Nebyl to jistě ani Wolfenstein 3D, který zavedl bodování hráče za to, že dokončil level v časovém limitu, tazvaný par jako v golfové hře. Doom měl také par. Ale Quake ne - tam už bylo autorům jasné, že nejde o body, ale o rychlost, takže nechali hráče dumat, jak moc rychle je možné Quake dohrát. Něco, čemu se dneska říká speedrun, tedy mohlo vzniknout mnohem dříve. A dodnes se dělají speedruny i starých her. Z mého hlediska je ale jenom jeden "první", který nikdy nezapomenu a to je Quake Done Quicker. Krom toho, že jsem tehdy neměl o vychytávkách Quake ani tušení, bylo toto video zajímavé i tím, že je pojato, jako film. Externí kamera, dopsané hlášky a komentáře. Byla to výborná zábava! Bohužel - s odstupem času došlo k tomu, že mladší hráči Quake neznají a tím pádem je video zas tak moc nezaujme. Rozhodl jsem se proto sepsat seznam nadstandardních triků, které jsou ve speedrunu použity, aby se osvěta šířila.
Mimochodem - máte-li o speedruny (různých her, nejen na PC) opravdový zájem, doporočuji archiv Speed Demos Archive, které evidentně vzniklo kvůli QDQ. Za sebe ještě dodám zajímavost, že právě díky Quake Done Quicker jsem začal hrát singleplayer "závodně", snažil jsem se napodobit skopičiny pána Yonatana, který má na svědomí jednoznačně nejrychlější úrovně s unikátním průběhem. Časem jsem zjistil, že si tato grupa dala tu práci a Quaka rozebrali v editoru, aby mohli najít nejefektivnější cestu levelem pomocí skoků, head-jumpů, grenade-jumpů, rocket-jumpů a kdovícoještě-jumpů. Tak jako tak- najít cestu a jít po cestě jsou dvě různé věci.
Bohužel, vzhledem k rychlosti hry je nemožné si zároveň číst a zároveň sledovat průběh. Takže bych doporučil to nejprve skouknout celé a pak si to v mnou popsané časy zastavit a dát si věci do kontextu. Mnou psané časy jsou výhradně výzané na průběh videa na Youtube a obvykle píšu o triku o dvě vteřiny dříve.
QUAKE DONE QUICKER
Dimension of the Zoomed 2:57
E1M1 0:30 Yonatan
01:18
Všimněte si, že postavičce zůstalo pouze 5 bodů života. Na první pohled se to zdá být nesmyslné, jelikož je možné vystřelit brokovnicí tak, aby dočasně paralyzoval všechny nepřátele. Ať už to byla taktika nebo náhoda, výstřely do zad pomáhají postavičce k rychlejšímu pohybu. V dalším levelu má postavička do začátku 50 zdravíčka – nejde o bug, ale featuru (oproti Doomovi například).
E1M2 Yonatan
01:35
Excelentní skok za roh, jak autoři hry skutečně neplánovali.
01:41
V současnosti se již ví, že není potřeba most vysunovat a pro klíč lze doskočit. Porovnejte s novějšími QDQ videi.
01:50
Zde se hrálo podle mne na štěstíčko – se sedmi body zdraví byla čistá náhoda, že se vojáci s brokovnicí netrefili. Lekárnička za dveřmi je ale jasná.
E1M3 0:35 Perkele
02:12
Doposud jsme viděli čistou hru, jenom hodně rychlou. Když jsem ale tento moment spatřil poprvé, vykloubila se mi sanice. Excelentní zaseknutí granátu mezi brushe a efektivní grenade-jump. Nádhera hodná baletních mistrů.
02:21
Opět ukázkový grenade-jump a to dokonce za tři rohy. Nechápu, jak tohle mohl někdo natrénovat. Zajímavé je ale využití dvířek na zdi.
02:35
Využití zajímavého bugu ve hře. Za normálních okolností by se za hráčem zavřeli dveře a ten musel asi dvacet vteřin čekat. Pokud ale při procesu zavírání dveří dojde ke zranění, dveře se zablokují a zůstanou otevřené (proto je trigger na zavírání dveří v dostatečné vzdálenosti od dveří samotných). Když ale do dveří nalákáte příšeru, ušetříte SPOUSTY času.
E1M4 0:20 Yonatan
02:54
Precizní grenade-jump, opět pomocí zaseknutí mezi brushe. Pixel perfect.
E1M5 0:16 Yonatan
03:10
Excelentí grenade-jump, díky čemuž došlo k přeskočení drtivé většiny levelu.
03:15
Grenade-jump o hlavu nepřítele ušetřil hodně času a dovedl nás k raketometu. Navazující rocket-jump zraní postavu na kritických šest bodíků zdraví. A aby toho nebylo málo, sekvence je zakončena pádem, který bere 5 bodů. Těsněji to nešlo.
E1M6 0:11 Yonatan
03:30
Relativně riskantní skok pro klíč. Hráč se tak parádně vyhnul nutnosti vysouvat mostík a ušetřil nejméně dvacet vteřin času.
E1M7 0:27 Burning Sun
03:45
Finální boss první epizody je celý sérií rocket-jumpů. Hráči opět zůstane kritické množství zdraví – 6. A do finále zbývá ještě jeden pád, tedy ztráta dvou bodů zdraví. Díky tomuto závěru jsem se začal rocket-jumpy sám učit, jelikož mne dříve opravdu nenapadly.
The Realm of Track Magic 4:34
E2M1 0:10 Matthias
05:05
Nová epizoda a tedy nutnost začít budovat zbraňový arzenál opět od nuly. V tomto místě sledujeme parádní skok mezi oddělenými částmi úrovně.
E2M2 0:52 Yonatan
05:15
Hráč musí trefit dvě tlačítka, aby se vysunul most. Přitom do druhého vystřelí až v okamžiku skoku, čímž na první pohled dost riskuje.
05:33
Sebrání Quad damage a dokonale načasované využití do mrtě, tedy až do konce levelu.
E2M3 0:27 Perkele
06:20
Parádní grenade-jump ušetřil čas místo čekání na vysunutí mostu. Následuje pečlivě vypočítaný grenade-jump do vyššího patra, tedy přeskočení většiny levelu.
E2M4 0:55 Perkele
06:51
Zombie + granát + skok = efektivní ztráta zdraví.
07:00
Následuje perfektní kombinace nesmrtelnosti a Quad-damage. Všimněte si série grenade-jumpů o zeď, aby urychlil běh.
07:20
Quad-damage rocket-jump dokáže ušetřit hodně velkou štreku.
07:30
V závěru úrovně je potřeba trefit tři tlačítka. Hráč si chytře zvolil bezpečné místo na bráně, kam na něj nepřátelé nemohou po té, co se jim odrazil o hlavy.
E2M5 0:49 Yonatan
07:45
Získali jsme raketomet a ihned rocket-jump do jinak nepřístupné části úrovně.
07:52
Parádní skok na plošinu, kam bychom se normálně měli dostat oklikou přes celou místnost.
08:00
Extrémně riskantní kousek. Idea je asi taková, že z davu příšer se dá dostat pomocí rocket-jumpu i v případě, že máte jen 27 bodů zdraví. Jediná možnost je sebrat těžce hlídané červené brnění a to se povedlo.
08:05
A aby toho nebylo málo, další elegantní rocket-jump, který naší postavě ponechal pouze 9 zdravíčka.
08:10
Sekvence s podvodním výtahem je časově náročná a zdánlivě ji nelze přeskočit. Funguje tady ale podobný bug, jako v první epizodě (02:35) – pokud pohyb výtahu (či dveří) způsobí zranění, dojde k blokaci a tím pádem výtah neodjede a je možné utéci. Z hlediska časového zisku neocenitelné, i když zdraví mnoho nezbylo.
08:18
Riskantní rocket-jump, který hráče ponechá s pouhými 23 body zdraví.
E2M6 1:22 Frederik
08:40
Tento trik jsem popravdě řečeno neodhalil. Je zřejmé, že došlo k pohybu výtahu a že nepřítel se dostal do konfliktu brushů, což má za následek automatickou smrt ála tele-frag. Jde tedy o systémovou vlastnost. Přesně to ale nevím.
09:00
Pohyb výtahu není možné urychlit ani přeskočit. Je nám předvedeno rybaření ;).
09:50
Náročný granede-jump, díky kterému je možné spadnou do šachty s nutnou relikviní mnohem dříve. Další riskantní rocket-jump dostal hráče ven. Byť s velice málo zdravím, epizoda je dokončena.
The Go-hell-for-leatherworld 4:13
E3M1 0:46 Yonatan
11:05
Husarský kousek. Jak udělat rocket-jump bez raketometu či granátometu? Skočit na barel a nechat ho vybuchnout. Elegantní a originální zkratka.
E3M2 0:53 Yonatan
11:35
Grenade-jump o zombii – na první pohled zbytečný tah, ale pikosekundy se sčítají.
11:40
Naprosto skvělý grenade-jump z lávy. Dokonalé časování přenese hráče nejméně o dvacet vteřin blíže k cíli.
E3M3 0:30 Burningsun
12:30
Zajímavá kombinace grenade-jumpu a holomajzny při čekání na explozi.
12:35
Dvojchyba nepřátel – jednak zranění rytíře pár hřebíky jej zcela paralyzuje a pak výskok fienda do prázdné chodby.
12:55
V samotném závěru má postava jen 6 bodů zdraví. Hráč ale ví, že na startu E3M4 získá opět 50. Proto je sebrání brnění esenciální pro rocket-jumpy i za cenu drobné časové ztráty.
E3M4 0:47 Yonatan
13:25
Výtah zásadně urychlený rocket-jumpem. Následuje série nepříjemných zásahů a elegantních skoků přes většinu úrovně.
E3M5 0:46 Yonatan
14:10
Na tomto místě je možné vidět ukázkovou práci s rozborem úrovně v editoru. Trigger je ukryt kdesi u stropu a je evidentně dost velký. Grenade-jump způsobí, že postava trigger aktivuje, byť opačným směrem, než autoři zamýšleli.
14:25
Skutečně něpříjemný dvojitý zásah elektřinou. Výsledkem je pouhých 11 bodů zdraví.
E3M4 0:31 Yonatan
14:48
Naprostá klasika – neviditelnost a využití do mrtě. Příšery nevzruší ani to, že někdo kousek od nich dělá rocket-jump.
16:10
Urychlení výtahu rocket-jumpem jsme viděli, ale o pár sekund později sledujeme patrně telefrag. Neviditelný hráč spustí triger, který má na určité místo teleportovat novou příšeru. Na tom samém místě ale již jedna příšera stojí (zřejmě Romerova lenost) a tak tele-frag jistí situaci. V závěru levelu vidíme další lenost – nedbale nastavený trigger pro ukončení levelu. Stačí jít zvrchu.
The Leder Whirled 4:17
E4M1 0:34 Yonatan
16:04
Komplikovaný barell jump. Zřejmě odhaleno díky editoru, jinak si nedokážu vysvětlit, jak na toto přijít.
16:30
Postava se začíná topit.
E4M2 0:46 Yonatan
17:05
Tato úroveň (a i epizoda) je typická pro svou rozvleklost, malé množství invence a nemožnost ji příliš urychlit. Prostorové hádanky situaci nezjednodušují – no alespoň že ten Quad-damage.
17:23
Úspěšný útěk před naváděnou střelou pavoučí královny.
E4M3 0:55 Doomfiend
17:33
Zajímavě vymyšlený dvojskok.
17:45
Složitě vypadající rocket-jump o příšery – zde ale hraje roli časování kvůli zajíždějícímu mostu.
17:54
Přenádherný grenade-jump o hlavu fienda. Tady by mělo vaše srdce vážně zaplesat. Domnívám se, že jde částečně o náhodu. Stejný skok lze udělat i bez příšery.
18:15
Honička s blobem v chodbě plné Quad-Damage granátů. To nedopadne dobře.
E4M4 0:27 Simon
18:34
Grenade-jump o fienda – opět zdánlivě zbytečný, čistě pro zisk pár pikovteřin.
18:45
Extrémně povedený a komplikovaný grenade-jump odrazem o tři stěny. Neuvěřitelné.
18:53
Další skvěle vymyšlený a načasovaný grenade-jump, který postavu vymrští do jinak nepřístupného teleportu. Kombinace s nesmrtelností je vždy vítaná.
E4M5 0:12 Simon
19:03
Urychlení pohybu díky grenade-jumpu o zombii.
19:05
Urychlení pohybu díky grenade-jumpu o blob.
19:12
Urychlení pohybu díky grenade-jumpu o fienda. Zde tedy dojde k přeskočení lávy, takže hráč elegantně řeší pointu celého levelu.
E4M6 0:24 Yonatan
19:34
Velice riskantní a velice krásný Quad-damage grenade-jump.
19:40
Zřejmě neúspěšný útěk před dvěmi naváděnými střelami dvou pavoučích královen. Když si video ve správný okamžik zastavíte, je patrné, že výbuch zlikvidoval rytíře.
E4M7 0:59 Yonatan
20:01
Ukáízkový grenade-jump se zaseknutím mezi brushe.
20:16
Skok po hlavě rytířovi.
20:28
Likvidace čtyř pavoučích královen je povinná pro dokončení levelu. Díky nesmrtelnosti je to hračka, ale líbí se mi, jak kličkuje.
20:40
Dokonáno – nesmrtelnost a Quad-Damage. Na závěrečné obrazovce je mimochodem vidět jeden z mála spritů v Quakovi.
Final 0:34
Dohrání finálního levelu vlastně nejde udělat rychleji a to čistě z důvodu pohybu teleportačního cíle.
CELKEM: 16:35
Žádné komentáře:
Okomentovat