19. 10. 2011

Gran Turismo 5 potřetí a naposledy 2.0


Při sledování světové politické scény se stáváme pravidelnými svědky bulvárních událostí, které zdánlivě nesmyslně ovlivňují dějiny. Například si vezměte ty řady sexuálních skandálů vlivných osob. Jak například souvisí sexuální radovánky Billa Clintona s jeho výkonem v čele Spojených Států? Pochybuji, že existuje nějaká korelace mezi sukničkářstvím a pragmatickým vedením politicko-ekonomického subjektu. V tento okamžik nastupuje zcela jiná rovina, takzvaně morální. Jak může člověk s tak mrzkými choutkami reprezentovat světovou velmoc, lid, který absolutně pohrdá jakoukoliv sexualitou a žije v přísném celibátu, takže Mirek Dušín by nikdy...! A teď se podívejte k nám. Náš prezident si smočí v kdejaké díře a nám smějícím se bestiím je to úplně fuk. Je zkrátka vidět, že někdy se dají věci hodnotit bez ohledu na jakousi reálnou kvalitu čistě na základě pověsti. Je-li nechvalná, je zcela lhostejno, kolikrát se budeme ujišťovat ve faktech. Stačí, aby zavládla "blbá nálada" a je to všechno pryč. A to přesně se stalo slepici Zoře. Ech - to přesně se stalo prezidentovi mezi automobilovými hrami. Gran Turismo 5 dostalo (údajně) zásadní update 2.0, který má za úkol všem vytřít zrak.



Přenesme se do horkého léta roku 2010, kdy jsem s Peťáskem vedl zasvěcenou debatu při pokuřování na balkoně. Téma hovoru - blížící se Gran Turismo 5. Stihnou to vydat v roce 2010? Podle všeho je vydání na spadnutí, ale dosavadní ukázky, screenshoty, videa (nikoliv trailery) a konec konců i Trial demoverze nevypadaly finalizovaně. A tak jsem nadhodil možnost, že hra možná vyjde ještě do Vánoc, ale že nebude hotová. Že teprve patche a dodělávky dotáhnou hru do finalizované podoby. Takže "opravdového" Gran Turisma 5 se dočkáme až v roce 2011. Debata se posléze rozvinula do obecnější roviny - jak je možné, že "neznámé" studio Turn10 dokázalo v nesrovnatelně kratším čase vyprodukovat titul, který v horším případě srovnal krok s dosavadním králem atd. No a je to tady. Podzim 2011 a majoritní update 2.0 je mezi námi.

Seznam změn a novinek je dlouhý a dechbouroucí. Dechberoucí hlavně proto, že si člověk uvědomí, v jak nedodělaném stavu byla hra vydána. Po stažení více než jednoho gigabajtu dat se konečně dočkáme:

- možnosti přetáčení replaye (avšak pořád nelze přetáčet plynule, pouze po segmentech)
- kokpitu non-premium aut (avšak jen siluety, tedy na úrovni Gran Turisma pro PSP)
- oficiální podpory pro volanty G25 a G27 (teprve teď?)
- ukládání tří nastavení tuningu našich vozidel pro různé závody (aniž bychom si je mohli pojmenovat)
- vylepšenou fyziku a umělou inteligenci (no nekecej!)
- několik nových aut (11 nových identických NASCAR aut se skutečně hodí)
- ukládání pozice v endurance závodech (čímž se poněkud ničí jejich smysl - měli naopak zakázat pauzování)
- celá řada serepetiček, jako vylepšené menu, online režim, rychlejší loadingy, podpora DLC, méně grafických bugů, manuální změny počasí a času při závodu a třeba i nové intro (které evidentně zabralo dost práce)


Co to znamená?

Vydání patche 2.0 je ve skutečnosti dokonalou ilustrací kyselého úsměvu, který všichni (anti)fandové GT5 dobře znají. Místo toho, aby pátý díl krále s jistotou zadupadl nepočetnou konkurenci do země, dostali jsme něco úplně jiného. Svým způsobem revoluční hru, kterou vlastně zas tak nikdo moc nechtěl a které chybí polovina featur konkurence. A dokonce i nyní s verzí 2.0 se nedá říct, že by Gran Turismo tak docela srovnalo krok s Forzou. Co se stalo špatně?

Zdánlivě nic. V podstatě jediné dvě podstatné věci, které momentálně hře chybí, je tuning vzhledu vozidel (obecně - detailnější tuning) a realisticky pojatá kariéra (pozor - nehovořím o online). Pokud je vám vzhled vozidel lhostejný, jako mně, máme před sebou "RPG like" kariéru, která sice není realistická, ale je pořád zábavná. Tak se dá říci, že jsme dostali do ruky definitivní Gran Turismo 5, tak jak ho Kazunori zamýšlel. Konečně. Jakoby snad roční zpoždění a tedy vydání nyní, mohlo uškodit...

Takže k věci. Je nyní Gran Turismo 5 dokonalou hrou, na kterou jsme čekali? Téměř! K dokonalosti chybí opravdu jen drobnosti. Fyzikální engine mi přišel už v základní verzi dostatečný, podobně tak umělá inteligence. Takže je-li tady nějaká změna k lepšímu, je pro mne neviditelná. Pořád ale platí, že jezdci se chovají vesměs uvěřitelně, bourají vysloveně jen v okamžicích, kdy nezvládnou řízení a celkem chytře se vyhýbají překážkám na trati. Jelikož jsem na úrovni 30 (z maximálních 40), tak už člověk vidí rozdíly v chování proti levelu 20 (stačí porovnat replaye). Nejvíce detailů v chování řidičů si ale člověk všimne v B-Spec režimu, který je mimochodem docela zábavný, když víte "jak na to". Na rozdíl od Forzy, kde mi přijde umělá inteligence přesaturovaná, připomínají replaye v Gran Turismu opravdové závody normálních i profesionálních jezdců. Podobně tak hodnotím i chování vozidel na trati. Auta se správně natřásají a naklánějí, vliv přenášení těžiště, případně vlhkosti trati a stavu vozidla - to vše má smysl řešit. Opět - oproti Forze to není tak přepálené, působí to uhlazeně a vesměs realisticky. Zde není co řešit, "to hlavní" zvládá Gran Turismo bezchybně.

Nesouvisí to s updatem 2.0, ale Kazunori nakonec srovnal krok s kariérou. Klasická offline nabídka závodů je nyní zatlačena do pozadí. Vše se točí kolem "denní" nabídky závodů, která je ekvivalentem "kalendáře akcí" z Forzy, akorát více realisticky - jelikož vše běží v reálném čase (na denní bázi). Každý týden se můžeme účastnit vtipně nastavených výzev, které zdůrazní detaily jednotlivých tratí i vozů. Samozřejmě to bez online nejde. Samotný BlueRay disk nabízí vlastně méně, než Gran Turismo 2 ve své době. Avšak kdo je dneska offline, že? Je to tedy velké plus pro hru.

Z faktického hlediska jsou tady jen dva body, které Gran Turismo 5 dělí od dokonalosti. Fyzikální destrukce vozidel u premium i non-premium vozů je na hranici přijatelnosti. Opět - Forza má tento systém na můj vkus přepálený, ale pořád jde o lepší výsledek, než předvádí Kazunori. V bodě druhém jde o vítězství Pyrrhy. Remote závody. Myšlenka ladit svoje jezdce skrz browser je podle mne naprosto skvělá, ale fatálně nevyužitá. Nelze jezdit standardní B-Spec závody, nelze jezdit s vypnutou konzolí. Škoda.

Update 2.0 splnil to hlavní. Dostal mne ke hře zpátky. To je cenná zásluha. Vzhledem k tomu, že denní závody sypou dost odměn a že motivují k objevování nových aut. Vzhledem k tomu, že jsou loadingy zásadně rychlejší. Vzhledem k tomu, že celkový počet nahraných hodin se blíží dvoustovce. Vzhledem k tomu, že jsem si začal užívat i B-Spec a ten blbej remote. Vzhledem k tomu, že Polyphonic mají tak málo zaměstnanců. Vzhledem k těmto aspektům musí člověk objektivně uznat, že Gran Turismo 5 konečně dozrálo a že i když nemá fatální náskok před konkurencí, jde o výjimečnou a skvělou hru. Experimentální hodnocení X/10 se tak snadno mění na 9/10 k plné spokojenosti všech zúčastněných.

Jenže je tady ten problém s pověstí, který jsem nakousl na samotném začátku. Gran Turismo 5 pošpinilo cennou značku svým předčasným a nedokonalým vydáním. Nesplnilo očekávání, nenaplnilo kýbl hype. Tážu se nyní, po téměř roční odstupu - nebylo toho již dost? Nebylo dost oněch posměšných videí "GT5 AI fail" na Youtube? Nebylo dost těch komických článků Gutu Joea? Nebylo dost poznámek o tom, jak Kazunori mastí po nocích Forzu a na svou značku kašle? Já myslím, že toho bylo dost. Už jenom to, že to tady takhle strašně okecávám je vlastně špatně. Myslím, že je na čase přestat být tím falešně morálním cudným Američanem a být tak trochu Čechem. Podívat se na to s odstupem, co jsme si to jsme si. Zkuste vnímat kvality hry bez předsudků. Zkuste se za své peníze bavit, místo rejpání do nesmyslů. Vždyť je to hra. A skvělá k tomu. A o to by mělo jít především. Nebo si odvoláme výjimečného pohlavára za to, že má svoje lidské, s profesí nesouvisející, chyby?

2.0 nemá šanci změnit pověst. Dle Murphyho zákona se pokazilo všechno, co se pokazit mohlo. Nakonec, s mnoha oděrkami, tady máme finální produkt. Nejde jednoznačně říci, zda-li předstihl svou konkurenci. Nejde jednoznačně říci, zda je nejlepší v sérii. Je to všechno komplikovaná situace, jejíž analýza vyžaduje čas. Pakliže ten čas investujete, začnete se dívat na svět jinak.

Pokud ten čas neinvestujete, klikněte sem a vzhůru na internet si trochu zatrollit!

P.S.: Podle mne jsou nyní obě konkurenční hry vzácně vyvážené a moc se na tom s příchodem nové Forzy nezmění (ještě jsem ji nehrál). V rámci série je ale pětka dle mého názoru na vrcholu.

1 komentář:

  1. Hlavní důvod, proč je Spec 2.0 tak velký, je, že obsahuje ty dvě nové DLC tratě.

    OdpovědětVymazat