16. 4. 2009

Trofeje a úspěchy

Neboli Trophies a Achievements. Co to je?

Herní konzole XBOX 360 a Playstation 3 jsou v podstatě první v historii, které mají silnou online podporu. Ono i Wii, potažmo DS(i) a PSP má také online schopnosti, teoreticky i Dreamcast a Playstation 2, ale takto silnou podporu mají tito dva přímí konkurenti. Její součástí je i online uživatelský profil každého hráče, skrz který lze komunikovat s ostatními hráči, hrát online, chatovat či pod tímto účtem nakupovat hry, doplňky či filmy z nabídky XBOX Live respektive Playstation Network.

Krom toho se na tento online account váže i možnost Trophies a Achievements. XBOX 360 s nimi přišel první, SONY nemohla čekat příliš dlouho. Když jsem se o této funkci poprvé doslechl, přišla mi, jako celkem dobrý nápad.

Tyto trofeje (jak budu dále nazývat obě tyto služby - ale z osobní zkušenosti referuji zejména o Trophies z PS3) jsou integrovány prakticky v každé hře, ať už singleplayer nebo multiplayer. Dostáváte je za určité herní výkony. Typicky - dohrání hry - dostanete trofej. Dohrání hry na nejvyšší obtížnost v časovém limitu - dostanete další trofej. Podaří se vám odemknout všechny tajné levely - další trofej. Dohrajte hru za použití nejslabší zbraně - trofej. Takto se dá pokračovat donekonečna.

Co s těmito trofejemi pak dělat?

Seznam získaných trofejí se ukládá na váš online účet a můžete pak porovnávat svoje herní výkony s ostatními hráči, sledovat, kdo jakou hru jak dobře zahrál a vlastně se tak hráči mohou hecovat ve svých výkonech. Teoreticky by se mohlo zdát, že takto zpracované trofeje budou odrážet hráčské kvality, čili že hráč s padesáti trofejemi je evidentně lepší, než hráč s pěti trofejemi. Něco na tom je. A také se mi tento nápad velice zamlouvá, protože jím lze velice dobře nahonit hráčské ego - co si budeme namlouvat.

Za nějaký ten pátek, co trofeje sbírám (ne nějak extra cíleně) jsem ale došel k poměrně mrzutému závěru. Tyto trofeje nereflektují nic jiného, než touhu po trofejích, nikoliv nezbytně herní schopnosti. Možná jsem byl naivní ve své vizi, ale opravdu jsem zklamán. Toto zklamání se dá celkem snadno rozepsat do několika bodů.

1) Některé trofeje jsou absurdně lehké
2) Některé trofeje jsou absurdně těžké
3) Mnohé hry mají trofejí příliš málo
4) Mnohé hry mají trofejí příliš mnoho
5) Značná část trofejí jsou za nesmyslné úkoly

Lehké trofeje

Dostat trofej za to, že jsem hru vůbec spustil, případně za to, že jsem se k ní po týdnu vrátil (viz Flower, která má podobně ujetých trofejí snad většinu) - to je nesmysl. Stejně tak je nesmysl dostat trofej za to, že jsem dohrál nějaký level. Trofeje mají ve všeobecně vnímaném smyslu určitý punc výjimečnosti. Dohrát level, potažmo celou hru - to je minimum (obzvlášť v dnešní době), které nemá smysl ocejchovat trofejí. Trofeje by neměly být automatické.

Těžké trofeje

U většiny trofejí vidíte, co musíte přesně udělat, abyste trofej získali. Často je evidentní, že tuto trofej lze získat jedině nějakým podfukem či bugem. Například u GTA4 je trofej "přežij 5 minut při maximální 6tihvězdičkové hledanosti". Je velice těžké vůbec získat 6 hvězdiček (musí se vyvraždit snad všechno v dohledu a ještě to je málo), natož v nich přežít. Zjistil jsem ale, že lze tuto trofej získat velice snadno tak, že v polovině hry ukradnete vrtulník a zaletíte na poslední, v ten okamžik nepřístupný ostrov. Sledovanost vyskočí na 6 hvězd a pak stačí pět minut létat dokola okolo města. Ve vzduchu jsem prakticky nezastavitelný - ještě jsem si u toho stihl udělat trofej "Podleť všechny mosty". A nejde jen u tuto trofej. Skoro každá hra obsahuje nějakou kravinu, kdy nejde o herní výkon, ale spíš štěstí nebo ochotu hledat bugy (viz Wipeout HD, kde je v čelních tabulkách nejrychlejších závodníků někdo, kdo objevil bug umožňující zaletět trať pod 30 vteřin, zatímco druhý nejrychlejší má hodně přes minutu).

Malé množství trofejí

Zejména první hry, případně hry, do kterých byly trofeje přidány dodatečně (Uncharted) obsahují malé množství trofejí. Ono - mezi námi je počet okolo 15-20 trofejí myslím dostatečný, lze tím postihnout určité typické herní výkony a ty ověnčit trofejí. Jenže mnohdy dojde k situaci, kdy přežiju nějakou absurdně ujetou situaci, případně se vysekám ze skoro nemožné situace (jako třeba v bowlingu, když máte split a stejně to uděláte) - a nic za to nedostanu. Autoři hry na tuto možnost zapoměli a krom mého tlachání v hospodě nemám šanci bez svědků nic dokázat. To jsou pak trofeje naprd. (Nic se nevyrovná vzrušenému vyprávění v hospodě, jak jsme to zkouleli s Tempennym a jedním pixelem zdravíčka). Docela bych rád dostal trofej za to, že jsem dokázal nějakou hru hrát 18 hodin v kuse, to si podle mne trofej v pohodě zaslouží.

Velké množství trofejí

Vypozoroval jsem pravidlo - čím je hra větší kravina, tím má více trofejí. Motivace ke hraní tedy je a nakonec vlastně máte pocit, že jste za svoje peníze "něco" získali. Bohužel nešlo mnohdy o herní prožitek. V kombinaci s výše uvedeným bodem je tedy zřejmé, že nakoupí-li si někdo deset kravin z PSN za 150 Kč a získá 333 trofejí (za dva týdny), tak je evidentně "lepší hráč", než někdo, kdo si koupí tři "pořádné" hry se stovkou trofejí. Nemluvě o tom, že PSN hry se zaměřením na casual hráče mívají trofeje lehké až automatické (byť ne vysloveně všechny), takže jejich hodnocení je nekompatibilní s hrami pro ostatní hráče (kteří se ke casual hrám mnohdy ani nedostanou).

Absurdní trofeje

Co mne vždy udiví jsou některé extra těžké trofeje, které lze splnit pouze za absurdních podmínek. Obecně, když se přidržím PS3, jde o "platinové" trofeje, které obvykle získáte v okamžiku, kdy splnite všechny trofeje v celé hře. Takže až po týdnech a měsících pachtění, kdy splníte i ty nejtěžší trofeje, máte nárok na tu nejvyšší. Budiž. Ale co když je jedna "z běžných trofejí" založená na tom, že musíte v online hře porazit jednoho z týmu autorů hry? Ano, v GTA4 dostanete trofej za to, že zabijete někoho z Rockstar týmu při online hře. Nevím, jak je tento mechanismus ošefovaný, ale na pohled i na zamyšlení to je absolutní blbost. Paradoxně Drokk tuhle trofej má. Dobrým "špatným" příkladem je také Little Big Planet, kdy na mnohé trofeje jsme museli absolvovat fanoušky udělané levely, protože s nimi hra "prostě nepočítala". Stejně tak je občas dost ujetá podmínka "umístit se v online levelu, jako první". Podobných příkladů by se dala najít celá řada.

Resumé

Trofeje neoznačují vaši schopnost dobře hrát, ale označují vaši schopnost utrácet za co nejvíce her. Jistě, tohle asi každý věděl, jenom já byl donedávna naivka. Proto také moje vizitka na PSN vypadá takto, i když hraju na PS3 skoro denně docela dost (není aktualizovaná):



Řešení

Něco by se s tím udělat dalo. Jeden nápad by byl zavést univerzální Score pro jednotlivé trofeje. Ono je hezké, že PS3 rozlišuje čtyři obtížnosti trofejí (v praxi jen 3), ale je to málo - právě z hlediska casual her například. Takže krom toho zavést "tato bronzová trofej má hodnotu 10ti bodů globálního Score". Naopak platinové trofeje by nebyly bodované - byly by otázkou cti. Hráč dostane dost bodů za všechny ostatní trofeje, že.

Dále - hodnocení hráče by se mělo výhradně vztahovat k tomu, kolik trofejí může vůbec získat. Mám-li doma 10 her, které mají celkem 500 trofejí a já z nich získal 250, jsem jistě lepší hráč, než když někdo má doma 3 hry s 1000 trofejí a vlastní jich 300. Zohlednit tedy maximální možný počet trofejí vůči získaným a vůči počtu her. Navíc by si tím SONY mohlo trochu pomoci v boji proti hrám z druhé ruky (což nám, na egu nezávislým, stejně nevadí).

Určitým řešením by bylo vypuštění globálních trofejí a zavedení jednotlivých (a detailních) statistik pro jednotlivé hry, přičemž hráči budou mít možnost posoudit své výkony jen v rámci jednoho titulu. To je ale proti filozofii trofejí, i když bych to takto osobně preferoval nejvíce. Co mi je potom, kdo jak dobře hraje Tetris, když mne zajímá srovnání výkonů v Metal Gear Solid 4 (kde trofeje navíc nejsou a zrovna tady je to škoda převeliká).

Za poslední - hry by měly podléhat standardním šablonám, které by odpovídaly náročnosti trofejí. Casual hry budou obsahovat méně, převážně bronzových trofejí, "hardcore" hry větší množství inteligentně navržených stříbrných trofejí a za online hraní by byly zlaté - nejtěžší k získání. Trofeje by neměly být pro každého, mají fungovat jako odměna za výjimečné hraní. Na olympiádě získá medaile jen trojice nejlepších z tisíců konkurentů - proto to jsou trofeje.
____________

Považuji se za dobrého hráče. V tom smyslu, že obvykle dohraju všechno, co dostanu do ruky. To ano. Za to ale nepřísluší nějaký potlesk, to je prostě "normál". Možná jsem dřív v jistých titulech pařil první ligu, možná mi některé hry jdou lépe, než ostatním. Každopádně systém trofejí nereflektuje moje hráčské kvality. Což by zas tak nevadilo, kdyby se tento systém snažil reflektovat moje hráčské kvality. Ba dokonce, když vidím některé hráčské vizitky lidí, co se chlubí množstvím trofejí, tak si začínám myslet něco o spotřebních hráčích. Už nevypráví o herních zážitcích. Už jen řinčí medailemi, ať už jsou za cokoli. Ano, utratil jsi hodně peněz a udělal si managerům radost. Takže tímto s trofejemi končím, nezájem.

Hned jak dodělám všechny v GTA4 samozřejmě.

19 komentářů:

  1. Mám zkušenost jen s Achievementy, ale ono je to jedno, vždyť i ty úkoly jsou stejný :)

    Já se za achievementy celkem ženu, i když z nich nic nemám, pro sebe si můžu krásně zamachrovat a mám nějakou větší motivaci, i když pitomou :)

    Líbí se mi systém který je na xboxu - nějaké globální skóre, ale kombinace s těmi "trofiemi cti" by byla ještě lepší, škoda. Bohužel ani to skore nevyřeší všechno, jsou i hry kde maximální body pro hru (1000) získáš za 30 vteřin, takže závisí jen na tvůrcích, jak jsou vynalézaví a tvořiví při vymýšlení náplní achievementů. Nedivil bych se a nevadilo by mi, kdyby se tyhle trofeje a odměny začaly projevovat i v recenzích - dobrý a vtipný achievement mi při honbě za jeho splněním zvládne prodloužit dobu hraní o hodně dlouhou dobu, narozdíl od pitomých úkolů, na které rovnou kašlu.
    Já osobně s achievementy nekončím a jejich vynálezce by podle mě měl dostat metál :)

    Technická - minimálně na xboxu pokud vím je ten achievement s poražením programátora GTA přenosný. Takže někteří ho po vydání získali při víkenodovém hraní s tvůrci a ti co ho teď mají jím můžou "nakazit" další hráče, takže se šíří jak epidemie. Já ho dostal při prvním připojení asi rok po vydání, když už tam tvůrci určitě nebyli.

    OdpovědětVymazat
  2. Scóre by nebylo stejné, pro každou hru, tj. nikoliv 1000 bodů pevně. Pak by to mnohé vyřešilo.

    S tím přenositelným titulem - tím by to zachránili, stačí se domluvit s Drokkem ;). Zjistím.

    Jo, některé trofeje můžou být zábavné, to beru. Ale je jich valná menšina bych řekl.

    OdpovědětVymazat
  3. Ale zase aby bylo jasno - trofeje jsou dobré v okamžiku, kdy tě donutí dokonale zvládnout herní mechanismy, kdy tě přivedou na myšlenku, že jsi něco minul, něco nevyzkoušel... Napadá mne trochu paralela, že mnohé hry s cheaty měly smysl, protože pak jsi zkoušel tu samou pasáž bez cheatů. Dokud mne trofeje motivují ke hře, tak jsou super a souhlasím s metálem pro autora. Pokud ale motivují jen k prostému vlastnictví, tak mi to přijde naprd.

    OdpovědětVymazat
  4. Zatim se mi opravdu libily trofeje pouze u 2 her na PS3: Fallout 3 a Burnout.

    ve Fallout 3(kde sem ziskal platinu ;-) v podstate staci poctive plnit questy a delat vsechno co hra nabizi - pouze asi 8 bubblehead figurek jsem musel hledat s navodem a trofeje za karmu pri prechodu urovne sem musel obejit trikem "save - vyvrazdeni mesta - leveling - load" ale jinak me to "donutilo" objevit vicemene vsechno zajimave co hra nabizi.

    Burnout je super, velka cast trofeji je za multiplayer hrani a obecne je to hra, ktere je system trofeji opravdu usity na miru - mimochodem dodnes touzim po trofeji za sjezd 8 hracu na fotbalovem stadionu. Tuto trofej povazuju za genialni napad.

    Trofeje sem ziskal i v jinych hrach, ale nikde me zasadne nezaujaly. Vyjimkou je Flower. Ta ma trofeje pekne ujete, ale zase to koresponduje s celkovym pojetim hry.

    Velice se tesim na podzim az zacnou vychazet sportovni hry s podporou trofeji. Kdyz sem videl list dodatecnych trofeji u Fifa09, dostal jsem temer chut si hru znovu poridit a usporadat maly trophy-hunt.

    Trofejim zdar!

    OdpovědětVymazat
  5. GTA 4 (PC): Plnil jsem misi pro Dwayna. Přišel jsem za jeho ex a jejím borcem, že chci ty prachy a bla bla.
    Von začal zdrhat na mašině, tak samozřejmě že ho musím dostat. Skočil jsem do auta a hned to rozjel na plnej knedlík. Hned na první křižovatce mu to nějak nevyšlo, musel hodně přibrzdit a octnul se vedle nahodilýho auta. Já jsem byl krásně rozjetej, von přesně v mojí dráze, říkám si - to musím využít.
    Vzal jsem to přes ručku a -bokem pěkně- jsem toho šmejda namáčk do toho nešťastnýho auta. Na místě mrtvej. Začalo to hořet, tak jsem ležérně vystoupil, shrábnul prachy a poodešel.

    Hotovo. Prakticky za 4 vteřiny. Ještě když jsem vyndal telefon a volal Dwaynovi, zakvedlal jsem si kamerou abych se podíval, jak mi to za zády pěkně exploduje. IMHO nejelegantněji splněná mise v historii GTA 4.

    Trofej nechci, jenom se chlubím ;-P

    OdpovědětVymazat
  6. Trofeje a achievementy sú IMO totálne zbytočná kravina. Resp. sú tak akurát pre 15ročných Xbotov, ktorých jediným meradlom vlastnej hodnoty je Gamer Level na LIVE.
    Inak v tom fakt nevidím žiadny zmysel.

    OdpovědětVymazat
  7. V castech souhlasim, ale v podstate mam uplne opacnej nazor. Taky me sere ze neni na prvni pohled uplne zrejmej rozdil mezi dobrym hracem a causulal hunterem, jenze .. o to asi tak uplne nejde prave - o ten "na_prvni_pohled". E-penis, coby sbirani bodiku funguje dokonale. Je jen na hraci samotnym jeslti se bude srat s picovinama nebo ne. Pro me jsou achievementy na metal v kazdym pripade, to jestli to dokazou developeri nalezite vyuzit je vec druha.

    Nesouhlasim s tim, ze nema byt bodovan pruchod "main questem". Roky, cely desetileti byly body to jediny o co ve hre slo, ted je to zpatky .. a .. funguje to. :))

    GTA4 trofej s sesti hvezdama mam taky, stejnej zpusob reseni (stejne tak s podlitnutim mostu :) a beru to jako odmenu za exploraci. na druhy strane trofej za rollover auta 5x pres strechu sem zkousel 100x na 10ti ruznych mistech a nic. :))

    OdpovědětVymazat
  8. No právě proto, že pro hry je za celá léta přirozené "je dokončit", nevidím v tom něco výjimečného, co by se mělo trofejovat. Ale pořád lepší taková trofej, než že zapneš hru ;).

    Rollover je šílenost.

    OdpovědětVymazat
  9. porad si nerozumime asi. cely roky bylo prirozeny hrat jen o body o nic jinyho, nic jako "konec" hry vlastne neexisoval :)

    priklad - mam 390 nebo kolik bodu v Bad Company, kamos 250.. kdyz se podivas na detail hry uvidis, ze ja hru nedohral, ale body sem nasbiral za "picoviny" jako "navstivils nejvyssi misto ve hre" a podobne.

    Nejlip nastaveny bodovani ma imho treba Gears of war.. kazda obtiznost je jinak obodovana, takze nekdo ma po dokonceni hry 110pts, nekdo 400.. jasne je videt rozdil. Biosok at hrajes za nooba nebo veterana nijak nerozlisuje, a v tom je podle me zasadni problem.

    OdpovědětVymazat
  10. Znam borce kteri hraji silene pi.... jen kvuli ajchum,urcite by byly schopni si kupovat gamescore na marketu kdyby to bylo mozne.Ale jinak tofeje nepovazuji za spatny napad priznam se ze osobne misto toho abych hru po dohrani normalne zahodil do kouta,prazdne policka v trofejich mne motivuji nahrabat si co nejvice je v mych silach.

    OdpovědětVymazat
  11. presne tak, motivace je to v kazdym pripade :)

    OdpovědětVymazat
  12. LFG: To je na XBOXu, kde je to udělané o dost lépe. Každopádně je pro mne přirozenější hrát hry do konce, než na Score - pokud to není nějaká automatovka samozřejmě.

    OdpovědětVymazat
  13. no to je otayka co je lepsi a co ne. kdyby to vsechno fungovali idealne, tak u trofeji vidis ze nooob ma tisic bronzu, ty 10 plativovek.. achievementy jsou jedno megascore kde se schova vsechno.

    jasny ze hru dohrajes do konce, ale diky achievementum si vsimnes ze ti treba neco uniklo. napriklad ted hraju fallouta 3, sem na konci, ale seznam ach. mi porad ukazuje ze jsou tam nejaky mise, takze jedu dal a hledam co sem minul. ale nemuzi to bejt zrovna cela mise. ve fable sem taky diky ach. videl mnohem vic nez by sem potkal..

    OdpovědětVymazat
  14. Však to také píšu výše, kdy jsou trofeje dobré - přesně jak píšeš.

    (I když na druhou stranu se nemohu zbavit dojmu, že hráčem objevená věc je cennější, než když je k tomu doveden popisem trofeje - člověk si toho jinak váží).

    OdpovědětVymazat
  15. mm, cenejsi mozna, ale co z toho mam, kdyz neco omylem prehlidnu. takhle sem velice nenasilne upozoprnenej, ze je k mani este neco.. :) sem rad ze MS oznamil ze ach. budou prenosny do dalsi generace. strasne lituju toho, ze to nefunguje uz 20 let.. :)))

    OdpovědětVymazat
  16. "Velice nenásilně"? Tuto trofej získáte, když se vyserete holubovi na hlavu. Tomu říkáš nenásilně? ;))))

    OdpovědětVymazat
  17. hmm tak podle toho popisu teda achievmenty funguji mnohem lip. :)

    OdpovědětVymazat
  18. btw to jak si dobrej hrac neodrazi treba celkovej pocet achievmentu, ale konkretni achievmenty u ruznych her. na xbox.com se v tom da dobre browsit. ja to spis beru tak ze u konkretni hry se snazime s kamosama souperit kdo da vic a tak. v tom je to dobry. uplne celkovej pocet je spis udaj o tom jak moc hrajes, nez jak si dobrej.

    btw doporucuji si najit achievment odpaleni trpaslika v rakete v HL2 episode 2. to me pobavilo.

    OdpovědětVymazat
  19. dave: :)) a jak jinak tomu mam rikat?

    OdpovědětVymazat