2. 3. 2012
Hra měsíce: NewZealand Story
Ač to bude znít neuvěřitelně, je to přesně rok, co jsem na blogu zavedl tradici hry měsíce. A tak k pěknému výročí nelze vybrat jinou hru, než legendární skákačku New Zealand Story. A to i proto, že někdo byl tak laskav a udělal nám na tento měsíc banner.
Proč jsem ale rád, že je to právě tato hra? Inu, jak tomu v herním světě chodí - některé legendy neopustily zatuchlé kobky automatových heren a na domácích strojích nedosáhly toho pravého věhlasu. A tato hra s kuřetem je jedna z nich. Na první pohled jde o primitivní plošinovku, kde zachraňujeme infantilní zvířátka. Avšak prvních pět minut hraní v MAME vás uzemní - tady něco nehraje.
V prvé řadě je to nekompromisní obtížnost. Je to jedna z těch her, kde musíte dělat pixel-perfect skoky a dost často odhadovat a předvídat, co je pod vámi, mimo aktuální záběr kamery. O nějaké nespravedlnosti nemůže být řeč. Struktura úrovní je designovaná tak, že máme možnost se podívat na nejprve nedostupná místa a zapamatovat si, kudy později spadnout, aniž bychom se napíchli na bodáky. Navíc ovládání je velice přesné - naše skoky nejsou nějak extrémně daleké, což design levelů samozřejmě respektuje. Jde o velice technickou skákačku s záměrně matoucím grafickým designem.
Krom toho nám během hry pomáhají různé artefakty, jako možnost letět kus cesty balónem nebo možnost střílet šípy, bomby a podobně. Vše je ale pečlivě nastaveno tak, že ztráta předmětu je citelným zásahem do hratelnosti. Hra ale krom ryzího putování nabízí i prostor k řešení filozofických otázek - v pozdějších levelech je možné po ztrátě posledního života přijít do nebe - což je speciální úroveň, kterou lze dohrát, abyste spatřili extra konec hry navíc - ale také je možné nebe tajným východem opustit a pokračovat v zachraňování zvířátek na Zemi.
Popularita hry byla obrovská. Původně vydaná v roce 1988, stala se během dvou let snad nejportovanější hrou - žádný domácí systém nezůstal zkrátka. Perličkou budiž, že nejpopulárnější bundle "Batman pack", obsahující Amigu 500 a výběr tří neoblíbenějších her té doby - a NewZealand Story je jedna z oněch vybraných špiček. Bundle se mimochodem prodal v počtu dvou miliónů kusů. Spekulujme, nakolik to byl přínos žlutého kiwi kuřete, ale něco na tom jistě bude.
Zkuste si hru najít a zahrát a uvidíte, že je to naprostý luxus mezi klasickými automatovkami.
potvrzuju, skutečně velice dobrá věc ... i na PC Enginu perla
OdpovědětVymazat