18. 10. 2010

Kirby's Epic Yarn


Je mi velice líto, že jenom naprostý zlomek mých přátel bude věnovat této hře nějaký čas, ba co více - hru naprosto odsoudí. Už je slyším, jak vykřikují něco o ťeplošskej kokotine pre malé deti, na to kurva nemám náladu, strči si to svoje nintendogaywii kamsi, čo ti jebe a tak podobně. Inu, budu je litovat, jako vždy, protože vedle Maria a Linka je Kirby dalším příkladem hry, která sice může svádět k zatracení "dospělými hráči World of Warcraft", ale přesto trvám na tom, že je skvělá a výjimečná v nejpozitivnějším smyslu slova.

Nebudeme si ale namlouvat, že hlavní cílová skupina v Kirbyho případě nejsou děti. Zatímco Maria lze hrát i v předškolním věku, jeho totální zvládnutí dělá problémy i tvrdším z nás. Vedle toho Link je pro děti spíše nehratelný, jenom mate grafikou a námětem. No a Kirby je jak pěst na oko - je určený pro ty nejmenší. Podtrženo je to jednoduchým mechanismem - ve hře nelze nijak umřít.


Jsem velkým kritikem přehnaně nízkých obtížností ve hrách. Rád bych udělal v případě hry pro děti výjimku, ale neudělám ji. Chybí mi nějaká volba "normal play", kdy si budu syslit životy a více se snažit. Konkrétně Kirbyho na NES z roku 1993 považuji za jednu z nejpokročilejších her na tento systém a přestože obtížnosti nepobrala přespříliš, donutila mne jako hráče se plně soustředit. Kirby's Epic Yarn nemá ani zdravíčko, ani životy, ani pády do hlubin - jde jenom o score a to považuji za škodu. Líbilo by se mi, kdyby hra byla podobně jako třeba Super Mario Galaxy vyvážená dle typu hráče na obě strany. Jako hráč jsem prostě musel přistoupit na to, že přežití není jádrem hry, což je u hopsačky poněkud netypické.


Není to ale zase tak docela Kirbyho vina. Co jsem zjistil, tak herní koncept a styl ovládání nepochází původně pro Kirbyho. Autoři pracovali na jiné hře, která měla být pro děti a nemělo tam jít umírat a teprve později jim Nintendo přiřknulo licenci na růžovou kuličku a tomu se pak přizpůsobil hlavní hrdina. Ve skutečnosti tak v celé hře nenajdete skoro nic, co bychom znali z jakékoliv předchozí hry. Kirby nemůže polykat nepřátele a brát si jejich vlastnosti (což je v intru docela vtipně zmíněno). Nemůže ani neomezeně létat, nesbírá rajčata, nepotkává běžné nepřátele. Vlastně kdyby se vyhodila grafická podoba Kirbyho a pár detailů, nepoznáte, že jde o Kirbyho. Licenci je tak třeba brát jen na podporu prodejnosti, hra je to svá, ale klasický Kirby to není.


Uznejme ale alespoň to, že dějově se celá hra odehrává v jiném, alternativním světě, ve kterém Kirby v nové podobě nemůže dělat staré dobré kousky. Naopak dostane jakýsi bič, který může sbírat a házet většinu nepřátel a aktivovat nesčetné množství nepřátel. A změna podoby našeho hrdiny je zde také zastoupena, jelikož - pokud to nevíte - celá hra je z látky a nití či vlny.

To je jádro věci. Kirby a veškeré objekty ve hře jsou ztvárněny pomocí vlny (překlad "yarn" je "příze", což je technicky přesnější, ale "vlna" se mi líbí víc) , která může tvarovat naše tělo, rozmotat se a přeměnit v něco úplně jiného. Objekty kolem nás jsou sešité proužky látky plné záplat a to vše je tak nádherně naanimované, na úrovni nejkrásnějších dětských kreslených grotesek, že se na to chcete dívat, na ty neuvěřitelně inovativní hrátky s textilem, které nenechají nikoho chladným. Ani ty nejdrsnější a nejkrutější a nejdospělejší hráče drsných, krutých a dospělých her na drsných, krutých a dospělých konzolích či PC (například nový Medal of Honor).


Kirby's Epic Yarn je především velice roztomilá hra. Extrémně roztomilá, leč velice vkusná a stylová. To je patrně ten důvod, proč se drsní hráči podobných her štítí - děsí je myšlenka, že by se mohli jen na sekundu usmát, pobavit se nebo radovat z toho, jak sleduji originální přeměny vlněné příze z jednoho tvaru na jiný. Mnohem jednodušší bude zablekotat nějakou úžasně vtipnou narážku na Teletubbies a utéct domů. Tady se musím zastavit a říct to na plnou hubu - Kirby's Epic Yarn je hra, kterou můžete dát do rukou tříletému dítěti, aniž by mu hrozila lobotomizace jako u Teletubbies. I jako dospělý hráč jsem se nad hrou bavil velice a umím si představit, že pro nejmladší kategorii hráčů je tato hra velice vhodná.

Když přeskočíme samotnou primitivnost či lépe řečeno snadnost herní náplně, zůstane nám tady okouzlující zpracování. Dávka inovace, která byla vložena do této hry, dalece přesahuje jakoukoliv vaši současnou vizi o originalitě. Podívejte se na nějaké delší gameplay videa či videorecenze. Podívejte se upřímně a přemýšlejte, jestli jste někdy něco podobného viděli. Jestli by vás ve snu napadlo, že se s kousky a textilu vlny dá vyčarovat tolik nádherných animací. Hra je pro nedětské hráče jenom o objevování nové a nové grafiky a žasnutí nad nápady, jak lze zpracovat pitomé odemykání dveří, spuštění mostu, plavání pod vodou nebo jen souboje s bossy. Jasně, ta hra je naprosto primitivní, ale chcete se kochat, valit oči. Vzpomínáte si na dobu, kdy hraní bylo ještě zábava? To je Kirby's Epic Yarn.

Grafický motiv látkového zpracování je ale zajímavý ještě z jiného důvodu, který je důležitejší, než samotný vizuál. Můžete celkem správně poznamenat, že najdete více her, které s textilií pracovali, například Little Big Planet. Je to pravda na první pohled, ale textil v Epic Yarn není jen textura, nýbrž jde o základ herních mechanismů. Jak přejít přes sopku chrlící lávu? Zašít její vršek. Jak se dostat přes nebezpečné místo? Projít "pod" látku na pozadí a ve formě hrbolku bezpečně překonat patřičnou vzdálenost. Jak zlikvidovat nepřátele? Prostě je rozmotat a svinout do neškodného klubíčka vlny. Jak posunout plošinku v prostoru? Zapni knoflík od košile a dojde k pohybu látky na pozadí. Jak se vlastně spojují jednolivé látkové světy? Prostě se mezi sebou sešijí. Tohle je na hře fascinující - hra s textilem. Vybavily se mi doby, kde jsem si jako malý šil jehelníčky, ta vůně nití a knoflíků v krabičce.

Přitom pochopitelně nejsme omezeni "světem textilu". Veškeré úrovně jsou veskrze standardní - vodní svět, ohnivý, les, továrna - jenom prvky úrovní jsou ztvárněny pomocí textilií a naše úkoly ve hře řešíme krejčovským způsobem. Mísí se tak klasický level design s unikátním game designem. Tím u mne hra naprosto vyhrála.


Momentálně se nacházím přibližně v 75% celé hry a i když se délky úrovní protahují (obtížnost se sice také zvyšuje, ale pořád je hluboko pod hranicí "super easy"), celou hru netipuji na více, než osm hodin čistého času. Není to ale tak úplně přesné - Kirby si z nalezených věcí může stavět domeček a pomáhá tak i několika NPC kamarádům, kteří si za to s ním hrají v pěti různých minihrách. Je možné si detailně procházet statistiky a seznamy nepřátel a hledat tajná místa v již uzavřených úrovních. A nesmím zapomenout na multiplayer. Celou hru i minihry lze projít ve dvou hráčích a i když jsem zatím neměl možnost testovat, řekl bych, že to bude skvělá zábava. Oproti New Super Mario Bros. Wii či zmíněnému Little Big Planet poskytuje nižší obtížnost a tak bude hra lépe stravitelná a zábavná.

Kirby's Epic Yarn by se dal shrnout, jako mix Maria a Sackboye. Jeho těžiště ale leží jednoznačně ve fantastickém grafickém zpracování a inovativních herních mechanismech, nemluvě o neodiskutovatelné roztomilosti snad pro všechny věkové kategorie hráčů. Epic Yarn umí velice dobře bavit, což je celkem zvláštní v roce 2010, kdy se diskuze drsných, krutých a dospělých hráčů točí kolem "kolik si dal demidž fčera na rajdu". Nebudu se tvářit, že hru doporučuji všem. Doufám, že jste z textu výše sami poznali, je-li hra pro vás. Chcete-li se "prostě bavit", doporučuji Epic Yarn koupit pro vás nebo vaše ratolesti. Já sám ji vkládám do mechaniky s pocitem, že jsem si koupil jasnou 8/10 hru, možná i více.

6 komentářů:

  1. ja se na to těším a kvuli presne temto hram jsem nedavno koupil wii :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hermína Týrlová by plesala blahem :D

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, díky za moc pěknou recenzi a současně prosím o radu.

    Konečně se objevila hra, kde se neumírá a nemusí se hrát pořád od začátku.
    Mám však jeden dost závažný herní problém. Začal jsem hrát a během zhruba osmi hodin se mi podařilo projít "všechny" světy včetně závěrečných bosů. Cestou jsem nasbíral většinou jeden až dva kousky inventáře (se kterým jsem nevěděl prozatím co dělat).
    Po zdolání posledního bose mně hra hodila zpátky na titulní obrazovku, kde bylo uvedeno, že jsem v 53% hry.

    Vzhledem k tomu, že v každém světě bylo několik schovaných nebo ??? označených dveří, které se mi nijak nepodařilo odemknout, začal jsem hrát hru znovu od začátku a snažil se najít všechny "inventáře" zabít co nejvíc obludek a nasbírat co nejvíc kamínků. Celý první svět jsem prošel včetně bose tak dobře, že jsem získal zlatou medaili pokaždé a našel všchny inventáře. Žádný skrytý vstup ??? mi to ale neotevřelo. Tak jsem se vrátil k tomu počátečnímu světu, kde se nehraje a začal
    inventářem vybavovat pokoje, pak jsem té figurce co má bratry koupil za 10000 kamínků nové patro jeho domu a dovybavil další místnosti inventářem. To mi ale otevřelo jenom minihry (hledání kuliček s ocáskem a časově omezené hledání kamínků).

    Ani pokračování v důkladném hraní druhého světa mi nepomohlo.

    Vím, že to je hra, a že bych si na to měl přijít sám, ale moc prosím, může mně někdo (nejlépe asi autor článku) alespoň trošku
    poradit. Anglicky defakto neumím a český návod se mi nepodařílo najít. Google našel v češtině jen tuto recenzi a "walktrought" které jsou na internetu, zatím ukazují jen částečně to, co jsem již sám bez problémů prošel.

    Prosím, jak můžu odemknout ty skryté a takto označené: ??? levely.

    Díky moc.

    OdpovědětVymazat
  4. Dnes ráno jsem na to přišel sám, takže díky za nezájem.

    OdpovědětVymazat
  5. Hmmm... kdepak to seženu, nemohl byste uvést i obchod, kde jste to sehnal :) Děkuju Mimi

    mimi.on.line.077@gmail.com

    OdpovědětVymazat