafe bude sestaven tak, aby na jeho prodejích Nintendo vydělávalo. Microsoft i Sony musí za každou cenu natáhnout životnost svých konzolí na slibovaných deset let. Ne snad kvůli nám hráčům, ale kvůli tomu, aby se jim ty investice do vývoje a dotování prodejů v prvních letech vrátilo a vyplatilo. Nintendo tyto starosti nemá a zřejmě je mít nebude ani u Project Cafe. Proto to nebude pro Nintendo finanční sebevražda.
Na závěr - protahování životního cyklu XBOX 360 a PS3 se může ukázat, když už ne jako sebevražda, jako dlouhodobě neudržitelný stav. Je jen otázkou času, kdy někomu z konkurence "rupnou" nervy a ohlásí (v kontextu desetileté životnosti předčasně) nástupce nové generace. Sázím na Microsoft. Za trochu paradoxní považuji ale rétoriku "nová konzole od Nintenda bude fail, ale pro Nintendo to nebude finanční sebevražda". Možná by si to chtělo uvědomit, jestli to teda nakonec fail bude nebo nebude. Aby to nakonec nebyl fail, jako Wii! Co by za takový fail dala konkurence!
Je podivné rozhodnutí uvádět konzoli na trh v průběhu aktuálního cyklu. Pro Nintendo z toho nekouká nic dobrého, minimálně ne z dlouhodobého měřítka. Na dva roky to bude asi fajn, ale pak už bude středem pozornosti (jak hráčů, tak vývojářů) někdo jiný.
Je podivné, že nejprogresivnější herní firma současnosti opět vypaluje rybník konkurenci takto snadno, uznávám. SONY v nejbližší době zavře krám kvůli placení soudních výloh za nezabezpečené PSN a únik uživatelských dat. Microsoft se vrátí k výrobě operačních systémů a rovněž zkrachuje, Rare a Psygnosis přejde opět pod křídla Nintenda a nebude jiné značky a víry. Na dvacet let to bude fajn, pak bude středem pozornosti (jak hráčů, tak vývojařů) Wii3.
P.S.: Biju černochy.
Co pro českého hráče znamená fail, může pro zbytek světa znamenat podnikatelský úspěch. Spíše se u Nintenda bojím, že 3rd party vydavatelé budou předělávat starší hity z ostatních konzolí, nikoliv na ni primárně cílit.
OdpovědětVymazatU nás je také zatím dost nezvyklé mít více než jednu konzoli (případně pouze PC). Takže když chci hrát Nintendo hry, tak si prostě koupím Nintendo konzoli. Když chci hrát něco jiného, koupím si k tomu Xbox nebo PS3. To, že první tři nejlépe hodnocené hry historie jsou od Nintenda, má svůj důvod. Oni prostě dělají skvělé hry, ať se to ostatním líbí nebo ne ...
zabyvat se takovym trollem je ztrata času. Stejně jako kdysi s JOEm.
OdpovědětVymazatUspesnost konzole sice lze hodnotit podle penetrace trhu, ale prijde mi mnohem verohodnejsi porovnani obratu(pripadne cisteho zisku, pod to zverejnuji) MS-Sony-Big N.
OdpovědětVymazatJinak za stratu casu to rozhodne nepovazuji a Dave evidentne take ne. Jak se rika na kazdem sprochu pravdy trochu a faktem je, ze soucasne online funkce ma Nindendo na urovni cca roku 1996.
2minitroll: Přiznám se, že neznám přesná čísla čistého zisku. Odhadem bych ale usoudil, že na tom nejlépe bude právě Nintendo. Jednak kvůli ziskovosti konzole, prodeje periferií, her a celkovému počtu prodaných kusů.
OdpovědětVymazatJinak - dalo by se na Overwatchovo plácání reagovat mnohem více inteligentně a podložit to čísly, takhle mi to ale přišlo zábavnější. Na druhou stranu - založit na takovém plácání celý blog bych asi zase nechtěl ;).
Pěkně napsané, v podstatě souhlasím s Dave. Jen bych rád upřesnil, že Wii i GCN je už postavené na PPC a ATI, takže není překvapení, že další generace bude HW podobná - jen výkonnější.
OdpovědětVymazatNavíc se předpokládá, že původní hry z Wii budou fungovat, ale navíc s vyšším rozlišením. Grafická knihovna Wii je derivát OpenGL (na zakázku Nintenda od ATI), takže by to neměl být problém.
2Dave: Me se to u vsech spolecnosti pracne hledat nechce(+ navic rozlisovat fiskaly), ale v roce 2008 byly obraty (v mld dolaru) nasledovne:
OdpovědětVymazat4,7 MS
3,8 N
2,2 Sony
Za rok 2008 to vypadá celkem jedle, ale za posledních pět let - nemáš přehled? Nevím, kde to hledat :(.
OdpovědětVymazatBohuzel neni to snadne, namatkou jsem narazil na tohle, zkus googlit podle tech fiskalu
OdpovědětVymazathttp://www.joystiq.com/2010/05/13/ps3-proved-profitable-in-last-sony-fiscal-year/
wii je hroznej fail, radsi sem koupil do rodiny tri, abych podporil nintendo :D
OdpovědětVymazatTady sou další trollové: http://www.gametrailers.com/episode/bonusround/504?ch=1
OdpovědětVymazat