Kvalitu libovolného zařízení definují pouze hry, které na daném zařízení můžete spustit. Tím pádem se veškeré popisování mého nadšení z Nintenda 3DS nedá nazvat jinak, než silně subjektivní výkřiky do tmy. Z počátku se totiž zdálo, že Nintendo podcenilo několik celkem zásadních věcí, ale po více než dvou dnech pečlivého testování (prostě jsem přes víkend nedal 3DS z ruky) jsem došel k tomu, že se vše povedlo přímo na jedničku – a že dokonce Nintendo překonalo moje očekávání. A že byla věru vysoká.
Nechme stranou objektivní kravinu ve formě region locku, stejně tak musíme přivřít oči nad současnou neexistencí internetového prohlížeče a DS Ware služby (přestože to považuji za nesmysl – spuštění těchto online služeb bude až někdy v květnu – proč tak pozdě?). Důležitější je si spíš uvědomit, co vlastně 3DS má umět a co ne. Konkrétně mám na mysli slavný 3D display. Přestože nejde o vysloveně novou věc pod sluncem, technologie samotná je pořád „dost neznámá“.
Co si pod tím musíte v prvé řadě NEpředstavit, je holografické zobrazování. Tedy – takhle to nemá fungovat. Obraz není sledovatelný ze všech úhlů, obraz nevystupuje „ven“ z displaye. Naopak jde o nejjednodušší 3D – dvakrát počítaný obraz, který se promítá do obou očí hráče najednou – jeden obraz do oka pravého, druhý do levého. Vyplývá z toho fakt, že na obrazovku se musí dívat z jednoho „ideálního“ úhlu, který je sice přirozený, ale rozhodně ne moc flexibilní. Také při jízdě v dopravním prostředku je docela možné, že díky drncání a houpání neudržíte při nejlepší vůli konzoli ve stejné poloze a i když je tolerance sledování relativně velká, je lepší přepnout do 2D zobrazení a hrát „normálně“.
Druhou věcí jsou principielní „vady“ (které mají ale i lidské oči). A sice – při 3D fotografování například nelze fotit objekty blíže, než 10 centimetrů, protože takhle to prostě nefunguje. Podobně tak konzole nemůže určit, na jakou část obrazu se soustředíme a tak se mi například u ukázkového 3D videa zdá, jako byly některé kousky rozmazané nebo divně rozvrstvené. Ani jedno konstatování výše ale nepovažuji za „nevýhodu“ či „nedostatek“. Je to prostě „tak“ a tím to končí.
Na základě dodávaného softwaru a dvou koupených her ale mohu konstatovat, že 3D do hraní nějakou tu hodnotu přidává. Je to čistě kvůli atmosféře, jakási další úroveň grafického prožitku. Bez ohledu na to, jak moc je grafika po technologické stránce kvalitní, jde o ten pocit inovace. Je fuk, že se díváte na jednoduchou krabičku bez textur, ale o to, že se díváte na 3D krabičku bez textur. I přes „gimmickovost“ zobrazení je to prostě lákavé a jelikož v podstatě neexistuje důvod hrát bez 3D, stává se z této vlastnosti konzole jakýsi standard. Myslím, že v tomhle je síla i slabost Nintenda – definují výchozí stav a pak mu přizpůsobí hraní. Ne vždy se to podaří, ale když už, tak to stojí za to. U 3DS samozřejmě ukáže čas, ale tušení již mám.
Naštěstí samotný 3D efekt není to jediné, co konzole nabízí. Moje nadšení tak nabralo otáček až po té, co jsem řádně prozkoumal možnosti vestavěného softwaru. Přestože nejde hovořit o hrách, jde o demonstraci teoretických možností, k čemu by se dala konzole v budoucnosti využít. Začnu tím nejlepším – augmented reality. Pomocí kartiček a venkovních kamer můžeme na stole rozjet alternativní realitu. Nasázet si postavičky Linka, Samus, Maria a dalších – pohybovat s nimi, měnit polohu a pak vytvářet fotografie. Za výborný nápad považuji „golfulečník“ v upravené realitě, kdy se povrch stolu zvrásní, vytvoří kopečky a údolí a v nich pak šťoucháme kuličku do cíle. Podobně funguje i „střílecí“ hra, kdy musíme s celou konzolí obíhat stůl a hledat, kde je poslední terčík. V praxi si umím představit nějakou sérii miniher, která je založena pouze na hraní v upravené realitě.
Podobně tak se dívám na titul Face Raiders, což není nic jiného, než prachsprostá 3D střílečka, kde se rozhlížením s konzolí v ruce zaměřujeme na cíle a ty pak sestřelujeme. Hra samotná je děsná blbost, ale vidím v tom využití pro nějaké 3D puzzly u adventurních her. Reakce kamer (či gyroskopů) je velice rychlá a teoreticky by tak šlo udělat i nějaké „augmented reality on-rails shooter“ hry. Otázkou je, co na to výkon konzole, občas se mi zdálo, že se obraz začal nepříjemně trhat. Pro obě zmíněné hříčky bych ale poznamenal, že se lépe hrají bez 3D efektu a to jednoduše proto, že při prudkých pohybech nemáme hlavu a display v jedné poloze. Ale jako nápad se mi to opravdu moc líbí, že to 3DS svede „v základu“.
Musím ale poznamenat, že tyto nadstandardní funkce v žádném případě nejsou nějakým důkazem, že na 3DS budou hry, které budou těchto možností využívat. Jsou to jen demonstrační aplikace – umím si představit spíše DS Ware tituly, minihry až mikrohry. Jde „pouze“ o věc, která jako ukázka zaujme, vyrazí dech, ale na „normální hry“ bude mít těžko vliv. Podobně jako u DSi, Nintendo se „jen“ snaží vložit herní, interaktivní prvek do „normálních“ aplikací. Ukazuje, že hrátky se zvukem jsou zábavička, že hrátky s foťákem jsou zábavička a že i augmented reality je zábavička. Naprosto jsem například nepochopil stížnost v jedné recenzi na 3DS, že záznam zvuku je omezený na pouhých 10 vteřin a že tedy nejde 3DS použít, jako diktafon. Zcela mylné pochopení přístroje a funkcí. 3DS se snaží za každou cenu se co nejvíce vzdálit všemu, co by připomínalo „vážnou, pracovní činnost“. Proto mají kamery jen prachmizerné rozlišení, neboť (3D) fotky jsou určené jen a pouze pro prohlížení v 3DS a nikde jinde. Je to jako stěžovat si na Twitter, že umožňuje zapsat jen 140 znaků na zprávu.
Práce s Miičky, online seznam kamarádů a možnost transferu dat z jedné konzole do druhé. Skoro se mi chce říct, že Nintendo pochopilo, jak pracovat s uživatelskými účty, takže 3DS a uživatel skoro nejsou vázáni na hardware samotný. Sice si pořád klepu do čela, proč to neudělají normálně, ale dejme tomu. Fakt je, že člověk má pak ke konzoli více osobní vztah. Z hlediska uživatelské pohodlnosti se ale pořád poněkud vztekám. V současné době není implementovaný žádný (picto)chat mezi kamarády, takže do příchodu browseru a příslušného updatu se domlouvají partičky docela těžko.
Naopak mne velice potěšilo, že konzole disponuje omezeným multitaskingem. Během kterékoliv aplikace lze pomocí HOME tlačítka zastavit běh, podívat se na seznam hrajících přátel, napsat / nakreslit si pár poznámek a šup zase zpátky do hry. Funkce je to dobře využitelná. Z hlediska hardwaru se ale poněkud podivuji, proč jsou tlačítka START, SELECT a právě HOME zapuštěné do těla konzole. Na jednu stranu chápu, že člověk by je neměl stisknout náhodně, ale tohle je moc.
Celkově bych řekl, že 3DS je od klasického DS krok novým směrem. Odpoutání pozornosti od dotekové obrazovky na tu horní, trojrozměrnou, způsobuje menší nutnost sahat po stylusu. Zapínání WiFi je dostupné na povrchu konzole a rychle tak lze korigovat funkci Streetpass cestování. Velikostí ale téměř odpovídá DS Lite, takže je velice přenosná, díky konceptu nevypínání také pohotová. Je zkrátka vidět, že tento stroj byl stvořen s Nintendo myšlením – žádné nudné prvky, i pouhý pohled do hlavního menu ve 3D je poutavý. Jde rozhodně o sexy mašinu. Její herní kvality ukáže čas, ale jak jsem psal výše – mám takové tušení, že je rozhodnuto.
Z launchových her jsem neměl příliš na výběr. Na jednu musím říct, že launch tituly jsou na pohled lepší, než u startu jiných platforem, ale pořád „je toho jako vždy málo“. Sázka na jistotu je tak určitě Super Street Fighter 4, jelikož ta hra je odladěná a hotová a vím, co kupuji. Druhou možností je pak Ghost Recon Shadow Wars, pro kterého hovoří osoba Juliana Gollopa. Koupil jsem nakonec obě (kvůli vychytralému systému slevového kupónu...) a myslím, že jsem nemohl udělat lépe.
Street Fighter je jedním slovem perfektní. Obsahuje naprosto vše, co jsme si už zvykli na velkých platformách a 3D efekt umocňuje atmosféru hraní. Platí to dvojnásob pro „3D režim“, kdy je kamera postavena lehce za záda naší postavičky – pak se to sice hůř hraje, ale vypadá to skvostně. Ovládání je na první pohled komplikované, protože stejně jako na gamepadu musíme používat tlačítka L a R pro zbývající údery. Rekonfigurace je možná, ale hlavně si pro nás Capcom připravili příšernej zlehčovák – až čtyři komba lze vyvolat pouhým stiskem příslušného místa na dotykové obrazovce.
Tato zrůdnost vyvstane až při hraní s náhodnými lidmi online, kdy se mi nejednou stalo, že protivník jen zuřivě bušil do jednoho tlačítka na obrazovce a říkal tomu zřejmě „hra“. Nezbývá, než hrát pouze se známými, což naštěstí není zas takový problém. Tak jako tak – online je rychlý, lagy jsem extra nepozoroval a i když k dokonalosti má pár kroků, je to celkově vynikající prezentace, že 3DS zvládne vše naprosto skvěle. Street Fighter je tak v podstatě nutností pro všechny majitele, jelikož Dead or Alive ještě nevyšlo.
Ghost Recon Shadow Wars jsou oproti tomu hrou, která by šla bezproblémů realizovat na jakékoliv platformě, GameBoyem a Amigou počínaje, osciloskopem konče. Julian Gollop hovoří jasně o mixu Advance Wars a UFO Enemy Unknown, což je velice lákavý mix. Hra samotná se podle mne povedla. Lituji toho, že jsme se nedočkali vyšší propracovanosti, takže postavičky si neumí lehat ani kleknout a vůbec je vliv Advance Wars na můj vkus až příliš patrný. Na druhou stranu ale nejde o „logickou“ hru, kde je nutné odhalit jediný správný postup a ten do puntíku provést, jinak je konec mise. Strategie je jednoduchá, ale kreativní, zábavná. Dojem trochu kazí primitivní dialogy a příběh. Ale jádro hry je naprosto v pořádku, zábavné a poctivé.
Nedostatek inovací mi v tomto případě nevadí, prostože jsem už dlouho neměl v ruce slušnou tahovou strategii. Hra má celkem slušný styl, i když by „reálné hodnocení“ asi nevystřelilo nad sedmičku, jistý hlad po tomto typu her vyváží případné nedostatky. Implementace 3D efektu je decentní, hezká. Je to přesně záměr – není to o tom, že by 3D mělo být nutně „wow“ efektem (i když z počátku jistě bude pro mnohé z vás), je to to tom, že 3D je naprostý standard, minimum, které musí každá hra splňovat. Dokonce si myslím, že jakmile se 3DS více zajede (a nepochybuji o tom), bude nyní každá (přenosná) platforma bez 3D považována za méněcennou.
Všeobecně – Nintendo 3DS se stane hitem, který posune nejen zájem o 3D technologie vpřed, ale i marketing 3D technologie jako takové. Jestli se bude prodávat stejně dobře, jako DS, ukáže čas a samozřejmě hry. Zatím nemá smysl do konzole investovat, pokud vás nenadchnou výše vyjmenované věci alespoň z popisu. Rozhodně si ale nemyslím, že by 3DS bylo konečnou stanicí – naopak, jde o nutný mezikrok, jak komerčně úspěšně prodat 3D masám. Jsem rád, že tento krok udělalo Nintendo, moc se těším na Zeldu, Kid Icaruse, Metal Gear Solid a další hry, remaky starších pecek do 3D a tak dále. Neusínat na vavřínech. Přesto nezastírám, že první dojmy jsou naprosto bombastické a vkládám do této konzole naděje, že opět přinese spousty skvělých her, které tu více a tu méně budou využívat 3D efektu ku svému prospěchu.
P.S.: Kriticky mi vypadlo se zmínit o komické výdrži baterie. Sice se na jednu stranu mohu uklidňovat, že jsem po většinu času blízko zdrojů energie a že koupě USB nabíječky vyřeší hlavní problémy (samozřejmě, že USB kabel z DS není kompatibilní...). Přesto - při plné zátěži Nintendo udává, že 3DS vydrží něco přes tři hodiny. Různými triky lze docílit životnosti přes pět hodin, což se teprve blíží spodní hranici tolerovatelnosti. Jde jednoznačně o prvek, který není od Nintenda pochopitelný a těžko omluvitelný, zvláště, když se ihned vyrojily alternativní adaptéry s dvojnásobnou (a větší) kapacitou. Jak říkám - sám to asi snesu, ale je to prakticky jediný neobhajitelný zápor této konzole.
Mě troška zarazilo, když jsem se dočetl, jak krátkou to má výdrž (3-5 hodin v 3D, 5-8 hodin v DS módu); což mi u přenosné konzole přijde poněkud problém.
OdpovědětVymazatTezka propaganda. Prehlizeni a zlehcovani jasnych nedostatku. Prani je otcem tohoto clanku, zaslepenost matkou.
OdpovědětVymazat^^ ehm, četl jsi ten článek vůbec? viz "Tím pádem se veškeré popisování mého nadšení z Nintenda 3DS nedá nazvat jinak, než silně subjektivní výkřiky do tmy."
OdpovědětVymazatNevím, jak je to přesně s tím SSFIV, ale v nějaké recenzi myslím říkali, že je možné si zapnout filtr, který by měl rozlišovat mezi lidmi s různým ovládáním.
OdpovědětVymazatJo, to jsem zjistil včera zrovna, že jde vypnout "Lite" ovládání a podle toho filtrovat. Naštěstí ;).
OdpovědětVymazat2 Pavello: Vidíš, o baterce jsem se zapoměl rozepsat, dopíšu P.S.
OdpovědětVymazatNa Pilotwings Resort jsi koukal? Já o tom odevšaď slyším jen samé dobré věci; že jde o bezkonkurenčně nejlepší 3DS launch hru atd. - proto mě překvapilo že jsi to ani nezmínil. Osobně k tomu ale co říct nemám, zatím s koupí čekám na příznivější situaci (a pokud možno i hezčí barvy konzole).
OdpovědětVymazatHrál jsem to jen pár minut předevčírem, tedy po dopsání článku. Neposoudím hru, i když chválu jsem slyšel taky. Co ale musím vyzdvihnout je možnost first person kamery při letu. 3D efekt z toho dělá regulerní virtuální realitu a je to super ;).
OdpovědětVymazat3DS je propadak i v samotnem Japonsku. Valcuje ho i stare PSP. Bohuzel autor tohoto bloku ma k PlayStationu averzi, takze tu vytvari virtualni realitu vecnym vychvalovanim produktu Nintenda a neustalym kritizovanim produktu Sony.
OdpovědětVymazathttp://www.zing.cz/novinky/4011/v-japonsku-3ds-netahne
Já jsem někde psal, že 3DS je nejlépe prodávaná konzole? PSP po slevě prodalo o pár tisíc kusů víc; to je prvá věc - o propadáku nemůže být řeč. Druhou věcí je, že nemám averzi vůči Playstation, ale vůči blbcům.
OdpovědětVymazatA proto tady neustale mluvis spatne o PlayStation produktech a velebis Nintendo produkty, umyslne prehlizeje jejich nedostatky.
OdpovědětVymazatJaké nedostatky úmyslně přehlížím?
OdpovědětVymazatJinak asi blog moc nečteš, kritizuji všechny - třeba region lock 3DS, nedostatek her na Wii a tak dále.
Tak jako tak nejsem objektivní, nechci být a nebudu, takže se těžko zavděčím všem, že. Takže ano, Nintendo produkty jsou mi dlouhodobě nejsympatičtější. SONY se mi poslední dobou zdá dost zoufalá a je to škoda.
Co preferuješ ty? Playstation? Takže neustále mluvíš špatně o Nintendo produktech a velebíš SONY produkty? Úmyslně přehlížíš jejich nedostatky? Co je tohleto za logiku?
Ani v US se 3DS nedari. Neni to moc povedeny hardware. Vsichni to vi, akorat autor tohoto blogu to nevidi. Proc asi? http://www.sector.sk/novinka/59995/predajne_vysledky_3ds_ps3_prekracuje_50_milionov.htm
OdpovědětVymazat3DS je hodně drahé, nízké prodeje chápu.
OdpovědětVymazatAle nějak nechápu, kde píšu něco o prodejnosti tohoto HW, tedy odkud vychází "všichni to ví, akorát autor tohoto blogu to nevidí". Zprávy čtu stejné a o aktuálních prodejích vím. Souvislost: nula.
Ve sve propagande pises, ze vse se povedlo na jednicku a vysledek prekonava vysoka ocekavani.
OdpovědětVymazatRealita je jina. Konzole je predrazena, hry na ni podprumerne (mohu ti sem nalinkovat recenze launch titulu, chces li), hardware nepodareny a u deti zdravi nebezpecny. Dusledkem jsou nizke prodeje v Japonsku i v US. Souvislost je zrejma, jen ty to proste nevidis, a vse se povedlo na jednicku a prekonalo vysoka ocekavani.
Ano, vše, co jsem od 3DS očekával se povedlo na jedničku a překonalo to moje očekávání. 3D efekt funguje, 3D fotky fungují, Street Fighter je libovej, friendlist funguje, prostě všechno co jsem chtěl tam mám a ještě mne navrch překvapily vestavěné softwary typu augmented reality.
OdpovědětVymazatKonzole je předražená, pravda, jak to souvisí s výše napsaným?
Launchové hry mi přijdou OK - SSF4 a Shadow Wars mi přijdou super, co jsem měl chvilku půjčené, tak klasické launchovky. Jak to souvisí s výše napsaným?
"Hardware nepodařený" - v čem je nepodařený? Jak to souvisí s výše napsaným?
U dětí zdraví nebezpečný - ano, Nintendo před tím varuje a konzole má lock na 3D, takže naprostá pravda. Jak to souvisí s výše napsaným?
Souvislost, že se konzole méně prodává - naprostý souhlas. Jak to souvisí s výše napsaným?
Zajímá mne tvoje reakce, zdá se mi, že nechápeš co píšu. Nikde v článku nepropaguji nějaké polopravdy, nepíšu nic o prodejích ani nic podobného, z čeho by šlo něco usuzovat. Z 3DS jsem prostě nadšený, rozumíme si?
Ať se koukám, jak se koukám, nikde nepíšu nic o tom, že se všechno povedlo na jedničku. Naopak jsem zkritizoval nepřítomnost online služeb a také debilní region lock (kterému jsem věnoval celý článek v nedávné minulosti). Stejně tak baterka vydrží prdlačku. Čili by mne zajímalo, odkud si vzal "že se vše povedlo na jedničku".
OdpovědětVymazatMožná jsi jenom trollící anonym, ale v opačném případě bych si to rád ujasnil - co čteš a co z toho usuzuješ. Díky.
Ty opravdu nevidis, jak doslova pises ze se vse povedlo na jednicku? Tyhle stavy mivaji obvykle zamilovani jedinci a casem je to prejde a zacnou na svych laskach objevovat chyby, ktere jsou pro ostatni neprehlednutelne od zacatku.
OdpovědětVymazatNo a co má bejt? Nějak nechápu, na co si stěžuješ. Sepsal jsem svoje nadšené první dojmy a to je celé. Mohl by ses nějak vyjádřit konkrétněji, v čem je problém?
OdpovědětVymazatJak a co ma bejt? O prispevek vyse jsi prohlasil, ze jsi to nikde nepsal. Proste tady celou dobu meles nesmysly. 3DS se nepovedlo a proto se spatne prodava. Na to upozornuji pod clankem, ktery o 3DS tvrdi jak je krasnoucke a ruzovoucke. To je vse.
OdpovědětVymazatTo jsme si nerozuměli, nepochopil jsem, že ti šlo o doslovnou citaci. Hlavně proto, že 3DS kritizuji ve třech dost podstatných bodech (online podpora, výdrž baterie, region lock).
OdpovědětVymazat3DS splnilo a překonalo to, co jsem od něj očekával - proto je na jedničku. Jestli si od něj čekal něco jiného, chápu, že můžeš být zklamaný. Oba pohledy na věc jsou naprosto korektní.
Jestli se 3DS nepovedlo posoudíme časem, po necelém měsíci je přece jenom trochu brzo a nejsou ještě hry. Prodeje jsou jaké jsou z mnoha důvodů. Ani jeden z těchto důvodů ale nic nemění na tom, že se mi 3DS líbí a užívám si ho.
A co má jako bejt?
To jsou teda řeči.
OdpovědětVymazatNejdřive tedy k hodnocení launchových her, bráno z Gamerankings. To opravdu nejsou podprůměrná hodnocení. Ne launch tituly slušné.
86,60% Super Street Fighter IV: 3D Edition
79,65% Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars
72,80% Pilotwings Resort
74,09% Nintendogs + Cats: Golden Retriever & New Friends
73,82% Nintendogs + Cats: French Bulldog & New Friends
73,00% Nintendogs + Cats: Toy Poodle & New Friends
74,78% Ridge Racer 3D
73,69% Pro Evolution Soccer 2011 3D
65,20% Rayman 3D
A jenom pro zajímavost, hodnocení launchovýh her v japonském Famitsu:
Winning Eleven 3D Soccer: 8/8/8/8, 32 points
Dynasty Warriors Chronicle: 9/9/8/8, 34 points
Shanghai 3D Cube: 7/7/7/5, 26 points
Super Street Fighter IV 3D Edition: 9/8/8/9, 34 points
Super Monkey Ball 3D: 9/8/8/7, 32 points
Puzzle Bobble 3D: 6/6/6/6, 24 points
Ridge Racer 3D: 8/8/7/9, 32 points
Professor Layton and the Mask of Miracles: 8/8/8/8, 32 points
Combat of Giants: Dinosaurs: 6/6/6/6, 24 points
Nintendogs + Cats: 10/9/9/10, 38 points
Co se týče prodejů, opravdu ale opravdu nejsou špatné.
Austrálie - 31.000 ks, launch rekord v Austrálii
Japonsko - 800.000 ks, to že teď výprodejové PSP prodalo párkrát více kusů, vůbec nic neznamená
UK - 113.000 ks (While the numbers might not seem epic, they do make the Nintendo 3DS the fastest-selling of all of the gaming giant’s handhelds. The DS managed 87,000 over the same timeframe, while the DSi shifted 92,000.)
USA - 400.000 ks, pod očekáváné číslo, ale i tak výborné prodeje na termín, kdy to vyšlo, pro zajímavost, NIntenda DS se na launch v roce 2004 před vánoci prodalo 500.000 ks, opakuji před vánoci. A teď najednou je 400.000 ks v březnu špatné číslo...
A kde najdu nějakou zprávu, že je Nintendo 3DS dětem zdraví nebezpečné. Existuje někde nějaká fundovaná zpráva? Nebo čerpáš ze anglického bulváru The Sun, kteří udělali aférku z jednoho případu. Jsou to prostě hloupé řeči novinářů hledající jakékoliv negativní zprávy. A holt Nintendo je teď jednička na trhu, tak si do něj všichni s chutí kopnou. Úspěch, jak je známo, se neodpouští.
http://www.konzolista.cz/articles/onearticle/?link=nintendo-3ds-se-neprodava-podle-predstav-nintenda-164304&sekce=novinky
OdpovědětVymazatZe je 3DS pro deti nebezpecne uvadi samo Nintendo.