1. 6. 2010

Red Dead Redemption

Nový sandbox od Rockstaru. Navyše z prostredia westernu, z ktorého je dobrých hier ako šafránu (snáď iba prastaré Outlaws, druhý Call of Juarez a Gun). Najhypovanejšia hra posledných mesiacov. Reklamy v kinách, hromady trailerov, masívny hype na herných weboch aj komunitných fórach. A súčasne s tým znepokojivé neoficiálne správy o problémoch vo vývojárskom tíme a o tom, že hra je v katastrofickom stave. Asi už všetci viete, ako to dopadlo, ale predsa len si na začiatok skúsme ujasniť - stálo to za to? Dostála hra svojmu hypu? Stručne - áno a áno. Na hru tohto rozsahu sa len ťažko píše recenzia, ktorá ju aspoň čiastočne pokryje a na nič nezabudne. Preto to skúsim rozdeliť do tématických častí.


1 - Systém

Systém by sa dal stručne popísať ako GTA s koňmi. Bolo by to samozrejme veľmi nespravodlivé prirovnanie, pretože RDR je obsahom o míle pred GTA, ale predsa len - systém takmer dokonale kopíruje najslávnejšiu sandboxovú sériu. Máte otvorený svet, ktorý si žije vlastným simulovaným životom, nejaké bočné misie a nejaké hlavné misie, ktoré majú dané poradie a posúvajú príbeh ďalej. Máte minimapu, na ktorej sú podstatné NPCčká označené písmenom. Prídete na značku, ktorá znamená začiatok misie, spustí sa cutscéna, niekam idete, niekoho tam zastrelíte alebo tam niečo doveziete, pozriete si ďalšiu cutscénu a hra vás vypustí späť do sveta. Keď to urobíte dostatočne veľa krát, príbeh sa uzavrie a vy sa môžete ďalej neobmedzene túlať po svete a dokončovať bočné misie, kompletovať trofeje alebo si v rámci herného sveta robiť, čo chcete. V tomto smere sa žiadna revolúcia nekoná. Malá revolúcia sa zato koná v iných aspektoch herného systému, konkrétne v bojoch a jazdení, ktoré tvoria podstatnú väčšinu hry. Bojový systém od doby GTA IV poriadne pokročil a konečne budete mať aj na gamepade pocit, že plne ovládate mušku svojej zbrane. K dispozícii sú tri nastavenia mierenia - casual (plný autoaim, aký sme videli v GTA IV), defaultný normal (free aim s limitovaným autoaimom v prípade, že sa cieľ pri zamierení nachádza v okolí kurzora) a expert (úplný free aim bez akéhokoľvek autoaimu). Použiteľné sú všetky tri a v spojení s možnosťou nastavenia citlivosti left sticku a využitia bullet time (ktorý sa tu nazýva Dead Eye) eliminujú akúkoľvek frustráciu z prestreliek. Rovnakým vylepšením prešlo aj ovládanie koní, ktoré sa musí už z podstaty veci líšiť od ovládania jazdy autom v GTA. Chvíľu si naňho budete zvykať, ale prejde do krvi a nebude robiť problémy ani pri streľbe z koňa, krkolomných skokoch alebo naháňačkách (ktorých v RDR ostatne nie je zďaleka toľko, ako v iných sandboxoch). Lepšiemu pohybu pomáha aj otvorený priestor, ku zrážkam s prostredím takmer nemá kde dojsť – samozrejme, vždy môžete spadnúť s koňom zo zrázu alebo do kaňonu, ale to je obyčajne chyba hráča, nie ovládania. Hra navyše používa enginy RAGE a Euphoria, má teda aj funkčnú fyziku - ľuďom môžete odstreľovať klobúky z hláv, ragdoll po zásahu do niektorej časti tela generuje stále iné pády, animácie pádov z koňa sú tiež počítané podľa zásahu a smeru a majú množstvo variácií, rozstrelenie petrolejky zapáli objekty a ľudí v blízkosti, zastrelenie bežiaceho koňa alebo zvieraťa vedie k veľmi realisticky vyzerajúcemu zrúteniu sa, atď. Systém je teda fajn.


2 - Svet

Svet je jedným slovom famózny. Obrovskú rozlohu mapy vypĺňajú prérie, skalné plošiny, údolia, kopce, kaňony, útesy, mexické skalnaté pustatiny a v závere hry aj nefalšované ihličnaté lesy so zasneženými horami. A v tom všetkom samozrejme ranče, lovecké chaty, tábory, dediny a mestečká. Vizuálna stránka RDR je omračujúca. Aj po niekoľkých desiatkách odohraných hodín vám východ slnka nad mexickou prériou, výhľad do krajiny zo skalného útesu nad riekou alebo búrka v nočnom lese vyrazia dych. Človek nemusí byť romantik, aby sa občas na pár minút zastavil a proste sa kochal prírodou a výhľadom. Pocit z drsnej, iba čiastočne skrotenej prírody je silný a dokonale vystihnutý.

Čo sa týka ľudských obydlí, je atmosféra trafená rovnako dobre. V GTA IV som bol nadšený z toho, ako veľmi si dali autori záležať na detailoch. Rozhovory ľudí na ulici, vývesné štíty, grafické detaily, návrh sveta - žiadny iný sandbox sa k tomu nikdy nepriblížil, nieto ešte, žeby to prekonal. Prekonalo to až RDR. Pozornosť k detailom v tejto hre je priam maniakálna. Zaprášené ulice Armadilla, pokľudný život na ranči, slnkom spaľované mexické dedinky alebo dláždené ulice hlavného mesta Blackwater osvetľované plynovými lampami - to všetko pôsobí natoľko autenticky, že som sa často pristihol, že len tak stojím na ulici a pozorujem ľudí, ako vykonávajú denné práce (samozrejme naskriptované a stále dokola, ale predsa len, ilúzia živého sveta sa RDR darí omnoho lepšie, ako sa darila Oblivionu alebo Falloutu 3) alebo počúvam ich rozhovory. Ľudia vás zdravia, spia, pracujú, hádajú sa, občas sa pobijú. Antisemitský predavač z Armadilla si chodí po večeroch do miestneho salónu zahrať poker. Šerif sedí na verande a fajčí. Majiteľ pohrebníctva sedí na jednej zo svojich rakiev, číta si noviny a nahlas uvažuje, či sa mu rozbehnú obchody, keď sa teraz začali problémy s Waltonovým gangom. Kurvy sa lenivo opierajú o zábradlie na balkóne salónu a pokrikujú na okoloidúcich. Immersion ako prasa.

Svet navyše žije aj mimo miest – v divočine žije 30 druhov zvierat, od králikov po medvede grizzly. Všetky tieto zvieratá sa chovajú pomerne uveriteľne (až na medvede, ktoré často útočia vo viacerých kusoch) a dajú sa samozrejme loviť, na kožušinu, mäso, drápy, perie a podobne. Mimo miest takisto narazíte na cestujúcich alebo na náhodné udalosti - banditov prepadávajúcich dostavník alebo lynčujúcich nevinného, na zlodejov koní alebo na dámu v problémoch, ktorá potrebuje odvoz do mesta. Náhodných udalostí je hromada (moje game stats hovoria, že som zatiaľ narazil na 34 rôznych druhov náhodného stretnutia, čo je rozhodne viac než slušné číslo) a samozrejme sa k nim môžete postaviť rôznym spôsobom, ale k tomu až ďalej.

3 - Príbeh

Je rok 1911, koniec divokého západu. Krajinu križujú železnice a mestečká postupne spájajú telegrafné a telefónne drôty. Vaším alter egom v svete RDR bude istý John Marston, bývalý člen obávaného zločineckého gangu, ktorý sa po zranení usadil na farme, oženil a rozhodol sa nechať minulosť za sebou. Minulosť sa ale nedá len tak odbiť, ako sa v priebehu hry mnohokrát presvedčíte. Pre Johna má podobu vládnych agentov, ktorí mu uväznia ženu a syna a prinútia ho vydať sa na dlhú cestu za svojimi bývalými druhmi v zbrani. Obchod je jednoduchý - ak John zatkne alebo zabije svojich bývalých kamarátov, vláda ho nechá, nech sa ďalej hrá na usadeného farmára. Ak nie, tak už svoju rodinu neuvidí. Toto pozadie je hráčovi odhaľované postupne, podobne ako to bolo v GTA IV. Putovanie Johna najprv zavedie do štátu New Austin, potom na juh do mexickej provincie Nuevo Paraiso a nakoniec domov, do okolia hlavného mesta Blackwater v štáte West Elizabeth. Počas tejto cesty stretne John desiatky postáv, ktoré dokresľujú atmosféru drsného a krutého sveta. Humor v hre je omnoho cynickejší ako v sérii GTA a príbeh vyznieva temnejšie a dospelejšie, než v predchádzajúcich hrách z dielne Rockstaru. Zabudnite na romantiku Mayoviek, hra má bližšie k antiwesternom od Sama Peckinpaha (The Wild Bunch, Pat Garrett and Billy the Kid) alebo Clinta Eastwooda (The Unforgiven, The Outlaw Josey Wales a High Plains Drifter). Divoký západ v podaní RDR sa len tak hemží zlodejmi, opilcami, ľuďmi, ktorí využívajú ideály k vlastnému prospechu, obyčajnými vrahmi a bezškrupulóznymi vládnymi úradníkmi. Ani Johnova zločinecká kariéra nie je nijak romantizovaná - i napriek snahe odčiniť svoj predchádzajúci život je John stále nevzdelaným a nijak zvlášť inteligentným vrahom, ktorý má na rukách krv stoviek nevinných ľudí.  Rockstaru sa podarilo napísať hlavnú postavu, ktorá má k ideálu hrdinu veľmi ďaleko, napriek tomu však pôsobí ľudsky a v priebehu hry si vás určite získa. Samotný príbeh má niekoľko viac či menej prekvapivých zvratov a hlavne jeden z najlepších koncov (ako priebehom, tak aj herným spracovaním), aké som v hrách videl. Rockstar dospieva, bude určite zaujímavé sledovať, kam sa posunú vo svojej ďalšej hre.


4 - Gameplay

Hra ponúka okrem príbehových misií obrovské množstvo vedľajších aktivít. Môžete loviť, hľadať poklady, zbierať byliny a predávať ich, chytať hľadaných zločincov, v noci hliadkovať v mestečkách a dohliadať na poriadok, krotiť kone. Môžete duelovať, hrať poker, oko, kocky, hádzať podkovami, pomáhať ľuďom pri náhodných stretnutiach, plniť vedľajšie misie znázornené otáznikmi na mape, čistiť útočiská gangov, zachraňovať rukojemníkov, plniť strelecké a lovecké výzvy, kompletovať 14 oblekov, z ktorých väčšina vyžaduje splnenie niekoľkých podmienok, prepadávať dostavníky a vlaky, vykrádať banky – je toho proste strašne veľa. Aj samotné príbehové misie majú dostatočnú variabilitu – okrem strieľania a jazdenia budete napríklad chytať divé kone lasom, zaháňať dobytok alebo závodiť na vozoch či koňoch. 

Výborné je, že hra vás do ničoho netlačí. V prestávkach medzi príbehovými misiami máte vždy kopu možností, ako sa zabaviť. Ostatne, stačí vyraziť naslepo do divočiny a na každom kroku máte k dispozícii nejaké rozptýlenie. Znovu sa nevyhnem porovnaniu s GTA IV - RDR ho svojou náplňou prekonáva a posúva sandboxové hry na ďalšiu úroveň.

5 - Multiplayer

K multiplayeru sa nemôžem podrobne vyjadrovať, pretože som ho zatiaľ skúšal iba pár hodín (na rozdiel od single playeru, kde som si dal 100% completion). Každopádne vyzerá zábavne, ponúka okrem Deathmatchu, Free for All a variácií na CTF s názvom Capture the Bag aj tzv. Free Roam, kde sa môže spojiť až 16 hráčov (v dvoch tímoch, tu nazývaných "posse") a voľne blbnúť v celom hernom svete - čistiť útočiská gangov, bojovať proti šerifom, plniť desiatky výziev prostredia atď. Postava získava za aktivitu v multiplayeri skúsenosti a s novými úrovňami (celkom je ich myslím 40) dostáva prístup k iným modelom postavy, zbraniam, herným režimom a koňom. Rockstar navyše plánujú podporovať MP pomocou DLC (prvý bezplatný MP DLC má vyjsť 22.6. a má priniesť 6 kooperatívnych misií pre 2-4 hráčov). V zásade ide o jemné vylepšenie multiplayeru (a je to tu zase) z GTA IV. 

Čo dodať záverom? RDR sa proste fakt podaril. Prekonal hype a ide určite o míľnik v žánri sandboxových hier. Bude to znieť možno trochu pateticky, ale za seba poviem, že za 25 rokov hernej kariéry som lepšiu hru (celkovo) nehral. Dávam 11/10, pretože táto hra je o kus lepšia ako všetko, čomu by som normálne dal 10/10 (i keď toho veľa nie je). 

6 komentářů:

  1. podepisuju se pod Clavenovy chvalozpěvy, něco takového se prostě nevidí... EPIC EPIC EPIC!

    OdpovědětVymazat
  2. Po víkendu taky něco sepíšu ;).

    OdpovědětVymazat
  3. dávám maximálně 8/10, RDR je pro mě spíše zklamání. shazuje to poloprázdný svět, monotónní mise a různé detaily (rozuměj: nedostatečný betatest). spíše jsem se u hry rozčiloval než byl v nadšení. ale recenze pěkná!

    OdpovědětVymazat
  4. S poloprázdnym svetom a monotónnymi misiami fakt nesúhlasím. Čo sa bugov týka, na pár som narazil - v single ich bolo za 110 hodín hry iba pár a boli to úplné drobnosti, ale v MP som za cca 6 hodín hry narazil na niekoľko dosť podstatných bugov, hlavne so spawnom nepriateľov (napr. spawn v skale, odkiaľ na mňa nepriateľ mohol strieľať, ale ja naňho nie). Budúci týždeň ale vyjde druhý patch, ktorý by snáď mal odstrániť aj týchto pár chýb.

    OdpovědětVymazat
  5. poloprázdný svět LOL.. zaprvé ta ramka PS3 není bezedná a zadruhé to má taky svůj půvab, že to neni přecpaný..a díky generovanejm questům se furt něco děje...

    OdpovědětVymazat
  6. Špatný úhel pohledu. Kdyby se po poušti pohybovala tisícovka lidí, bylo by to možná méně prázdné, ale zároveň horší.

    Vůbec se mi zdá, že na RDR se trochu negativně podepisuje hype. Lidi kritizujou naprosté nesmysly nebo malichernosti.

    OdpovědětVymazat